پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251052
برداشت پسته ايران در هر هکتار يک نهم دنياست/ کارگاه‌هاي فرآوري و گذر از کشاورزي سنتي؛ راه نجات طلاي سبز
تاریخ انتشار : 1400/08/03 08:52:33
نمایش : 1140
امسال حدود ۵۰ درصد محصول پسته استان کرمان دچار خسارت شده است؛ و اين مشکل از آنجا نشأت مي‌گيرد که کشاورزي پسته در اين استان هنوز به شکل سنتي انجام مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از راه آرمان؛ از پسته طلاي سبز به عنوان محصول ارزشمند و استراتژيک در کشاورزي ياد مي شود. استان کرمان به عنوان پهناورترين استان کشور ظرفيت بسيار مناسبي در توليد اين محصول ارزشمند دارد. صادرات طلاي سبز ارز آوري خوبي را براي کشور در پي دارد و در کنار اين مهم، توليد، برداشت و صادرات اين محصول استراتژيک اشتغالزايي فراواني را در استان ايجاد مي کند.

تغيير شرايط اقليمي، نوسانات دمايي، خشکسالي هاي مداوم و ديگر مسائل موجب شده است که ميزان ظرفيت برداشت اين محصول در استان و کشور کاهش يابد و بر همين اساس مي طلبد که مسئولان امر نسبت به جبران و کاهش آسيب هاي پسته اقدامات لازم را انجام دهند.

عباس سعيدي در گفتگو با راه آرمان؛ با بيان اينکه سطح زيرکشت پسته استان بيش از۲۱۲ هزار هکتار است، گفت: ميزان برداشت اين محصول در سال زراعي امسال در شهرستان رفسنجان با ۶۲ هزار و ۵۴۶ هکتار، در سيرجان با ۴۳ هزار و ۷۴۱ هکتار، در شهرستان زرند با ۳۷ هزار و ۴۳۲ هکتار، در شهرستان انار با ۱۷ هزار و ۷۴۷ هکتار و در راور ۸ هزار و ۷۰۰ هکتار، حدود ۵۸ هزار تن بوده است.

خسارت 50 درصدي محصول پسته استان در سال زراعي جاري

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان کرمان با اشاره به اينکه حدود ۵۰ درصد محصول پسته استان دچار خسارت شده است، عنوان کرد: جهت ارتقا وضعيت باغات پسته استان لازم است اصلاح و نوسازي باغات، تغيير ارقام نامناسب و غيراقتصادي با ارقام مقاوم و مناسب با شرايط اقليمي منطقه، پرداخت تسهيلات بلند مدت با بهره کم به باغداران و استفاده از سيستم هاي نوين آبياري در باغات پسته صورت گيرد.

وي بيان کرد: با توجه به برداشت پسته در سطح استان، ميزان اشتغالزايي در اين فصل حدود يک ميليون نفر بوده است.

شهباز حسن پور در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص وضعيت پسته سيرجان گفت: در حال حاضر شهرستان سيرجان با سطح زير کشت حود ۵۰ هزار هکتار دومين شهرستان از لحاظ ميزان باغات پسته در استان و حتي کشور است.


نماينده مردم سيرجان و بردسير در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: توسعه بي حد و حصر باغات، علي رغم محدوديت منابع آبي، باعث افت کمي و کيفي آب و نهايتا خشک شدن بخش وسيعي از باغات شده که اين امر با توجه به کاهش نزولات جوي تشديد شده است.

افزايش صادرات طلاي سبز از استان با افزايش کيفيت اين محصول

رئيس مجمع نمايندگان استان کرمان ابراز کرد: با توجه به موقعيت تجاري مناسب شهرستان سيرجان و صدور مجوزهاي لازم در خصوص فرآوري و بسته بندي، طي سنوات گذشته اين شهرستان تبديل به قطب صادرات محصول پسته شده است.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: جهت ارتقاء و افزايش صادرات پسته، علاوه بر استفاده از سيستم‌هاي مناسب فني براي مديريت باغات که باعث افزايش کيفيت و ميزان محصول خواهد شد؛ بايد فرايند صدور مجوزها در استان و شهرستان و مراحل طولاني استعلامات تسهيل شود.

رئيس فراکسيون اصناف مجلس شوراي اسلامي افزود: با در اختيار قراردادن تسهيلات با بهره مناسب جهت تجهيز و احداث کارگاه‌هاي فرآوري و تخصيص تسهيلات سرمايه در گردش لازم براي تجار و بازرگانان به امر صادرات کمک‌هاي شاياني صورت پذيرد.

وي اظهار کرد: طي سنوات گذشته‌ به دليل تغييرات جوي و نوسانات دمايي محصول پسته شهرستان دچار خسارات شده که در سال جاري بيش از ۷۰ درصد محصول از بين رفته است؛ بنابراين به منظور جلوگيري از اين امر استفاده از ارقام‌ مناسب و پايه هاي مقاوم‌تر سيستم هاي هواشناسي به روز، باعث انجام تمهيدات لازم توسط بهره بردار مي شود.

برداشت پسته ايران در هر هکتار يک نهم دنياست

حسن پور با اشاره به مطلب فوق گفت: توليد و استفاده از تکنولوژي‌هاي روز مانند بخاري‌هاي باغي، چاهک هاي معکوس و غيره با حمايت از توليدکننده در راستاي کاهش هزينه توليد پيشنهاد مي‌ شود.

حجت الاسلام و المسلمين حسين جلالي در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص وضعيت محصول پسته گفت: برداشت اين محصول نسبت به سال قبل نصف شده است، سال گذشته ميزان توليد پسته استثنايي بود و در سطح کشور ميزان توليد از مرز ۲۰۰ هزار تن گذشت؛ اما امسال اين عدد به ميزان ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن در کشور رسيده و اين نشان مي دهد که ميزان توليد پسته در سال جاري کم بوده است.

نماينده مردم رفسنجان و انار در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه متأسفانه هر سال براي کشاورزان در عرصه صادرات پسته مشکلي به وجود مي آيد، عنوان کرد: بحث اصلي و اساسي ما اين است که کشاورزي پسته در رفسنجان و استان هنوز به شکل سنتي انجام مي شود و اين مسئله نشان مي دهد که ما هنوز به کشاورزان خود آموزش نداده ايم که از آبياري نوين، اصلاح خاک، اصلاح انواع پسته را آموزش نداده ايم.

حجت الاسلام و المسلمين جلالي تصريح کرد: در برخي از کشورها مانند آمريکا ميزان برداشت پسته از هر هکتار 4.5 تن و در کشور ديگري مانند ترکيه ميزان برداشت اين محصول از هر هکتار 3.5 تن است؛ اما ما از هر هکتار 500 کيلوگرم معادل نيم تن برداشت پسته را انجام مي دهيم و اين وضعيت نگران کننده است.

گذر از کشاورزي سنتي راه نجات طلاي سبز

نماينده مردم رفسنجان و انار در مجلس شوراي اسلامي با تأکيد بر اينکه وضعيت پسته استان کرمان رو به مرگ است، اظهار کرد: مي دانيم که شرايط کم آبي در استان وجود دارد و در اين وضعيت ۵۰ درصد درختان را بايد از بين ببريم و اين به اين معنا است که کشاورزي که عمر خود را براي آبياري و رشد درختان سپري و اشتغال خوبي را ايجاد کرده است، بايد با دستان خود آنها را نابود کند؛ چرا که آب کم است.

وي گفت: به جاي آنکه درختان را نابود کنيم بايد استفاده بهينه از منابع آبي را به کشاورزان آموزش دهيم؛ ما در آبياري غرقابي، باغ را پر از آب مي کنيم که با اين شرايط ۷۰ درصد آب هدر مي رود و تنها سي درصد جذب درختان مي شود؛ بنابراين اگر ما آبياري نوين را انجام دهيم و از سيستم قطره اي استفاده کنيم، مي توانيم هفتاد درصد در مصرف آب صرفه جويي کنيم.

حجت الاسلام و المسلمين جلالي بيان کرد: مسئولان جهت ارتقا محصول پسته استان لازم است مسئله باغات پسته و زمين هاي خرده مالکان را حل کنند؛ در برخي از کشورها شاهد هستيم که سه کشاورز بيشتر کار توليد پسته را انجام نمي دهند و همين افراد تعيين کننده، توليد کننده، فروشنده و صادر کننده هستند.

نماينده مردم رفسنجان و انار در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: يک قطعه زمين مالکان زيادي دارد و از يک تلمبه آب حدود ۲۰۰ نفر استفاده مي کنند؛ اصلاح کشاورزي در زمين هاي خرده مالکان خيلي سخت است؛ بنابراين بايد تصميمي در اين زمينه اتخاذ شود که اين زمين ها را تجميع کنيم؛ چرا که با اين کار مي توانيد اصلاح خاک را داشته باشيم، کود مناسبي براي آنها تخصيص دهيم و نوع درخت پسته را تغيير دهيم.

وي خاطر نشان کرد: اولين کاري که در اين زمينه بايد انجام شود تجميع زمين ها است که در قالب شرکت سهامي و يا در اختيار کارفرما قرار گيرد و خرده مالکان عضو شرکت سهامي و زير مجموعه کارفرما شوند تا ارتقا توليد و برداشت محصول پسته صورت گيرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html