پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261785
اصلاح بازار سرمايه در هفته‌اي که گذشت؛ چرا بورس ريزشي شد؟
تاریخ انتشار : 1402/02/27 12:10:11
نمایش : 470
يک کارشناس بازار سرمايه با اشاره به رشد شاخص در هفته‌هاي اخير علل ريزش شاخص کل در هفته اخير را برشمرده و بر اصلاح اين روند تأکيد کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، هفته گذشته از عجيب‌ترين هفته‌هاي بازار سرمايه بود و شاخص كل بورس با بيش از ۱۲۵ هزار واحد ريزش، ركورد تاريخ راه‌اندازي مكانيزم بازار سهام را جابه‌جا كرد و اين ريزش در روزهاي بعد هم ادامه‌دار بود تا جايي امروز در آخرين روز کاري هفته باز هم بورس ريزش بالاي ۲۰ هزارواحدي را تجربه کرد.

شاخص كل بورس طي معاملات در اين روزها با كاهش سنگين بيش از ۵.۱۵ درصدي در يک روز معادل ۱۲۶ هزارواحدي مواجه شد و در محدوده ۲.۳۱۴ واحدي قرار گرفت. اين مقدار ريزش درصدي در تاريخ بازار سرمايه، رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

در سمت ديگر شاخص هم‌وزن نيز شرايط نسبتاً يكساني را سپري كرد و با افت ۴.۴ درصدي همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام در بازار با افت چشمگيري نسبت به روزهاي گذشته همراه شد و عدد ۱۳۹۷۴ ميليارد تومان را به ثبت رساند كه عمده دليل آن، قفل‌شدن اكثر نمادها در صف فروش و عدم جمع‌آوري آنها بود. در سمت ديگر اما خروج پول سنگين همچنان ادامه داشت و ۴۳۸۰ ميلياردتوماني از سمت كدهاي حقيقي خارج شد.

چه دلايلي باعث اين ريزش‌هاي تاريخي شدند؟

فرزين آقابزرگي، كارشناس بازار سرمايه در مورد ركوردهاي تاريخي ريزش بورس طي اين روزها به راه دانا اظهار کرد: كمتر از ۱ ماه پيش بسياري از زيرساخت‌هاي معاملات از سوي مقام ناظر در هم ريخت به‌عنوان‌مثال تركيب دارايي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت از ۲۰ درصد به ۱۰ درصد كاهش يافت

وي توضيح داد: شركت‌ها و صندوق‌ها مجبور به فروش سهم‌هاي خود شدند؛ همچنين ضريب تضمين شركت‌هاي كارگزاري كه براي اخذ اعتبار استفاده ميشد را هم پايين آوردند تا ديگر کسي نتواند اعتبار بگيرد و در بورس كار كند.

وي تصريح كرد: در اين مدت نويد عرضه‌هاي اوليه هم از سوي مقام ناظر و اركان بورس داده ميشد تا حكايت سال ۱۳۹۹ و افزايش تقاضا شرايطي را به وجود نياورد كه قيمت‌ها بيش از اندازه رشد كنند و بعد نتوانند جلوي آن را بگيرند غافل از اينكه مختصات و ويژگي‌هاي سال ۱۴۰۲ به طور بنيادي و اساسي با سال ۹۹ قابل‌مقايسه نيست.

اين کارشناس بازار سرمايه تأکيد کرد: اگر نگاهي به وضعيت سودآوري صنايع در ۱۴۰۱ و مقايسه آن با سال ۱۴۰۰ داشته باشيم، در صنايع پتروشيمي و فلزات اساسي به دليل ريزش قيمت کاموديتي‌ها شاهد کاهش سودآوري بوديم و رشد نرخ دلار در فصل زمستان نيز نتوانست اين کاهش قيمت در بازارهاي جهاني را جبران کند؛ اما به نظر مي‌رسد در سال ۱۴۰۲ جهش سودآوري را در اين صنايع داشته باشيم و اين رشد متناسب با افزايش قيمت دلار خواهد بود.

وي در پايان تصريح کرد: در يک سري صنايع مانند صنعت کشاورزي، سيمان و دارو رشدهاي حدود ۱۰۰ درصدي را در سودآوري ثبت کرده و بانکي‌ها نيز افزايش سودآوري ۵۰ درصدي داشته‌اند و اين روند در ۱۴۰۲ نيز ادامه خواهد داشت.

به گزارش راه دانا، در هفته‌اي که گذشت بزرگ‌ترين خروج پول از بازار سرمايه رخ داد به‌طوري‌که در روز يکشنبه حقيقي‌ها ۴ هزار و ۶۹۲ ميليارد تومان سرمايه از بازار خارج کردند. در روز دوشنبه هم ۴۲۰۲ ميليارد تومان خروج پول ثبت شد. سه‌شنبه اين رقم به ۱۳۰۵ ميليارد تومان رسيد و در روز چهارشنبه هم ۳ هزار و ۵۶ ميليارد تومان جابه‌جايي در مالکيت حقيقي و حقوقي اتفاق افتاد که از اين خروج‌ها به‌عنوان خروج پول حقيقي ياد شد.

منبع: راه دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html