پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261530
اربعين بهعنوان يک نماد شاخص از امت واحده اسلامي است
تاریخ انتشار : 1401/06/25 14:11:09
نمایش : 655
امام جمعه فارسان گفت: اربعين بهترين فرصت براي اداي دين به اين مسئله مهم است چرا که اربعين بهعنوان يک نماد شاخص از امت واحده اسلامي است که فقط شيعي هم نيست؛ حتي فقط اسلامي هم نيست، بلکه انساني و بينالمللي است و پيادهروي اربعين، در قامت عرش پيمايي و رزمايش ظهور خود را نشان ميدهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت‌الاسلام محسن ملک پور در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته شهر فارسان گفت: فردا روز اربعين است نکته مهمي در وصف زيارت اربعين و پديده اربعين است؛ در روايات ما آمده است که هنگام ظهور، حضرت حجت خود را با امام حسين (ع) معرفي ميکنند و ميفرمايند من فرزند و منتقم حسين بن علي هستم؛ بنابراين و عليالقاعده راه شناساندن امام زمان (ع) به مردم دنيا، شناساندن امام حسين است
 
وي افزود: و اربعين بهترين فرصت براي اداي دين به اين مسئله مهم است چرا که اربعين بهعنوان يک نماد شاخص از امت واحده اسلامي است که فقط شيعي هم نيست؛ حتي فقط اسلامي هم نيست، بلکه انساني و بينالمللي است و پيادهروي اربعين، در قامت عرش پيمايي و رزمايش ظهور خود را نشان ميدهد. درعينحال بايد دقت شود در عين جهاني بودن و فرا ملتي بودن اين آئين در متن و فرامتن، ساختار و بافتار مراسم اربعين، عراقي است و با ميزباني عراقيها متجلي ميشود و مطلقاً اربعين نبايد ايراني زه شود.
 
وي تصريح کرد: اربعين بهترين بستر براي گسترش ديپلماسي عمومي است؛ رسانهها در گفتمان‌شناسي عمومي پيوندهاي هويتي و عاطفي مردم ايران و عراق و ادبيات سازي حول گزاره «ايران و العراق لا يمکن الفراق»؛ (بهويژه امسال که اتفاقات سياسي عراق اين پيوندها را هدف قرار داده است)، نقش ويژهاي دارند.
 
وي بيان داشت: اين پديده استثنايي که مي‌تواند تبديل به يک انقلاب‌هاي بزرگ اجتماعي شود. شما مي‌دانيد که آغاز رنسانس از انقلاب در يک هنر بود. وقتي‌که يک تفکر و انديشه و يک احساس مي‌تواند در قالب هنر انقلاب‌هاي بزرگ اجتماعي ايجاد کند اگر يک مکتبي بتواند ايده خود و انديشه خود را به يک حرکت عظيمي مثل اربعين تبديل کند قاعدتاً مي‌تواند تبديل شود به يک انقلابات بزرگ اجتماعي و لذا اين است که رسانه‌هاي غرب اين را بايکوت مي‌کنند.
 
وي اظهار داشت: اگر گردشگري در چارچوبه انديشه آن‌ها يا به تعبيري پارادايم آن‌ها شکل بگيرد هر چه بيشتر در آن نوآوري و خلاقيت باشد بيشتر از آن استقبال مي‌کنند. اصلاً اين شتاب‌دهنده را براي همين درست کردند استارتاپ ها. ولي اگر بيرون از چارچوب‌هاي انديشه آن‌ها باشد به‌شدت بايکوت مي‌کنند، مبارزه مي‌کنند، خبرسازي دروغ مي‌کنند. لذا عرض بنده اين است اصلاً به اين خبرهاي فاسق گوش ندهيد. اين‌ها فاسق هستند قرآن صريحاً در مورد خبر آن‌ها مي‌فرمايد تحقيق کنيد. اين‌ها فاسق هستند، اين‌ها دلسوز امت نيستند. اين رسانه‌ها که کار مي‌کنند نمي‌خواهند امت اسلامي شکل بگيرد. مي‌خواهند به هر نحوي شکل‌گيري اين امت اسلامي را با مشکل مواجه کنند، يک شايعاتي در ايران مي‌کنند. يک شايعاتي در بين ملت عزيز عراق مي‌کنند. هر دو جاي تبين دارد.
 
امام‌جمعه فارسان گفت: واقعاً مردم عراق مردمي بزرگوار و کريم و سخاوتمندند اين را بدانند که ما اگر اصرار داريم آنجا بياييم دولتمردان ما، مردم ما مي‌خواهيم اين تجربه شما را ما هم داشته باشيم. مي‌خواهيم لذت ببريم از اين تجربه امام‌حسيني که شما، واقعاً 14 15 ميليون کمتر، بيشتر، مردم عزيز عراق در اين زيارت اربعين شرکت مي‌کنند. خيلي عجيب است. آدم نمي‌داند بگويد اين چه نوع رابطه‌اي است. مي‌بيني يک آدم عنوان دار و محترمي آنجا نشسته است و پاي زائرها را ماساژ مي‌دهد. اول کف پاي آن‌ها را مي‌بوسد بعد ماساژ مي‌دهد. اين رابطه جامعه بازار است؟ نه.
 
وي افزود: يعني واقعاً يک آدم سوداگر دنبال منافع در اين دنيا است که اين کار را مي‌کند. اصلاً يک جامعه ديگري است که دارد شکل مي‌گيرد. تجربه اين جامعه دنيا را به هم مي‌ريزد. طبيعي است آن‌ها نمي‌گذارند. آن‌طرف مي‌گويند آقا اين‌ها مي‌خواهند سلطه پيدا کنند. حرف‌هاي بي‌ربط. اگر يک کسي بخواهد از زيارت اربعين استفاده کند يا جامعه يا دولتي خدا آن‌ها را نبخشد که بخواهند استفاده کنند براي استفاده‌هاي مادي. مردم بزرگوار عراق داريد هستي خود را داريد به ميدان مي‌آوريد خدا نبخشد کسي بخواهد اين سوءاستفاده را کند.
 
وي اظهار داشت: ما واقعاً بياييم کسب تجربه کنيم. کما اين‌که ببينيد در غرب روي گردشگري کار مي‌کنند. چون خط انتقال فرهنگ است و آن را متنوع هم مي‌کنند. اتفاقاً در بعضي دولت‌هاي سابق هم اين کار را کردند. ريل‌گذاري کردند براي گردشگري. مسافرت به بعضي کشورهاي همسايه و اروپايي که الگوي آن‌ها بود مجاني در مي‌آمد. اين همين‌طوري که نمي‌شود. ريل‌گذاري است. اين اربعين اگر تبديل شد به يک مدل اجتماعي اين تجربه‌ها يک اتفاقات مهمي مي‌افتد. روشن پيدا است جبهه مقاومت يک امتي شکل مي‌گيرد بعد به جهان بسط پيدا مي‌کند.
 
حجت‌الاسلام محسن ملک پور به مذاکرات اشاره داشت و گفت: درباره مذاکرات بايد گفت بازي پليس خوب و پليس بد نوزدهم شهريورماه، سه کشور اروپايي عضو ۱+۴ در بيانيهاي مشترک و با ادبياتي غير ديپلماتيک، نسبت به شرايط حاکم بر مذاکرات رفع تحريمها اعلام موضع کرده و همچون گذشته ايران را عامل عدم توافق عنوان کردند.
 
وي افزود: در حال حاضر اروپاييها با يک بيانيه نسبتاً تند سعي در مقصر سازي ايران کردهاند، درحالي‌که آمريکاييها ضمن تحريم چند شخص و شرکت ديگر از هرگونه اظهارنظر تهديدآميز خودداري ميکنند و احتمالاً اندکي بعد سخن از تداوم گفتگو و مذاکره خواهند گفت تا راه بهطورکلي بسته نشود.
 
وي گفت: آژانس هستهاي نيز در اجلاس اخيرش ضمن تأکيد بر همراهي ايران خواستار التزام ايران به تعهدات خود خواهد شد. اين همان بازي نخنما و هميشگي و سياست موسوم به چماق و هويج و يا تهديد و تطميع است، لکن غرب بايد حسگرهاي تحليلي خود را تعمير و بازسازي کند. مذاکره براي رفع تحريم اگرچه براي ايران مهم است اما اولويت ايران، خنثيسازي تحريم و تلاش براي تحقق اقتصاد مقاومتي است. اين روش و ممشاي دولت سيزدهم در يک سال اخير بوده است و خواهد بود. در شرايط کنوني هم آمريکا اروپاي رو به بحران زمستان! بيش از هر زمان به گاز ايران نياز دارند.

انتهاي پيام/590پ

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html