پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250936
اشتباهات آمريکا بخش مهمي از عامل وضعيت بي‌ثباتي در افغانستان است
تاریخ انتشار : 1400/06/23 09:43:07
نمایش : 1106
وزير امور خارجه کشورمان گفت: باور داريم که بخش مهمي از عامل وضعيت بي‌ثباتي، ناامني و شرايط نابسامان کنوني در کشور افغانستان به سياست‌هاي توأم با آزمون و خطا و اشتباهات آمريکا برمي‌گردد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حسين امير عبداللهيان وزير امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز در نشست مجازي «وضعيت بشردوستانه در افغانستان» به رياست آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل متحد شرکت و سخنراني کرد.
 
وزير امور خارجه کشورمان در بخشي از سخنان خود در اين نشست اظهار کرد: همه ما امروز با يک شرايط جديد و چالش جديد در افغانستان روبرو هستيم و باور داريم که بخش مهمي از عامل وضعيت بي‌ثباتي، ناامني و شرايط نابسامان کنوني در کشور افغانستان به سياست‌هاي توأم با آزمون و خطا و اشتباهات ايالات متحده آمريکا در اين کشور برمي‌گردد.
 
اميرعبداللهيان با تأکيد بر اينکه آمريکايي‌ها در سال‌هاي اشغال افغانستان و اکنون در نحوه خروج‌شان از اين کشور فجايعي را آفريدند که جهانيان صحنه‌هايي از آن را در فرودگاه کابل در روزهاي گذشته شاهد بودند، پيام اين نشست در دو سطح سياسي و انساني را مورد تصريح قرار داد و افزود: در سطح سياسي اين پيام واحد را بايد به افغانستان صادر کنيم که افغانستان امن، با ثبات و توسعه‌يافته فقط و فقط در سايه تشکيل دولت فراگير ملي و متشکل از همه طرف‌ها مي‌تواند ايجاد شود.
 
وزير امور خارجه کشو مان همچنين ديدگاه کشورمان در سطح انساني را تشريح کرد و افزود: معتقد هستيم در ابعاد انسان‌دوستانه، مردم، زنان و کودکان در افغانستان در سال‌هاي گذشته و در هفته‌هاي اخير با وضعيت تأسف‌باري مواجه هستند و امروز جامعه جهاني موظف است و بايد کمک‌هاي انسان‌دوستانه فوري و سريع خود را به افغانستان ارسال کند.
 
اميرعبداللهيان با اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي تسهيل ارسال کمک‌هاي انسان‌دوستانه کشورهاي مختلف به سمت افغانستان، اظهار کرد: جمهوري اسلامي ايران براي کمک به جلوگيري از ورود موج جديد پناهندگان و آوارگان افغان تمام مرزهاي خودش را باز نگه داشته تا علاوه بر ارسال کمک‌هاي انسان‌دوستانه به داخل افغانستان، بتوانيم تجارت‌هاي محلي، بازارچه‌هاي مشترک و گذرگاه‌هاي تجاري مرزي را باز نگه داريم.
 
وزير امور خارجه کشورمان ضمن انتقاد از اينکه جامعه جهاني نسبت به تعهدات خود در قبال رسيدگي به وضعيت آوارگان افغان به خوبي عمل نکرده است، بر ضرورت تأمين کمک‌هاي فوري انسان‌دوستانه و همچنين کمک به مردم اين کشور و تشکيل دولت فراگير در افغانستان تأکيد کرد.
 
اميرعبداللهيان همچنين با تأکيد بر ارتباط کشورمان با همه طرف‌ها در افغانستان اظهار کرد: ما در افغانستان سياستي را دنبال مي‌کنيم که علاوه بر تشکيل دولت فراگير، افغانستاني عاري از تروريسم و موادمخدر را شاهد بوده و مردم افغانستان خودشان بتوانند نسبت به آينده سرنوشت کشورشان تصميم‌گيري کنند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html