پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251465
اجلاس آستانه در تهران نقطه تغيير معادلات جهاني
تاریخ انتشار : 1401/05/01 07:47:21
نمایش : 853
اجلاس آستانه؛ فروپاشي هژمون آمريکا، شکل گيري قطب بندي جديد و نقش ايران در ساختار نظام بين الملل!
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ چندين دهه پيش تهران بحران زده تبديل به کانوني براي نشست سران قدرت هاي پيروز در جنگ جهاني شد، روزگاري که نه قدرت حاکمه اي وجود داشت و نه اقتداري مانده بود که بتواند از حق کشور دفاع کند، دنياي عجيبي که چندين کشور قدرتمند در جشن پيروزي خود بر آلمان نازي همه کشورها را ميراث پدري خود دانسته و ايران در مظلومانه ترين دوران تاريخي اش محلي براي تغيير معادلات جهاني شد بدون آنکه حتي دقيقه اي در آن نقش داشته باشد.

انقلاب اسلامي و هر آنچه پس از آن تا به امروز رخ داد همه معادلات را تغيير داد و در صفحه ديگري از تاريخ، اجلاس آستانه در تهران نشان داد ايران مظلومي که تا چند دهه پيش حتي اجازه حضور در جلسه قدرت ها در تهران پايتخت خود را نداشت امروز تبديل به کشور مقتدري شده که رهبر آن حضرت امام خامنه اي (مدظله العالي)، رهبر يکي از قدرتمندترين کشورهاي جهان (پوتين)، را در رابطه با سياست هاي جهاني روسيه مورد نصيحت قرار مي دهد.

امام خامنه اي (مدظله العالي)، در نشستي که با پوتين رئيس جمهور روسيه و اردوغان رئيس جمهور ترکيه داشته به صراحت بارها نکاتي را به آنها گوشزد کرد تا جايي که مستقيما هشدارهايي به اردوغان نسبت به سياست هاي منطقه اي ترکيه داد، نکات جالبي که تنها نشان دهنده تغيير معادلات جهاني و نقش سازنده جمهوري اسلامي ايران دارد آن هم در دوراني که آمريکا طي دو دهه اخير با تمام ابزارهايي که داشته جهان را تک‌قطبي کرده و‌ به عنوان قدرت فائقه و هژموني در‌ برابر هر تغيير جديدي برخورد سخت داشته است.

کاهش نقش آمريکا در معادلات جهاني و از طرفي پررنگ شدن قدرت جهاني چين و روسيه و از طرفي تبديل ايران به يک قدرت منطقه اي تاثير گذار و تمايل برخي ديگر از کشورهاي قدرتمند منطقه اي همانند ترکيه براي قرار گرفتن در اين محور نشان از آماده شدن جهان براي عبور از نظام تک قطبي فعلي و ايجاد يک‌نظم نوين جهاني بر اساس نظام چندقطبي است، نظامي که چندين قدرت جهاني و چندين قدرت منطقه اي در آن تاثير گذار هستند و جريان معادلات بين المللي را تغيير خواهند داد.

در هر صورت به زودي گذر از نظام تک‌قطبي فعلي انجام‌خواهد شد و جهان در آستانه نظم چند قطبي مي باشد اما نکته مثبت اين تحولات، نقش سازنده جمهوري اسلامي ايران در اين برهه حساس است که به واسطه رهبري مدبرانه مقام معظم رهبري، تلاش هاي شبانه روزي شهداء به ويژه سردار سپهبد شهيد حاج قاسم‌سليماني و ديگران است که موجب اقتدار بخشيدن به کشور، افزايش قدرت چانه زني و پرستيژ بين المللي کشور در سطح جهاني شده است.

البته نبايد فراموش کرد که نقش سازنده جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک‌قدرت تاثير گذار منطقه اي در شرايطي به دست آمد که بيش از چهار دهه در سخت ترين تحريم هاي همه جانبه تاريخي است.

توصيه هاي چندباره مقام معظم رهبري به پوتين و اردوغان و نقش جمهوري اسلامي در رهبري محور مقاومت نشان دهنده جايگاه ايران در آينده نظام بين الملل است.

جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک قدرت منطقه اي مي تواند نقش بسزايي در نظام چندقطبي داشته باشد و قطعا بيانات مقام معظم رهبري به خصوص اينکه آمريکايي‌ها از منطقه شرق فرات در سوريه بايد بيرون رانده شوند مي تواند نقطه عطف تحقق نظم جديد باشد و البته بيش از هر چيزي حفظ و تثبيت قدرت جمهوري اسلامي ايران در اين برهه تاريخي حائز اهميت است.

محمد رضا عسکري ارمندي پژوهشگر سياسي
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html