پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250948
پيشوازي دوباره صنعت از چالش قطع انرژي ها/ تدبير با دستان خالي
تاریخ انتشار : 1400/06/27 09:26:46
نمایش : 1268
با توجه اطلاع رساني احتمال دوباره قطع گاز و برق در کشور طي نيمه دوم امسال، صنايع بزرگ و کوچک هنوز از بحران قطعي برق تابستان امسال نگذشته، مجبور شده اند با دستان خالي براي مواجه دوباره با اين مسئله در ۶ ماه آينده آماده شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از عصراترک، اطلاع رساني رسانه ملي مبني بر احتمال قطعي گاز وبرق در نيمه دوم امسال و هشدار به صنايع نسبت به ذخيره سازي سوخت هاي جايگزين و تدبير براي تامين برق اضطراري آنهم در آستانه فرا رسيدن فصل پاييز، آماده باش قرمزي است که حکايت از آن دارد دوباره صنايع بزرگ و کوچک در کشور همانند زمستان سال هاي 98 و 99 همچنين همانند تابستان امسال و سال گذشته با بحران چالش برانگيز قطعي برق، افت فشار و قطعي گاز مواجه خواهند شد.

هنوز بازار ايران از پيامدهاي چالش افزايش قيمت نجومي پاکت هاي سيمان متاثر از قطعي برق در تابستان امسال، کاهش توليد سيمان و دلال بازي و سياه بازار اين محصول بسيار مهم در صنعت ساختمان خارج نشده است که از الان صنايع بايد به پيشواز نيمه دوم سال و احتمال قطعي اين دو انرژي استراتژيک و پيامدهاي ناشي از آن بروند که کاهش توليد و زيان مالي براي واحدهاي صنعتي و بازار کشور را به همراه دارد.

اينکه صنايع بزرگ و کوچک تا چه زماني و تا چه حدي مي توانند تکرار قطعي اين دو انرژي را در تابستان و زمستان تاب بياورند، معلوم نيست، اما آنچه که مسلم است اين است درصورتيکه در يک آينده نزديک زيرساخت هاي تامين و افزايش توليد اين دو انرژي با صرف سرمايه گذاري ها تقويت نشوند، صنايع بزرگ و کوچک همچنين اقتصاد و بازار ايران تاوان سختي را خواهند پرداخت.

البته دولت بايد به طور رسمي اعلام کند که کشور از سال 98 تاکنون که با قطعي اين دو انرژي طي تابستان ها و زمستان هاي سپري شده، چه زيان مالي و توليدي را متحمل شد آنهم در سال هايي که به جهش توليد نامگذاري شده اند.

نکته قابل تامل اين است که جهش توليد در بخش صنعت به تامين انرژي هاي گاز و برق پايدار نيازمند است که دولت بايد براي آنها سرمايه گذاري کند.

با توجه به اينکه نيروگاه هاي برق که با سوخت اصلي گاز به توليد برق مشغول هستند، با افت فشار و يا قطعي گاز مجبور مي شوند از سوخت جايگزين گازوئيل استفاده کنند، حال سوال اين است که آيا ناوگان به روز نشده حمل و نقل سوخت کشور توان انتقال به موقع و مستمر سوخت گازوئيل به تمامي نيروگاه هاي توليد برق را دارد همچنين تمام نيروگاه هاي توليد برق کشور همانند خراسان رضوي امکان اتصال به خط لوله انتقال گازوئيل را براي ذخيره سازي به منظور استفاده در مواقع قطعي گاز را دارند؟

آيا صنايع بزرگ و کوچک مي توانند از اين پس، هر ساله با بحران قطعي برق کنار بيايند؟

آيا ديزل ژنراتورها که دستگاه هاي وارداتي هستند، مي توانند پاسخگوي تامين برق اضطراري تمامي بخش هاي هر مجتمع صنعتي باشند و يا نياز برق هر واحد صنعتي مستقر در شهرک ها و نواحي صنعتي را در يک دوره قطعي برق که با سوخت هاي جايگزين بايد کار بکنند را تامين کنند؟

آيا احداث و راه اندازي مزارع خورشيدي در کشور که بيشتر قطعات اين مزارع خورشيدي وارداتي هستند و سرمايه گذار خارجي براي واردات اين قطعات و سرمايه گذاري در اين زمينه بايد ورود کند، مي تواند به عنوان راهبردي ميان مدت در دستور کار وزارت نيرو و وزارت صمت قرار بگيرد؟

و اينکه احداث نيروگاه هاي پست برق در مجتمع هاي صنعتي که راه اندازي آن به صرف سرمايه گذاري بسيار کلان توسط مجتمع صنعتي نياز دارد و فقط بخشي از نياز برق اضطراري خطوط توليد اين مجتمع ها در زمان قطعي برق را تامين مي کند، راهبردي منطقي و بلند مدت براي صنايع بزرگ کشور خواهد بود!

آنچه که روشن و واضح است، اين است که دولت جديد با تجربه دو سال گذشته از قطعي گاز و برق در کشور بايد براي توليد پايدار در بخش صنعت به ويژه در توليد محصولات صنعتي استراتژيک خود برنامه راهبردي منطقي ميان و بلند مدت را تدوين کند.

علاوه بر اين، در حال حاضر نيز وزارت نفت بايد گوش شنوايي براي رفع دغدغه کنوني صنايع کوچک و بزرگ که در حال ذخيره سازي سوخت هاي جايگزين خود براي فصل زمستان هستند نيز داشته باشد.

صنايع بزرگ و کوچک مي گويند در شرايط کنوني که بهاي خريد سوخت هاي جايگزين با نرخ يارانه اي براي ذخيره سازي 15 روزه بسيار بالا است، چرا وزارت نفت نرخ يارانه اي را براي بيش از 15 روز را اعمال نمي کند تا دغدغه ذخيره سازي سوخت براي بيش از 15 روز را از الان مرتفع کنيم!

صنايع مي گويند توان پرداخت بهاي سوخت هاي جايگزين با نرخ آزاد را ندارند.

 

اتخاذ برنامه هاي راهبردي براي عبور صنايع از بحران قطعي گاز و برق

در اين باره، اميد حيدريان، رييس خانه صنعت و معدن خراسان شمالي در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: هشدار احتمال قطعي گاز و برق در نيمه دوم امسال و درخواست اتخاذ تدبير وآمادگي لازم صنايع براي چنين مسئله اي از سوي وزارت خانه هاي نفت و صمت، گوياي آن است که صنايع قطعا دوباره با چالش قطعي گاز و برق مواجه خواهند شد.

حيدريان تصريح کرد: اگر معني آمادگي لازم، ذخيره سازي سوخت هاي جايگزين است، نکته آن است که آيا صنايع بزرگ و کوچک از امکانات و ظرفيت کافي براي ذخيره سازي سوخت هاي جايگزين گاز ( گازوئيل و مازوت) آنهم در آستانه شروع فصل سرما برخوردار هستند.

وي گفت: آيا امکانپذير است که سوخت هاي جايگزين نيز به موقع در اختيار صنايع قرار بگيرند؟

رييس خانه صنعت و معدن خراسان شمالي خاطر نشان کرد: آيا ناوگان سوخت رساني کشور که بيشتر آنها دست دوم هستند، توان پاسخگويي مستمر و انتقال به موقع سوخت به واحدهاي صنعتي را دارا است؟

وي درباره دغدغه احتمال قطعي برق در نيمه امسال نيز بيان کرد: مجتمع هاي صنعتي استراتژيک داراي ژنراتورهاي برق اضطراري براي تامين برق در زمان قطعي برق هستند، با اين وجود، ژنراتورهاي برق اضطراري نمي توانند نياز تمامي واحدهاي مجتمع هاي صنعتي را پاسخ دهند.

حيدريان همچنين تصريح کرد: احداث نيروگاه هاي پست برق کوچک مقياس در مجتمع هاي صنعتي نيز نمي تواند يک مجتمع صنعتي را از شبکه سراسري برق کشور بي نياز کند.

وي افزود: اين نيروگاه هاي کوچک مقياس پست برق در زمان قطعي گاز به وجود سوخت هاي جايگزين گازوئيل و مازوت نياز دارد.

رييس خانه صنعت و معدن خراسان شمالي خاطر نشان کرد: به طور کلي احداث چنين نيروگاه هاي برقي براي مجتمع هاي صنعتي هزينه بسيار هنگفتي دارد که احداث آن براي تک تک مجتمع هاي صنعتي راهکاري منطقي نيست.

وي اذعان کرد: احداث نيروگاه پست برق براي مجتمع هاي صنعتي مانند آن است که خانواده اي براي تامين نان روزانه خود بخواهد يک باب نانوايي بخرد و نان بپزد.

وي به واحدهاي مستقر در شهرک هاي صنعتي نيز اشاره و عنوان کرد: تامين منابع برق اضطراري در شهرک هاي صنعتي فقط پاسخگوي موقتي شرايط اضطراري قطعي برق بوده اند و اين واحدها به روشني شبکه برق سراسري نيازمند هستند.

حيدريان بيان کرد: صنايع بزرگ و کوچک کشور براي عبور از بحران قطعي گاز و برق که طي دو سال اخير به طور جدي با آن مواجه شده اند به اتخاذ برنامه هاي راهبردي، منطقي و اثرگذار نيازمند هستند که بايد در دستور کار دولت جديد قرار بگيرد.

 

 لزوم حمايت وزارت نفت در ذخيره سازي سوخت جايگزين صنايع بزرگ

تورج زارع، مديرعامل شرکت آلوميناي جاجرم درباره سوخت مصرفي مجتمع صنعتي آلوميناي جاجرم اظهار کرد: سوخت اصلي اين مجتمع صنعتي در کارخانه آلومينا، گاز و در کارخانه توليد فلز آلومينا نيز برق است.

زارع افزود: سوخت جايگزين کارخانه آلومينا در هنگام قطعي گاز، سوخت مازوت است که بايد ذخيره سازي شود.

وي در ادامه با يادآوري اين مطلب که در قطعي گاز فصل زمستان سال هاي 98 و 99 همچنين قطعي برق تابستان امسال، خطوط توليد اين مجتمع صنعتي دچار محدوديت شدند، عنوان کرد: پيش بيني مي شود که در نيمه دوم امسال نيز با چالش قطعي برق و گاز مواجه شويم.

مديرعامل شرکت آلوميناي جاجرم بيان کرد: براي عبور از مسئله قطعي گاز در نيمه دوم امسال نسبت به ذخيره سازي سوخت مازوت به عنوان سوخت جايگزين اقدام کرده ايم که انتظار است وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده  هاي نفتي کشور در زمينه ذخيره سازي اين سوخت جايگزين از اين مجتمع صنعتي حمايت لازم و به موقع را داشته باشند.

وي گفت: تا به کنون براي 15 روز ذخيره سازي سوخت مازوت انجام شده است و اين در حالي است که بايد براي 40 روز ذخيره سازي انجام شود.

زارع خاطر نشان کرد: وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده هاي نفتي تا قبل از آغاز فصل سرما کارخانجات صنعتي بزرگ را در زمينه ذخيره سازي سوخت هاي جايگزين همراهي جدي داشته باشند.

وي در ادامه به رويکرد پيش روي مجتمع صنعتي آلوميناي جاجرم در زمينه اجراي سه برنامه کوتاه، ميان و بلند مدت براي عبور از چالش هاي قطعي برق و گاز اشاره و عنوان کرد: اين مجتمع صنعتي درصدد است که در زمينه اجراي برنامه کوتاه مدت خود خريد ديزل ژنراتورها براي تامين برق اضطراري بخشي از واحدهاي اين مجتمع ورود کند.

مديرعامل شرکت آلوميناي جاجرم گفت: براي بخش هايي از واحدهاي اين مجتمع، دستگاه هاي ديزل ژنراتور خريداري شده بودند، با اين وجود، بايد تعدادي دستگاه جديد ديزل ژنراتور را براي تامين برق اضطراري خريداري کنيم.

وي افزود: از اين دستگاه ها براي تامين برق اضطراري فصل تابستان استفاده خواهيم کرد.

زارع درباره برنامه بلند مدت اين مجتمع صنعتي نيز اظهار کرد: با توجه به اينکه در تابستان امسال بر اثر قطعي برق سراسري در کشور، اين مجتمع در زمان قطعي برق در حدود 10 مگاوات انرژي برق را نتوانست دريافت کند، حال درصدد هستيم مزرعه خورشيدي 10 مگاواتي را براي اين مجتمع صنعتي ايجاد و راه اندازي کنيم تا در زمان قطعي هر دو انرژي، برق اين دو واحد صنعتي تامين باشد.

وي گفت: در حال حاضر در مرحله اخذ مجوز و تامين زمين براي اجراي اين برنامه هستيم.

مديرعامل شرکت آلوميناي جاجرم خاطر نشان کرد: سرمايه گذاري براي اين برنامه را با همکاري و همياري سازمان ايميدرو انجام خواهيم داد.

وي افزود: در تلاش هستيم اين مزرعه خورشيدي 10 مگاواتي تا دو سال آينده اجرايي و بهره برداري شود.

افزون بر اين، زارع به اقدام 11 شرکت صنعتي تحت مديريت سازمان ايميدرو در زمينه سرمايه گذاري براي احداث و راه اندازي نيروگاه برق 11 هزار مگاواتي با عنوان برنامه اي بلند مدت براي تامين برق صنايع بزرگ نيز اشاره کرد.

وي گفت: موافقت اوليه بابت اجراي آن دريافت شده است.

مديرعامل شرکت آلوميناي جاجرم گفت: در اين زمينه مجتمع صنعتي آلوميناي جاجرم نيروگاه برق 140 مگاواتي را بايد ايجاد کند.

وي با اشاره به اينکه هنوز محل تامين منابع مالي براي ايجاد اين نيروگاه هاي برق تعيين نشده است، خاطر نشان کرد: البته اين مجتمع صنعتي نيز توان مالي لازم براي ايجاد نيروگاه 140 مگاواتي برق را ندارد، بنابراين بايد سرمايه گذار بخش خصوصي به پاي کار دعوت شود که در حال حاضر به دنبال جذب سرمايه گذار هستيم.

در عين حال، زارع تصريح کرد: انتظار است که با احداث اين نيروگاه ها، مصرف کننده اصلي آنها فقط مجتمع هاي صنعتي باشند تا بتوان از چالش قطعي برق عبور کرد.

علاوه بر اين، وي يادآور شد: وزارت نفت بايد از الان به فکر تامين گاز به عنوان سوخت اصلي اين نيروگاه ها باشد و بر تامين گاز اين نيروگاه هايي که ساخته خواهند شد، تعهد تامين گاز بدهد.

مديرعامل شرکت آلوميناي جاجرم همچنين درباره زيان هاي وارده به اين مجتمع صنعتي متاثر از قطعي برق تابستان امسال نيز اعلام کرد: در کارخانه آلومينا اين مجتمع صنعتي تا دو هزار تن در توليد آلومينا و تا 300 تن نيز در توليد شمش آلومينيوم کاهش توليد داشتيم.

زارع تصريح کرد: دولت بايد در زمينه برخورداري از برق و گاز پايدار سرمايه گذاري هاي لازم را انجام دهد.

 

 

 

نيروگاه سيکل ترکيبي شيروان به خط انتقال گازوئيل متصل شود

سيد رضا مرجان زاده، مدير نيروگاه سيکل ترکيبي شيروان نيز اظهار کرد: سوخت اصلي و مصرفي نيروگاه سيکل ترکيبي شيروان گاز طبيعي است و اين نيروگاه در زمانيکه به هر علتي در دريافت سوخت گاز دچار مشکل شود، استفاده از سوخت گازوئيل به عنوان سوخت پشتيبان جايگزين مي شود.

مرجان زاده همچنين با بيان اينکه اين نيروگاه به طور مستمر در طول سال متاثر از علل افت فشار گاز و يا قطعي گاز از سوخت پشتيبان استفاده مي کند، عنوان کرد: ذخيره سازي سوخت گازوئيل در اين نيروگاه نيز در طول سال همواره انجام مي شود.

وي در ادامه اعلام کرد: با توجه به اينکه ظرفيت ذخيره سازي سوخت گازوئيل براي اين نيروگاه 40 ميليون ليتر بود که در مواقع قطعي گاز، مصرف اين حجم سوخت ذخيره شده براي تمامي واحدهاي اين نيروگاه فقط تا حدود 10 روز را پاسخگو مي بود، در سال جاري ظرفيت ذخيره سازي سوخت گازوئيل در اين نيروگاه به 70 ميليون ليتر افزايش يافت.

مدير نيروگاه سيکل ترکيبي شيروان در بخش ديگري از سخن خود به مسئله کمبود ناوگان حمل و نقل سوخت نيز اشاره و بيان کرد: براي حل اين مسئله پيشنهاد شده است که استان خراسان شمالي همانند استان خراسان رضوي به خط لوله انتقال گازوئيل که از استان تهران پمپاژ مي شود، متصل شود .

مرجان زاده همچنين با يادآوري اين مطلب که قطعي گاز، ميزان حجم توليد برق در اين نيروگاه را کاهش مي دهد، عنوان کرد: وزارت نفت بر تقويت ايستگاه هاي انتقال گاز، فشار گاز و قطع نشدن گاز به ويژه در فصول سرد سال براي واحدهاي صنعتي از جمله نيروگاه هاي توليد برق در سطح کشور و خراسان شمالي اقدام جدي و پايداري را در دستور کار قرار دهد.

هزينه احداث پست هاي برق براي تامين پايدار برق شهرک هاي صنعتي بسيار بالا است

سياوش وحدت، مديرعامل شرکت شهرک ها و نواحي صنعتي خراسان شمالي درباره سوخت واحدهاي صنعتي مستقر در شهرک ها و نواحي صنعتي استان اظهار کرد: سوخت اصلي اين واحدهاي صنعتي کوچک گاز است که اين واحدها به شبکه گاز کشور متصل هستند.

وحدت تصريح کرد: براي نيمه دوم امسال و احتمال قطعي گاز به تمامي واحدهاي صنعتي کوچک مستقر در شهرک ها و نواحي صنعتي استان اطلاع داده ايم که نسبت به ذخيره سازي سوخت جايگزين خود شامل گازو ئيل و مازوت اقدام کنند.

وي در ادامه درباره تامين برق پايدار واحدهاي صنعتي مستقر در شهرک و نواحي صنعتي استان نيز بيان کرد: در اين زمينه يکي از رويکردهاي اصلي ايجاد و راه اندازي پست برق در شهرک هاي صنعتي است.

مديرعامل شرکت شهرک ها و نواحي صنعتي خراسان شمالي افزود: اين پست هاي برق فقط در شهرک هايي که ميزان مصرف برق آنان بسيار بالا است، ايجاد و مستقر شوند.

وي تصريح کرد: هزينه ايجاد و راه اندازي پست هاي برق به منظور تامين پايدار برق شهرک ها ( به ويژه در شرايط قطعي برق شبکه سراسري) بسيار بالا است.

وحدت در ادامه اعلام کرد: با توجه به اينکه در شهرک صنعتي اسفراين واحدهاي صنعتي فلزي و ريخته گري مستقر هستند و ميزان مصرف برق در اين شهرک بسيار بالا است، بنابراين ايجاد و راه اندازي پست برق 40 مگاواتي در اين شهرک در دستور کار قرار گرفت.

وي گفت: اجراي اين پروژه به 80 درصد پيشرفت فيزيکي رسيده است.

مديرعامل شرکت شهرک ها و نواحي صنعتي خراسان شمالي خاطر نشان کرد: با توجه به اينکه براي اجراي اين پروژه بايد 60 ميليارد تومان اعتبار ( از محل اعتبارات استاني ) هزينه شود، اميدوار هستيم که بتوانيم در سال جاري اين پروژه را تکميل و راه اندازي کنيم.

افزون بر اين، وي به منطقه ويژه اقتصادي مرکز خراسان شمالي ( شهر بجنورد) نيز اشاره و عنوان کرد: شرکت توانير خراسان درصدد است براي تامين برق پايدار اين منطقه، پست برق ايجاد و راه اندازي کند.

وحدت گفت: در حال حاضر مطالعات اجراي اين پروژه در حال انجام است که با اجرايي شدن اين پروژه، برق توليدي از محل پست برقي که راه اندازي خواهد شد، علاوه بر منطقه ويژه اقتصادي، شهر بجنورد را نيز پوشش خواهد داد.

وي خاطر نشان کرد: مکان استقرار پست برق خارج از حريم منطقه ويژه اقتصادي خواهد بود.

مديرعامل شرکت شهرک ها و نواحي صنعتي خراسان شمالي درباره پيامدهاي قطعي برق در نيمه نخست امسال بر روي شهرک هاي صنعتي استان نيز بيان کرد: اين مسئله بر ميزان توليد و درآمد واحدهاي صنعتي فعال مستقر در شهرک ها و نواحي صنعتي استان تاثير منفي گذاشت.

وي گفت: خوشبختانه سرانجام هيات دولت در نيمه اول امسال مصوب کرد که برق شهرک ها و نواحي صنعتي کشور قطع نشود که البته در خراسان شمالي قطعي برق بسيار کم شد.

وحدت تصريح کرد: شرکت شهرک هاي صنعتي استان به تمامي واحدهاي صنعتي مستقر در شهرک ها و نواحي صنعتي استان اطلاع داده است که سوخت جايگزين براي دستگاه هاي برق اضطراري خود را تامين کنند.

وي خاطر نشان کرد: بسياري از واحدهاي صنعتي کوچک استان دستگاه هاي ديزل ژنراتور براي تامين برق اضطراري را دارا هستند، با اين وجود، تعدادي هنوز به خريد آن اقدام نکرده اند که البته اين دستگاه ها وارداتي هستند.

مديرعامل شرکت شهرک ها و نواحي صنعتي خراسان شمالي به وجود واحدها سي اچ پي مستقر در شهرک هاي صنعتي بيدک بجنورد، شهرک شماره 3 بجنورد، شهرک صنعتي اسفراين و شهرک صنعتي آشخانه که بخشي از برق اين شهرک ها را تامين مي کنند نيز اشاره و عنوان کرد: هر يک از واحدهاي سي اچ پي يک تا دو مگاوات برق توليد مي کنند.

وحدت گفت: سوخت چرخه توليد برق اين سي اچ پي ها گاز است که همواره گاز مورد نياز آنها ذخيره سازي مي شوند.

 

 

 

سي اچ پي ها و پست هاي برق، صنايع را از شبکه سراسري برق بي نياز نمي کنند

عليرضا عليخاني، قائم مقام شرکت توزيع نيروي برق خراسان شمالي نيز با اشاره به وجود نيروگاه برق و نيروگاه سيکل ترکيبي در شهرستان شيروان که توليدات برق اين دو نيروگاه به شبکه سراسري برق کشور تزريق مي شود، اظهار کرد: سوخت اصلي اين دو نيروگاه، گاز و سوخت هاي جايگزين آنها مازوت و گازوئيل هستند.

عليخاني با اشاره به اينکه اين دو نيروگاه در حال حاضر در حال ذخيره سازي سوخت هاي جايگزين خود هستند، تصريح کرد: بهاي ذخيره سازي سوخت هاي جايگزين بسبار زياد است.

وي عنوان کرد: درصورتيکه شبکه انتقال گاز سراسري در نيمه دوم امسال با افت فشار و يا قطعي گاز مواجه شوند، اين دو نيروگاه فقط تا 10 روز با ذخيره سازي سوخت جايگزين که انجام شده است، فعاليت خواهند داشت.

قائم مقام شرکت توزيع نيروي برق خراسان شمالي افزود: درصورتيکه تعداد روزهاي قطعي گاز بيش از 10 روز بشود، توليد برق اين دو نيروگاه نيز متوقف مي شود.

وي در بخش ديگري از سخن خود به فعاليت صنايع بزرگ نيز اشاره کرد و گفت: وزير جديد نيرو اعلام کرده است که صنايع بزرگ بايد نسبت به احداث نيروگاه هاي توليد برق سي اچ پي اقدام کنند و اين در حالي است که سوخت آنها گاز و مازوت است و سي اچ پي ها نمي توانند صنايع بزرگ را از شبکه سراسري برق بي نياز کنند.

عليخاني خاطر نشان کرد: نيروگاه هاي کوچک مقياس پست برق نيز فقط در حد تامين برق اضطراري در مواقع قطعي برق مجتمع هاي صنعتي پاسخگو هستند.

وي به احداث مزارع خورشيدي نيز اشاره و عنوان کرد: در راستاي افزايش توليد برق در شبکه سراسري برق، استان خراسان شمالي بسته سرمايه گذاري به منظور احداث و راه اندازي 15 نيروگاه توليد برق خورشيدي به ميزان 300 مگاوات در درگاه سرمايه گذاري خراسان شمالي بارگذاري کرده است.

با اين وجود، قائم مقام شرکت توزيع نيروي برق خراسان شمالي تصريح کرد: قطعات احداث اين مزارع خورشيدي توليد برق وارداتي است که اميدوار هستيم سرمايه گذار يا سرمايه گذاران خارجي پاي کار آيند تا اين مزارع توليد برق خورشيدي در استان ايجاد شوند.

 

صنايع توان پرداخت بهاي سوخت هاي جايگزين با قيمت آزاد را ندارند

علي اصغر رضا زاده، معاون صنايع و معادن سازمان صمت خراسان شمالي نيز اظهار کرد: وزارت صمت ابلاغيه اي را به استان ارسال کرده است مبني بر اينکه به تمامي واحدهاي صنعتي استان اعلام شود سوخت جايگزين واحد صنعتي خود را به مدت 15 روز ذخيره سازي کنند.

رضازاده گفت: صنايع بزرگ استان به انجام آن اقدام کرده اند.

وي تصريح کرد: با اين وجود، مشکل اصلي آن است که تمامي صنايع کوچک و بزرگ براي ذخيره سازي سوخت جايگزين خود براي بيش از 15 روز بايد بهاي خريد نرخ آزاد را به وزارت نفت بپردازند و بهاي خريد سوخت جايگزين فقط براي ذخيره سازي 15 روزه، يارانه اي است.

معاون صنايع و معادن سازمان صمت خراسان شمالي همچنين افزود: اعلام شده است که صنايع براي ذخيره سازي سوخت جايگزين براي بيش از 15 روز که بايد با بهاي آزاد خريداري کنند، پس از فصل زمستان امسال هر مقدار از ذخيره سازي بيش از 15 روز را مصرف کرده باشند مشمول نرخ يارانه اي مي شود و ما به التفاوت آن به صنايع بازگردانده خواهد شد.

با اين وجود، وي بيان کرد: واحدهاي صنعتي بزرگ که مصرف گاز زيادي دارند، اعلام کرده اند که توان مالي لازم براي خريد سوخت جايگزين با نرخ آزاد را ندارند که بپردازند.

رضازاده تصريح کرد: صنايع بزرگ که گاز زيادي را مصرف مي کنند درصورتيکه نتوانند به ميزان لازم سوخت جايگزين را تامين کنند در زمان افت فشاز گاز و يا قطعي گاز در نيمه دوم امسال دچار مشکل جدي خواهند شد.

وي همچنين يادآور شد: طبق دستورالعمل اعلام شده، صنايع کوچک نيز براي ذخيره سازي سوخت جايگزين براي بيش از 15 روز بايد بهاي سوخت را با قيمت آزاد بپردازند.

معاون صنايع و معادن سازمان صمت خراسان شمالي با بيان اينکه دغدغه صنايع مبني بر اينکه توان پرداخت بهاي سوخت هاي جايگزين با قيمت آزاد را ندارند به وزارت صمت انعکاس داده شده است، خواستار شد: وزارت نفت براي نيمه دوم امسال بهاي يارانه اي را براي ذخيره سازي سوخت هاي جايگزين بيش از 15 روز را در دستور کار قرار دهد تا صنايع بزرگ و کوچک بتوانند نيمه دوم امسال را بدون دغدغه توقف خطوط توليد خود سپري کنند.

انتهاي پيام/سمانه قهرماني

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html