وزير آموزش و پرورش گفت: ۳۲ هزار نفر از طريق دانشگاه فرهنگيان و رجايي، ۳۰ هزار نفر از طريق آزمون استخدامي و ۳ هزار نفر از طريق آئيننامه جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگيان جذب ميشوند.
به گزارش شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ عليرضا کاظمي با اشاره به اينکه سال ۱۳۷۳ در شهر باخرز معلم بودم و در مشهد هم در مقاطع مختلف تحصيلي تدريس کردهام، ادامه داد: برخي از دانشآموزانم اکنون معلم هستند و يا از چهرههاي علمي و مطرح کشور بهشمار ميروند.
وزير آموزش و پرورش در ادامه به فعاليت برخي مدارس با تنها يک دانشآموز اشاره کرد و گفت: يکي از مهمترين دستاوردهاي جمهوري اسلامي اين است که نرخ پوشش تحصيلي دانشآموزان را از کمتر از ۴۰ درصد به بيش از ۹۶ درصد رساندهايم.
کاظمي تصريح کرد: براي يک دانشآموز نيز معلم ميفرستيم و اکنون هزار مدرسه داريم که فقط يک دانشآموز دارند و معلمي که مسير طولاني را طي ميکند، به عشق آموزش اين کودکان گام برميدارد.
وي با تأکيد بر اينکه آموزش و پرورش در تمام نقاط مورد نياز در دوره ابتدايي مدرسه دارد، افزود: تربيت نسل آيندهساز حتي يک نفر براي ما مهم است.
کاظمي در ادامه اين برنامه به توسعه عدالت آموزشي و محروميتزدايي از فضاهاي آموزشي کشور اشاره کرد و گفت: يکي از چالشهاي مهم نظام تعليم و تربيت در دوران پس از انقلاب اسلامي، اين بود که آموزش و پرورش اولويت اول دولتها نبوده است. از اين مسئله آسيبهاي بسياري را در جامعه شاهد بودهايم.
وي گفت: در اين دولت بزرگترين اتفاقي که افتاده، آن است که رئيسجمهور براي اولين بار آموزش و پرورش را اولويت اول دولت قرار دادند و تاکنون ۲۷ جلسه با مسئولان وزارت آموزش و پرورش برگزار کردهاند. رئيسجمهور دو مسئله مهم توسعه عدالت و محروميتزدايي از فضاهاي آموزشي و ايجاد فضاي استاندارد براي کار معلم را مدنظر دارند.
کاظمي بيان کرد: البته هنوز با استانداردها فاصله زيادي داريم. اگرچه در کارهاي بزرگي شده است.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه ارتقاي کيفيت مدارس بخش ديگري از گفتمان اصلي دولت است، گفت: موضوع فضا و تجهيزات، زيرساخت آن بهشمار ميرود. عدالت، روح حاکم بر نظام جمهوري اسلامي است و تمام تلاش خود را انجام دادهايم. چارچوب اجرايي براي عدالت آموزشي طراحي کردهايم تا در مسير درست حرکت کنيم.
به گفته کاظمي؛ نظام مسائل فضاهاي آموزشي کشور را در استانهاي مختلف شناسايي شده و تمام ظرفيتها را به کار گرفته شده است.
وي با اشاره به اينکه رويکرد ما اتکا به منابع دولتي نيست، گفت: بيش از ۵ هزار تيم تشکيل داديم و براي هر نقطه، يک تيم پروژهاي مشخص کرديم که به آنجا ميرود، ظرفيتها را شناسايي ميکند و از آن استفاده ميکند و هرجا کم آورد، کمک ميکنيم.
کاظمي افزود: خيران مدرسهساز سال گذشته ۱۱ هزار ميليارد تومان را تعهد کرده بودند که بعد از ورود رئيسجمهور، اين رقم به ۱۸ هزار ميليارد تومان رسيد.
کاظمي به تأمين امکانات در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: مدارسي که تأسيس ميکنيم، با استانداردهاي لازم هستند. در کلات مردم يک مدرسه ساختند و در عرض چند ماه اين مدرسه را با استانداردهاي آموزشي مناسب آماده فعاليت است.
کاظمي با تأکيد بر اينکه هدف اصلي، کيفيت آموزشي است که در دو بخش دنبال ميشود، تصريح کرد: اگر قرار باشد کيفيت مدارس ارتقا يابد، بايد در دو مؤلفه کلاس درس، معلم و مديريت تحول ايجاد شود. براي معلمان و کلاس درس، چهار برنامه داريم که از جمله آموزش و توانمندسازي معلمان، تحول در روش ياددهي و يادگيري، تغيير چيدمان کلاس درس و توجه به کنشگري دانشآموزان و تجهيزات سختافزاري در کلاس است.
وي درباره توانمندسازي مديران نيز گفت: تمرکز بر توانمندسازي مديران بهگونهاي است که قدرت برنامهريزي و تحول در برنامههاي پرورشي را داشته باشند و بتوانند از ظرفيت محيطي مدرسه استفاده کنند.
وزير آموزش و پرورش در ادامه به اجتماعات يادگيري براي افزايش کيفيت آموزشي در دوره ابتدايي اشاره کرد و گفت: اجتماعات يادگيري را ايجاد کرديم. گروههايي به هم متصل شدند که ميتوانند توليد محتوا و به توانمندي خودشان کمک کنند.
وي افزود: ۳۰۰ هزار معلم ابتدايي در اين اجتماعات فعال شدند. اين طرح امسال در شهر قدس اجرا شد و از سال آينده در کل کشور اجرا ميشود.
وي گفت: همچنين جشنواره توليد محتواي يادگيري را ايجاد کرديم که تاکنون ۴۵ هزار معلم در آن مشارکت کردهاند.
کاظمي با اشاره به تعريف جامع عدالت آموزشي، گفت: تغذيه دانشآموز، بهداشت و نيروي انساني، همگي در بحث عدالت جاي ميگيرند. يکي از کارهايي که انجام داديم، ايجاد قرارگاه عدالت آموزشي بود. معلمان در مدرسه البرز، دروس پايه دوازدهم را تدريس ميکنند و آن را در اختيار دانشآموزان مدارس شبانهروزي قرار ميدهند. اين برنامه تاکنون ۲۰ هزار دانشآموز مدارس شبانهروزي را تحت پوشش قرار داده است.
وزير آموزش و پرورش يکي از چالشهاي نظام تعليم و تربيت را برنامه درسي حافظهمحور و ارزيابيهاي غيرتربيتي دانست و گفت: در تلاشيم برنامه درسي را به سمت برنامهاي يکپارچه با کنشگري دانشآموز ببريم تا تربيت فقط محدود به کلاس درس نباشد.
وزير آموزش و پرورش درباره فناوريهاي نوين گفت: سند ملي هوش مصنوعي در آموزش و پرورش طراحي شده و تابستان امسال با معاونت علمي و وزارت ارتباطات برنامهريزي کرديم که صد هزار معلم و دو ميليون دانشآموز را آموزش دهيم.
کاظمي به وضعيت بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در اين حوزه دو چالش زيربنايي داريم که شامل کفايت منابع انساني به لحاظ کمي و کيفي و دوم، توانمندي نيروي انساني است. مدير آموزش و پرورش اول مهر نگران است که چگونه کمبود نيروي انساني را جبران کند. توانايي معلم نيز بايد بهطور مستمر بهروز شود. در حوزه نيروي انساني نيازمند تقويت دانشگاه فرهنگيان هستيم. اين دانشگاه بيش از ۹۰ مرکز و پرديس، ۱۱۰ هزار دانشجو معلم و ۱۶۰۰ عضو هيئت علمي دارد. به لحاظ توانمندسازي، فضا و تجهيزات نيز اتفاقات خوبي افتاده است.
وي گفت: امسال ۳۲ هزار ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه فرهنگيان و رجايي داريم. نسبت استاد به دانشجو که قبلاً يک به ۸۵ بود، اکنون به يک به ۳۵ رسيده است.
وي به خروجي نيرو از آموزش و پرورش به دليل بازنشستگي بالا اشاره کرد و گفت: بايد از طريق آزمون استخدامي نيز معلم جذب کنيم. اين افراد دو ترم مهارت معلمي را در دانشگاه فرهنگيان طي ميکنند و اين مسير تأثيري بر مأموريت اصلي دانشگاه فرهنگيان که تربيت معلم از مسير کنکور است، نخواهد داشت.
وزير آموزش و پرورش به مجوز جذب نيرو از سازمان اداري و استخدامي اشاره کرد و افزود: مجوز جذب ۸۵ هزار نفر صادر شده است. دفترچهها آماده شده و طي يک تا دو هفته آينده اطلاعرساني ميشود. تلاش ميکنيم پذيرفتهشدگان پيش از مهر آماده باشند. از اين تعداد، ۳۲ هزار نفر از طريق دانشگاه فرهنگيان و رجايي، ۳۰ هزار نفر از طريق آزمون استخدامي و ۳ هزار نفر از طريق آئيننامه جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگيان جذب ميشوند. بخشي از ظرفيت استخدام نيز مربوط به استخدام باباي مدرسه است.
وي به وضعيت بودجهاي آموزش و پرورش اشاره کرد وگفت: در سال ۱۳۹۲ سهم آموزش و پرورش از بودجه حدود ۱۰ درصد بود. در سال ۱۴۰۲ به واسطه اجراي رتبهبندي به ۱۳ درصد رسيد و مجدداً در سال ۱۴۰۳ به ۱۰ درصد کاهش يافت. با اين حال امسال در سال ۱۴۰۴ با حمايت مجلس و رئيس سازمان برنامه و بودجه، سهم آموزش و پرورش ۲.۱ درصد افزايش يافته است.
وي افزود: سال گذشته بهترين پايان سال را از نظر مالي داشتيم و حقوق معلمان براي اولين بار در ۲۲ اسفند پرداخت شد.
وزير آموزش و پرورش درباره رتبهبندي معلمان گفت: يکي از اتفاقات خوب دولت شهيد رئيسي، اجراي نظام رتبهبندي معلمان بود. دولت و کميسيون آموزش و تحقيقات براي اين امر تلاش فراواني کردند.
وي افزود: البته در اجرا اشکالاتي وجود داشت که رسيدگي شد. به اعتراض ۲۳۰ هزار معلم رسيدگي شد و رتبهها مشخص شدند. همچنين آئيننامه جديد رتبهبندي براي اجرا از مهر ۱۴۰۴ آماده و مصوب شده است و به دولت ارائه خواهد شد.
کاظمي تصريح کرد: بخشي از چالشها بايد در اين آئيننامه حل شود، از جمله رتبهبندي همکاران اداري و مسير ارتقاي آنهاست. در سال سوم رتبهبندي، فقط عده معدودي مشمول ارتقا ميشوند اما در سال چهارم، همه معلمان مشمول ارتقا خواهند شد.