پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261518
ظرفيت بالاي درآمد‌ ارزي از صادرات خدمات فني مهندسي/ پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني؛ فرصتي براي رفع تحريم
تاریخ انتشار : 1401/06/16 08:08:49
نمایش : 718
استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به موضوع عدم تحريم ايران در صادرات فراورده‌هاي نفتي گفت: همکاري در پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني موجب وابستگي کشورهاي هدف به ما مي‌شود و اين به لحاظ سياسي و امنيتي به نفع ايران است و امکان خنثي‌سازي تحريم‌ها را فراهم مي‌کند.

آلبرت بغزيان، عضو هيئت‌علمي دپارتمان اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع‌رساني راه دانا؛ در خصوص توانايي صادرات خدمات فني مهندسي در بخش انرژي، اظهار کرد: طي سال‌هاي گذشته مشاوران و مهندسان خارجي در کشورمان حضور و فعاليت داشته‌اند. اين افراد قطعاً تکنولوژي را به نيروي انساني ايران منتقل کرده‌اند. از سوي ديگر، پيشرفت‌هاي دانشگاه‌هاي فني ما نيز در حوزهٔ انرژي قابل‌قبول است و ما امروز اين فرصت را داريم تا با صادرات اين توان فني و تکنولوژيک ارزآوري ايجاد کنيم.

ظرفيت بالاي درآمد‌ ارزي از صادرات خدمات فني مهندسي


وي ادامه داد: صدور خدمات فني و مهندسي به درآمدزايي براي کشور منجر مي‌شود و اشتغال آفريني را به دنبال دارد. با اجراي اين سياست مي‌توانيم به فروش برخي تجهيزات در حوزهٔ انرژي بپردازيم که اين نيز در کنار عامل اول به نفع اقتصاد کشور تمام مي‌شود.

اين استاد اقتصاد با اشاره به مسائلي مثل خدمات پس از نصب و ادامه درآمدزايي بعدي از اين خدمات گفت: مسئلهٔ مهم اين است که بتوانيم در شرايط تحريمي اين طرح‌ها را اجرا کنيم، زيرا اکنون به‌واسطه وجود تحريم برخي شرکت‌ها نگراني‌هايي در خصوص همکاري با ايران دارند. بعضي از آن‌ها اعلام مي‌کنند که تجهيزات نفتي را خودمان تهيه مي‌کنيم و ما هم به‌خاطر وجود همين تحريم‌ها نمي‌توانيم اين فروش تجهيزات را داشته باشيم.

بيشتر بخوانيد:
پرهيز از خام‌فروشي، با توسعه پتروپالايشگاهي/ حل مشکل ناترازي بنزين با استفاده از ظرفيت پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني

پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني؛ فرصتي براي رفع تحريم

وي توضيح داد: در اين شرايط بايد به فکر چاره باشيم و ارائهٔ خدمات فني به پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني مي‌تواند همان سياست خوبي باشد و منافع ما را برآورده کند.

بغزيان ادامه داد: ما در زمينهٔ فروش فراورده‌هاي نفتي تحريم نيستيم؛ بنابراين مي‌توانيم با تبديل نفت خام خود به اين فرآورده‌ها در داخل و يا خارج کشور به درآمدزايي و ارزآوري بيشتر بپردازيم و به‌گونه‌اي تحريم‌هاي نفتي را خنثي کنيم.

وي با اشاره به همکاري در پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني گفت: اين همکاري فناورانه و مهندسي در کنار سرمايه‌گذاري در اين نوع پالايشگاه‌ها به وابستگي کشورهاي هدف به ما مي‌انجامد و اين به لحاظ سياسي و امنيتي به نفع ماست. از طرف ديگر اشتغال آفريني و درآمدزايي خوبي نيز براي نيروهاي متخصص ما از جهت صادرات خدمات فني مهندسي به پالايشگاه مذکور ايجاد مي‌شود.

وي با اشاره به کشور ونزوئلا که خودش تحت تحريم‌هاي آمريکا است گفت: چنين کشورهايي از وارد رابطه شدن با تهران زياني نمي‌بينند، به همين خاطر مي‌توان از ظرفيت اين کشور در حوزهٔ پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني بهره برد.
اين کارشناس اقتصادي خاطرنشان کرد: همکاري در پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني به‌گونه‌اي که زيرساخت‌هاي آن‌ها براي نفت کشور ما تنظيم شود، منافع زيادي برايمان دارد و باعث مي‌شود کشور ميزبان تا مدت طولاني اي مشتري نفت ما باشد.

تبديل نفت به فرآورده غير قابل تحريم/ حل مشکل ناترازي بنزين

وي با اشاره به اينکه تا کنون از اين ظرفيت به‌خوبي بهره نبرده‌ايم گفت: اينکه تا الان اين اتفاق نيفتاده است به ضعف ديپلماسي انرژي ما ارتباط دارد و اين همکاري‌ها موجب رفع نيازهاي داخلي خودمان نيز مي‌شود. به طور مثال، الان با ناترازي بنزين در کشور مواجه هستيم و مي‌توانيم کمبود خود را از خروجي پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني که با آنها همکاري داريم، تهيه کنيم.

بغزيان در ادامه گفت: ديپلماسي انرژي کشور ما آن‌قدر بايد تقويت شود تا بتوانيم به کشورهاي منطقه از جمله عراق، يمن، سوريه، لبنان و... خدمات فني و مهندسي در زمينه انرژي را صادر نماييم.

وي در پايان گفت: وزراي اقتصادي، کنسول‌ها، مديران و معاونان اقتصادي کشورمان بايد ديپلماسي قوي اي را در راستاي صدور خدمات فني به اجرا گذارند و در اين حوزه پيشرفت‌هايي صورت پذيرد که در اقتصاد کلان خود را نشان دهد.

تلاش دولت سيزدهم در راستاي افزايش سياست صادرات خدمات فني در حوزه نفت و انرژي

به گزارش راه دانا؛ نفت همواره يکي از راه‌هاي اصلي کسب درآمد ايران به‌عنوان يک کشور نفت‌خيز بوده و همين امر باعث شده که تحريم‌کنندگان به فکر استفاده از اين پاشنهٔ آشيل به‌عنوان يک اهرم فشار به‌منظور همراه کردن تهران باسياست‌هاي خود بيفتند.

البته شواهد نشان مي‌دهد که آنان در رسيدن به اهدافشان توفيقي نداشته‌اند. اما به‌هرحال سياستمداران در تهران براي فروش نفت به‌زحمت افتاده‌اند. در اين شرايط، تلاش در راستاي بازارسازي براي فروش نفت به يکي از دغدغه‌هاي مهم حاکميت تبديل شده است.

وزارت نفت فعلي با فعال‌کردن ديپلماسي انرژي و صادرات خدمات فني و مهندسي نفت در کشور به دنبال افزايش فروش نفت و بازارسازي تضميني براي آن است. در همين ارتباط، اين روزها مي‌بينيم که با تأکيدات تيم اقتصادي دولت و پيگيري زير نفت کشور اقداماتي همچون فروش نفت به کشورهاي دوست و همکاري در پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني در دستور کار قرار گرفته است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html