پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250671
وقتي تهديدها مي‌تواند به فرصت تبديل شود/گردشگري مجازي، ظرفيتي که با اپيدمي کرونا شکوفا شد
تاریخ انتشار : 1399/12/28 10:35:07
نمایش : 1356
اگرچه گردشگري مجازي لذت قدم زدن بر شن‌هاي ساحل يا استفاده از آب و هواي لطيف در برخي مناطق، لمس از نزديک اماکن تاريخي، شور و شوق ديدار با اشيا قديمي در موزه‌ها، استشمام بوي مطبوع گل و گياهان و... را براي گردشگران تأمين نمي‌کند اما با وجود اپيدمي کرونا در دنيا، ظرفيتي است که مي‌تواند اين صنعت را نجات دهد.
 به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ امروزه کارآفريني ديجيتالي نمود بسياري در بين جوامع بشري و دنياي اقتصاد پيدا کرده است که اين نمود با شيوع بيماري کرونا و خانه‌نشين شدن مردم بيشتر شد چراکه مردم از بيم ابتلا به بيماري ترجيح دادند از بستر فضاي مجازي براي انجام کارهاي روزانه خود همچون خريد کردن، آموزش و... استفاده کنند.

اگر بگوييم بيشترين آسيب به دنبال شيوع بيماري کرونا به حوزه گردشگري وارد شد، گزاف نيست، در ديگر حوزه‌هاي اقتصادي به نحوي فضاي مجازي و خريد و فروش‌هاي اينترنتي توانستند تا حدي راهگشا باشند اما در زمينهٔ گردشگري برخي کشورها که زيرساخت‌هاي لازم براي استفاده از گردشگري مجازي را نداشتند، آسيب زيادي ديدند.

گسترش روزافزون فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي به‌عنوان واقعيتي انکارناپذير بستري را براي کشور‌هاي توسعه‌يافته ايجاد کرد تا بتوانند ظرفيت‌ها و ويژگي‌هاي نيرو‌هاي انساني، جذابيت‌هاي فرهنگي، طبيعي و... خويش را  بيش از پيش در معرض ديد همگان قرار دهند.

فناوري اطلاعات و ارتباطات و به دنبال آن استفاده از ظرفيت گردشگري مجازي مي‌تواند در ارائه خدمات مناسب، باکيفيت و با هزينه پايين براي گردشگران و مسافران سودمند باشد اين تکنولوژي‌ آن هم در زماني که به‌واسطه شيوع بيماري کرونا بسياري از سفرهاي غيرضروري لغو شده است مي‌تواند صنعت گردشگري را تحت تأثير قرار داده و باعث ترويج شيوه نويني در مسافرت‌ها و جهانگردي شود که البته تأثير عميقي در ابعاد سياسي، فرهنگي و اقتصادي کشورها ايجاد خواهد کرد.

گردشگري مجازي به‌نوعي استفاده از کاربرد الکترونيکي در مسافرت‌ها است که با توانايي نمايش سه‌بعدي و شبيه‌سازي مکان‌هاي تفريحي، گردشگري، طبيعي، تاريخي، مراکز خريد و... و البته هزينه‌اي کمتر مي‌تواند تأثير عميق بر صنعت گردشگري داشته باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده گردشگري مجازي با در اختيار قرار دادن اطلاعاتي درخصوص بنا‌هاي تاريخي، طبيعت، اماکن تفريحي و... در يک کشور تبليغ بسيار خوبي براي جذب گردشگران به آن کشور باشد.

امروزه گردشگري به بخش‌هاي مختلف گردشگري سلامت، گردشگري ورزشي، گردشگري بازاري و... تقسيم مي‌شود که گردشگري مجازي هم مي‌تواند در کنار آن‌ها به توسعه اين صنعت سودآور کمک کند.

اگرچه گردشگري مجازي لذت قدم زدن بر شن‌هاي ساحل يا استفاده از آب و هواي لطيف در برخي مناطق، لمس از نزديک اماکن تاريخي، شور و شوق ديدار با اشيا قديمي در موزه‌ها، استشمام بوي مطبوع گل و گياهان و... را براي گردشگران تأمين نمي‌کند اما به دليل ويژگي‌هايي همچون عدم محدوديت زماني، عدم محدوديت مکاني، عدم محدوديت فضا و عدم مواجه با موارد غيرقابل پيش‌بيني، چون خرابي شرايط آب و هوا، مسدودي جاده‌ها و… مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد.

 


يکي از موارد جديدي که با روي کار آمدن مديا موردتوجه قرار گرفت گردشگري مجازي است

کرباسيون کارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: بحث گردشگري يکي از مفاهيمي است که اخيراً به‌شدت موردتوجه کشورهاي مختلف قرار گرفته و به ابعاد مختلف گردشگري پزشکي، روستايي، شهري، ورزشي، مذهبي و... تقسيم مي‌شود.

وي گفت: يکي از موارد جديدي که با روي کار آمدن مديا موردتوجه قرار گرفت گردشگري مجازي است، به‌خصوص در ايامي که شاهد شيوع بيماري کرونا هستيم گردشگري مجازي موردتوجه بيشتر قرار گرفت.

اين کارشناس اقتصادي افزود: از همين رو کشورهاي مختلف با ساخت و توليد نرم‌افزارهاي گوناگون، برنامه‌هاي متنوع و حضور تيم‌هاي حرفه‌اي درخصوص گردشگري مجازي به اين مهم پرداخته‌اند.

گردشگري مجازي جايگزيني براي حضور فيزيکي گردشگران

کرباسيون ادامه داد: گردشگري مجازي در کل دنيا جديد است نه اينکه تنها در ايران و چهارمحال و بختياري ناشناخته باشد، لذا توليدکنندگان اپليکيشن‌ها در بحث گردشگري مجازي بايد آموزش ببينند‌ و با قواعد و مقررات اين مبحث جديد آشنا شوند، دوره‌هاي خاصي را بگذرانند، تخصص و علاقه‌مندان به اين حوزه داشته باشند.

وي عنوان کرد: در ايام کرونا اکثر گردشگري‌هاي مجازي به‌صورت رايگان انجام مي‌شود ولي اين ظرفيت وجود دارد که در آينده به سمت درآمدزايي از اين حوزه پيش برويم.

اين کارشناس اقتصادي با اشاره به بحث تحريم‌ها و مشکلاتي که در رفت و آمد به ايران پيش آمده است، خاطرنشان کرد: گردشگري مجازي مي‌تواند يکي از راه‌هاي جايگزين براي حضور فيزيکي گردشگران و شناسايي جاذبه‌هاي طبيعي، تاريخي، فرهنگي و... در ايران باشد.

گردشگري مجازي مقدمه‌اي براي جذب توريست در آينده

کرباسيون اضافه کرد: مي‌توان از ظرفيت جواناني که در حوزه‌هاي نرم‌افزار فعاليت داشته‌اند در بحث گردشگري مجازي که مي‌تواند زمينه اشتغال‌زايي خوبي فراهم کند، استفاده کرده، از طرفي براي کساني که به دليل شيوع بيماري کرونا خانه‌نشين شده‌اند فرصتي براي بازديد از اماکن گردشگري را فراهم کنيم.

وي با بيان اينکه گردشگري مجازي در آينده مي‌تواند مقدمه‌اي براي جذب توريست باشد، يادآور شد: کشور ايران يک کشور کشاورزي نيست اگرچه که بايد تلاش کرد تا در توليد محصولات کشاورزي به خودکفايي برسيم، اما ايران به لحاظ درآمدزايي و اشتغال يک کشور توريستي و گردشگر پذير است.

کارشناس اقتصادي تصريح کرد: کشور ترکيه در همسايگي ايران قرار گرفته اما پتانسيل‌هاي گردشگري که در ايران وجود دارد را ندارند اگرچه به لحاظ آب و هوا شبيه ايران است، اما هر سال در گردشگري جز پنج کشور برتر جهان هستند و ايران در رده‌هاي آخر قرار دارد.

جاي خالي متخصصين در گردشگري مجازي

کرباسيون اظهار داشت: گردشگري مجازي در کنار ساير فعاليت‌هاي مجازي همچون فروش مجازي، تبليغات مجازي و... مي‌تواند بسيار مؤثر باشد.

وي با تأکيد بر اينکه درآمد و سرمايه شرکت آمازون که بزرگ‌ترين شرکت فروش اينترنتي است در ايام شيوع بيماري کرونا چند برابر شد، گفت: دليل اين موفقيت براي اين شرکت تمايل مردم در اين روزها براي خريد و فروش مجازي بود.

کارشناس اقتصادي افزود: جاي خالي متخصصيني که جذب مشاغل کاذب شده‌اند در گردشگري مجازي بسيار به چشم مي‌آيد.

زيرساخت اينترنتي بزرگ ترين مشکل که در بخش ارتباطات مجازي

کرباسيون ادامه داد: بزرگ‌ترين مشکل که در بخش ارتباطات مجازي وجود دارد زيرساخت اينترنتي است، هنوز ايران در سرعت اينترنت در رده‌هاي پاييني کشورهاي جهان قرار دارد، پيش‌نياز گردشگري مجازي سرعت بالا، ارزاني و در دسترس بودن اينترنت است.

وي عنوان کرد: يکي ديگر از چالش‌هاي پيش روي گردشگري مجازي نگرش مسؤولان است، بسياري از مسؤولان خود بايد در دوره‌هاي آموزشي شرکت کنند تا بفهمند گردشگري مجازي چيست و چگونه بايد از آن استفاده کرد.

کارشناس اقتصادي تأکيد کرد: برخي از مسؤولان ممکن است به گردشگري مجازي همچون يک تهديد نگاه کنند، درحالي‌که اين‌گونه نيست اين صنعت مي‌تواند بسيار سودآور باشد.

تجارتي در جهان موفق خواهد شد که همراه ICT باشد

کرباسيون بيان کرد: به‌عنوان يک مثال مي‌توان به روستاي مصر در خور و بيابانک استان اصفهان اشاره کرد، يکي از اهالي خوش‌ذوق در اين روستا که ساکن شهر بوده و مجدد به روستاي خود بازگشته است، حدود 20 سال است که وب‌سايت روستا را راه‌اندازي کرده و از اين طريق تعداد بسيار زيادي گردشگر را جذب کرده است.

وي خاطرنشان کرد: از سال 2010 تا 2020 همه گردشگري اروپا براي جذب توريست و تبليغات در اين خصوص، بر گردشگري ديجيتال و مجازي متمرکز شد، هم‌اکنون محوريت توريست در دنيا بر اساس ارتباطات اينترنتي است چون هر گردشگر يک موبايل در دست دارد که با استفاده از آن مي‌تواند همه کار اعم از اشتراک‌گذاري عکس و فيلم، رزرو هتل و بليت پرواز، پرداخت اينترنتي پول  و... را انجام دهد.

اين کارشناس اقتصادي اضافه کرد: جک ما دومين فرد سرمايه‌دار جهان رئيس شرکت علي‌بابا که اين روزها رقيبي براي گوگل، هات ميل و ياهو شده است، شعاري دارد که:" هر کسي از هر نقطه‌اي در جهان سفارشي را از طريق وب‌سايت علي‌بابا بدهد در نيم ساعت آن را به دستش مي‌رسانيم" که البته به آن عمل هم مي‌کند.

کرباسيون يادآور شد: ازنظر جک ما تجارتي در جهان موفق خواهد شد که همراه ICT باشد لذا کاربرد اينترنت در مشاغل مختلف به‌ويژه در گردشگري که در جهان رو به رشد است مباني موفقيت کارآفرينان خواهد بود.
 



به دنبال معرفي موزه‌هاي استان از طريق کانال‌هاي مجازي هستيم

يزداني رئيس گروه موزه‌هاي استان در اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: معرفي کل موزه‌هاي استان انجام شده است.

وي با اشاره به اينکه اطلاعات عمومي موزه‌هاي استان چهارمحال و بختياري بر روي پرتال اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري قرار داده شده است، گفت: به دنبال آن هستيم که به‌زودي به‌صورت سه‌بعدي موزه‌ها را در فضاي مجازي معرفي کنيم.

رئيس گروه موزه‌هاي استان در اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري افزود: به دنبال معرفي موزه‌هاي استان از طريق کانال‌هاي مجازي هستيم ولي تا اين لحظه اقدامي صورت نگرفته و کار منسجمي در اين خصوص صورت نگرفته است.

امکان بازديد مجازي از بسياري از موزه‌ها در جهان و ايران

يزداني با اشاره به اينکه ديدن و حس کردن از نزديک موزه و اجسام موجود در آن لطفي ديگر دارد، ادامه داد: در فضاي مجازي درک اين حس کمي مشکل است.

وي عنوان کرد: بسياري از موزه‌ها در جهان و کشور اين امکان را دارند که مخاطبان بتوانند از طريق فضاي مجازي از آن‌ها ديدن کنند، در چهارمحال و بختياري نيز به دنبال اين مسئله هستيم.

رئيس گروه موزه‌هاي استان در اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: از افرادي که دانش و توانايي آن را دارند که بتوانند برنامه يا اپليکيشن کاربردي توليد کنند تا در خدمت معرفي موزه‌هاي اين استان باشد، حمايت خواهد شد و از اين کار استقبال مي‌کنيم.

يزداني اضافه کرد: علاقه‌مندان مي‌توانند به اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري مراجعه کنند و ما را در مجازي کردن بازديد از موزه‌ها ياري کنند.

وي يادآور شد: بخشي از وظيفه اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري توجه به آداب و رسوم و ميراث معنوي کشور و اين استان است، لذا سعي مي‌شود تا اين ميراث معنوي شناسايي و ثبت ملي شوند.
 
 
 

به گزارش جهانبين نيوز؛ گردشگري مجازي راهکاري نوين براي جذب گردشگر در دنيا با هدف معرفي جاذبه‌هاي توريستي و گردشگري مکان‌هاي مختلف است.

در يک سالي که جهان با بيماري کرونا درگير بود و شيوع آن باعث شد گردشگري به‌صورت سنتي از بين برود، گردشگري مجازي به‌عنوان يک روش تازه جاي خود را در بين مردم باز کرد که البته کم‌کاري‌ها و کاستي‌هايي نيز در اين زمينه وجود دارد.

به‌هرحال فراگيري بيماري کرونا زماني از بين خواهد رفت و مردم دوباره مي‌توانند با فراغ بال و خيالي راحت به سفر بروند و از مناطق گردشگري و تاريخي استفاده کنند اما در همان زمان هم استفاده از گردشگري مجازي مي‌تواند توسعه بخش صنعت گردشگري باشد چراکه در اين شرايط مردم به‌راحتي مي‌توانند با مراجعه به سايت‌هاي اينترنتي يا اپليکيشن‌هايي که بدين منظور طراحي مي‌شود، کليه اطلاعات در خصوص منطقه گردشگري موردنظر خود را به دست آوردند.

گزارش از سميه نظري زاده
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html