پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250688
«لغو تحريم‌هاي ناسازگار» تله تازه آمريکا براي ايران/ لغو قطره چکاني تحريم‌ها راهي براي فرار از دستپاچگي غرب
تاریخ انتشار : 1400/01/14 09:31:32
نمایش : 1289
اگرچه سوابق آمريکا و اروپا در نقض پيمان و عدم پايبندي به قول و حرفشان براي ملت ايران روشن و واضح است، اما به فرض واقعي بودن ادعاي مقامات آمريکايي، سياست رفع قطره چکاني تحريم ها از سوي جمهوري اسلامي ايران پذيرفتني نيست.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ قانون اقدام راهبردي لغو تحريم ها در حقيقت راهبرد جمهوري اسلامي ايران براي مواجهه با بدعهدي هاي اروپا و آمريکا در برجام بود، راهبردي که آثار آن در طول کمتر از چند ماه غرب را دچار سردرگمي و دستپاچگي جدي کرده است به طوري که هر روز بيشتر از قبل به نسبت به مواضع خود عقب نشيني مي کنند.

در جريان بررسي طرح موسوم به «اقدام راهبردي براي لغو تحريم ها» در مجلس، مقامات اروپايي مکرر در اظهارنظرهاي رسمي خود تاکيد داشتند که ايران بايد نسبت به تعهدات برجامي خود پايبند باشد در حالي که ايران از ابتداي امر بر تمامي تعهدات خود پايبند بود و اين طرف هاي غربي و آمريکايي بودند که ميز بازي را برهم زده و فاتحه برجام را خوانده بودند.

به گمان غرب طرح فوق يا در مجلس ايران تحت فشار برخي عوامل داخلي به تصويب نخواهد رسيد و يا اگر هم به تصويب برسد اجرايي نخواهد بود.

با اين حال قانون اقدام راهبردي با اکثريت آرا به تصويب رسيد و حالا موقع اجراي بندهاي آن بود.

طرف هاي برجامي به محض ديدن عزم جدي جمهوري اسلامي ايران براي تصميم گيري قاطع نسبت به يک توافق يک جانبه دستپاچه وارد عمل شده و تنها چند روز مانده به خروج داوطلبانه ايران از پروتکل الحاقي «رافائل گروسي» رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي با ماموريت ويژه به ايران سفر کرد.

اگرچه سفر کوتاه گروسي به ايران با واکنش هاي بسياري از سوي مقامات ايراني و نمايندگان مجلس مواجه شد اما وي توانست در جريان ملاقات با محمدجواد ظريف و علي اکبر صالحي، خروج ايران از پروتکل الحاقي را به تعويق بيندازد، اقدامي که اگرچه مخالفت نمايندگان مجلس را به دنبال داشت اما حکايت از دستپاچگي غربي ها از تصميم جمهوري اسلامي ايران داشت.

رهبر معظم انقلاب در جريان تصويب اين قانون همچون گذشته بر لغو کامل تحريم ها تاکيد کردند و طي سخنراني هاي مختلف سياست قطعي جمهوري اسلامي ايران را تنها لغو تحريم ها دانستند نه چيزي کمتر و چيزي بيشتر!

امضا قرارداد 25 ساله ايران و چين اما اضطراب و دلهوره کشورهاي غربي را بيشتر کرد. مقامات اروپايي که تا چندي پيش سخن از برجام جديد و بسته پيشنهادي ايران در رسانه ها مطرح مي کردند اين روزها آرام آرام موضوع لغو برخي تحريم ها را به ميان آوردند.

رابرت مالي، نماينده دولت آمريکا در امور ايران در اظهاراتي عنوان کرد: «واشنگتن آماده رفع تحريم‌هاي ناسازگار با برجام است.»

وي با طرح ادعايي مبني براينکه امروز ايران نسبت به سال ۲۰۱۷، ده برابر اورانيوم غني‌شده بيشتري در اختيار دارد گفته است: «آمريکا در مقايسه با زمان خروج از برجام در وضعيت به مراتب بدتري در ارتباط با برنامه هسته‌اي ايران قرار گرفته است.»

اگرچه سوابق آمريکا و اروپا در نقض پيمان و عدم پايبندي به قول و حرفشان روشن و واضح است اما برفرض اينکه يک بار ادعاي مقامات آمريکايي نسبت به ملت ايران درست باشد و اراده اي براي لغو تحريم ها در ميان بوده باشد، سياست رفع قطره چکاني تحريم ها از سوي جمهوري اسلامي ايران پذيرفتني نيست.

راهبرد ايران لغو کامل تحريم ها از سوي آمريکا و اروپاست از اين رو تفکيک تحريم ها به به تحريم هاي ناسازگار با برجام و غيره امري غير قابل قبول و در تضاد با خواسته ملت ايران به شمار مي رود.

عقب نشيني مقامات آمريکايي و مطرح کردن عبارت «لغو تحريم هاي ناسازگار با برجام» اما حاکي از اراده اي براي بازگرداندن ايران پاي ميز مذاکره و گرفتاري در گرداب گفتگوهاست گردابي که مقامات غربي را به برخي اراده ها در داخل اميدوار کرده است!

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html