پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251128
باقري: کارزار فشار حداکثري آمريکا مانع از احياي برجام مي شود/ اتحاديه اروپا: اولويت اول ايران رفع تحريم‌ها است/ سه شنبه؛ آغاز فعاليت کارگروه بررسي لغو تحريم‌هاي غيرقانوني
تاریخ انتشار : 1400/09/09 09:09:16
نمایش : 932
دور جديد گفت‌وگوها بين نمايندگان جمهوري اسلامي ايران و گروه ۱+۴ با هدف رفع تحريم‌ها در شهر وين پايتخت اتريش برگزار شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دور جديد گفت‌وگوها بين نمايندگان جمهوري اسلامي ايران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگليس، روسيه و چين) با هدف رفع تحريم‌ها دقايقي قبل در هتل کوبورگ شهر وين پايتخت اتريش آغاز شد.
پيش از اين اعلام شده بود ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران ۱۴ به وقت وين اين مذاکرات آغاز خواهد شد که با حدود يک ساعت و ۱۵ دقيقه تاخير برگزار شد.
 
اين دور از گفت‌وگوها به رياست مشترک «علي باقري» رئيس هيأت مذاکره‌کننده ايران و «انريکه مورا» معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و با حضور هيأت‌هاي ايران، روسيه، چين، فرانسه، انگليس، آلمان و اتحاديه اروپا برگزار مي‌شود.
 
هيأت ايراني با هدف تمرکز جدي بر مسئله رفع تحريم‌ها عليه ملت ايران، با ترکيبي حقوقي و اقتصادي در اين نشست شرکت کرده است. معاونان ديپلماسي اقتصادي و امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه و همچنين معاون امور ارزي و بين‌الملل بانک مرکزي، معاون وزير امور اقتصادي و دارايي، معاون بين‌الملل و بازرگاني وزارت نفت و مشاور اقتصادي معاون اول رئيس‌جمهور و رئيس‌کل اسبق بانک مرکزي از جمله اعضاي هيأت ايراني حاضر در اين نشست هستند.
 
«علي باقري» معاون سياسي وزير امور خارجه نيز شب گذشته در گفت‌وگويي با بيان اين‌که با اراده جدي و تدارک قوي براي لغو تحريم‌ها وارد گفت‌وگوهاي وين شده‌ايم و تمرکز و اولويت اصلي بر لغو تحريم‌هاست، گفت: ترکيب هيأت ايران هم نشانگر اين عزم و جديت است. 
«سعيد خطيب‌زاده» سخنگوي وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگي با خبرنگاران درباره اين مذاکرات گفت: هيأت ايران با عزم و اراده جدي براي حصول توافق وارد وين شده و به گفت‌وگوهاي نتيجه‌بخش فکر مي‌کند و اگر آمريکا براي رفع واقعي تحريم‌ها به وين بيايد مي‌تواند بليت بازگشت به اتاق برجام را دريافت کند.
 
وي خاطرنشان کرد: اين‌که مذاکرات چند روز طول خواهد کشيد و کيفيت آن چه خواهد بود، امروز مشخص خواهد شد. آن‌چه مهم است اين است که اگر آمريکا با اين عزم به وين بيايد که بن بست و مواردي که در دورهاي قبلي باعث به نتيجه نرسيديم را بخواهد حل کند و از آن نقطه وارد وين شود قطعا گفت‌وگوها مسير آسانتري را خواهد داشت و اگر آمريکا همچنان به مسير قبلي ادامه دهد قطعا ايران انتخاب‌هاي متعددي خواهد داشت.
 
گفتني است سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين تصريح کرد که هيچ گفت‌وگوي دوجانبه‌اي با هيأت آمريکايي در وين صورت نخواهد گرفت. 
به گزارش فارس، مذاکرات امروز در حالي برگزار مي‌شود که جلسات و ديدارهاي غيررسمي دو و چندجانبه بين هيأت اعزامي ايران و برخي هيأت‌هاي ديگر طي دو روز گذشته برگزار شده است.
 
علي باقري روز يکشنبه هفتم آذر ماه در نشستي سه جانبه با روساي هيأت‌هاي مذاکره کننده روسيه و چين شرکت کرد و طرفين درباره مهمترين موضوعات گفت‌وگوهاي پيش رو به بحث و رايزني پرداختند.
 
معاون سياسي وزير امور خارجه ايران شب گذشته (يکشنبه) نيز در نشستي دوجانبه با «انريکه مورا» درباره ترتيبات اجرايي گفت‌وگوها به رايزني پرداخت و بر لزوم اولويت دادن به مسئله تحريم‌ها تأکيد کرد.
 
 
باقري: تا زماني که کارزار فشار حداکثري آمريکا نفس مي‌کشد، احياي برجام سخن گزافي بيش نيست
 
 نشست افتتاحيه مذاکرات ايران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگليس، روسيه و چين) در وين براي رفع تحريم‌ها که به رياست علي باقري معاون سياسي وزير امور خارجه ايران و انريکه مورا معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا عصر امروز در هتل کوبورگ برگزار شده بود، پايان يافت.
 
علي باقري در اين نشست ضمن تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران، بر لزوم لغو تمامي تحريم‌هاي غيرانساني و قهرآميز آمريکا عليه ملت ايران تأکيد و تصريح کرد که ضروري است مسئله رفع تحريم‌ها در اولويت نخست گفت‌وگوها قرار گيرد.
 
رئيس هيأت ايراني در اين مذاکرات با بيان اين‌که جمهوري اسلامي ايران در عمل پايبندي خود را به تعهداتش در برجام نشان داده، بر عزم و اراده ايران براي رسيدن به تفاهمي عادلانه که تأمين‌کننده منافع مشروع ايران باشد، تأکيد کرد.
 
 
اين ديپلمات ايراني با اشاره به ادعاي برخي طرف‌هاي غربي براي احياي برجام تأکيد کرد: تا زماني که کارزار فشار حداکثري آمريکا نفس مي‌کشد، احياي برجام سخن گزافي بيش نيست.
 
مذاکره‌کننده ارشد ايران در اين نشست همچنين با يادآوري سالگرد شهادت شهيدان شهرياري و فخري‌زاده، ياد و خاطره تمام شهداي هسته‌اي ايران را گرامي داشت.
 
* نشست‌ کارگروه‌ لغو تحريم‌ها صبح فردا (سه‌شنبه) برگزار مي‌شود
 
در اين نشست که در فضايي حرفه‌اي و جدي برگزار شد، توافق شد که نشست‌ کارگروه‌ لغو تحريم‌ها صبح فردا (سه‌شنبه) برگزار شود.
 
گفتني است، «ميخائيل اوليانوف» نماينده روسيه در اين مذاکرات نيز در توئيتي در اين باره نوشت: «شرکت کنندگان در نشست امروز بر سر برداشتن گام‌هاي فوري بيشتر توافق کردند».
 
«سعيد خطيب‌زاده» سخنگوي وزارت امور خارجه امروز نيز در نشست هفتگي با خبرنگاران درباره اين مذاکرات گفته بود: هيأت ايران با عزم و اراده جدي براي حصول توافق وارد وين شده و به گفت‌وگوهاي نتيجه‌بخش فکر مي‌کند و اگر آمريکا براي رفع واقعي
تحريم‌ها به وين بيايد مي‌تواند بليت بازگشت به اتاق برجام را دريافت کند. اين‌که مذاکرات چند روز طول خواهد کشيد و کيفيت آن چه خواهد بود، امروز مشخص خواهد شد. آن‌چه مهم است اين است که اگر آمريکا با اين عزم به وين بيايد که بن بست و مواردي که در دورهاي قبلي باعث به نتيجه نرسيديم را بخواهد حل کند و از آن نقطه وارد وين شود قطعا گفت‌وگوها مسير آسانتري را خواهد داشت و اگر آمريکا همچنان به مسير قبلي ادامه دهد قطعا ايران انتخاب‌هاي متعددي خواهد داشت.
 
گفتني است در دولت دوازدهم و به منظور احياي برجام از نيمه فروردين تا پايان خرداد ماه ۶ دور مذاکره بين ايران و گروه ۱+۴ در وين برگزار شد که به دليل کارشکني‌هاي آمريکا و عليرغم پيشرفت‌هايي که حاصل شده بود، نتيجه‌اي حاصل نشد. 
 
اتحاديه اروپا: اولويت اول ايران رفع تحريم‌ها است
 
«انريکه مورا»، معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا که براي شرکت در نشست کميسيون مشترک برجام به وين سفر کرده بعد از اتمام اين نشست درباره آن اظهارنظر کرد.
 
او گفت: «از اينکه به وين بازگشته‌ايم خوشحاليم.»
 
انريکه مورا در بخش ديگري از اظهاراتش درباره اين دور از نشست کميسيون مشترک گفت که «براي بازگرداندن برجام فوريت حس مي‌شود.»
 
او همچنين مدعي شد ايران موافقت کرده کار را بر پايه ۶ دور قبلي ادامه دهد. مورا تصريح کرد کارگروه رفع تحريم از فردا کارش را آغاز خواهد کرد و کارگروه هسته‌اي يک روز بعدتر کارش را آغاز خواهد کرد.
 
اين مقام اتحاديه اروپا در ادامه تصريح کرده تيم مذاکره‌کننده ايران گفته اولويت اول تهران رفع تحريم‌ها است.
 
مذاکرات رفع تحريم‌ها در وين از امروز در پايتخت اتريش آغاز شد. اين نخستين دور از اين گفت‌وگوها در دولت «سيد ابراهيم رئيسي»، رئيس‌ دولت سيزدهم جمهوري اسلامي ايران خواهد بود.
 
جمهوري اسلامي ايران اعلام کرده رفع تمامي تحريم‌ها عليه ايران، به گونه‌اي که قابل راستي‌آزمايي باشد مهم‌ترين دستور کار هيأت ايراني را در اين گفت‌وگوها تشکيل خواهد داد. 
 
گفتني است در دولت «حسن روحاني»، رئيس‌جمهور سابق ايران نيز ۶ دور گفت‌وگو ميان ايران و گروه ۱+۴ (انگليس، روسيه، چين، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد. طرف آمريکايي هم در آن مذاکرات با نمايندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ايران در خصوص شرايط بازگشت به برجام گفت‌وگو مي‌کرد اما آن مذاکرات، به دليل اصرار آمريکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و يا عدم رفع تمامي تحريم‌ها به بن‌بست رسيد و نتيجه‌اي دربر نداشت.
 
ديپلمات روس: نشست کميسيون مشترک برجام «بسيار موفقيت‌ آميز» بود
 
«ميخائيل اوليانوف» نماينده روسيه در مذاکرات رفع تحريم‌هاي ايران در وين اتريش گفت که نشست نخست، دور هفتم مذاکرات وين بسيار موفقيت آميز آغاز شد.
 
وي در ادامه گفت: « شرکت کنندگان در نشست امروز بر سر برداشتن گام‌هاي فوري بيشتر توافق کردند».
 
دور جديد گفت‌وگوها بين نمايندگان جمهوري اسلامي ايران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگليس، روسيه و چين) با هدف رفع تحريم‌ها عصر امروز در هتل کوبورگ شهر وين پايتخت اتريش آغاز شد.
 
باقري پس از دور اول مذاکرات وين خبر داد؛
فردا؛ آغاز فعاليت کارگروه بررسي لغو تحريم‌هاي غيرقانوني
 
علي باقري در پايان جلسه افتتاحيه گفتگوهاي رفع تحريم‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران گفت: اين نشست به رياست نماينده اتحاديه اروپايي و جمهوري اسلامي ايران برگزار شد و شرکت‌کنندگان ديدگاه خودشان را در مورد دو موضوع بيان کردند.
 
وي افزود: يکي در مورد وضعيت اجراي برجام ديدگاه خود را بيان کردند و دوم در مورد چشم‌انداز آتي به ويژه نگاه هر يک از اعضا نسبت به مذاکرات در روند پيش رو مباحثي مطرح شد.
 
رئيس هيئت ايراني مذاکرات وين ادامه داد: ما در اين نشست بر اين نکته تأکيد داشتيم که عامل اصلي شرايط کنوني اقدام کشوري است که با نقض توافق و نقص قطع‌نامه شوراي امنيت از توافق خارج شد و بر خلاف قانون و مقررات بين‌المللي، تحريم‌هاي گذشته را مجدداً بازگرداند و همين طور تحريم‌هاي جديدي را عليه ملت ايران وضع کرد.
 
باقري افزود: در نهايت قرار بر اين شد که اولاً موضوع لغو تحريم‌ها به‌عنوان دستور کار اوليه کميسيون مشترک برجام قرار بگيرد و بر همين اساس قرار شد فردا صبح سه‌شنبه نهم آذر ماه کارگروه بررسي موضوع لغو تحريم‌هاي غيرقانوني و ظالمانه عليه ملت ايران آغاز به کار کند.
 
رئيس هيئت ايراني مذاکرات وين تصريح کرد: به نظر من اين خودش يک دستاورد قابل توجه است که همه کشورهاي عضو گروه ۱+۴ به مطالبه به حق جمهوري اسلامي تن داده‌اند و تأکيد و تصريح کرده‌اند که بايد ابتدا وضعيت تحريم‌هاي غيرقانوني رژيم آمريکا عليه مردم ما روشن و بعد از آن در مورد ساير موارد بحث و بررسي و تصميم‌گيري شود.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html