پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251433
کشور نيازمند قيام اقتصادي است
تاریخ انتشار : 1401/04/01 07:21:40
نمایش : 1058
معاون اقتصادي رئيس جمهور گفت: همان طور که در جنگ و انقلاب قيام کرديم در حال حاضر نيز نياز به قيام ديگري به نام قيام اقتصادي داريم.
به گزارش شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ محسن رضايي معاون اقتصادي رئيس جمهور در همايش فرصت‌ها و چالش‌هاي استان خوزستان اظهار کرد: دانشگاه شهيد چمران اهواز هم قبل از انقلاب و هم در دفاع مقدس نقش موثري داشته است. اصولا در دفاع مقدس حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها نقش تعيين‌کننده‌اي داشته‌اند.

وي با بيان اينکه امروز ما در يک رويداد ديگر و در جنگ اقتصادي و يک جهش اقتصادي قرار گرفته‌ايم، گفت: سوال اين است که دانشگاه‌هاي ما چه نقش تاريخي مي‌توانند در اين رويداد داشته باشند؟ از انديشکده‌ها، پژوهشگران، اساتيد و دانشجويان چگونه مي‌توانيم در اين سومين رويداد مهم انقلاب اسلامي استفاده کنيم؟

وي ادامه داد: ملت ايران پر از افتخارات و درد و رنج‌هاي بزرگ است. همه ما مي‌دانيم تا ۳۰۰، ۴۰۰ سال پيش ايران جايگاه بسيار برجسته‌اي در ميان ملت‌ها و اقتصاد بسيار باشکوه و جغرافيايي دو برابر جغرافياي امروز داشت اما تا پيش از انقلاب در اين سال‌ها مثل برف آب شديم؛ کو سمرقند، بخارا، هرات؟ کو تجارت عظيمي که در جاده ابريشم برقرار بود؟

رضايي گفت: در اين مدت بارها علما، دانشمندان و مجاهدين تلاش کردند که ملت ايران مبدائي پيدا کنند و بر اساس اين مبدا سنگ‌هاي بعدي را بچينند و معماري جديدي از ايران به دست آيد تا به مجد و شکوه گذشته بازگرديم اما موفق نمي‌شدند تا يک مرد بزرگ به نام امام خميني(ره) پيدا شدند و اين مبدا را تعيين کردند.

معاون اقتصادي رئيس جمهور گفت: اين مبدا ظرفيت اين را داشت که ايران را به يک قدرت بسيار بزرگ برسانند ودر آينده زمينه اقتصادي پيشرفته تبديل کند. اين مبدا امروز آنقدر قدرتمند است که ۴۳ سال است انواع تست‌ها روي آن صورت گرفته است؛ از کودتا و جنگ تا محاصره اقتصادي. با سربلندي بيرون امده

وي افزود: اين کم‌عقلي آمريکا و اروپا است که هنوز متوجه نشده‌اند که بايد اين قدرت را بپذيرند و راهي غير از اين ندارند. کنار گذاشتن ملت ايران در امنيت و پيشرفت جهاني غيرقابل جبران است.

رضايي با اشاره به تحولات چند سال اخير منطقه و نقش ايران در اين تحولات، عنوان کرد: فاجعه بزرگي به نام داعش در منطقه به وجود آمد و ايرانيان از اينجا تا دمشق راه افتادند و اين تروريست ها را در آبهاي مديترانه ريختند و تمام شد.

وي افزود: بعد مي‌آيند و قهرمان ملي اين حادثه بزرگ درمقابل تروريسم ضدبشري را ترور مي‌کنند. مگر مي‌شود امنيت و پيشرفت جهاني را بدون نقش دادن به ملت و دولت ايران به وجود آورد؟ امکان ندارد.

رضايي يادآور شد: چرا به مذاکرات برجام تن نمي‌دهيد؟ چرا چيزي که خود امضا کرده‌ايد را حاضر نيستيد بپذيريد؟ اين نظام و اين سنگ بنا تست خود را داده است.

وي بيان کرد: تمام تلاش آن‌ها بر اين است بعد از اين سياست و امنيتي که شکل گرفته، سنگ بعدي يعني اقتصاد در ايران شکل نگيرد. از داخل و خارج گرفته، دارند عليه ادامه اين سنگ بناها مقابله مي‌کنند.

رضايي خاطرنشان کرد: تحريم اقتصادي يکي از اين ابزارها است اما اين تنها نيست؛ فرمولي سوخته شده پيدا کرده‌اند و آن هم سرکوب اعتماد به نفس است.

وي ادامه داد: زمان قاجار و پهلوي بيشتر از آنکه نفت ما را بردند و سرزمين ما را تکه تکه کردند، اعتماد به نفس و نوآوري را در اين کشور کشتند و حتي بعد از انقلاب نيز ديدم که برخي از دولت‌هاي به ظاهر دلسوز مي‌گويند بدون آمريکا نمي‌توانيم کاري کنيم.

معاون اقتصادي رئيس جمهور ادامه داد: اثر رواني اين نوع رفتارها که ما نمي‌توانيم سرپاي خود بايستيم بزرگ‌ترين خيانتي بود که در طول تاريخ به ملت ايران شد؛ اين بيشتر از غارت نفت بود.

وي افزود: کليد انهدام و سرکوب ايران اين است که نوآوري، خلاقيت، اعتماد به نفس و ابتکار را بکشيد اما به لطف خدا با همه جراحت‌هايي که بر بدن ايران ما وارد مي‌شود، جوانان و انديشمندان جلو مي‌روند و بايد جلو بروند.

رضايي با اشاره به اهميت حضور دانشگاه‌ها در اداره کشور گفت: امروز به شدت نيازمند اين هستيم که دانشگاه‌ها به کمک اداره کشور بيايند. در همايش امروز نيز نسبت به سال‌هاي گذشته پيشرفت قابل توجهي در گفتگوها ‌پيشنهادات ‌ و صحبت‌ها ديده مي‌شود و اين باعث خوشحالي است.

وي افزود: جمع هفت تا ۱۱ نفره‌اي از بين افرادي که در اين همايش بيشترين تلاش را کردند و مقالات بهتري دادند، تعيين شود و به من معرفي شود. کميته توسعه شکل گيرد تا از مشورت اين افراد در تهران استفاده کنيم و به استاندار نيز خواهم گفت که حتما با اين گروه در برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي مشورت کنند.

معاون اقتصادي رئيس جمهور عنوان کرد: ما نياز به قيام ديگري به نام قيام اقتصادي داريم همان طور که در جنگ و انقلاب قيام کرديم. مقام معظم رهبري در ۱۴ خردادماه فرمودند که مردم بايد در اقتصاد قيام کنند. کجاي دنيا بجاي دولت هامردم در جنگ شرکت مي‌کنند؟ در ايران اين اتفاق افتاد.

رضايي گفت: کجاي دنيا دولت در صحنه است و مردم را در اقتصاد در حاشيه قرار مي‌دهند؟ اگر مردم ما جنگ و انقلاب را مي‌توانند مديريت کنند، چطور نمي‌توانند اقتصاد را مديريت کنند؟

وي افزود: مهمترين وظيفه‌اي که ما در دولت مردمي براي خود تعريف کرديم اين نيست که تنها ميان شما سفر کنيم. سوال بعدي ما اين است که شما چگونه در اقتصاد مشارکت کنيد؟

معاون رئيس جمهور گفت: همراهي دولت با مردم مهم است اما مهم‌تر از آن همراه‌سازي مردم در يک جهش و قيام اقتصادي است. مردم بايد با يک جهش اقتصادي، قيام کنند.

رضايي با اشاره به فرصت‌هاي استان خوزستان عنوان کرد: در استان خوزستان فرصت‌هاي متراکم زيادي هست، مشکلات متراکم زيادي هم وجود دارد. اين گونه نيست که تنها مشکلات باشد، فرصت‌هاي زيادي هم هست در همه کشور هم اين گونه است.

ايران جزو استثنائات دنيا است و نه تنها از توليد بلکه از تجارت هم مي‌تواند سود کند. تجارت و توليد مي‌توانند دو برابر کشورهاي ديگر براي‌مان ثروت توليد کنند و يکي از اين نقاط در خوزستان است. موقعيت استان خوزستان در شمال خليج فارس، يعني قرار گرفتن در بخش مهمي از تجارت دنيا. اين‌ها فرصت‌هاي مهمي هستند.

وي بيان کرد: در توليد، مشکلات متراکمي در استان خوزستان داريم اما در مقابل فرصت‌هاي زيادي هم داريم. محصولات پتروشيمي را توليد مي‌کنيم و به صورت خام به دنيا مي‌فروشيم.

معاون اقتصادي رئيس جمهور گفت: در دنيا بيش از ۶ تا ۷ هزار کالاي پايين دستي از اين مواد توليد مي‌شوند بنابراين در کنار احداث پتروشيمي، بايد ۱۰ برابر در صنايع پايين دستي آن سرمايه‌گذاري کرد.

وي بيان کرد: کار سخت را انجام مي‌دهيم اما کار آسان را که ثروت بيشتري دارد از دست مي‌دهيم. پژوهشگران و دانشگاه‌ها مي‌توانند در اين خصوص ورود کنند و راه حل دهند.

معاون اقتصادي رئيس جمهور افزود: فرق استان خوزستان با استان‌هاي خراسان رضوي و اصفهان اين است که اقتصاد اين استان‌ها بيشتر خصوصي است اما اقتصاد خوزستان دولتي است که بايد در اين مورد فکري کرد. البته اين مسال جنبه تاريخي هم دارد.

رضايي گفت: ما عموما ۱۰۰ سال پيش عشاير بوديم و بدون اينکه کسب و کارها به طور طبيعي متولد شوند، يک مرتبه شديم کارگر نفت يا کارکنان دولت. اين مساله تاريخي است و تنها از مشکلات برنامه‌ريزي نيست اما بالاخره خوزستان بايد از اقتصاد دولتي به اقتصاد مردمي منتقل شود.

وي يادآور شد: عمده کسب و کارها چون کوچک هستند زورشان به بانک‌ها ‌ادارات نمي‌رسد، مسائل حقوقي را نمي‌دانند و بسياري از روابط پيچيده اقتصادي را بلد نيستند و نياز به حلقه مياني است.

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html