پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251077
رسومات دست و پا گير جوانان را در پيچ و خم زندگي گرفتار مي کند
تاریخ انتشار : 1400/08/15 09:09:53
نمایش : 1175
گسترش تجملات و تشريفات ، رسومات دست و پاگير، جوانان را در پيچ و خم و چالش زندگي گرفتار کرده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از  جهانبين نيوز؛ در تقويم ملي ما روز ملي ازدواج  سالروز ازدواج حضرت علي (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است که قرار بود ازدواج ساده‌شان، به مانند همه زندگي‌شان، سرمشق و الگويي باشد براي ما جوانان براي زندگي؛ ماجرايي که اين سال‌ها از آن به عنوان يک معضل اجتماعي ياد مي‌کنند اما ديگر کمتر شاهد الگوبرداري جوانان از اين موضوع هستيم.

طي سال هاي گذشته آمار سن  ازدواج بالا رفته است و شاهد کاهش چشم‌گير آمار ازدواج هستيم  و ديگر کمتر جواني را مي توان ديد که ميل به تشکيل خانواده داشته باشد.

امروزه جامعه  شرايط جديدي را تجربه مي کند از تغيير در فرهنگ  تا اداب و رسوم و  توقعات که بسيار متفاوت شده است.

اغلب جوانان تنها به دنبال راه گريزي از ازدواج هستند، اين موضوع دلايل بسياري را شامل مي شود.

نداشتن مسکن، کار مناسب، درآمد ثابت و مهمتر از آن يک امنيت شغلي ، عدم توانايي تامين جهيزيه، برگزاري يک مراسم آبرومند عروسي و ... از مهم ترين مشکلات اقتصادي هستند که در کاهش آمار ازدواج طي سال هاي اخير دخيل بودند.

اگر بخواهيم کمي دقيق‌تر به اين موضوع بپردازيم موارد بسياري را مي‌توان مورد بررسي قرار داد.

تغيير در سبک زندگي جوانان نسبت به دهه‌هاي گذشته بسيار متفاوت شده است. ديگر کمتر جوان کم‌توقعي پيدا مي شود که بتواند با حداقل‌ها کنار بيايد و ساده‌زيستي را در زندگي الگو قرار دهد.

اکثر جوانان ديگر به دنبال يک زندگي تشريفاتي، مجلل و به قول معروف لاکچري هستند ديگر کسي آرامش را در يک خانه ۶۰ متري در کنار خانواده نمي‌بيند و يک خانه نقلي که داخل آن با حداقل هاي يک زندگي پر شده براي يک جوان قابل قبول نيست.

گسترش تجملات و تشريفات ، رسومات دست و پاگير،  جوانان را در پيچ و خم و چالش زندگي گرفتار کرده است.

تا زماني که نتوانم خرج زندگي را مهيا کنم ازدواج نميکنم

محمد دانشجوي حسابداري در داشنگاه شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار جهانبين نيوز گفت: زماني که نمي توانم خرج خودم را در بيامردم دليل اينکه ازدواج کنم چيست؟ چرا بايد خود را زير بار اين مسئوليت سنگين ببرم؟

چرا بايد خودم را به خاطر فراهم نکردن خواسته هاي همسرآيندم شرمنده و سرشکسته بکنم؟

رضا دانشجوي رشته کامپيوتر در ادامه گفت: توقعات بسيار بالا رفته است و اگر تصميم به ازدواج داريد حداقل بايد کار، مسکن و يک خودرو خوب داشته باشيد.

زماني که خط فقر زير 10 ميليون تومان هست و حقوق اداره کاري ناچيز حتي براي يک فرد کافي نيست، چرا بايد به فکر ازدواج بود؟

مهدي فارق التحصيل رشته فناوري اطلاعات و ارتباطات گفت: با قيمت هاي دقيقه اي اجناس، با اين فيمت دلار و سکه، قيمت مسکن ، خودرو، قيمت مواد غذايي، با اين وضعيتي که براي مردم ايجاد شده همين که زنده بمانيم کافي است.

تا خانواده حمايتم نکند نميتوانم ازدواج کنم

برخي ها هم يه قول گفتني نيمه گشمده خود را پيدا کرده بودند و مي توانستند با حمايت خانواده ها زندگي خود را شروع کنند که اين بار اين خانواده ها بودند که سنگ جلوي پاي آن ها انداخته بودند.

آري گاهي اوقات تنها جوانان در اين موضوع دخيل نيستند، در اکثر موراد اين خانواده هستند که مانع اصلي ازدواج آسان مي شوند.

مهريه هاي بسيار سنگين، جهيزيه مفصل، مسکن و خودرو لوکس و آنچناني، گاهي به دليل بزهکاري ، گاهي بدهکاري و گاهي بيکاري،  جوانان را از اين سنت حسنه محروم مي کنند.

چه بسيار خانواده هايي با وجود وضعيت اقتصادي کاملا معمولي براي کم نياوردن در برابر خانواده داماد و يا عروس دست به اخذ وام‌هاي کلان زده و به مدت طولاني خود را ميزبان استرس قسط وام و ... مي کند.

چشم و هم چشمي در بين خانواده يک مشکل و معضل فراگير شده است.

در گذشته مراسماتي از قبيل حنابندان، عقدکنان بهانه زيبايي بود تا خانواده ها در کنار يکديگر ، شادي لذت بخشي را تجربه کنند اما امروز ديگر خبري از آن همه هياهو ، شادي و دورهمي هايي در عين سادگي نيست و ازدواج روندي سخت و طاقت فرسارا براي جوانان در پيش گرفته است.

پسر جوان مجبور است براي ايجاد شرايطي در خور خانواده عروس خود درگير وام هاي کلان کند و خانواده عروس براي  جهيزيه درخور خانواده  داماد زير بار قرض و بدهي برود چه بسا که بسياري از  وسايل اين جهيزيه سال ها در کمد هاي خانه خاک خواهد خورد.

اکنون ازدواج خود معضلي است براي جواناني که بيکاري در ميان آن ها بيداد مي کند.

مشکلات اقتصادي يکي ديگر از مواردي است که بر عدم ازدواج آسان تن داده و موجب کاهش آمار ازدواج شده است.

زماني که قيمت يک يخچال فريزر حدودا يک و نيم برابر يک وام ازدواج است ديگر به چه اميدي يک جوان فکر زندگي مشترک را در ذهن خود بپرورد، جامعه پر از جوانان بيکار و نا اميدي است  که نيمي از عمرشان را پشت ميزها براي کسب علم و دانش نشسته اند  تا آينده شان را تامين کند اما اکنون فهميده اند که ديگر علم بهتر ثروت نيست، هر کسي ثروت دارد، اجازه دارد صحبت از زندکي مشترک بزند.

زوجي که براي يک وام ازدواج دو سال صبر کنند و زماني که وام ازدواج را دريافت کردند تنها بتوانند يک قلم از جهيزيه را با آن بگيرند.

با اين حال جواناني هستند که زرق و برق مراسمات عروسي در تالار ها و تجملات را ناديده گرفته و زندگي خود را نه مادي، بلکه بعنوي آغاز مي کنند.

جواناني هستند که بدون چشم و هم چشمي و توقعات و تجملات، سبک زندگي اما علي (خ) و حضرت الزهرا (س) را الگوي زندگي خود قرار دادند، چراکه وقتي انسان به زندگي اين دو بزرگوار مي نگرد مي بيند در همه ي ابعاد زندگيشان سراسر هدايت و سعادت است.

بايد تلاش کنيم با دور ريختن رسوم غلط و نوظهور که مانعي در مسير ازدواج ايجاد مي‌کند ضمن معرفي الگوهاي موفق ديني و اجتماعي روش‌هاي عملي و آسان را به جوانان بازگو کنيم.

انتهاي پيام/۱۰۲۰ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html