پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250687
رابطه منطقي و دوسويه بين منابع آبي برقرار نيست/ برداشت آب زياد، ورود آب کم
تاریخ انتشار : 1400/01/14 09:26:33
نمایش : 1377
رئيس اداره مهندسي و مطالعات اداره‌کل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري گفت: در حال حاضر رابطه منطقي و دوسويه بين منابع آبي برقرار نيست و علم آبخوان‌داري کمک مي‌کند اين تعادل برقرار شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، فرزاد رضازاده رئيس اداره مهندسي و مطالعات اداره‌کل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: آبخوان‌داري يک روش نوين مديريت پايدار منابع آب است.

وي افزود: با اين روش آب‌هايي که از بالادست مي‌آيند و به مخروط افکنه‌ها و رسوبات دانه‌درشت در پايين‌دست مي‌رسد را هدايت مي‌کنيم.

رئيس اداره مهندسي و مطالعات اداره‌کل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري ادامه داد: به‌صورت طبيعي آب‌ها بايد از بالادست بر روي پهنه‌هايي که قابليت نفوذ را دارند، وارد شود، از داخل اين رسوبات دانه‌درشت نفوذ ‌کند و به منابع آب زيرزميني برسد.

رضازاده عنوان کرد: از طرفي در پايين‌دست که از اين منابع آبي استفاده مي‌شود نيز بايد رابطه منطقي بين نفوذ آب در بالادست و برداشت آن در پايين‌دست به وجود آيد، اگر اين رابطه وجود داشته باشد هيچ نيازي به تغيير در طبيعت نيست.

وي خاطرنشان کرد: امروزه مي‌بينيم به‌واسطه توسعه کشاورزي، توسعه شهرها و لزوم تأمين آب شرب و همچنين توسعه شهرک‌هاي صنعتي و تأمين آب براي اين شهرک‌ها، ميزان برداشتي که از آبخوان‌ها صورت مي‌گيرد بسيار بيشتر از ميزان آب ورودي به آن‌ها است.

رئيس اداره مهندسي و مطالعات اداره‌کل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري اضافه کرد: آبي که از بالادست وارد آبخوان مي‌شود تماماً فرصت نفوذ پيدا نمي‌کند و بخشي از آن به‌صورت روان آب سطحي و سيلاب از دست مي‌رود.

رضازاده يادآور شد: در حال حاضر رابطه منطقي و دوسويه بين منابع آبي برقرار نيست و علم آبخوان‌داري کمک مي‌کند اين تعادل برقرار شود درواقع با انجام اقداماتي بر روي آبخوان‌هايي که قابليت نفوذ آب دارند، اين فرصت را به آن‌ها مي‌دهيم که آب بيشتر از حد طبيعي خود به داخل زمين نفوذ کند.

وي تأکيد کرد: اين روش باعث مي‌شود تعادلي که خودمان به‌واسطه برداشت بي‌رويه از منابع آبي پايين‌دست باعث برهم خوردن آن شديم، برقرار شود.

رئيس اداره مهندسي و مطالعات اداره‌کل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري بيان کرد: پس هدف از اجراي آبخوان‌داري دستيابي به منابع آبي پايدار براي زندگي بهتر است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html