پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250949
اميدواريم پيوستن به "شانگهاي" زمينه پيوستن به اتحاديه "بريکس" را فراهم کند/ تمام منافع برجامي دولت قبل، از کشور چين قابل استحصال بود
تاریخ انتشار : 1400/06/27 09:29:25
نمایش : 1098
تهراني با بيان اينکه پيوستن ايران به سازمان همکاري هاي شانگهاي عرصه جديدي در روابط مختلف سياسي، اقتصادي و نظامي به همراه دارد، گفت: اهداف اقتصادي که دولت دوازدهم از برجام به دنبال داشت، تمام آن از کشور چين قابل استحصال بود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مهدي تهراني قائم مقام معاونت بين الملل حزب موتلفه اسلامي در گفت و گوي تفصيلي با خبرنگار هرمز اظهار کرد: مي توان دقت را به اين نکته جلب کرد که اين حضور در اين سطح و اولين حضور رئيس جمهور در يک اجلاس و پيمان منطقه اي، آزمون مهم دولت جديد در راستاي شعار نگاه به شرق مقام معظم رهبري به حساب مي آيد.

تهراني افزود: تکميل عضويت دائمي ايران در اين سازمان نقطه آغازين دکترين نگاه به شرق در سياست خارجي جمهوري اسلامي در دولت سيزدهم خواهد بود و براي دولت جديد که در شعارهاي انتخابي خودش در برهه انتخابات بر اين موضوع تاکيد کرده، اهميت بسيار زيادي دارد.

وي با اشاره به اينکه سازمان همکاري شانگهاي در سال ۲۰۰۱با عضويت کشورهاي چين، تاجيکستان، قرقيزستان، روسيه، قزاقستان و ازبکستان تاسيس شد، ابراز کرد: هنگامي که بحث عضويت دائم  هند و پاکستان در سال ۲۰۱۵ قطعي شد تکميل عضويت  دائم اين دو کشور به مدت ۲ سال به طول انجاميد.

قائم مقام معاونت بين الملل حزب موتلفه اسلامي عنوان کرد: در حال حاضر اين هشت کشور عضويت دائم دارند و ايران، افغانستان، بلاروس و مغولستان پيش از اين اجلاس، اعضاي ناظر بوده اند و سطح سومي از عضويت نيز تعريف شده که کشورهايي همچون ارمنستان، آذربايجان،کامبوج، نپال، سريلانکا و ترکيه به عنوان شريک گفت‌وگو براي سازمان به حساب مي آيند.

تهراني از سطح چهارم تعريف شده در اين سازمان جهاني سخن گفت و اظهار کرد: کشورهاي مستقل مشترک المنافع، نمايندگاني از سازمان ملل و ترکمنستان به عنوان اعضاء مهمان به اين سازمان  نيز دعوت شده اند.

وي گفت: برخي از کشورها به‌عنوان شريک گفتگو درخواست عضويت دادند و بحرين وقطر به صورت رسمي درخواست ملحق شدن به اين سازمان را ارائه و آنچه که به ظاهر مشخص است قرار بر اين بوده در اجلاس ۲۰۲۱ عربستان و مصر نيز به عنوان سطح شريک گفت و گو پذيرفته شوند، بنا براين ما يک روندي را براي عضويت دائم خواهيم داشت.

حضور ايران در پيمان شانگهاي ابعاد مختلفي دارد

قائم مقام معاونت بين الملل حزب موتلفه اسلامي  در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه به اينکه عضويت دائمي ايران در سازمان همکاري هاي شانگهاي چه پيامدي براي جهان  و دستاوردي براي ما خواهد داشت، تشريح کرد: طبيعتا حضور ايران در اين پيمان ابعاد مختلفي را دارد و اين ابعاد نه تنها اقتصادي بلکه عرصه هاي امنيتي و سياسي را شامل خواهد شد.

تهراني افزود: پس از ۱۴ سال انتظار، اراده محافل سياسي و نخبگاني و خواست عمومي مردم ايران، تکميل سريع تر مراحل تشريفات فني عضويت ايران در سازمان همکاري شانگهاي بوده که اين امر شامگاه گذشته محقق شد.

وي با بيان اينکه در اين اجلاس ايران آمادگي کامل خود را براي عضويت دائم اعلام کرد، اظهار داشت: از اين پس يک تطابق نسبي بين مواضع ايران و اعضاي سازمان همکاري شانگهاي در مسائل بين المللي برجسته خواهد شد و با عنايت به اين اصل مهم ضرورت اينکه کشورهاي عضو اين سازمان از اين عضويت ايران حمايت کنند امري بسيار مهم است.

قائم مقام معاونت بين الملل حزب موتلفه اسلامي گفت: عضويت ايران در سازمان همکاري هاي شانگهاي در قدرت مذاکره اي ايران با کشورهاي دنيا و آسيايي اهميت بسيار مهمي خواهد داشت و براي ايران ترتيبات منطقه اي براي حفظ منافع کشورهاي در حال توسعه و نو ظهور، موضوع گسترش همکاري ها در مجامع منطقه اي و جهاني براي ترويج چندجانبه گرايي به جاي يک جانبه گرايي و حفظ منافع کشورها گزاره هايي بسيار مهم است.

لزوم پرهيز از تقليل راهبرد نگاه به شرق صرفا به موضوع امنيتي، سياسي يا اقتصادي

تهراني بر پرهيز از تقليل راهبرد نگاه به شرق فقط به موضوع امنيتي، سياسي يا اقتصادي تاکيد و خاطرنشان کرد:  بايد تمام مسائل با همديگر توازن داشته باشد و تعريف ايران از اضلاع جديد همکاري با قدرت هاي نوظهور دنيا از آفريقا تا آمريکاي لاتين گرفته تا آسيا و اقيانوسيه و تحولاتي که در خود دولت ايران در يک هفته گذشته به صورت دقيقي ديده شده از پيامدهاي مهمي هست که براي ايران وجود خواهد داشت.

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ما در خصوص اينکه اين اقدام در روابط خارجي ما چقدر تاثيرگذار خواهد بود، اظهار کرد: تغييرات عمده اي که در نگاه دولت سيزدهم وجود دارد، من جمله تغييراتي که در وزارت خارجه کشور ايجاد شد و حضور دکتر صفري به عنوان معاونت اقتصادي وزرات امور خارجه نکته بسيار مهمي است که ابعاد بسيار پيوسته اي دارد و حضور موفق ايشان به عنوان سفيران ايران در کشور چين  و روسيه از اهميت بالايي برخودار مي باشد.

قائم مقام معاونت بين الملل حزب موتلفه اسلامي با بيان اينکه حزب موتلفه اسلامي بيش از دو دهه ارتباط حزبي مستقل و بسيار قوي با کشور چين داشته و در جلسات مختلف بين حزبي بر عضويت دائم ايران تاکيد داشته است، گفت: مرحوم عسگراولادي به عنوان رئيس وقت اتاق بازرگاني ايران و چين در تمامي جلسات پيگير اين عضويت بودند که امروز به نتيجه نشسته است.

تهراني از سوابق درخشان معاون اقتصادي وزارت امور خارجه کشور سخن گفت و ابراز کرد: در ديدارهايي که  قريب به ده سال پيش آقاي دکتر صفري در محل سفارت ايران در پکن اشاره داشتند که منافع اقتصادي که ايران از مذاکرات برجام به دنبال هست و از گفت و گو با چندين و چند کشور اروپايي و غربي دنبال مي کند، همه آن تکنولوژي و منافع اقتصادي و فناوري ها بدون برجام و بدون مذاکرات قابل استحصال از چين است.

وي ادامه داد: امروز اهميت اين نگاه به شرق و اهميت حضور در پيمان هاي شرقي براي ما بيش از پيش روشن شده است، اينکه موضع کشورهايي نسبت به امريکا چگونه خواهد بود، قطعا در کم اثر کردن تحريم ها اثر بسيار خوب و مثبتي را خواهد داشت.

قائم مقام معاونت بين الملل حزب موتلفه اسلامي با اشاره به اينکه مقاله اي در موسسه واشنگتن به قلم آقاي نيکول گرايوفسکي منتشر شد که به بحث عضويت ايران در سازمان همکاري هاي شانگهاي پرداخته بود، تصريح کرد: گرايوفسکي معتقد بود که تحقق عضويت دائمي ايران اتفاق بسيار مهمي براي سياست خارجي دولت آقاي رئيسي است.

تهراني گفت: همکاري دو نهاد دائمي سازمان همکاري هاي شانگهاي که دبيرخانه آن در پکن وجود دارد و ساختار منطقه اي ضد تروريسم در تاشکند مي تواند مواضع بين المللي ايران را تقويت کند و با عضويت ايران در اين پيمان، اکنون مي تواند در تصميم گيري هاي co از جمله تهيه و امضاي اسناد مشارکت داشته باشد.

وي با بيان اينکه ايران اسلامي در گذشته در مواضع بين المللي خودش در بسياري از مواقع با کشورهاي هم مسير و هم راستا منجمله چين و روسيه اشتراکات و منافع مشترکي را داشته، تاکيد کرد: دامنه اين ارتباطات در آينده قوي تر هم خواهد شد.

پيوستن به سازمان همکاري هاي شانگهاي هدفي ديرينه براي تهران بود

قائم مقام معاونت بين الملل حزب موتلفه اسلامي پيوستن به سازمان همکاري هاي شانگهاي يک هدف ديرينه براي تهران عنوان کرد و افزود: اين عضويت نه به‌عنوان جنبه‌اي از رويکرد سياسي آن در قبال غرب آسيا بلکه به عنوان گسترش تلاش هاي ايران براي تقويت مشروعيت و روابط بين‌المللي جمهوري اسلامي با دنياي شرق اهميت دارد.

عضويت ايران در کم رنگ کردن تحريم‌ها اثرگذار خواهد بود

تهراني از رصد دائم کشورهاي غربي نسبت به عضويت ايران سخن گفت و خاطرنشان کرد: غربي‌ها برايشان مهم است و طبيعتا با نگاه جديد در دولت و حضور پر رنگ معاونت اقتصادي در وزارت خارجه در کم رنگ کردن تحريم ها نقش اثرگذاري را خواهيم داشت.

وي گفت: سازمان همکاري هاي شانگهاي در کنار سازمان هايي مثل آسه‌آن، اکو، سارک و اپيک بخش مهمي از فرآيند همگرايي در آسيا به حساب مي آيند که تصميمات اين سازمان پهنه وسيعي از کره زمين معادل ۲۳ درصد از کل وسعت اين کره خاکي و جمعيتي بالغ بر ۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون نفر  قريب به ۴۵ درصد مجموع جمعيت جهان را تصميمات اين سازمان در بر مي گيرد.

قائم مقام معاونت بين‌الملل حزب موتلفه اسلامي اظهارکرد: ۲۵ درصد از رشد توليد ناخالص داخلي جهان در قالب اين پيمان همکاري متمرکز شده و اميدواريم پيوستن به سازمان همکاري‌هاي شانگهاي زمينه پيوستن به اتحاديه بريکس را براي ما فراهم کند.

تهراني گفت: اتحاديه بريکس از اهميت بالايي برخودار است زيرا کشورهايي همچون برزيل، چين روسيه هند و آفريقاي جنوبي در آن عضو هستند و قريب به نيمي از جمعيت جهان را در برگرفته است.

وي با اشاره به اينکه اتفاق خوش يمني رقم خورده است خاطرنشان کرد: اميدواريم با هم افزايي اين فعاليت و ارتباط با کشورهاي هم سو، گره‌گشايي شود و ايران بتواند امتيازات خوبي را دريافت کند.

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html