پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230405
علت اصلي تورم استقراض دولت از بانک مرکزي و تزريق پول به اقتصاداست
تاریخ انتشار : 1399/07/30 08:25:48
نمایش : 1367
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: چالش عمده اقتصادي ما تورم و کاهش مستمر ارزش ريال است که علت اصلي آن استقراض دولت از بانک مرکزي و تزريق پول پرقدرت به اقتصاد است،
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمدرضا پورابراهيمي در برنامه تيتر امشب شبکه خبر افزود: مشکلي که وجود دارد اين است که مجلس تا حدود ۵ درصد نمي‌تواند در لايحه پيشنهادي دولت تغييراتي اعمال کند براي همين تا خود دولت اراده نکند اصلاح ساختاري بودجه اتفاق نخواهد افتاد.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: تلاش مي‌کنيم براي سال ۱۴۰۰ در حوزه منابع، منابع پايدار را جانشين منابع نفتي کنيم.

اين نماينده مجلس با انتقاد از تخصيص بيشتر بودجه به بخش هزينه‌هاي اجرايي افزود: موضوعي که مجلس به جد دنبال مي‌کند موضوع فرار مالياتي است، سهم ما در توليد ناخالص داخلي حدود ۶ درصد و در ديگر کشورها ۲۵ تا ۳۰ درصد است که با اصلاح ساختار ماليات، تلاش مي‌کنيم ضمن ايجاد پايه‌هاي مالياتي جديد، نظام جامع مالياتي را عملياتي کنيم.

پورابراهيمي گفت: چالش عمده اقتصادي ما تورم و کاهش مستمر ارزش ريال است که علت اصلي آن استقراض دولت از بانک مرکزي و تزريق پول پرقدرت به اقتصاد است، يعني کسري بودجه دولت از سنوات گذشته ناشي از استقراض دولت‌ها از حوزه بانک مرکزي و افزايش نقدينگي علت ريشه‌اي آن است که براي حل آن بايد مشکل کسري بودجه را رفع و تعيين تکليف کنيم.

سيد محمد سبحانيان کارشناس مسائل اقتصادي هم گفت: اصلاح ساختار بودجه يک کلان پروژه است و ابعاد بزرگ و پيچيده آن به سرعت اتفاق نخواهد افتاد.

وي افزود: پيامد اصلاح نشدن ساختار بودجه، کسري بودجه است و کسري بودجه ريشه بسياري از معضلات مثل تورم، رکود، فقر و فاصله طبقاتي و … است.

اين کارشناس اقتصادي گفت: مجلس در طرحي تلاش مي‌کند با احکامي که در حوزه منابع و مصارف وجود دارد حداقل از ميزان کسر بودجه کم کند تا بتواند آثار و تبعات آن را کمتر و مديريت کند.

سبحانيان با بيان اين که يکي از مهمترين مؤلفه‌هاي بودجه، شفافيت آن است افزود: در سال‌هاي گذشته به مهمترين پايه بودجه که شفافيت منابع است عمل نشد که اين موجب شد همواره يک بودجه صوري تصويب شود.

وي همچنين تاکيد کرد: خط قرمز مجلس بايد کسر بودجه باشد و خود مجلس هم نبايد تصميماتي بگيرد بدون توجه به منابع آن که موجب افزايش کسر بودجه شود.

منبع: مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html