پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251350
حفاظت، يک تير و دو نشان در اشتغالزايي و پيشگيري از انقراض کلوس
تاریخ انتشار : 1401/02/04 09:24:27
نمایش : 878
کرفس کوهي يا کلوس يکي از مهم‌ترين و گران‌قيمت‌ترين اين گياهان است که در فروردين‌ماه در کنار جاده‌ها، خيابان‌ها و گوشه و کنار بازار توسط دست‌فروشان به فروش مي‌رسد و برداشت‌هاي بي‌رويه‌اي که توسط سودجويان صورت مي‌گيرد سبب شده است تا اين گياه کمياب با خطر انقراض مواجه شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ چهارمحال و بختياري يکي از معدود استان‌هايي است که بيشترين تنوع گياهي را دارد و رويشگاه گياهان مرتعي همچون موسير، کاردي، سيردنگ، تره کوهي، کنگر، زنجبيل و... است و همه ساله با آغاز بهار اين گياهان روانه بازار مي‌شوند.
 
کرفس کوهي يا کلوس يکي از مهم‌ترين و گران‌قيمت‌ترين اين گياهان است که در فروردين‌ماه در کنار جاده‌ها، خيابان‌ها و گوشه و کنار بازار توسط دست‌فروشان به فروش مي‌رسد و برداشت‌هاي بي‌رويه‌اي که توسط سودجويان صورت مي‌گيرد سبب شده است تا اين گياه کمياب با خطر انقراض مواجه شود.

عمدتا در دامنه‌هاي رو به جنوب، رشد کلوس زودتر آغاز مي‌شود و ارتفاعات زاگرس در مناطق زردکوه، کوه دلي دوآب صمصامي، منطقه سرآقاسيد، شيخ عليخان، کوه قارن، کوه هزار دره، کوه سفيد که عمدتا شهرستان‌هاي کوهرنگ اردل، کيار و لردگان از مکان‌هاي عمده رويش اين گياه در استان است.



احياي گياهان دارويي و استفاده از ظرفيت اقتصادي اين گياهان در دستورکار منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري

هومان خاکپور رئيس اداره ترويج و آموزش منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ با اشاره به دو رويشگاه منحصربه‌فرد کلوس در منطقه سرآقاسيد از توابع شهرستان کوهرنگ و کوه قارون در شهرستان لردگان اظهار کرد: در چهار دهه گذشته به دليل برداشت بي‌رويه، غنچه‌چيني و بوته‌کني، گياه دارويي کلوس رو به نابودي و انقراض رفته است.

خاکپور با بيان اينکه سال ۹۹ با همکاري قرارگاه پيشرفت و آباداني سپاه اجراي طرح احياي دو رويشگاه کلوس در لردگان و کوهرنگ در دستورکار قرار گرفت افزود: در اين تفاهم‌نامه احياي اين دو رويشگاه با مشارکت منابع طبيعي، قرارگاه پيشرفت و آباداني و با مشارکت دادن مردم و جوامع محلي اجرا مي‌شود.

وي ادامه داد: سال گذشته با رويکرد کشت و توسعه گياهان دارويي با مشارکت مردم بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع استان زيرکشت گياهان دارويي رفت.

رئيس اداره ترويج و آموزش منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري گفت: احياي گياهان دارويي در استان، جلوگيري از انقراض اين گونه‌ها بر اثر بهره‌برداري بي‌رويه، جلوگيري از غنچه‌چيني و استفاده از ظرفيت اقتصادي گياهان دارويي به‌منظور بهبود وضعيت معيشتي و اقتصادي خانواده در دستورکار قرار دارد.




به گزارش جهانبين نيوز؛ کلوس، اين گياه وحشي از خانواده چتريان است که در فصل بهار مي‌رويد و به رنگ سبز مايل به زرد يافت مي‌شود، اين گياه کوهي داراي طبيعت گرم و خشک بوده و حاوي مقادير بالاي ويتامين E، ويتامين C، ويتامين K، مواد معدني ازجمله منيزيم و پتاسيم، آنتي‌اکسيدان‌ها و پلي‌فنول‌ها است.

همراهي ۴۰ نفر از مردم در حفاظت و حراست کلوس

به گزارش جهانبين نيوز؛ لطفعلي چراغپور رئيس منابع طبيعي و آبخيزداري کوهرنگ اظهار کرد: قُرق محلي امسال از اواسط اسفندماه ۹۹ آغاز شد تا از بوته و غنچه‌کني کلوس و قاچاق اين محصول جلوگيري شود.

وي ادامه داد: در طرح قرق ۴۰ نفر از مردم جوامع محلي و چهار نفر از عوامل يگان منابع طبيعي به‌صورت شبانه‌روز در راستاي حراست و حفاظت از اين گونه فعاليت دارند تا اين محصول رشد کرده و به بذردهي برسد.

رئيس منابع طبيعي و آبخيزداري کوهرنگ اضافه کرد: پس از بذردهي، بذر اين گونه نادر جمع‌‍آوري و توسط منابع طبيعي خريداري مي‌شود تا به‌صورت رايگان بين بهره‌برداران مراتع توزيع شود.


چراغ‌پور ادامه داد: مصرف اين گونه خوراکي بين مردم استان رايج است و اين امر باعث شده که برخي سودجويان اقدام به برداشت غيراصولي محصول کنند که اين امر زمينه تخريب و انقراض محصول را افزايش داده است.

چراغپور گفت: پارسال نيز طرح قرق اين گونه نادر انجام شد.

به گزارش جهانبين نيوز؛ از آنجايي که کلوس گياهي کوهي و با خواص بسيار است موارد استفاده بالايي دارد، اما لازم است به درستي محافظت شود تا برداشت بي‌رويه و نادرست آن باعث انقراض نشود، همچنين مديريت صحيح درخصوص کشت کلوس و برداشت بذر آن مي‌تواند در جهت تقويت اقتصاد راهگشا باشد و زمينه‌ساز اشتغال بسياري از بوميان را فراهم سازد.

انتهاي پيام/۱۰۲۶ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html