پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251405
فضاي مجازي و ماهواره شتاب‌دهنده ولنگاري و بي‌بند‌وباري فرهنگي/ اولين قرباني بدحجابي بنيان خانواده است
تاریخ انتشار : 1401/03/10 09:59:44
نمایش : 863
مسئله حجاب و عفاف يکي از دغدغه‌هاي اصلي کشور در حوزه فرهنگ محسوب مي‌شود و بدحجابي به عنوان گسترده‌ترين و اصلي ترين نماد هنجارشکن است. به عقيده کارشناسان آنچه که بر اين فضاي ولنگاري تأثيري بي‌حد مي‌گذارد، فضاي مجازي کنترل نشده و ماهواره است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از سفيرافلاک، دين اسلام براي حفظ کرامت بانوان به رعايت حجاب و عفاف تاکيد بسيار زيادي دارد و اهميت اين موضوع تا جايي است که حجاب و عفاف به عنوان دو مولفه اصلي مي تواند بانوان و سپس جامعه را از گزند آسيب ها و انحطاط دور نگه دارد.

يکي از مهمترين مواردي که مي تواند سبب تحکيم بنيان خانواده و سلامت جامعه باشد، رعايت حجاب و عفاف است که در آيات و روايات سفارش زيادي شده است از همين رو ترويج فرهنگ حجاب و عفاف از طرق مختلف مي تواند جامعه را در برابر تيرهاي شوم دشمن بيمه کند.

دشمن بعد از شکست در جنگ سخت عليه کشور، از طريق تهاجم فرهنگي تيرهاي خود را نشانه گرفت و يکي از اهداف دشمن، بنيان خانواده و تضعيف حجاب و عفاف در بين جامعه بود و براي اين موضوع صدها شبکه ماهواره اي به همراه فضاي مجازي با هزينه هاي کلان مهيا شده اند تا بتوانند روز به روز حجاب را کمرنگ و در نهايت بنيان خانواده را سست نمايند.

بدون شک افرادي که الگوهاي خود را در بدحجابي از رسانه هاي غربي انتخاب مي کنند، رفته رفته در منجلاب بدحجابي غرق مي شوند و اين گام اول براي تخريب بنيان خانواده است، افرادي که لباس هاي زشت و زننده که سنخيتي با فرهنگ و دين ما ندارند را به تن مي کنند، در واقع مانند عروسک هاي خيمه شب بازي هستند که هر لباسي را بدون توجه به فرهنگ و دين به تن مي کنند.

متاسفانه در فصول مختلف به بهانه سرما و گرما، حجاب و عفاف براي برخي از افراد که اعتقادي به حجاب ندارند رنگ عوض مي کند، در گرما مانتوهاي بدون دکمه، پاهاي بدون جوراب، شلوارهاي چسبان و کوتاه و روسري هايي به عقب رفته به بهانه گرم شدن هوا مي پوشند و در زمستان هم از پوشش شال و کلاه که بيگانه با فرهنگ ما مي باشد، استفاده مي کنند.

اين در حاليست که رعايت حجاب، سپري در برابر تيرهاي دشمن است که انسان را از انواع آسيب ها به دور نگه مي دارد و امروز دشمن همه تلاش خود را به کار گرفته تا بي حجابي را بيشتر از هميشه ترويج دهد.

اجراي طرح جامع حجاب و عفاف

روح انگيز جهان افروز کارشناس خانواده در گفتگو با خبرنگار سفيرافلاک، اظهار داشت: امروزه مسئله حجاب و عفاف يکي از مهمترين دغدغه هاي اصلي کشور محسوب مي شود و بدحجابي به عنوان گسترده ترين و اصلي ترين نماد هنجارشکن است.

وي افزود: سالهاست که اقداماتي براي برخورد با بدحجابي و مسئله بدحجابي صورت گرفته ولي به نظر مي رسد چندان موثر نبوده که به منظور برطرف شدن اين مسئله و ارتقا وضعيت حجاب و عفاف در جامعه و پيشگيري از آثار و پيامدهاي سوء بدحجابي در خانواده و جامعه، ستاد امر به معروف و نهي از منکر بنا به وظيفه ذاتي خود و با استفاده از نظرات و پيشنهادات کارشناسان، اساتيد فن وعلماء، طرح جامع عفاف و حجاب را تدوين و جهت اجرا به  دستگاه‌ها ارائه نمود.

کارشناس خانواده تصريح کرد: اين طرح داراي ويژگي هاي خاصي است از جمله استمرار داشتن، منطقه اي و مرحله اي بودن و توجه به فرهنگ بومي و زيرساخت هاي فرهنگي و اجتماعي هر منطقه، استفاده از ظرفيت همه تشکل‌ها و فعالان مردمي دغدغه ‌مند نسبت به مسائل فرهنگي و در اين طرح به جاي برخورد مستقيم با افراد بدحجاب که داراي بار منفي در فضاي عمومي جامعه مي باشد، اقدامات ديگري صورت مي گيرد.

جهان افروز بيان کرد: اجراي طرح به صورت گام به گام و مرحله اي صورت مي‌گيرد يعني ابتدا از محدوده يک منطقه مشخص از يک شهرستان در هر استان شروع مي شود در گام بعد، معتمدين و ضابطين هر منطقه شناسايي وآموزش هاي لازم در خصوص طرح و شيوه هاي برخورد بر اساس شاخص هاي شرعي و قانوني با مظاهر و مصاديق بدحجابي هاي هنجار شکن توسط کارگروه انديشه ورز به معتمدين و مجريان طرح ارائه مي شود.

وي بيان کرد: سپس وظايف و برنامه هاي نهادهاي مرتبط با طرح مساجد، بسيج، شهرداري و… تبيين و همزمان از توان رسانه‌اي و آمادگي لشکر سايبري براي به دست گرفتن فضاي رسانه‌اي و مجازي به منظور آماده سازي افکار عمومي در همراهي با اجراي طرح کمک گرفته مي شود.

نقش فرهنگ سازي و تبليغ موثر در مسئله حجاب

کارشناس خانواده خاطرنشان کرد: اجراي طرح از دستگاههاي دولتي مانند ادارات شروع مي شود، به اين نحو که با همکاري مدير، شوراي امر به معروف و نهي از منکر، مسئول حجاب و عفاف، حراست، بسيج، سازمان هاي مردمي فعال در حوزه حجاب و عفاف رعايت شاخص‌هاي حجاب و عفاف در مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و بر اساس کميت و کيفيت عدم رعايت عفاف و حجاب براي مدير و مجموعه آن دستگاه جريمه هايي مشخص مي گردد.

جهان افروز گفت: از جمله عرصه هاي مهم در اجراي طرح، عرصه فضاي مجازي است که در تمامي عرصه ها  فعال مي باشد که اول فرهنگ سازي و تبليغ موثر در منطقه اجراي طرح است، همچنين مقابله با تخريب ها و جو سازي ها و به انفعال کشاندن دشمنان در عمليات رواني با کمک لشکر سايبري و گام بعدي، برخورد با افرادي که در فضاي مجازي هنجارشکني مي کنند.

وي اظهار داشت: گرچه بر اساس قوانين موجود بسياري از نهادها و دستگاه ها در مسئله عفاف و حجاب وظايفي دارند اما هيچ نهاد يا دستگاهي به طور مشخص متولي اين امر و پاسخگوي وضعيت حجاب و عفاف نيست که ستاد امر به معروف و نهي از منکر با توجه به وضعيت فرا قوه اي، مسئوليت اجراي طرح جامع حجاب را بر عهده گرفته است.

بانوان با رعايت حجاب، بهتر نقش خود را ايفا مي کنند

حامد پرچي جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سفيرافلاک، اظهار داشت: چيزي که مي تواند بر جامعه اثرگذار باشد، مسئله حجاب و عفاف است که اهميت ويژه اي دارد، يک جامعه براساس اعتقادات، ارزشها و چارچوب هايي که دارد برنامه ريزي مي کند و پيش مي رود که اين اعتقادات براساس زمينه تاريخي، سنتي، قومي و  مذهبي تشکيل مي شود.

وي افزود: در جامعه اسلامي ايراني، حجاب و عفاف در مسائل و پديده هاي اجتماعي تاثير بسيار زيادي دارد به طوري که با ورود اسلام و اهميتي که براي زن قائل بوده است، اين جايگاه ويژه ديده شده که نشان دهنده اهميت يک زن در جامعه و خانواده است.

جامعه شناس با اشاره به نقش استراتژيک يک زن در خانواده، گفت: بانوان با رعايت حجاب و عفاف مي توانند نقش خود را به خوبي درون خانواده و جامعه ايفا کنند به طوري که وقتي در يک جامعه يک بانو در چارچوب هايي که براي حجاب تعريف شده، حرکت مي کند در واقع  تمام تاثيرگذاري خود را در جامعه نشان مي دهد.

نقش فضاي مجازي در ترويج بدحجابي

پرچي عنوان کرد: بانوان نقش سرنوشت ساز، ستون خانواده و اميدبخشي را درون خانواده دارند و در صورتي يک زن مي توان نقش خود را ايفا کند که حجاب داشته باشد اما افرادي که بدحجاب هستند هيچگاه نمي توانند نقش خود را به خوبي در نقش دختر، همسر و مادر ايفا نمايند.

وي با اشاره به نقش فضاي مجازي در ترويج بدحجابي، خاطرنشان کرد: خانواده ها با فضاي مجازي از هم گسسته مي شود و متاسفانه برخي از افراد بدحجابي تمايل دارند عکس هاي خود را در فضاي مجازي به نمايش بگذارند که اين کار در واقع پشت پا زدن به يک سري قواعد است که سبب مي شود خانواده متلاشي شود.

جامعه شناس گفت: وقتي بي بند و باري ايجاد شود و قبح آن شکسته شود سبب از بين رفتن بنيان خانواده مي شود و در نهايت فرزندان درون اين خانواده ها رشد پيدا نمي کنند و مدام درگيري هايي را دارند که تاثير منفي اين افراد نيز سبب عدم انسجام در جامعه مي شود.

تلاش دشمن براي کمرنگ کردن مسئله حجاب در جامعه

حجت الاسلام محمد پيريايي کارشناس ديني در گفتگو با خبرنگار سفيرافلاک، اظهارداشت: آيات زيادي در قرآن وجود دارد که به مسئله حجاب و عفاف تاکيد و اشاره نموده و به صراحت مسئله حجاب را يک مسئله اصلي، واجب و جزء تکاليف الهي برشمرده است که همه انسانها اعم از زنان و مردان موظف هستند به اين امر توجه ويژه اي نمايند.

وي بيان کرد: رعايت حجاب و عفاف يعني انسان را از آسيب ها و هر چيزي که باعث تحقير شود، دور نگه مي دارد و دور شدن از حريم حجاب و عفاف سبب مي شود تا هرگونه نگاه آلوده و مشکل انسان را تهديد کند.

کارشناس ديني تصريح کرد: کساني که مي گويند ما اين چنين پوشش ها و بدحجابي را دوست داريم در واقع اين افراد خلاف عقل عمل مي کنند چرا که يک انسان عاقل هيچگاه خود را در معرض خطرات و تهديدها قرار نمي دهد و انساني که محجبه است مي تواند در عرصه هاي مختلف حضور داشته باشد.

حجت الاسلام پيريايي عنوان کرد: افرادي که رعايت حجاب را ضروري نمي دانند نه تنها به خودشان بلکه به جامعه هم آسيب مي رسانند و سبب مي شود تا جايگاه انسان در عرصه اجتماع نيز تهديد شود و در اين ميان دشمن بيشتر از هميشه تلاش دارد تا به کانون خانواده ضربه مي زند.

ضرورت تبيين اثرات حجاب

وي بيان کرد: ترويج بدحجابي يکي از اهداف دشمن است، کمرنگ کردن اعتقادات و ارزشها و دور کردن افراد از حجاب از طريق ماهواره ها و فضاي مجازي سالهاست که دشمن برنامه ريزي کرده و وقتي تيرهاي دشمن به سمت حجاب نشانه رود، به دنبال آن جدا شدن خانواده و آسيب هايي در جامعه رخ مي دهد.

کارشناس ديني گفت: بدحجابي سبب بي اعتبار شدن فرد در جامعه مي شود به طوري که اين افراد براي شخصيت خود هيچ ارزشي قائل نيستند و يک ضرر اجتماعي هم به دنبال دارد و جامعه را به سمت بي عفتي سوق مي دهد.

حجت الاسلام پيريايي اظهار داشت: افرادي که در جامعه بدحجاب هستند در خانواده هم با مشکلات بسيار زيادي مواجه مي شوند و در بسياري از اين خانواده ها گسست بنيان خانواده رخ مي دهد و فرزندان اين خانواده وقتي در اين خانواده اي که به حجاب اعتقادي ندارد، بزرگ مي شوند در آينده درک درستي از حجاب ندارند و لازم است اين اثرات و ثمرات رعايت حجاب در جامعه تبيين شود.

به هر حال لازم است که با تبيين نتايج رعايت حجاب و عفاف و بازگو کردن آسيب هاي بدحجابي، اقداماتي صورت گيرد تا تير دشمن به سنگ بخورد و شاهد رعايت حجاب و عفافي که متناسب با فرهنگ و دين است، باشيم.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html