پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240487
تصويب ۵ قطعنامه ضد رژيم صهيونيستي در سازمان ملل؛ تاکيد بر اشغالي بودن «جولان سوريه»
تاریخ انتشار : 1399/09/13 09:19:12
نمایش : 1326
مجمع عمومي سازمان ملل پنج قطعنامه ضد رژيم صهيونيستي تصويب کرد که يکي از آنها جولان سوريه را همچنان تحت اشغال اسرائيل دانسته و خواستار عقب‌نشيني فوري اين رژيم شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مجمع عمومي سازمان ملل شامگاه چهارشنبه، پنج قطعنامه ضد رژيم صهيونيستي تصويب کرد.

به نوشته وبگاه «يو.اِن واچ»، در اين جلسه که به مناسبت روز همبستگي با فلسطين در سازمان ملل (۲۹ نوامبر ۱۹۴۷) برگزار شد، پنج قطعنامه پيشنهادي عليه رژيم صهيونيستي به رأي گذاشته شد.

لازم به ذکر است که اين قطعنامه‌هاي مجمع عمومي، غير الزام‌آور هستند، و مانند سال‌هاي قبل با تداوم بي‌اعتنايي رژيم اشغالگر قدس و قانون‌شکني آن مواجه خواهند شد.

قطعنامه موسوم به «جولان سوري»، که با ۸۸ رأي موافق، ۹ رأي مخالف و ۶۲ رأي ممتنع تصويب شد، تاکيد مي‌کند که جولان سوريه از سال ۱۹۶۷ توسط رژيم صهيونيستي اشغال شده است.

 

اين قطعنامه، با يادآوري قطعنامه ۴۹۷ شوراي امنيت به سال ۱۹۸۱، ضمن ابراز از عدم عقب‌نشيني رژيم صهيونيستي از اين اراضي، هرگونه شهرک‌سازي و ساخت‌وساز صهيونيست‌ها در جولان سوريه را غيرقانوني دانست.

بر اين اساس، مجمع عمومي سازمان ملل با اين رأي خود، اعلام کرد که رژيم صهيونيستي نه تنها از قطعنامه شوراي امنيت تبعيت نمي‌کند بلکه اعمال حاکميت آن بر اين مناطق از سال ۱۹۸۱، باطل و بي‌اعتبار است.

اين قطعنامه مجمع از رژيم صهيونيستي خواست از تمام جولان اشغالي سوريه تا مرزهاي ۴ ژوئن ۱۹۶۷ عقب‌نشيني کند.

ديگر قطعنامه اين نشست، «کميته اجراي حقوق غيرقابل انکار مردم فلسطين» بود که با ۹۱ رأي موافق، ۱۷ رأي مخالف و ۵۴ رأي ممتنع تصويب شد.

 

اين قطعنامه با تاکيد بر مسئوليت دائمي سازمان ملل در قبال مسئله فلسطين تا زمان حل شدن آن، از کميته اجراي حقوق فلسطيني‌ها مي‌خواهد که تمام تلاش‌ها براي احقاق اين حقوق را انجام دهد که شامل حق تعيين سرنوشت و راهکار دو دولتي بر مبناي مرزهاي پيش از ۱۹۶۷ است.

قطعنامه ديگر، بخش مخصوص براي حقوق فلسطيني‌ها در دبيرخانه سازمان ملل بود که با ۸۴ رأي موافق، ۲۵ رأي مخالف و ۵۳ رأي ممتنع تصويب شد.

اين قطعنامه خواستار تشکيل بخش مخصوص براي تداوم نظارت بر تحولات مرتبط با مسئله فلسطن، سازمان‌دهي ديدارها و فعاليت‌هاي بين‌المللي در حمايت از مأموريت کميته اجراي حقوق فلسطيني‌ها و همچنين تسهيل همکاري با جوامع مدني در اين زمينه شده است.

 

در ادامه، قطعنامه موسوم به «حل مسالمت‌آميز مسئله فلسطين» با ۱۴۵ رأي موافق، ۷ رأي مخالف و ۹ رأي ممتنع مورد تصويب قرار گرفت.

مجمع عمومي سازمان ملل در اين قطعنامه، بر غيرقانوني بودن شهرک‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي و تمام اقدامات يکجانبه اين رژيم با هدف تغيير ترکيب جمعيتي شهر قدس اشغالي و کرانه باختري تاکيد شده است.

اين قطعنامه همچنين خواستار توقف فوري ساخت‌وساز واحدهاي مسکوني صهيونيست‌نشين در قدس اشغالي و بخش‌هايي از کرانه باختري شد.

 

در اين نشست همچنين قطعنامه‌اي براي ايجاد برنامه اطلاعاتي ويژه درخصوص مسئله فلسطين ذيل بخش اطلاعات عمومي در دبيرخانه سازمان ملل تصويب شد.

اين قطعنامه که از حمايت ۱۴۲ رأي برخودار بود و با ۸ رأي مخالف و ۱۱ رأي ممتنع نيز مواجه شد، نظر ديوان بين‌المللي دادگستري درباره عواقب قانوني ساخت ديوار حائل در اراضي اشغالي فلسطينيان را يادآور مي‌شود.

 

منبع: فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html