پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251126
غول گراني کاغذ، علم و فرهنگ را مي‌بلعد/ مطبوعات و ناشران در صدر قربانيان افزايش قيمت در بازار کاغذ
تاریخ انتشار : 1400/09/09 09:02:00
نمایش : 1399
عدم مديريت صحيح به بازار کاغذ نيز رسيده است و اين کالاي استراتژيک در عرصه عل و فرهنگ را ناياب کرده است و به گفته کارشناسان امر يا کاغذي وجود ندارد و يا اگر وجود دارد با قيمت گزافي در اختيار خريدار قرار مي‌گيرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ اين روزها اگر پاي درد دل مطبوعات و ناشران بشيني با اين جمله روبرو مي‌شوي، کاغذي براي چاپ روزنامه و کتاب نداريم، جمله‌اي که زياد شنيده شده است.
 
عدم مديريت صحيح به بازار کاغذ نيز رسيده است و اين کالاي استراتژيک در عرصه عل و فرهنگ را ناياب کرده است و به گفته کارشناسان امر يا کاغذي وجود ندارد و يا اگر وجود دارد با قيمت گزافي در اختيار خريدار قرار مي‌گيرد.
 
درست است ذائقه مردم اين روزها تغيير کرده و به سمت فضاي مجازي رفته است تا جايي که ترجيح مي‌دهند اخبار را به جاي مطبوعات از خبرگزاري‌ها و فضاي مجازي و به جاي خريد کتاب کاغذي نسخع ديجيتال آن را بخوانند اما اين را بايد بدانيم اين کتاب و مطبوعه است که ماندگاري دارد.
 
اگر قرار باشد سال‌ها بعد به کتابي دسترسي داشته باشيم نيازمند چاپ آن هستيم، اين کتاب است که علم، دانش، فرهنگ و... يک جامعه را به نسل‌هاي بعد انتقال مي‌دهد و به دل جامعه مي‌برد.
 
گروه اقتصادي خبرگزاري جهانبين نيوز؛ در گزارشي سعي کرده است به ابعاد مختلف نبود کاغذ در بازار و مشکلاتي که از اين راه ايجاد مي‌شود بپردازد.
 

 
گراني کاغذ تهديدي براي مطبوعات
 
محمود مولوي سرپرست روزنامه هاي وطن امروز و رسالت در چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ با اشاره به اينکه گراني کاغذ تهديدي است براي مطبوعات اظهار کرد: گراني حاکم بر اقتصاد جامعه کاغذ را نيز تحت تاثير قرار داده است و مطبوعات کشور با تهديد تعطيلي مواجه هستند، همچنين چاپ نشريات سراسري و محلي با مشکل جدي روبه‌رو شده است.
 
وي افزود: از ديگر مشکلات مطبوعات  تعدد زياد نشريات با عناوين مختلف است که با توجه به گراني کاغذ و نبود درآمد با تيراژهاي پايين در حال انتشار هستند.
 
سرپرست روزنامه هاي وطن امروز و رسالت در چهارمحال و بختياري ادامه داد: متاسفانه سرانه مطالعه مطبوعات در کشور بسيار پايين است اين نيز عامل ديگري براي تيراژ پايين چاپ مطبوعات و مشکلات در اين حوزه است.
 
مولوي خاطرنشان کرد: معاونت مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد ترتيبي اتخاد کند که نشرياتي که توان توزيع در گستره بالا را ندارند از گردونه مطبوعات حذف شوند تا نشرياتي که توان توزيع در گستره بالا را دارند بتوانند به حيات خود ادامه دهند.
 
وي اضافه کرد: همچنين معاونت مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از دادن مجوزهاي ديگر براي مطبوعات جديد خودداري کند تا همين تعداد مطبوعه که در حال فعاليت هستند بتوانند در کشور توزيع داشته باشند.
 
سرپرست روزنامه هاي وطن امروز و رسالت در چهارمحال و بختياري به تعدد نشريات محلي در استان‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: اين موضوع نيز باعث شده که استان‌ها نتوانند آنطور که شايسته است فعاليت مطبوعاتي مناسبي داشته باشند و ما شاهد هستيم که مشکلات موجود باعث تعطيلي بسياري از اين نشريات شده است.
 
مولوي اضافه کرد: عدم دريافت اشتراک ادارات و حمايت نکردن از آنها از جمله مشکلات مطبوعات است که باعث شده دفاتر نمايندگي روزنامه‌ها و نشريات محلي با مشکل شديد روبه رو شوند.

 
 
گراني کاغذ و مشکلاتي که در حوزه چاپ کتب ايجاد مي‌کند علم و فرهنگ جامعه را هدف قرار مي‌دهد
 
محمدتقي حسين پور معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: از سال 95 مجوز نشر کتاب و آثار علمي و دانشگاهي را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و جهاد دانشگاهي دريافت کرديم.
 
وي افزود: تاکنون بالغ بر 70 عنوان کتاب از سوي جهاد دانشگاهي چهارمحال و بختياري منتشر شده است.
 
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي چهارمحال و بختياري ادامه داد: يارانه کاغذ به انتشارات مرکزي جهاد دانشگاهي تعلق مي‌گرفت و در سال‌هاي اخير چيزي از اين يارانه به استان اختصاص داده نشد.
 
حسين‌پور عنوان کرد: گراني کاغذ و قطع يارانه آن باعث شد بسياري از اساتيدي که با مجموعه جهاد دانشگاهي همکاري داشتند، در بحث چاپ آثار خود در تيراژ بالا با مشکل مواجه شوند.
 
وي خاطرنشان کرد: اساتيد مجبور شدند کتاب‌هاي خود را در تيراژ پايين‌تر و يا بعضا در نسخ ديجيتال منتشر کنند.
 
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي چهارمحال و بختياري اضافه کرد: در اين مدت در کميت انتشار کتاب مشکلي نبود و محتوي کتاب از سوي اساتيد فراهم شد اما مشکل اين بود که به دليل گراني کاغذ کتاب به دست مخاطب نرسيد.
 
حسين‌پور بيان کرد: مشکل چاپ کتاب در تيراژ پايين نه‌تنها مشکل جهاد دانشگاهي بلکه مشکل اکثر انتشارات است.
 
وي تاکيد کرد: هزينه چاپ کتاب نسبت به قبل 2 تا 3 برابر افزايش پيدا کرده است و چون هزينه انتشار بالا است، زماني که کتاب وارد شبکه توزيع مي‌شود، مخاطب به‌ويژه دانشجويان توان خريد آن را ندارند.
 
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي چهارمحال و بختياري تصريح کرد: اگر اين وضعيت در بازار کاغذ ادامه پيدا کند بسياري از آثار علمي صرفا در چاپخانه‌ها چاپ شدند و به دليل چاپ در نسخ کم يا گراني کتاب به دست مخاطب نمي‌رسد.
 
حسين پور افزود: گراني کاغذ و مشکلاتي که در حوزه چاپ کتب ايجاد مي‌کند در سال‌هاي آينده در بحث علمي و فرهنگي جامعه بسيار اثرگذار است، کتاب رابطه مستقيم با دانشجويان، دانش‌آموختگان و فرهيختگان جامعه دارد، وقتي نتوان کتاب مناسب و به روز خريداري کرد يعني زنگ خطر فرهنگي به صدا درآمده است.
 
وي ادامه داد: با وجود فضاي مجازي و منابع خبري و سايت‌هاي خبري، هنوز کتاب در مبناي علمي جايگاه خود را از دست نداده است، کتاب ويژگي‌هايي مثل در دسترس بودن، ماندگاري و... دارد که سايت‌هاي خبري، علمي، فرهنگي و... و حتي خبرگزاري‌ها ندارند.
 
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي چهارمحال و بختياري عنوان کرد: اگر بخواهيم در حوزه فرهنگ، دانش، فناوري و... حرفي براي گفتن داشته باشيم بايد به حوزه نشر به‌خصوص نشر دانشگاهي که در سال‌هاي اخير به دليل گراني کاغذ آسيب ديده توجه ويژه‌اي داشته باشيم.
 
تامين کاغذ روزنامه‌اي وظيفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيست
 
شمسايي مديرکل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي در اين خصوص اظهار کرد: تامين نياز کاغذ روزنامه‌ها وظيفه مجموعه ارشاد نيست بلکه اين وزارتخانه صرفا اعطاي کاغذ حمايتي را متقبل مي‌شود که طي اين مدت براساس سهميه‌بندي در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت.
 
وي افزود: سازمان‌هاي نظارتي، سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت، تعزيرات حکومتي و... بايد بازار را کنترل کنند تا از احتکار جلوگيري شود.
 
 

کاغذي در بازار وجود ندارد و اگر باشد بسيار گران است
 
عليرضا بختياري رئيس انجمن روزنامه‌هاي غيردولتي اظهار کرد: واقعيت اين است که کاغذي در بازار وجود ندارد و اگر کسي بخواهد کاغذ مورد نياز خود را تامين کند با قيمتي حدود 30 هزار تومان براي اين کالا مواجه مي‌شود.
 
وي افزود: درواقع هم کاغذ وجود ندارد و هم اگر وجود داشته باشد با قيمت بسيار بالا و موجودي محدود است، قيمت حال حاضر کاغذ براي مطبوعات چاپي مقرون به صرفه نيست و قيمت تمام شده را بسيار بالا مي‌برد.
 
رئيس انجمن روزنامه‌هاي غيردولتي ادامه داد: افزايش قيمت و کمبود کاغذ در بازار به دو دليل رخ داده است، يکي اينکه دولت معمولا در فواصل مختلف در بازار کاغذ دخالت کرده است.
 
بختياري عنوان کرد: ديگر اينکه واردات بدون استفاده از ارز ممنوع است و همچنين ارز نيمايي به سختي به کاغذ تخصيص داده مي‌شود، بنابراين يک وقفه 4 تا 5 ماهه در واردات کاغذ اتفاق افتاده است که عملا باعث بوجود آمدن بحران جدي در مطبوعات کاغذي شده است.
 
وي خاطرنشان کرد: همين الان اگر بخواهيم با ارز آزاد هم کاغذ وارد کشور کنيم، قيمت تمام شده براي آن حدود 24 تا 25 تومان است اما در بازار امروز قيمت آن 30 هزار تومان است به علاوه اينکه محدوديت در عرضه کاغذ هم مشاهده مي‌شود.
 
کاهش نياز کشور به کاغذ روزنامه‌اي به 30 تا 40 هزار تن
 
ابوالفضل روغني گلپايگاني دبير سنديکاي توليدکنندگان کاغذ و مقوا نيز اظهار کرد: تقريبا 5 سال پيش نياز مصرف کاغذ در کشور حدود 130 هزار تن بود.
 
وي افزود: نياز امروز کشور به 30 تا 40 هزار تن کاهش پيدا کرده و اين حوزه دچار کمبود مصرف شده است که دليل آن فناوري‌هاي ديجيتال و فضاي مجازي است.
 
دبير سنديکاي توليدکنندگان کاغذ و مقوا ادامه داد: در کشور تنها يک شرکت به نام چوب و کاغذ مازندران وجود داشت که کاغذ روزنامه توليد مي‌کرد هيچ شرکتي ديگري در ايران دانش و تجهيزات توليد کاغذ روزنامه را ندارد.
 
روغني عنوان کرد: در شرکت چوب و کاغذ مازندران رکورد توليد 30 هزار تن وجود دارد و کاغذ مورد استفاده کشور در اين شرکت توليد مي‌شود.
 
وي خاطرنشان کرد: ازجمله دلايل وضع موجود افزايش نرخ ارز بود، ديگري شايع شدن استفاده از فناوري‌هاي جديد است و سوم اينکه ذائقه مردم را نيز نبايد کنار بگذاريم.
 
دبير سنديکاي توليدکنندگان کاغذ و مقوا اضافه کرد: مشکلاتي در جهت واردات وجود دارد و تحريم‌ها هم در برخي موارد بي تاثير نيست، براي واردات انتقال پول و حمل کاغذ به کشور مشکلاتي وجود دارد.

 
 
مديران سياسي هيچ مشکلي را حل نمي‌کنند
 
احمد شريفان رئيس اتحاديه فروشندگان کاغذ و مقوا اظهار کرد: اگر عوامل کارخانه توليد کاغذ مازندران را بررسي کنيم مي‌بينيم که اين واحد توليدي با دلار 7 هزار تومان تعطيل شده است.
 
وي افزود: پول بيت المال در اين کارخانه هزينه شده است، اداره اين کارخانه را به اتحاديه فروشندگان کاغذ و مقوا، سنديکاي توليدکنندگان کاغذ و مقوا و خود مطبوعات بسپارند.
 
رئيس اتحاديه فروشندگان کاغذ و مقوا ادامه داد: بانک ملي سهامدار اصلي کارخانه توليد کاغذ چوب و کاغذ مازندران است، تا زماني که سياسي‌کاري باشد و مديران سياسي در راس امور اين کارخانه باشند، مشکل حل نمي‌شود.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ نبود يا گراني کاغذ در بازار علاوه بر اينکه منجر شده است ناشران و روزنامه‌نگاران در اين زمينه با مشکل مواجه شوند، باعث شده تا نويسندگان نيز براي چاپ آثار خود با مشکل مواجه شوند.
 
نويسندگان و مطبوعات مجبورند براي آنکه زحماتشان از بين نرود آثار خود را حتي در تيراژ پايين به چاب برسانند که اين خود معضلات را دوچندان مي‌کند، زماني که کتاب به دست مردم نرسد آن هم در ايران که سرانه کتابخواني افراد در ان بسيار ناچيز است چگونه مي‌توان به اميد ايجاد جامعه‌اي فرهيخته بود.
 
گروه ديگري که به مشکلات بزرگي در بحث گراني کاغذ برخورد مي‌کنند، دانشجويان و دانش‌آموزان هستند که بعضا نمي‌توانند کتاب‌هاي مورد نياز تحصيل خود را به دليل گراني کاغذ خريداري کنند.
 
لذا ضرورت دارد مسؤولان متولي در اين زمينه سريعا فکري به حال آشفته بازار کاغذ کنند چراکه نبود اين کالا قلب علم و فرهنگ جامعه ايراني را هدف قرار داده است.

//////////////////////////////
گزارش از سميه نظري زاده
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html