پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250694
مسئوليت ورود جاسوس‌ها به تيم مذاکره کننده هسته‌اي با کيست؟/ اعتراض به گاندو براي فرار از پاسخگويي
تاریخ انتشار : 1400/01/16 10:28:20
نمایش : 1241
واکنش دولتمردان به پخش سريال گاندو شايد در ظاهر امري سياسي و طبيعي جلوه کند، اما در حقيقت بهانه اي است براي فرار از پاسخگويي؛ حالا هيچ کس مسئوليت ورود جاسوس ها به حساس‌ترين تشکيلات ايران در عرصه بين الملل را نمي پذيرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ پخش سريال گاندو از رسانه ملي در دو فصل با هدف آسيب شناسي و بازخواني نفوذ در کشور تا حد زيادي موجب تبري جويي از جاسوس و جاسوسي در بين مردم شود؛ نفوذي که از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي ايران براي رخنه کردن در بدنه نظام اسلامي از هيچ تلاشي فروگذار نکرد.

اين سريال که به گفته بسياري از کارشناسان خاص ترين سريال در طول سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي به شمار مي رود اگرچه با استقبال بسياري از مخاطبان تلويزيوني مواجه شد اما به ذائقه دولتمردان خوش نيامد تا جايي که محمدجواد ظريف محتواي آن را دروغ خواند و در نهايت با اعمال فشار پخش اين سريال ناتمام ماند و پس از 13 قسمت متوقف شد.

با وجود اعتراض دولت نسبت به موشکافي از لايه هاي نفوذ و جاسوسي اما واقعيت ماجرا تنها مخالفت و ساز ناکوک زدن نيست؛ بلکه واقعيت چيزي ريشه دار است که حکايت کهنه جاسوسي و نفوذ در سطوح مختلف از اعضاي تيم مذاکره کننده تا فعالان حوزه ديپلماسي را شامل مي شود چيزي که هموراه يک سوي آن جمهوري اسلامي ايران و سوي ديگر آن منافع کشورهاي همچون آمريکا و انگليس نهفته است چرا که همواره در طول سالهاي اخير چهره هاي بسياري سعي داشتند با استفاده از روابط پنهان و آشکار خود، رابطه و ديالوگي را به خصوص ميان مسئولان ايران و آمريکا ايجاد کنند.

نفوذي ها از کجا آمدند؟

اما در اين بين يکي از راهکارهاي پر مصرف براي اين منظور، به ويژه در سال هاي گذشته استفاده از ظرفيت نخبگان و چهره هايي بوده که ضمن داشتن روحيه لازم براي حضور در جريان طرفدار رابطه با آمريکا، در برخي مراکز قدرت نيز صاحب نفوذ بودند.

جرياني که توانست در کنار جذب چهره هاي داراي نفوذ در ايران هدف ديگري را نيز دنبال کند و آن جذب چهره هايي براي کادرسازي در جهت اهداف پنهان ايالات متحده آمريکا بود، اهدافي که نه تنها در برقراري رابطه با ايران محدود نمي شود بلکه به حوزه هايي نظير براندازي نرم جمهوري اسلامي ايران نيز دستي بر آتش داشته است.

نهادها و موسساتي که اصل و اساس بنا نهادن آنها نفوذ در ساختار جمهوري اسلامي ايران با پوشش پژوهشگر، محقق، دوستدار محيط زيست، روزنامه نگار، سفير و کاردار بوده اما در تا مرز براندازي عليه جمهوري اسلامي ايران نيز پيش روي کرده است.

«YGL» نام يکي از اين نهادهاست که در سال 94 برخي رسانه ها از فعاليت و برنامه هاي آن پرده برداري کردند.

در روزهايي که دولت مستقر در ايران سرمست از مذاکرات تمام تلاش خود را معطوف به رفت و آمد با مقامات کشورهاي اروپايي کرده بود موسسه «YGL» «پروژه پل»  را کليد زد تا با برنامه اي جديد براي وارد کردن برخي چهره هاي به ظاهر علمي و فرهنگي به ايران در جهت محقق ساختن اهداف براندازانه خود با ظاهر به  دنبال نزديکي روابط دو کشور ايران و آمريکا باشد.

«محمد شعباني» و «روزبه پارسي» از جمله مهره هاي اصلي اين پروژه آمريکايي به شمار مي رفتند.

 

 

«شعباني» گزينه مناسبي براي اجراي پروژه تازه نفوذ بود وي که در سوئيس متولد شده و در دانشگاه «سوآز» انگلستان مدرک کارشناسي خود را دريافت کرد و پس از آن به تهران آمد.

شروع سرمايه گذاري لابي هاي دلال رابطه ميان ايران و آمريکا با شعباني از ارتباط پنهان وي را ناياک شکل گرفت؛ ناياک يا شوراي ملي آمريکاييان ايراني تبار که رياست آنرا تريتا پارسي بر عهده دارد چند سالي است با عنوان حمايت از حقوق ملت ايران در آمريکا فعاليت مي کند؛ سازماني که در کنار فعاليت هاي ظاهري براي دفاع از ايران در برابر تحريم ها، همواره داراي اقدامات مشکوکي از قبيل تلاش براي نفوذ به مراکز قدرت در جمهوري اسلامي را در دستور کار داشته است.

اين نهاد شعباني را که داراي ارتباط خوبي با حسين موسويان عضو اسبق تيم مذاکره کننده هسته اي داشت از طريق وي شناسايي کرده و ارتباط خود را با شعباني گسترده تر کرد..

موسويان به دليل نفوذ خود در آمريکا مقالات نوشته شده از سوي شعباني را در مجلات پرتيراژ و معروف آمريکايي به چاپ مي رساند و همين مساله توجه جدي ناياک را به شعباني جلب کند.

شعباني از سال 2010 همکاري جدي خود را با ناياک با انتشار مقالاتي در راستاي اهداف اين نهاد در سايت هاي مختلف آمريکايي آغاز کرد.

در سال ۱۳۹۰، محمد شعباني سردبير نشريه انگليسي مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام که فصلنامه شوراي روابط خارجي نام داشت، شد. فصلنامه اي که پيش از شعباني، سيدحسين موسويان سردبيري آن را برعهده داشت.

شعباني در جريان مذاکرات هسته اي برجام به عنوان يکي از مشاوران محمدجواد ظريف و يکي از افراد دو تابعيتي به تيم مذاکرات هسته اي پيوست و رابطه اش با دولت به حضور در مرکز بررسي هاي استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام و همکاري با حسن روحاني برمي گردد.

جاسوسي با لباس شخصي!

البته شعباني تنها دو تابعيتي حاضر در تيم مذاکره کننده نبود و به جز وي «عبدالرضا دري اصفهاني، سيروس ناصري و مشکان مشکور» نيز دو تابعيتي هايي بودند که از نزديک در جريان مذاکرات هسته اي قرار داشتند.

«عبدالرسول دري اصفهاني»، به عنوان مسئول مشاوره و پيگيري برداشته شدن تحريم‌هاي پولي و بانکي مرتبط در برجام تيم مذاکره کننده را همراهي مي کرد؛ وي در آبان 95 در حالي که قصد خروج از کشور را داشته بازداشت شد.

وي در يک مصاحبه مطبوعاتي همراهي خود با تيم مذاکره کننده را به دو مقطع تقسيم کرده بود که در مقطع اول محمد نهاونديان و در مقطع دوم علي سيف عامل ارتباط وي با تيم مذاکره کننده بودند.

دري اصفهاني هم ماننده محمد شعباني تنها نمونه هاي حضور متهمان به جاسوسي در تيم مذاکره کننده هسته اي که هدايت کلان آن‌را حسن روحاني بر عهده دارد، نيستند چرا که حسين موسويان خود از سابقون جريان نفوذ به شمار مي رود.

ارديبهشت سال 86 رسانه ها خبر بازداشت حسين موسويان به اتهام ارتباط با عوامل خارجي و تبادل اطلاعات با آنها را منتشر کردند و تنها سه روز پس از انتقال وي به زندان اوين منابع آگاه تائيد اتهام جاسوسي موسويان عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي و عضو کليدي تيم سياسي حسن روحاني را تاييد کردند.

پايگاه خبري الف چندي بعد در مطلبي از نشست محسني اژه اي وزير اطلاعات وقت، با اعضاي کميسيون اصل نود مجلس خبر مي دهد؛ محسن اژه اي ظاهرا در اين نشست گفته بود که «موسويان به‎خاطر يک سري ارتباطات با عوامل خارجي و تبادل اطلاعات با آن‎ها دستگير و بازداشت شده است...وقتي اقدامات حسين موسويان براي ما محرز شد، موضوع را در جلسه‎اي با آقاي روحاني، رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، در ميان گذاشتيم، لکن بعد از اين جلسه، انتقال اطلاعات از سوي آقاي موسويان شدت بيشتري به خود گرفت که تعجب کارشناسان اطلاعاتي کشور را و عکس‎العمل بعدي ما را موجب شد.»

شايد واکنش دولتمردان و رئيس تيم مذاکره کننده به پخش سريال گاندو در ظاهر امري طبيعي جلوه کند اما در حقيقت بهانه اي است براي فرار از پاسخگويي و فرار از پذيرفتن مسئوليت ورود نفوذي ها به حساس ترين تشکيلات و سازوکار نظام؛ حالا هيچ کس مسئوليت ورود آنها به حساس ترين تيم مذاکره کننده ايران را قبول نمي‌کند و حتي از اظهارنظر درباره آن پرهيز دارد و هيچ کس نمي‌خواهد هزينه وارد کردن فردي با اتهام جاسوسي را به تيم مذاکره کننده هسته اي بپذيرد و شايد بهترين راه فشار براي توقف پخش يک سريال از رسانه ملي باشد.

انتهاي پيام/ک

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html