پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261654
يک بازي برد-برد براي ايران و روسيه/ تقويت موقعيت سياسي ايران با گسترش مبادلات در حوزه انرژي
تاریخ انتشار : 1401/09/28 13:10:15
نمایش : 792
يک کارشناس اقتصادي با اشاره به سوآپ گاز روسيه گفت: اين امر به لحاظ اقتصادي براي ما و روسيه بازي برد-برد است و موجب کاهش هزينه‌هاي انتقال گاز در داخل کشور از جنوب به شمال براي مصرف داخلي شده و قطعاً هر چه روابط ما با کشورهاي همسايه در حوزهٔ انرژي افزايش پيدا کند مي‌تواند به تقويت موقعيت سياسي ما در منطقه منجر شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار با شروع جنگ روسيه و اوکراين، کشورهاي اروپايي به اين جنگ واکنش نشان دادند و تحريم‌هاي مختلفي را بر محصولات صادراتي روسيه اعمال کردند. مهم‌ترين تحريم‌ها در حوزه انرژي و بالاخص در بخش گاز عليه مسکو وضع شد.

روسيه يکي از بزرگ‌ترين صادرکنندگان گاز به اروپا به شمار مي‌رود و قطع صادرات گاز اين کشور ضربات جدي به اقتصاد اروپا وارد کرد. از طرفي به دليل خروج شرکت‌هاي اروپايي فعال در صنعت گاز روسيه، صادرات ال‌ان‌جي اين کشور کاهش‌يافته است و از همين رو ظرفيت کشورهاي همسايه از طريق سياست سوآپ گاز يا خريد آن، اهميت بسيار زيادي براي روسيه پيدا کرده است.

بيشتر بخوانيد:
ايران با خريد و سوآپ گاز روسيه، هاب انرژي منطقه خواهد شد/ افزايش جايگاه اقتصادي و منطقه‌اي با انتقال انرژي

در بين کشورهاي در دسترس روسيه براي سوآپ يا خريد گاز اين کشور، ايران به دليل ظرفيت‌هاي بالاي زيرساختي در پهنه کشور و همچنين دسترسي به منابع عظيم گازي در پارس جنوبي، امکان بسيار بيشتري براي همکاري با مسکو دارد. همين امر سبب شده است مقامات دو کشور به سراغ اين سياست مهم و بزرگ بروند.
سوآپ يک بازي برد، برد براي ايران و روسيه

باتوجه‌به اينکه ايران گاز مازادي براي صادرات ندارد، با خريد يا سوآپ گاز روسيه با تخفيف مناسب و فروش آن به قيمت بالاتر به کشورهايي مانند پاکستان، ترکيه، عراق و ديگران عملاً درآمد بالايي کسب مي‌کند. روسيه نيز مي‌تواند در شرايط تحريمي موجود به فروش گاز خود مبادرت کند و از منافع آن بهره ببرد؛ بنابراين، سوآپ گاز روسيه توسط ايران يک بازي برد - برد براي مسکو و تهران محسوب مي‌شود.

اين سياست موجب درهم‌تنيدگي بالاي روابط اقتصادي و سياسي ايران با روسيه و همچنين کشور مقصد گازي خواهد شد که تقويت موقعيت سياسي و اقتصادي ايران را در منطقه به دنبال خواهد داشت.

مرتضي عزتي، کارشناس اقتصادي و استاد دانشگاه در پاسخ به اين سؤال که استفاده از فرصت پيش‌آمده بر اثر جنگ روسيه و اوکراين براي ايران در زمينهٔ سوآپ گاز روسيه چه مزايايي براي کشورمان خواهد داشت، به راه دانا، اظهار کرد: بهره‌بردن از هر فرصتي براي ارائهٔ خدمات به ساير کشورها در حوزهٔ انرژي و کسب درآمد از اين طريق براي کشورمان سودآور است. منفعت ما در اين است که از هر موقعيتي در اين زمينه استفاده کنيم و در راستاي تأمين منافع خود گام برداريم. اين همکاري‌ها چه در زمينهٔ گاز باشد و چه نفت و چه حتي در زمينهٔ ترانزيت کالاهاي ديگر، برايمان منفعت دارد.

وي ادامه داد: سوآپ گاز روسيه به ما اين امکان را مي‌دهد که گاز اين کشور را در شمال تحويل بگيريم و همان جا مصرف کنيم و معادل آن را در مرزهاي جنوبي کشور صادر کنيم. اين امر به کاهش هزينه‌هاي انتقال گاز در داخل کشور از جنوب به شمال براي مصرف داخلي مي‌انجامد و به لحاظ اقتصادي براي ما و روسيه برد، برد است.
تقويت موقعيت سياسي ايران با گسترش مبادلات در حوزه انرژي

وي تأکيد کرد: قطعاً هر چه روابط ما با کشورهاي همسايه در حوزهٔ انرژي افزايش پيدا کند مي‌تواند به تقويت موقعيت سياسي ما در منطقه منجر شود و اثرگذاري ما را در تحولات منطقه‌اي بيشتر کند. اگر مي‌خواهيم سرعت رشد اقتصادي خود را افزايش دهيم بايد به دنبال ايجاد ارتباط با کشورهايي باشيم که با آن‌ها هم تکميلي داريم.

عزتي افزود: ارتباط با کشورهايي که مشابه ما هستند و همان کالاهايي را توليد مي‌کنند که ما توليد  مي‌کنيم و همان کالاهايي را مصرف مي‌کنند که ما مصرف مي‌کنيم، کمکي نخواهد کرد. بايد به سمت گسترش روابط با کشورهايي برويم که عمدهٔ توليدات ما را مصرف مي‌کنند و بالعکس کالاهايي را توليد مي‌کنند که ما مصرف زيادي داريم.

وي توضيح داد: کشور ما اکنون به‌شدت نيازمند جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي است. الان شرايط تحريم‌ها کمي تلطيف شده است و بايد از اين فرصت براي افزايش روابط با همسايگان بهره ببريم. هرگونه تقويت روابط در حوزهٔ انرژي با کشورهاي ديگر مي‌تواند به خنثي‌سازي تحريم‌ها کمک کند و اثرگذاري ما را در محيط بين‌الملل افزايش دهد.

وي در پايان گفت: سوآپ گاز روسيه اساساً برايمان سودآور است. اما اينکه ميزان سود ما از اين کار چقدر باشد به ظرفيت‌هاي ما براي بهره‌مندي از اين فرصت و قراردادي که با روس‌ها منعقد مي‌کنيم، بستگي دارد. باتوجه‌به شرايط موجود سياستمداران کشورمان بايد به دنبال منعقدکردن بهترين قرارداد با مسکو باشند تا منافع حداکثري کشورمان تأمين شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html