پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230408
نقاط حادثه خيز؛ تله هاي مرگ در جاده ها /سريال تمام نشدني تصادفات
تاریخ انتشار : 1399/08/03 09:05:31
نمایش : 1489
نقاط پرتصادف يا همان حادثه‌خيز در شبکه جاده‌اي جزو متهمان رديف اول مرگ بيش از ۱۷ هزار ايراني در سال گذشته و بيش از ۷ هزار نفر در شش ماه اول امسال محسوب مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ جديدترين محاسبات ۳۳ دستگاه درگير با بحث تصادفات جاده‌اي  نشان مي‌دهد که هر نفر که در تصادف جان خود را از دست مي‌دهد، تقريبا ۵.۲ ميليارد تومان هزينه مستقيم و غيرمستقيم به کشور تحميل مي‌کند، حال اينکه اين رقم تا پيش از افزايش نرخ ارز و قيمت بنزين چيزي بين دو تا سه ميليارد تومان براورد مي‌شد.

در تصادفات جاده‌اي بيشترين خسارت واردآمده به کشور از دست رفتن سرمايه انساني است.

هر چند که جان افراد قابل ارزش‌گذاري نيست، اما اين بخش چه در تصادفات فوتي و چه در تصادفات جرحي بيشترين سهم را در خسارت ايجاد شده به بار مي‌آورد. علاوه بر اين، هزينه‌ سنگين معنوي و مالي، در وقوع سوانح جاده‌اي خسارت به زيرساخت‌ها از جمله زيرساخت شبکه راهي سهم عمده‌اي در اين محاسبات جديد دارد.

طبق يک تعريف جهاني از بين عوامل مختلف در وقوع يک سانحه جاده‌اي سه عامل خطاي انساني، خودرو و جاده (محيط) نقش اصلي را ايفا مي ‌کنند که البته در کشورهاي مختلف درصدهاي سهم اين عوامل متعدد است.

آنچه از گذشته در ايران مطرح بوده عامل انساني با سهم ۷۰ درصدي بيشترين و عامل جاده کمترين سهم را دارد.

اما برخي از دستگاه‌ها و بسياري از کارشناسان اين سهم‌بندي را قبول ندارد و مدعي هستند با توجه به وضعيت جاده‌هاي کشورمان اين عامل سهم بالايي در وقوع تصادفات مي‌تواند داشته باشد.  

نقاط پرتصادف يا همان حادثه‌خيز در شبکه جاده‌اي جزو متهمان رديف اول مرگ بيش از ۱۷ هزار ايراني در سال گذشته و بيش از ۷ هزار نفر در شش ماه اول امسال محسوب مي‌شود. نقاط حادثه‌خيز به نقاطي گفته مي‌شود که تکرار تصادفات در يک بازه زماني در آن منطقه بالا باشد که معيار تشخيص اين نقاط دستورالعمال ويژه‌اي دارد.

تاکنون اعداد و ارقام متفاوتي از تعداد نقاط حادثه‌خيز در سطح جاده‌هاي کشور اعلام شده است. طبق گفته يک نهاد تعداد اين تله‌هاي مرگ به بيش از ۱۰ هزار نقطه رسيده‌است و دستگاه ديگر هم با رد اين عدد مدعي است بيش از ۳ هزار نقطه پرتصادف در شبکه جاده‌اي وجود دارد. حال اينکه سه هزار نقطه پر تصادف هم عدد بسيار قابل توجهي است و هر کدام از اين نقطه‌ها مي‌توانند کمين‌گاه مرگ مسافران باشند. به طوري که طبق اعلام رييس پليس راهور ۵۶درصد تصادفات، مربوط به نقاط حادثه‌خيز در جاده‌ها است.



رفع ۲۵۰ نقطه حادثه خيز در جاده‌هاي کشور

معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: امسال ۵۵۰ نقطه حادثه خيز در سطح کشور تعريف شده که اولويت اول ما رفع ۲۵۰ نقطه حادثه خيز است.

رضا اکبري معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي  در گفتگو با رسانه هاي ديگر با اشاره به اينکه امسال سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي طرح واکنش سريع را اجرايي کرده و به تمامي دستگاه‌هاي خدمات رسان در اين بخش ابلاغ کرده است، گفت: هر گونه مشکلي که در سطح جاده‌هاي کشور وجود داشته باشد اين سامانه بايد هرچه سريعتر با اعزام اکيپ‌هاي راهداري اين مشکل را رفع کند.

 معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ادامه داد: به طور مثال اگر چاله اي در سطح آسفالت وجود داشته باشد و مسافران اين مشکل را از طريق سامانه ۱۴۱ اطلاع داده باشند، بايد مأموران سازمان راهداري در اسرع وقت به محل اعلام شده، اعزام شوند و بلافاصله اين مشکل را رفع کنند.

به گزارش جهانبين نيوز؛ نقاط حادثه خيز در سطح کشور پراکنده است،   و البته با توجه به حجم گسترده جاده‌ها در مناطق شمالي کشور اين نقاط حادثه خيز در اين بخش ها زيادتر است.



محور شهرکرد -بروجن قتل گاهي است که ساليانه جان بسياري را مي گيرد

يکي از مسافران اين محور در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: هر روز براي حضور در محل کارم که در شهرکرد قرار دارد مجبورم مسير فرادنبه تا شهرکرد را طي کنم.

وي با بيان اينکه مسير سفيددشت تا فرادنبه پرتردد ترين قسمت جاده است اما متاسفانه اقدامي براي چهارخطه شدن آن صورت نگرفته است افزود: متاسفانه در اين مسير شاهد بروز تصادفات يا صحنه هاي خطرناک رانندگي هستيم و اين محور تبديل به قتل گاهي شده است که ساليانه جان بسياري از هموطنان ما در حوادث رانندگي در اين مسير به خطر مي افتد.

 مرادي ادامه داد: بسياري از افرادي که در اين تصادفات از دست مي‌روند جوانان هستند، از مسئولان درخواست داريم نسبت به تکميل چهارخطه اقدام کنند و ديگر اجازه ندهد خانواده‌ايي به علت بروز حادثه عزادار شود.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ چهارخطه شهرکرد-بروجن يکي از نقاط پرجادثه در استان چهارمحال و بختياري است که از طريق شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور و با اعتبارات ملي از تاريخ ۲۵ تير ۹۴ با طول 60 کيلومتر آغاز شدو بنا به وعده مسئولين قرار بود اين چهارخطه تا تيرماه سال ۹۶ به بهره‌برداري برسد ولي با وجود آن وعده ها و گذشت  چندين سال هنوز اين پروژه به بهره‌برداري نرسيده است و همچنان در اين محور تصادفات زيادي که منجر به فوت چندين هم وطن مي شود اتفاق مي افتد.


 
۲۷ نقطه حادثه خيز در چهارمحال و بختياري رفع مي شود

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي چهارمحال و بختياري گفت: ۲۷ نقطه حادثه خيز در چهارمحال و بختياري در سالجاري رفع مي شود.

عزيز الله روشن مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه ۲۷ نقطه حادثه خيز در چهارمحال و بختياري رفع مي‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۹ نقطه حادثه خيز در اين استان شناسايي شده است.

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي چهارمحال و بختياري گفت: در سال گذشته شش نقطه حادثه خيز در سطح استان ايمن سازي شد.

وي تاکيد کرد: استاندارد سازي نقاط حادثه خيز نقش مهمي در کاهش حوادث جاده‌اي دارد.

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي چهارمحال و بختياري تاکيد کرد: در تلاش هستيم اعتبارات لازم براي اجراي طرح‌هاي ايمن سازي نقاط حادثه خيز در اين استان اختصاص يابد.



۷۲ نقطه حادثه خيز در چهارمحال و بختياري شناسايي شد

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي چهارمحال و بختياري گفت: ۷۲ نقطه حادثه خيز در چهارمحال و بختياري شناسايي شد.
 
ايرج حسين پور  رئيس پليس راهنمايي و رانندگي چهارمحال و بختياري با بيان اينکه ۷۲ نقطه حادثه خيز در چهارمحال و بختياري شناسايي شد، اظهار داشت: رفع نقاط حادثه خيز نقش مهمي در کاهش تصادفات در اين استان دارد.

وي تاکيد کرد: ارتقاي جاده‌ها و مناسب سازي معابر نقش مهمي در جلوگيري از تصادفات دارد.

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي چهارمحال و بختياري بيان کرد: بسياري از تصادفات در اين استان در پي بي توجهي به قوانين راهنمايي و رانندگي رخ مي‌دهد.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ راه، انسان، وسيله نقليه و محيط نقش بسزايي در تصادفات دارند.

بدون شک راه و وضعيت هندسي و فني آن به عنوان يکي از ارکان ترافيک نقش مهمي در وقوع تصادفات دارد، اصلاح يا حذف نقاط تصادف خيز تاثير بسزايي در ارتقاي ايمني و کاهش حوادث ترافيکي و کاهش خسارات و ضايعات دارند.

باتوجه به تحليل هاي انجام شده که نقاط و مناطقي که داراي تردد بيشتري هستند از اولويت بيشتري براي اجراي پروژه هاي ايمني برخوردارند.

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html