پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250540
ساختار مناسب، حلقه مفقوده رونق اقتصادي در بورس
تاریخ انتشار : 1399/10/15 09:55:44
نمایش : 1237
کارشناس مسائل اقتصادي در چهارمحال و بختياري گفت: بازار سرمايه مي‌تواند مشوق اقتصاد و موتور محرک توليد در کشور باشد ولي به شرط اينکه ساختار مناسبي در اين خصوص طراحي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بهمن قدمي دمابي کارشناس مسائل اقتصادي در چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز، اظهار کرد: روند بازار بورس بهبود پيدا کرده و اين مسئله به دليل عوامل مختلفي است.

کارشناس مسائل اقتصادي در چهارمحال و بختياري گفت: يکي از عوامل بهبود بازار بورس، مثبت شدن سهم‌هاي بزرگ و شاخص ساز و عامل ديگر فروکش کردن هيجانات بازار بورس در ماه‌هاي گذشته است.

وي ادامه داد: در اقتصاد بحثي مطرح مي‌شود به نام انتظارات، اين يعني پيش‌بيني و انتظاري که مردم از آينده دارند و مي‌تواند در روند شاخص‌هاي اقتصادي تأثيرگذار باشد؛ يک نگاهي از اوايل تابستان امسال در بازار سرمايه شکل گرفت که بازار بورس در شهريورماه افت مي‌کند در نتيجه وقتي اين نگاه‌ها در سطح کلان دست‌به‌دست هم داد، باعث شد انتظارات در سطح کلان تقويت شود و به دنبال آن شاهد فروکش و منفي شدن بازار سرمايه بوديم.

کاذب بودن شاخص بورس باعث فروکش کردن بازار سرمايه شد

قدمي با اشاره به اينکه عامل ديگري که باعث فروکش کردن بازار بورس شد، کاذب بودن شاخص بورس از ابتدا بود، عنوان کرد: وقتي شاخص بازار سرمايه از 600 هزار واحد آغاز مي‌شود و به 2 ميليون واحد مي‌رسد يعني حباب و يک شاخص کاذب در بازار وجود دارد.

کارشناس مسائل اقتصادي در چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: با  شيوع بيماري کرونا رشد اقتصاد جهان کم شد، بعضاً در برخي کشورها اين رشد حتي منفي و شاخص‌هاي بازار سرمايه در بعضي کشورها به کمترين ميزان خود در دهه اخير رسيد؛ ولي ديده مي‌شود بازار سرمايه در ايران مثبت بوده است، مثبت شدن بازار سرمايه در ايران چند دليل دارد که مهم‌ترين آن انتظارات تورمي است، به اعتقاد من بازار سرمايه ايران منعکس‌کننده شاخص‌هاي اقتصادي نيست چراکه اگر اين‌چنين بود وقتي رشد اقتصادي کشور منفي است شاخص بورس مثبت نمي‌شد.

وي با بيان اينکه اکثر شاخص‌هاي اقتصادي همچون تورم، نرخ ارز، بيکاري، اشتغال، رشد اقتصادي، GDP و... روند غيرقابل‌قبول و غيرمنطقي دارند، از طرفي شاهد رشد مثبت در بازار سرمايه هستيم، دليل اين رشد اين است که بازار سرمايه در کشور يک بازار تورمي است، اضافه کرد: وقتي در همه بازارها شاهد تورم هستيم قطعاً بازار سهم نيز رشد مي‌کند، وقتي نرخ ارز، طلا، سکه و... چند برابر مي‌شود، از طرفي به دليل وضع تحريم‌هاي خارجي نوسان قيمت و تورم در بازار وجود دارد، ناخودآگاه اين موارد به بازار سرمايه نيز ورود مي‌کند.

قدمي با تأکيد بر اينکه در اقتصاد، متغيرها، رفتاري تابع از ديگر متغيرها دارند، يعني زماني که نرخ ارز، قيمت طلا، مسکن، خودرو و... افزايش پيدا کرد نمي‌توان جلو افزايش ساير اقلام ازجمله دارو و غذا را گرفت، يادآور شد: درواقع وقتي يک يا چند متغير اقتصادي به‌ويژه آن‌هايي که همچون نرخ ارز وظيفه رهبري اقتصادي دارند، افزايش پيدا مي‌کند قطعاً روي مابقي حوزه‌ها به نسبت متفاوت اثرگذار است.

کارشناس مسائل اقتصادي در چهارمحال و بختياري اظهار داشت: براي مثال يک خودرو وارداتي به نسبت نرخ ارز افزايش قيمت پيدا مي‌کند و يک تخم‌مرغ  توليد شده در يک روستاي دورافتاده نيز ديگر به قيمت قبل به فروش نمي‌رسد.

وي بيان کرد: درست است که ايران 80 ميليون نفر جمعيت و يک ميليون و 648 هزار مترمربع وسعت دارد اما اين‌ها در اقتصاد همگي هم‌جهت عمل مي‌کند و به دنبال سود و منفعت حداکثري و زيان حداقلي هستند، در يک رفتار اقتصادي همگي هم‌جهت حرکت مي‌کنند، کافي است يک کالا گران شود همه هجوم مي‌برند يا زماني که کالا ارزان مي‌شود همگي خروج مي‌زنند، يک‌صدايي در رفتارهاي اقتصادي جوامع باعث مي‌شود در اقتصاد رفتارهاي گله‌اي شکل بگيرد و اين رفتارهاي گله‌اي عموماً رفتار اکثريت است.

ورود دولت به بازار سرمايه باعث رشد آن شد

قدمي تأکيد کرد: يکي ديگر از دلايلي که باعث شد بازار سرمايه رشد کند حمايت‌هاي خارجي صورت گرفته از بورس بود و دولت با عرضه سهام برخي شرکت‌هاي بزرگ، فروش دارايي‌هاي دولتي در بازار سرمايه و... در اين زمينه نقش اساسي داشت.

کارشناس مسائل اقتصادي در چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه ورود دولت به بازار سرمايه به‌عنوان يک حامي باعث شد که اين بازار رشد کند و اين‌ها دست‌به‌دست هم داد تا رشد بازار سرمايه بيش‌ازپيش تقويت شود، گفت: در اقتصاد اصطلاحي وجود دارد با اين عنوان که " سرمايه ترسو است" اين اصطلاح يعني سرمايه به دنبال افزايش سود است اما به‌محض آنکه کوچک‌ترين واکنش منفي به وجود بيايد اين سرمايه خروج مي‌زند.

وي افزود: در دنيا نقدينگي خرد جذب بازار سرمايه مي‌شود، درواقع نقدينگي همچون آبي است؛ که اگر به‌خوبي مديريت شود باعث رشد و توسعه گل و گياهان خواهد شد و اگر کنترل نشود همچون سيل همه‌چيز را نابود مي‌کند.

قدمي ادامه داد: بورس در بازارهاي دنيا، توانمند است و اگر نقدينگي افزايش پيدا کرد مي‌تواند آن را سريعاً جذب کند؛ اما در ايران درحالي‌که نقدينگي در حال افزايش است؛ بازار سرمايه مناسبي براي جذب آن وجود ندارد، به همين دليل است که در کشور زماني طلا گران است، زماني نرخ ارز بالا است و.... اين نقدينگي هر لحظه در هر بازاري ورود پيدا مي‌کند که در ابتدا سود ده و بعد از مدتي زيان ده مي‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادي در چهارمحال و بختياري عنوان کرد: براي مثال بازار ارز، ابتدا همگي براي خريد ارز هجوم برده و باعث مي‌شوند قيمت آن را بالا برود بعد همين که مي‌خواهند خارج شوند نرخ ارز ريزش کرده و عده‌اي متضرر مي‌شوند، رفتارهاي گله‌اي در اقتصاد مديريت شده نيست، عده‌اي بر اساس شايعات و بدون توجه به متغيرهاي ديگر در بازارهاي مختلف در حال چرخش هستند و در هر بازاري که وارد مي‌شوند باعث ايجاد يک نوسان قيمت مي‌شوند، اين نوسان قيمت باعث مي‌شود عده‌اي پولدار و عده‌اي فقير شوند.

وي خاطرنشان کرد: امسال دولت با حمايتي که به طرق مختلف از بازار سرمايه کرد باعث شد اين بازار جذاب شود، در حال حاضر چيزي حدود 5 ميليون کد بورسي صادر شده است که حجم بالايي از کاربران جديد است.

تازه کارهايي که وارد بازار سرمايه شدند هيچ نگاه علمي به بورس نداشتند

قدمي تأکيد کرد: بازار سرمايه يک بازار پر ريسک است و کسي که وارد اين عرصه مي‌شود بايد دانش نسبي از علوم روانشناسي، حسابداري، اقتصاد و... داشته باشد تا بتواند موفق شود، اما تازه‌ کارهايي که به بازار سرمايه وارد شدند هيچ نگاه علمي به بازار سرمايه نداشته و تنها به دنبال سود بودند.

کارشناس مسائل اقتصادي در چهارمحال و بختياري با بيان اينکه بيش از 60 درصد افرادي که امسال به‌عنوان غيرحرفه‌اي وارد بازار سرمايه شدند حتي الفباي اوليه اين بازار را نيز را نمي‌دانند لذا قطعاً نمي‌توانند در اين بازار فعال باشند، تصريح کرد: ورود اين افراد به بازار صرفاً از انتظاري است که دنبال مي‌کنند و فکر مي‌کنند که هر روز بايد چند درصد سود کنند و اگر بازار منفي شد سريعاً تصميم مي‌گيرند که خارج شوند و چون تعداد افرادي که به يک باري قصد خروج دارند زياد است باعث مي‌شوند که بازار صف فروش شود، وقتي بازار صف فروش شد سهم و شاخص کل چندين هزار منفي مي‌شود وقتي اين واقعه رخ مي‌دهد باعث مي‌شود بازار تصاعدي عمل کند.

وي تأکيد کرد: همه کارشناسان و فعالان اقتصادي نرخ رشد بازار سرمايه در ابتداي امسال را کاذب پيش‌بيني مي‌کردند و مدام به مردم توصيه مي‌کردند که براي حضور در اين بازار مراقب باشيد و رعايت کنيد.

قدمي با تأکيد بر اينکه بازار سرمايه مي‌تواند مشوق اقتصاد و موتور محرک توليد در کشور باشد، ادامه داد: موضوع خوبي که در بحث بازار سرمايه ايجاد شده اين است که اکثر مردم کم و بيش به بازار سرمايه ورود کرده‌اند، اين خود مي‌تواند تأمين‌کننده سرمايه در گردش و سرمايه اوليه بنگاه‌ها و باعث رونق توليد در کشور باشد ولي به‌شرط اينکه ساختار مناسبي در اين خصوص طراحي شود.

کارشناس مسائل اقتصادي در چهارمحال و بختياري افزود: براي مثال، نمونه بارز کشوري که توانسته اقتصاد خود را بر اساس بازار سرمايه به رشد مطلوبي برساند و در دنيا هم حرفي براي گفتن داشته باشد کشور سنگاپور است، اين کشور درواقع هيچ‌چيزي ندارد اما همه‌چيز دارد و اين به دليل امنيتي است که براي سرمايه‌گذاران بازار سرمايه ايجاد کرده است، سنگاپور يک ساختار حقوقي و مدوني دارد و اگر بخواهيم در کشور به اين ساختار مدون کشور سنگاپور دست پيدا کنيم، قطعاً مي‌شود.

وي تأکيد کرد: اگر بخواهيم بدانيم آينده بازار سرمايه در کشور چه مي‌شود بايد ببينيم سرمايه‌گذار چه هدف و انتظاري از بازار سرمايه دارد، اگر هدف سود روزانه است، نتيجه‌اي نخواهد داشت اما اگر افراد بتوانند سهام‌داري کنند و حداقل يک سال در بازار بمانند بخشي عمده‌اي از زيان آن‌ها برطرف مي‌شود، لذا توصيه مي‌کنم که سهام‌داران فعلاً از طريق سهام‌داري در بورس ادامه دهند تا در درازمدت حتي اگر به سود نرسند حداقل بخشي از زيان ازدست‌رفته آن‌ها جبران شود.

 
انتهاي پيام/1031ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html