پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250736
ماليات خريداران سکه بيش از ۲ برابر شد/ تعداد سکه هاي معاف از ماليات کمتر شد
تاریخ انتشار : 1400/02/11 09:48:18
نمایش : 1230
بررسي جزئيات اخذ ماليات از خريداران سکه در سال گذشته از بانک مرکزي بيانگر اين است که محاسبه اين ماليات براي مشمولان آن سختگيرانه‌تر و سنگين‌تر شده است؛ به اين صورت که هم از تعداد خريد سکه‌هايي که از ماليات معاف مي‌شوند، کم شده و هم بر مبالغ اين ماليات افزوده شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، طبق قانون ماليات‌هاي مستقيم، خريداران سکه از بانک مرکزي بايد ماليات بپردازند که طي سال‌هاي ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ مشمولان مکلف به ارائه اظهارنامه مربوطه در اين زمينه شده‌اند و بايد ماليات خود را مي‌پرداختند که به تازگي نيز سازمان امور مالياتي چگونگي و ميزان دريافت ماليات از خريداران سکه در سال گذشته را اعلام کرده است.

در اين زمينه، تمامي اشخاص حقيقي خريدار سکه از بانک مرکزي که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دريافت حداکثر ۱۰۵ قطعه سکه اقدام کرده‌اند، بايد تا پايان خرداد سال جاري، ماليات متعلقه را بپردازند اما کساني که تا پنج عدد سکه در اين زمان خريده باشند، از اين ماليات معاف هستند.  
 

اگر ۱۰ سکه از بانک مرکزي خريده باشيم، بايد چقدر ماليات دهيم؟

نگاهي به ميزان ماليات درنظرگرفته شده براي اين افراد حاکي از آن است که نسبت به مازاد پنج تا ۱۵ سکه به ازاي هر قطعه سکه بايد ۹۶۰ هزار تومان ماليات پرداخت شود. اينگونه که اگر شخصي در سال گذشته ۱۰ عدد سکه از بانک مرکزي خريده باشد، بايد معادل ۹ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان ماليات بپردازد.

همچنين، نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ سکه به ازاي هر قطعه بايد معادل يک ميليون و ۲۸۰ هزار تومان ماليات پرداخت شود که اگر فردي ۲۰ تا سکه از بانک مرکزي خريده باشد، بايد به ميزان ۲۵ ميليون و ۶۰۰ هزار ماليات دهد و نسبت به مازاد ۲۵ تا ۱۰۵ سکه به ازاي هر قطعه معادل يک ميليون و ۶۰۰ هزار تومان ماليات پرداخت شود که خريدار ۶۵ سکه در سال گذشته از بانک مرکزي بايد معادل ۱۰۴ ميليون تومان ماليات بپردازد.

مشمولان اين ماليات اگر ماليات خود را تا پايان خرداد ماه امسال نپردازند، به ماليات متعلقه آنها به ازاي هر ماه ديرکرد معادل ۲.۵ درصد جريمه اضافه مي‌شود. به عنوان مثال خريدار ۱۰ سکه با ماليات ۹ ميليون و ۶۰۰ هزار توماني با يک ماه ديرکرد در پرداخت بايد ۹ ميليون و ۸۴۱ هزار تومان ماليات دهد.

علاوه براين، مؤدياني که امکان پرداخت ماليات مقطوع را به صورت کامل تا پايان خرداد سال جاري ندارند، ماليات آنها حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوي قسط بندي مي‌شود. به اين صورت که خريدار ۱۰ سکه با ماليات ۹ ميليون و ۶۰۰ هزار توماني بايد طي چهار ماه معادل دو ميليون و ۴۰۰ هزار تومان ماليات بدهد.
 

تعداد سکه هاي معاف از ماليات کمتر شد

بررسي جزئيات ماليات خريداران سکه از بانک مرکزي در سال‌هاي ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بيانگر اين است که مبالغ درنظر گرفته شده براي سال گذشته سنگين‌تر شده است. اينگونه که در سال ۱۳۹۸ خريداران ۱۰ سکه معاف از ماليات بودند، اما براي سال گذشته خريداران پنج سکه از بانک مرکزي معاف هستند و در سال ۱۳۹۸ کساني که بيش از ۱۰ تا ۳۰ سکه خريده بودند بايد ۴۰۰ هزار تومان به ازاي هر سکه مي دادند، درحاليکه خريداران پنج تا ۱۵ سکه در سال گذشته بايد ۹۶۰ هزار تومان به ازاي هر سکه بپردازند.

همچنين، در سال ۱۳۹۸ نسبت به مازاد ۳۰ تا ۵۰ سکه به ازاي هر قطعه سکه ۵۲۰ هزار تومان مشمول پرداخت ماليات مي‌شدند و نسبت به مازاد ۵۰ تا ۱۸۵ عدد سکه به ازاي هر قطعه سکه معادل ۶۵۰ هزار تومان ماليات مقطوع براي آن‌ها محاسبه مي‌شد.
 

ماليات خريد سکه بيش از ۲ برابر شد 

اين در حالي است که خريداران سکه در سال ۱۳۹۷ تا ۲۰ سکه از پرداخت ماليات معاف بوده و نسبت به مازاد ۲۰ تا ۶۰ سکه به ازاي هر سکه معادل ۱۵۰ هزار تومان و به مازاد ۶۰ تا ۱۰۰ سکه به ازاي هر سکه بايد ۲۰۰ هزار تومان ماليات مي پرداختند و نسبت به مازاد ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه، به ازاي هر سکه مکلف به پرداخت ۲۵۰ هزار تومان ماليات مقطوع بودند. 

بنابراين، اين ارقام نشان مي‌دهد که نحوه و نرخ ماليات از خريداران سکه در سال گذشته نسبت به سال هاي ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ سخت‌گيرانه‌تر شده و با افزايش قابل ملاحظه‌اي مواجه شده است.به اينصورت طي اين مدت هم از تعداد سکه‌هايي که از ماليات معاف مي‌شوند کم شده و هم بر مبالغ اين ماليات افزوده شده است.

به عبارت ديگر، مبالغ ماليات ازخريداران سکه در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ بيش از دو برابر با افزايش مواجه شده است.
 

ماليات خريداران سکه از بانک مرکزي در سال ۱۳۹۷
 

تعداد سکه خريداري شده ميزان ماليات به ازاي هر سکه
۲۰ معاف از ماليات 
۲۰ تا ۶۰ ۱۵۰ هزار تومان 
۶۰ تا ۱۰۰ ۲۰۰ هزار تومان 
۱۰۰ تا ۲۰۰ ۲۵۰ هزار تومان 

ماليات خريداران سکه از بانک مرکزي در سال ۱۳۹۸

تعداد سکه خريداري شده ميزان ماليات به ازاي هر سکه
۱۰ معاف از ماليات 
۱۰ تا ۳۰  ۴۰۰ هزار تومان
۳۰ تا ۵۰ ۵۲۰ هزار تومان
۵۰ تا ۱۸۵ ۶۵۰ هزار تومان

ماليات خريداران سکه از بانک مرکزي در سال ۱۳۹۹

تعداد سکه خريداري شده ميزان ماليات به ازاي هر سکه
۵ معاف از ماليات 
۵ تا ۱۵ ۹۶۰ هزار تومان
۱۵ تا ۲۵ يک ميليون و ۲۶۰ هزار تومان 
۲۵ تا ۱۰۵ يک ميليون و ۶۰۰ هزار تومان 

انتهاي پيام/
منبع: ايسنا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html