پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261687
کاهش سفته‌بازي در بازار مسکن و خودرو، موجب رونق بورس مي‌شود
تاریخ انتشار : 1401/11/08 12:57:02
نمایش : 543
يک کارشناس اقتصادي با اشاره به عوامل اثرگذار در بورس گفت: کاهش سفته‌بازي در بازارهاي موازي به‌خصوص مسکن و خودرو، موجب افزايش سرمايه‌گذاري در بورس مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع‌رساني راه دانا؛ نوسانات قيمت ارز و سکه اين روزها آثار خود را بر بازار سرمايه نمايان کرده و اين موضوع در کنار معاملات و ميزان عرضه و تقاضا خودرو و سکه در بورس کالا و سياست‌هاي اتخاذي توسط دولت و فعالان بازار سرمايه مي‌تواند اين بازار را با چالش‌ها و فرصت‌هاي جديدي مواجه کند.

اما در روزهاي گذشته نامه شوراي رقابت به سازمان بورس در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا برخي محاسبات فعالان اين بازار را تغيير داد. به نظر مي‌رسد مسير حرکت بازار سرمايه به سرنوشت خودرو در بورس کالا و در کنار آن نحوه عرضه سکه در اين بازار گره‌خورده است.
ادامه فروش خودرو و ربع‌سکه در بورس موجب تداوم مثبت خواهد بود

کارشناسان معتقدند اگر فروش خودرو و ربع‌سکه در بورس کالا ادامه يابد مي‌توان، انتظار تداوم شرايط مثبت را داشت؛ اما از سوي ديگر اگر تغييراتي در اين تصميم رخ دهد ممکن است بازار با ريزش‌هايي مواجه شود.

امير تقي‌خان تجريشي کارشناس بازار سرمايه درباره شرايط کنوني بازار سرمايه به راه دانا اظهار کرد؛ فعالان بازار سرمايه اين روزها به دنبال آخرين اخبار سياست خارجي ايران در زمينه مذاکرات و تقويت قدرت ژئوپليتيک ايران در منطقه هستند؛ زيرا اين عامل مي‌تواند پيام‌آور روندي آرامش‌بخش و متعادل براي بازار سرمايه باشد.
کاهش فاصله نرخ نيمايي با بازار توافقي

وي ادامه داد: عامل بعدي اثرگذار نرخ ارز است؛ باوجوداينکه در روزهاي اخير شاهد نوساناتي در نرخ ارز هستيم که روي تصميمات سرمايه‌گذاران تأثير مي‌گذارد، اما اين موضوع توجه سرمايه گذران را به اهميت نرخ نيمايي که مبناي محاسبات شرکت‌ها ارز محور و اثرگذار در سودآوري و تسعير ارز است را نيز جلب کرده است.

وي توضيح داد: نرخ نيمايي ارز اين روزها دارد فاصله خود را با نرخ آزاد ارز را کم مي‌کند که اين روند در کنار حذف قيمت‌گذاري دستوري از مبادلات تجاري، اميدها را به تداوم سودآوري شرکت‌ها تقويت نموده و موجب خواهد شد تا شرکت‌هاي پتروشيمي، سيمان و صنايع معدني و فلزي با رشد در ماه‌هاي بعدي به کار خود ادامه دهند.

وي در ادامه با اشاره به افزايش قيمت نفت و رسيدن به ۱۰۰ دلار گفت: اين موضوع علاوه بر جبران کسري بودجه دولت هم‌زمان با افزايش فروش نفت ايران، مي‌تواند بر تعداد زيادي از شرکت‌هاي بازار سرمايه تأثيرگذار باشد، به‌طوري شاهد افزايش قيمت و ميزان فروش در اين شرکت‌ها خواهيم بود.
عرضه‌هاي کنوني نشان‌دهنده روند تعادلي در بازار است

تجريشي در ادامه گفت: عرضه‌هاي کنوني در بازار سرمايه نشان‌دهنده روند تعادلي بازار است. گاهي گروه پتروشيمي و پالايشگاهي موردتوجه قرار مي‌گيرد و گاهي نيز گروه خودرويي و بانکي در راس توجه قرار مي‌گيرند.

وي با اشاره به افزايش نرخ بهره بين‌بانکي و رسيدن اين نرخ بهره به حدود ۱۹.۳۵ درصد گفت: بازارهاي پولي و مالي مي‌ترسند که نرخ سود سپرده‌ها نيز افزايشي شود، البته زمزمه‌هايي هم در برخي بانک‌ها پيرامون اين موضوع به گوش مي‌رسد و اين روزها هم در برخي بانک‌ها اقدام به افزايش نرخ سپرده‌هاي بلند کرده‌اند که اين موضوع مي‌تواند رقيبي براي بازار سرمايه باشد و از ورود پول حقيقي به بازار تا حدي جلوگيري کند.

اين فعال بازار سرمايه گفت: اتفاق مثبت ديگري که اين روزها شاهد آن هستيم کاهش سفته‌بازي در بازارهاي موازي به‌خصوص مسکن و خودرو است که اين نيز نکته مثبتي است که مي‌تواند باتوجه‌به شفافيت بازار سرمايه موجب افزايش سرمايه‌گذاري در بورس شود.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html