پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250697
آمريکا قصدي براي برداشتن تحريم‌هاي اساسي مانند نفت و بانک ندارد/ «مذاکره براي مذاکره»؛ خواسته جديد ايالات متحده در وين
تاریخ انتشار : 1400/01/17 09:23:41
نمایش : 1252
ابوالفضل صدقي با بيان اينکه آمريکا قصدي براي برداشتن تحريم‌هاي اساسي مانند نفت و بانک ندارد گفت: بازگشت به تعهدات از سوي ايران در ازاي آزاد کردن پول‌هاي بلوکه شده ايران در کره جنوبي و عراق و اقداماتي از اين دست بدون برداشته شدن تحريم‌هاي اساسي بي معنا است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «ابوالفضل صدقي» کارشناس سياست خارجي و روابط بين‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ با بيان اينکه اينکه برخي تصور کنند ما با اينکه کسي براي رفع تحريم‌ها تلاش کند مخالفيم و دوست داريم تحريم‌ها باقي بماند اشتباه است اظهار کرد: از هر کسي که بتواند تحريم‌ها را رفع کرده و فشارها را از روي ملت ايران بردارد حمايت مي‌کنيم.

وي با بيان اينکه برخي تصور نکنند که انتقادات ما به معناي تمايل ما به باقي ماندن تحريم‌هاست و مخالفت با برجام براي ما کارکرد انتخاباتي دارد افزود: دليل مخالفت ما اين است که از نظر ما آمريکا کشوري حقه‌باز و فريبکار است که قصد دارد ما را پاي ميز مذاکره کشانده و موضوعات را به مرور زمان گسترش دهد که در نهايت سودي براي ما نخواهد داشت.

صدقي با بيان اينکه توافقي به نام برجام امضا شده و همه براي اجراي برخي اقدامات تعهد داده بودند که ايران تمام تعهدات خود را اجرا کرده است ادامه داد: با اين وجود پس از روي کار آمدن دونالد ترامپ، آمريکا از برجام خارج شد بنابراين با توجه به اينکه مذاکرات انجام و توافق صورت گرفته است، بازگشت به برجام نيازي به مذاکره ندارد و تنها آمريکا بايد به توافق بازگردد.

اين کارشناس سياست خارجي با بيان اينکه هدف آمريکا از مذاکره مجدد «مذاکره براي مذاکره» است تأکيد کرد: ايالات متحده به دنبال مذاکره بر روي مسائل موشکي و منطقه‌اي است و خود آمريکايي‌ها بارها گفته‌اند که اگر تحريم‌ها برداشته شود ايران ديگر هيچ انگيزه‌اي براي مذاکره ندارد.

وي مذاکره براي احياي برجام را بي‌معنا دانست و اظهار کرد: کسي که از برجام خارج شده بايد به آن برگردد و پس از بازگشت آمريکا ما نيز به تعهدات خود باز خواهيم گشت.

صدقي با تأکيد بر اينکه آمريکا به راحتي به برجام باز نخواهد گشت افزود: تنها در صورتي آمريکا تعهدات خود را اجرا خواهد کرد که جمهوري اسلامي در براي غني‌سازي اورانيوم 20 درصد و بالاتر از آن مانند 60 درصد اقدام کند و آن‌ها بدانند که بازگشت آن‌ها موجب کاهش فعاليت هسته‌اي ايران خواهد شد و مورد ديگر اينکه آن‌ها ببينند که ايران به سمت قراردادهاي بزرگ با کشورهايي مانند چين، روسيه و هند خواهد رفت. اقداماتي از اين دست موجب بازگشت آمريکا به برجام و احياي آن خواهد شد.

اين کارشناس سياست خارجي با بيان اينکه «جو بايدن» رئيس جمهور آمريکا در ابتدا اعلام کرده بود که ايران بايد ابتدا به تعهدات خود بازگرد تا ما نيز به برجام برگرديم ادامه داد: اما در حال حاضر طرح بازگشت گام‌به گام را مطرح مي‌کنند.

وي با اشاره به برگزاري مذاکرات وين در هفته جاري گفت: هرچند مسئولان وزارت امور خارجه کشور اعلام کردند که به طور مستقيم و حتي غيرمستقيم با آمريکايي‌ها مذاکره نخواهند کرد اما به نظر من مذاکرات غيرمستقيم اتفاق خواهد افتاد.

صدقي با اشاره به سند همکاري 25 ساله ايران و چين گفت: شواهد و قرائت حاکي از آن است که چون در ماه‌هاي گذشته اين سند امضا شده و ايران در غني‌سازي اورانيوم نيز رو به جلو حرکت مي‌کند آمريکا به تکاپو افتاده تا اين مشکلات را به گونه‌اي رفع کنند اما همچنان قصدي براي برداشتن تحريم‌هاي اساسي مانند نفت و بانک ندارند.

اين کارشناس سياست خارجي با بيان اينکه بازگشت به تعهدات از سوي ايران در ازاي آزاد کردن پول‌هاي بلوکه شده ايران در کره جنوبي و عراق و اقداماتي از اين دست بدون برداشته شدن تحريم‌هاي اساسي بي معنا است افزود: بايد تمام تحريم‌ها به ويژه تحريم‌هاي نفتي و بانکي برداشته شود و اگر آمريکا چنين کاري را انجام داد جمهوري اسلامي نيز به تعهدات خود باز خواهد گشت.

وي با بيان اينکه ما در شرايط فعلي که توافق برجام صورت گرفته، مخالفتي با آن نداريم افزود: از کسي که تحريم‌ها را برداشته و به ملت ايران کمک کند حمايت مي‌کنيم اما به آمريکايي‌ها اعتماد نداريم زيرا آن‌ها در حال بازي دادن ما هستند.

صدقي با اشاره به نزديکي انتخابات و تلاش برخي در دولت براي احياي برجام و رفع تحريم‌ها براي استفاده انتخاباتي گفت: آمريکايي‌ها تمايل به باقي ماندن جناح غربگرا در ايران دارند و در تلاشند با دادن برخي امتيازات اعتماد از دست رفته ملت ايران به خود را دوباره جلب کنند اما اصل فشارها را نگه خواهند داشت تا ايران را پاي ميز مذاکره بر سر موضوعات موشکي و منطقه‌اي بکشانند.

اين کارشناس سياست خارجي درباره اصرار دولت بر باقي ماندن در برجام با وجود نقض عهدهاي طرفين غربي و پرهزينه بودن اين توافقنامه گفت: اين جريان تمام نگاهش معطوف به غرب است و نمي‌خواهد اين توافق با دولت‌هاي غربي را از دست بدهد زيرا اين راهبردي بود که سال‌ها بر روي آن فکر کرده و 8 سال براي نگه داشتن آن زحمت کشيدند.

وي با بيان اينکه جريان غربگرا تلاش مي‌کند تا به هر طريقي برجام را زنده نگه دارد افزود: آن‌ها در تلاشند تا اثبات کنند ارتباط با آمريکا امري ممکن است و ترامپ با بايدن تفاوت دارد زيرا ارتباط با غرب و آمريکا موضوعي راهبردي براي اين جريان است و در تلاشند تا به هر شکل ممکن اين ارتباط را ادامه دهند.

صدقي با بيان اينکه جريان غربگرا در تلاش است تا به ملت ايران القا کند که راه حل مشکلات کشور در گفت‌وگو و مذاکره است اظهار کرد: آن‌ها مي‌گويند هرچند ترامپ ديوانه بود اما مي‌توان با بايدن و کشورهاي غربي مذاکره کرد و تمام غرب که ترامپ و حتي آمريکا نيست و کشورهاي ديگر هم هستند.

اين کارشناس سياست خارجي ادامه داد: جريان غربگرا در کشور در تلاشند تا اثبات کنند که ما کشور را از فشارهاي اقتصادي و تحريم‌ها و رفتن زير فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد نجات داديم و سايه جنگ را از سر کشور برداشتيم و به همين دليل به احياي برجام اميدوار هستند.

وي با بيان اينکه غربي‌ها کارهايي براي احتياي برجام جهت کمک به اين جريان در انتخابات خواهند کرد افزود: با اين وجود آن‌ها تحريم‌ها و فشارها را برنخواهند داشت و تنها راه مقابله با آن‌ها تقويت اقتصاد کشور و بي‌اثر کردن تحريم‌هاست.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html