پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230402
استيضاح به صلاح نيست؛ روحاني بايد پاسخگوي کاستي‌ها باشد/ کشور نياز به آرامش و هم افزايي دارد
تاریخ انتشار : 1399/07/30 08:17:48
نمایش : 1598
برخي نمايندگان مجلس با خبرنگاران دانا در استانها با بيان اينکه استيضاح در شرايط فعلي به صلاح نيست بر يافتن راهکارهايي براي پاسخگويي رئيس جمهور به عملکردش تاکيد کردند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ مطرح کردن استيضاح رئيس جمهور در شرايط فعلي با انتقادهايي از سوي رسانه ها و کارشناسان سياسي احزاب اصلاح طلب و اصولگرا مواجه شده است.

برخي نمايندگان مجلس با خبرنگاران دانا در استانها با بيان اينکه استيضاح در شرايط فعلي به صلاح نيست بر يافتن راهکارهايي براي پاسخگويي رئيس جمهور به عملکردش تاکيد کردند.

 

عضو هيئت رئيسه مجلس:

استيضاح رئيس‌جمهور در مدت باقي‌مانده نمي‌تواند تأثير چنداني درروند موجود داشته باشد

احمد اميرآبادي فراهاني عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به بحث‌هاي مطرح‌شده در خصوص استيضاح رئيس‌جمهور اظهار داشت: در اين زمينه من شب گذشته نيز در مصاحبه خود عنوان کردم که در مقطع فعلي اين کار به صلاح کشور نيست.

وي ادامه داد: اين‌که گلايه‌هاي زيادي از دولت وجود دارد درست و قابل‌قبول است اما در مدت‌زمان باقي‌مانده استيضاح رئيس‌جمهور نمي‌تواند تأثير چنداني درروند موجود داشته باشد.

اميرآبادي نظارت بيشتر بر دولت را خواستار شد و بيان داشت: اين‌که گفته مي‌شود استيضاح مي‌تواند کارگشا باشد يک بحث است اما اين‌که اين کار   دو ماه طول مي‌کشد و بعدازآن هم  3 ماه معاون اول در رأس قوه مجريه قرار مي‌گيرد و ما به انتخابات مي‌رسيم.

وي تأکيد کرد: اگر زمان زيادي در اختيار داشتيم موضوع کاملاً فرق مي‌کرد و مي‌شد از ابزارهاي قانوني در اين زمينه استفاده کرد.
 

سخنگوي کميسيون امنيت ملي:

در شرايط فعلي استيضاح رئيس‌جمهور نمي‌تواند اقدام مناسبي باشد


 

ابوالفضل عمويي سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفتگو با خبرنگار قم فردا،  بابيان اين‌که استيضاح رئيس‌جمهور در مقطع فعلي اقدام مناسبي نيست، اظهار داشت: در شرايطي که کشورمان به لحاظ بين‌المللي در شرايط حساسي قرار دارد استيضاح رئيس‌جمهور نمي‌تواند اقدام مناسبي باشد.

وي ادامه داد: در مدت‌زمان باقي‌مانده از عمر دولت افزايش نظارت بر رفتار قوه مجريه و اتخاذ تصميم‌هاي درست درزمينهٔ اقتصادي مي‌تواند گره‌گشا باشد.

عمويي تأکيد کرد: تغيير سبک موجود و ارائه راهکارهاي عملياتي از سوي دولت در مقطع فعلي مي‌تواند تا حدودي از مشکلات را برطرف کند.

وي خاطرنشان کرد: قطعاً نمايندگان مجلس نيز در مدت‌زمان باقي‌مانده از عمر دولت دوازدهم بايد به‌صورت ويژه وظيفه‌اي نظارتي خودشان را به‌خوبي انجام دهند تا از مشکلات مردم کاسته شود.

 

نماينده مردم جيرفت و عنبرآباد:

علي رغم نارضايتي از عملکرد دولت با استيضاح مخالفم

ذبيح الله اعظمي در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: در خصوص طرح سوال از رئيس جمهور، صراحتا اعلام کرده ام که با استيضاح و طرح سوال از رئيس جمهور مخالفم و صلاح نمي دانم.

نماينده مردم جيرفت و عنبرآباد در مجلس ابراز کرد: علي رغم آنکه از عملکرد رئيس جمهور و دولت راضي نيستم اما خودم را مقيد به فرمايش مقام معظم رهبري مي دانم که فرمودند دولت ها در سال پاياني خود مشکلاتي دارند و بهتر است که نمايندگان با آنها همکاري وکمک کنند.

عضو کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه در هر دو دوره همراه با دولت بوده و از دولت حمايت کرده ام، تصريح کرد: اما معتقدم چنانچه بخواهيم استيضاح و طرح سوال از رئيس جمهور را داشته باشيم؛ اين امر آب به آسياب دشمن، منافقين، سلطنت طلبان، خارج نشينان و دشمنان قسم خورده کشورمان آمريکا و اسرائيل مي ريزيم و آنها بيشترين بهره را مي برند.

اعظمي تأکيد کرد: بهتر است در مدت زمان باقي مانده با دولت همکاري کنيم تا با تعامل بتوانيم مشکلات کشور را حل کنيم؛ بنابراين به نظر من مسير استيضاح و سوال از رئيس جمهور نه تنها مشکلي از کشور را حل نمي کند؛ بلکه مشکلاتي به کشور اضافه مي کند.

 

نماينده مردم تهران در مجلس:

موافق استيضاح نيستم
 

غلامحسين رضواني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفتگو با خبرنگار قم فردا،  بابيان اين‌که موافق استيضاح رئيس‌جمهور نيست، اظهار داشت: من از امضاکنندگان اين طرح نيستم اما قطعاً نمايندگاني که اين طرح را دنبال مي‌کنند براي خودشان دلايل قانع‌کننده‌اي دارند.

وي ادامه داد: اين روشي که دولت در پيش‌گرفته است به‌ هيچ‌ عنوان مناسب نيست اما در مدت‌زمان بسيار کم باقي‌مانده از عمر دولت استيضاح نمي‌تواند اقدام خوبي باشد.

 

عضو مجمع نمايندگان اصفهان:

استيضاح روحاني به صلاح کشور و مردم نيست/ مجلس به دنبال به حرکت درآوردن دولت است

اصغر سليمي در گفت و گو با خبرنگار صاحب نيوز در خصوص استيضاح روحاني اظهار کرد: با توجه به اينکه در ماه هاي پاياني دولت قرار داريم و به نظر من فرصتي براي روند استيضاح نيست؛ اين اقدام فرصت زيادي را از کشور و مجلس مي‌گيرد و عملا کاري براي مردم انجام نمي شود.

عضو مجمع نمايندگان استان اصفهان در مجلس شوراي اسلامي گفت: طبق قانون يک فرصت سه ماهه براي استيضاح نياز است و اگر استيضاح رأي بياورد، قوه قضائيه بايد اقدام کند که با توجه به زمان زيادي که در اين زمينه صرف مي شود استيضاح به صلاح کشور و مردم نيست.

وي افزود: فضاي سياسي کشور اين روزها دچار تنش مشکل است و معيشت و اشتغال مردم وارد حاشيه مي شود و عملا دولت نمي تواند در اين زمينه کاري کند.

سليمي با توضيح اينکه مجلس بايد در اين مدت باقي مانده از دولت روحاني، نظارت بر دولت را بيشتر انجام دهد، بيان کرد: نمايندگان بايد در استان ها به صورت ميداني وارد شوند و بر عملکرد مديران استاني نظارت داشته باشند و مجلس به شدت جلسات نظارتي خود را برگزار مي کند.

نماينده مردم سميرم در مجلس با بيان اينکه دولت را بايد بيشتر به سمت فعاليت هاي اجرايي براي برطرف کردن مشکلات مردم ببريم، تأکيد کرد: پس از انجام استيضاح قطعا کشور دچار مشکل مي شود و دشمنان از اين موقعيت ايران سواستفاده مي کنند.

 

نماينده مردم نطنز در مجلس:

پيشنهاد مي کنم رئيس جمهور در مجلس حاضر شود/ کشاندن کشور به تنش صحيح نيست

رحمت الله فيروزي پور در گفت و گو با خبرنگار صاحب نيوز اظهار کرد: امروز مطالبات مردم شديد است و نمايندگان با سوال هاي متعددي از سوي مردم روبرو مي شوند.

نماينده مردم نطنز در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: پيشنهاد مي کنم رئيس جمهور در مجلس حاضر شود و با نمايندگان به صورت علني يا غيرعلني ديدار کند و گزارشي از عملکرد، فعاليت ها و اقدامات و همچنين موانع ارائه کند؛ اينکه به اين شکل بخواهيم کشور را به تنش بکشيم درست نيست.

وي افزود: در سال پاياني دولت، دولت نيز بايد فعال تر کار کند و تعامل خود را با نمايندگان مجلس را بيشتر کند، اگر برخي نمايندگان نيز به دنبال سوال از رئيس جمهور هستند، دل سوز مردم بوده و مي خواهند مشکلات مردم را منعکس کنند.

فيروزي پور در ادامه تصريح کرد: دولت بايد تلاش کند تا قبل از طرح استيضاح از سوي نمايندگان، توضيحات ارائه کرده و نمايندگان را اغنا کند

وي عنوان کرد: يک نگاه اين است که دولت را در سال پاياني نيز کار خود را انجام دهد اما  افزايش قيمت ارز و قيمت ها و مشکلاتي که در معيشت ايجاد شده، به هيچ عنوان پذيرفته نيست.

 

نماينده مردم خوي و چايپاره:

استيضاح آخرين راهکار و سلبي است / نبايد بر مشکلات مردم افزوده شود

عادل نجف‌زاده در گفت‌وگو با اروم نيوز، در رابطه‌ با استيضاح رئيس‌جمهوري اظهار داشت: من معتقدم بايد به‌صورت جامع الطيف به مسائل نگاه شود و استيضاح يک روش سلبي و آخرين روش است و براي زماني است که راهي وجود نداشته باشد.

وي افزود: مجلس بايد به شدت مطالبه‌گري را افزايش دهد و مطالبه‌گري بدون ارائه روش و راهکار سرانجامي ندارد.

نماينده مردم خوي و چايپاره در مجلس شوراي اسلامي، عنوان کرد: در گام اول بايد از رئيس‌جمهور در مورد مشکلات معيشتي مردم، شرايط سخت، بي‌تدبيري گسترده که قابل‌مشاهده است، سؤال شود.

وي ادامه داد: اين رهاشدگي بايد پاسخ داده شود و اين پاسخ بايد دريافت شود. اين دودستگي ناشي از فقدان استراتژي جامع الطيف است.

نجف زاده ابراز داشت: البته همه نمايندگان چه کساني که امضا کردند و چه کساني که امضا نکردند خواهان حل مشکل هستند. اينکه استيضاح کار را به يک نقطه معين مي‌رساند داراي ابهام است چراکه نمي‌توان گفت مشکلات ناشي از دولت است يا نه؟

وي گفت: مجلس نيز با انباشت قوانين، عدم نظارت، قوانين ناقص و ضعيف در اين مشکلات نقش دارد.

نماينده مردم خوي و چايپاره در مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: باتوجه‌به رايزني‌هاي اخير در بين نمايندگان راهکار نهايي اعلام مي‌شود.

وي همچنين تأکيد کرد: در رابطه‌با منافع ملي و نظام با هيچ‌کس تعارف نداريم ولي در اين بررسي بايد به مقتضيات زمان، مکان و شرايط بين‌الملل و داخلي توجه شود و در نهايت اقدامي اجرا شود که راه‌گشا بوده و بر مشکلات مردم نيفزايد.

نجف زاده در پايان گفت: ما در حوزه اجرا با سرگرداني و رهاشدگي اقتصادي مواجه هستيم و دولت بايد اين موضوع را مديريت کند.

 

نماينده مردم زنجان:

استيضاح روحاني ناکارآمدي دولت را برطرف نمي کند/جهانگيري خود سرمنشا بسياري از مشکلات است

مصطفي طاهري امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت: به طرح استيضاح رئيس جمهور راي ندادم و در اين شرايط موافق استيضاح روحاني نيستم.

وي با بيان اينکه عدم امضاي طرح استيضاح رئيس جمهور به معناي رضايت از عملکرد وي نيست، افزود: کل ساختار دولت در حال حاضر با مشکل مواجه است و اصلاح امور نمي‌تواند با تغيير يک نفر اتفاق بيفتد.

عضو کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: با استيضاح رئيس جمهور، معاون اول به عنوان سرپرست انتخاب مي‌شود که عملکرد ايشان هم در حال حاضر قابل قبول نيست و يکي از دلايل ايجاد مشکلات براي کشور شخص ايشان است.

نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: با تغيير رئيس جمهور ساير اعضاي کابيته تغيير نمي‌کند و مشکلات اقتصادي کشور با وجود تيم اقتصادي موجود ادامه خواهد داشت.

طاهري با بيان اينکه معتقدم بايد کمک کار دولت بوده و دولت را تقويت، ترميم و تثبيت کرد، تصريح کرد: تغيير آخرين گزينه براي دولت فعلي است.

وي بيان داشت: تغيير و استيضاح رئيس جمهور در شرايط امروز آسيب جدي‌تري به دنبال دارد چرا که زمان زيادي هم به برگزاري انتخابات باقي نمانده است.

 

عضو کميسيون امنيت ملي مجلس:

استيضاح رئيس‌جمهور پاس گلي به مسببين شرايط نامطلوب فعلي کشور است/ دولت بايد بماند و پاسخگوي اشکالات جدي برجام باشد

ابراهيم رضايي نماينده مردم دشتستان در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با سپاس، با اشاره به طرح استيضاح رييس جمهور اظهار کرد: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسي براي طرح سوال و استيضاح رييس جمهور آزاد هستند. اما بايد نگاه کنيم در چه شرايطي قرار داريم.

عضو کميسيون امنيت ملي مجلس افزود: در حال حاضر سال آخر دولت سپري مي کنيم، که به گفته مقام معظم رهبري سال بسيار حساس است و بايد همکاري و از دولت مراقبت کنيم و ايشان در ديدار تصويري با نمايندگان فرمودند دولت تا روز آخر به کار خود ادامه دهد و مجلس کمک کند به مسائل مهم کشور لطمه وارد نشود.

رضايي بيان کرد: من خودم جدي‌ترين منتقدين دولت در مجلس هستم، اما اصلا استيضاح رييس جمهور را به مصلت کشور و مردم و جامعه نمي دانم.

وي ادامه داد: معتقد هستم با استيضاح فضاي جامعه دوقطبي خواهد شد و تمرکز امور را از حوزه اقتصادي به سمت حوزه اقتصادي خواهد برد.

نماينده مردم دشتستان در مجلس ابراز کرد: امروز مردم گرفتاري‌هاي بسياري دارند. مشکلات معيشتي، تورم، گراني، نوسانات ارزيي و بيکاري که اصلي‌ترين موضوعات جامعه است را بايد در دستور کار قرار دهيم.

رضايي افزود: نبايد وقت خود را صرف مسائلي که آورده‌ايي براي کشور ندارد، بکنيم. در دوره‌اي هستيم که فشارهاي دشمن حداکثري شده است و نيازمند هستيم همه يک صدا در مقابل دشمن و ضد انقلاب بياستيم.

عضو کميسيون منيت ملي مجلس تصريح کرد: طبق قانون اساسي اگر استيضاح صورت بگيرد تغييري ايجاد نخواهد شد. ما با تفکري که طي سالهاي گذشته بر دولت حاکم بوده است نقد جدي داريم، اما فرض کنيم رييس جمهور برود؛ طبيعتا معاون اول رييس جمهوري، به عنوان عهده دار وظايف رييس جمهور معرفي مي شود.

وي ادامه داد: کاري که بايد در بعد نظارتي مجلس بايد انجام شود، بايدي حداکثر تلاش کنيم که دولت کارآمد شود، حداکثر تلاش کنيم تا کم کاري‌ها، مفاسد و ضعف‌ها در دولت کم شود.

رضايي افزود: حتما استيضاح رييس جمهور تبعات سياسي، اجتماعي، امنيتي و اقتصادي خواهد داشت و به اعتقاد ما استيضاح رييس جمهور کمکي به بهبود معيشت مردم نخواهد کرد. شايد پاس گلي به مسببين شرايط نامطلوب فعلي کشور باشد. اين افراد بايد بمانند و پاسخ گو مردم و افکار عمومي جامعه باشند.

وي تاکيد کرد: بايد دولت پاسخ گو اشکالات جدي در حوزه برجام و ساير راهبرهاي غرب گرايانه باشند. مسئولين اجرايي بايد بمانند و دولت را نه به شکل فعلي، بلکه با شرايط بهتري تحويل دولت بعدي دهند.

 

نماينده مردم شهرستان هاي شهرکرد، سامان و بن:

مجلس به دنبال از رسميت انداختن دولت نيست / نمايندگان رئيس جمهور را براي پاسخگويي به مردم فراخواندند

احمد راستينه نماينده مردم شهرستان هاي شهرکرد، سامان و بن در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ اظهار کرد: سوالات بسياري مردم از رئيس جمهور دارند که نمايندگان هم به طبع مطالبه مردمي به صورت جدي از دولت دارند.

وي تصريح کرد: غريب به 200 نماينده طرح سوال از رئيس جمهور را پيگيري کردند و نگاه ما اين است که اقاي رئيس جمهور وظيفه اش اين است که در مجلس شوراي اسلامي به مطالبه مردم پاسخ بدهد و اين سوال متراکم را براي روشنگري و تنوير افکار عمومي ارائه دهند.

راستينه ادامه داد: مردم سوال دارند که چرا با وجود بدعهدي هاي مکرر آمريکا در فتنه برجام بازهم رئيس جمهور حرف از سازش مي زند، مردم سوال دارند با وجود فشارها و تحريم ها چرا رئيس جمهور سياست هاي اقتصاد مقاومتي را به صورت ويژه پيگيري نمي کند ؟

وي افزود: مردم سوال دارند چرا با وجود سال هاي متمادي تذکر کارشناسان در خصوص تنوع بخشي سند اراضي بازهم اقتصاد ما دچار مشکل است.

راستينه با اشاره به اينکه سياست هاي جدي در حمايت از توليد ديده نمي شود عنوان کرد: محصولات و خوراکي که به توليد داده مي شود با قيمت جهاني بوده  و نتيجه آن بي سر و ساماني بازار خودرو و مسکن است.

وي با اذعان بر اينکه  چرا سياست هاي جدي در توسعه و ساخت و مسکن وجود ندارد بيان داشت: وظيفه دولت اين بود که سالانه بايد يک ميليون واحد مسکوني را ميساخت تا تقاضاي انبوه مردم پاسخ داده شود چرا به وظيفه اش عمل نکرده است؟

راستينه خاطر نشان کرد: معناي اين سوالات اين است که مجلس مطرح کرده که در راستاي حل مشکلات مردم دولت را به تحرک در آورد.

وي بيان داشت: در ماه هاي پاياني دولت همه توان مجلس اين است که دولت را در خصوص حل مشکلات مردم کمک کند و دولت اين را بايد بفهمد که مجلس برنامه اش واقعا" اين نيست که دولت را با فشار دچار بي سر و ساماني کند بلکه مجلس تلاشش اين است که از قوه نظارتي و ظرفيت قانوني خودش تحرک لازم را در بخش هاي مختلف دولت به وجود آورد .
 
راستينه يادآور شد: طرح استيضاح در شرايط جنگ اقتصادي به صلاح نيست.
 
وي عنوان کرد: طرح استيضاح معنايش اين است که رئيس جمهور بايد کار را به شخص ديگري واگذار کند در حالي که چند ماه بيشتر به پايان دولت نمانده و طرح استيضاح در چنين شرايطي به صلاح کشور نبوده و مردم هم به دنبال حل مشکلشان هستند.

راستينه تشريح کرد: مسئله ما استيضاح نيست مسئله ما اين است که دولت بايد پاسخگو باشد ، ما از رئيس جمهور سوال داريم چرا از اين ماه  هاي پاياني حداکثر تلاش خودش را براي حل مشکلات به کار نمي گيرد.

وي عنوان کرد:  مجلس به دنبال از رسميت انداختن دولت نيست بلکه به دنبال اين است که تمام سلول هاي اين دولت و وزارت خانه هاي ان ظرفيت خودشان را براي حل مشکل مردم به کار بگيرند.

راستينه خاطر نشان کرد: اگرچه در بخش هاي متعددي دولت دچار بيماري است و هنر مجلس اين است که با قدرت و تلاش کند ضعف حاکمن بر بخش هاي دولت را با پيگيري قانوني برطرف کند.

وي بيان داشت: جريان غرب گرا که همه دستاوردش برجام بود امروز همين دستاوردش به چند بيانيه سفارشي اروپايي ها خلاصه شده لذا امروز جريان غرب گرا در برابر ملت ايران ، تلاش مي کند با عنايت برخي به صورت مستقيم و غير مستقيم با طرح مباحثي چون استيضاح از مباحث گويي عملکردشان طفره روند .

راستينه اضافه کرد: ما خواهان حضور رئيس جمهور در مجلس براي پاسخگويي به سوالات مردم هستيم اما به دنبال اين نيستم که طرح استيضاح يک مظلوم نمايي را بر پيکره جريان غرب گرا حاکم کند.

وي با بيان اينکه متاسفانه جريان غرب گرا در بزنگاه ها با مظلوم نمايي تلاش کرده که افکار عمومي را منحرف کند اذعان داشت: اين بار مجلس با بصيرت و هوشمندي ، دولت را به کار وادار مي کند اما اجازه مظلوم نمايي را به دولت نمي دهد.

راستينه در پايان خاطر نشان کرد: ما با کسي تعارف نداريم و اگر ببينيم دولت از خطوط اصلي  عبور مي کند و نمي خواهد براي حل مشکلات مردم قدم هاي جدي بردارد طبيعتا" به وظايف قانوني خودمان به صورت جدي عمل مي کنيم.

 

نماينده اصفهان:

نگاه قاطبه مجلس تعامل با مديران در جهت حق مردم است/ مجلس برادر بزرگ تر دولت است، هم دست مي گيرد هم گوش مي پيچاند

اميرحسين بانکي پور در گفت و گو با خبرنگار صاحب نيوز با بيان اينکه رهبر معظم انقلاب از اين مجلس انتظار دارند انقلابي بوده و انقلابي عمل کند، اظهار کرد: معناي حقيقي انقلابي بودن هيجان داشتن، کوتاه نيامدن، شجاع بودن، از حق مردم دفاع کردن و در عين حال عقلاني عمل کردن و رعايت همه جوانب است.

نماينده اصفهان با بيان اينکه در حال حاضر عرصه به مردم تنگ شده و شرايط کشور خاص است، عنوان کرد: در اين شرايط هم مي توان صحبت هايي کرد که دل خودمان را خنک کنيم و هيجاني را نشان دهيم و هم مي توان بررسي کرد با شرايط و مسئولان موجود چه راهکارهايي را مي توانيم پيش ببريم که بتواند مرهمي بر مشکلات مردم باشد.

وي ادامه داد: نگاه قاطبه مجلس تعامل با مديران در جهت حق مردم است؛ در اين تعامل ممکن است با مديري در جهت حق مردم، برخورد هم شود؛ مجلس بايد نقش برادر بزرگ تر را براي دولت بازي کند؛ برادر بزرگ تر دست برادر کوچک تر را مي گيرد و در مواردي گوش او را را هم مي پيچاند.

بانکي پور با بيان اينکه در اين شرايط مسائل حاشيه اي را مطرح کردن و در کنار بحران هاي اقتصادي، بحران سياسي هم ايجاد کردن، مد نظر رهبري و عقلا نيست، گفت: مردم از مشکلات ناراحت هستند، اما اگر از همين مردم بپرسيم که آيا با برخوردهاي حذفي و بهم ريختن کل سيستم اداري کشور موافق هستيد، آماده اين حرکت نيستنند.بحران هاي اقتصادي و سلامت در حال حاضر در کشور وجود دارد و ديگر تحمل بحران سياسي را ندارد.

عضو کميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينکه ما چک سفيد امضا به کسي نداده ايم، خاطرنشان کرد: ما تا پايان مبنا را بر تعامل با مديران گذاشته ايم اما تا آن جايي که حاضر به حرکت به نفع مردم باشند، و در برابر سخن و راهکارهاي منطقي مجلس ما را همراهي کنند.

وي با بيان اينکه دولت بايد در ريل هايي که مجلس مي گذارد حرکت کند، گقت: اين نه تنها نظر من است، من با بسياري از بزرگان مجلس هم که صحبت کردم، همين نظر را داشتند و به دنبال تعامل هستند، البته دولت بايد پاسخگو باشد و به ميدان بيايد.

بانکي با بيان اينکه به نظر مي رسد بخش زيادي از مديران و وزيران با مجلس همراهي مي کنند، تاکيد کرد: هر مديري به دنبال اين است که از مديريت خود خاطره خوشي بگذارد و همين مي تواند ظرفيتي را ايجاد کند که مشکلي از مشکلات مردم را حل کنيم.

 

رئيس مجمع نمايندگان خوزستان:

استيضاح رئيس جمهور در اين زمان، به صلاح نيست/ آقاي روحاني بايدجوابگوي مشکلات و کاستي ها در کشور باشد

سيدکريم حسيني رئيس مجمع نمايندگان خوزستان در گفتگو با رهياب، پيرامون مخالفت با استيضاح رئيس جمهور اظهار داشت: تصميمات برخي مسئولين در شرايط حساس کنوني کشور بايد باتدبير و درايت صورت بگيرد، صحبت از استيضاح رئيس جمهور در اين زمان، به صلاح کشور و مردم نيست.

وي افزود: هر گونه تصميم گيري در کشور بايد سنجيده باشد، دشمن به دنبال بهانه است تا به امنيت ايران آسيب برساند بنابراين شرايط کشور اجازه نمي دهد که به چنين موضوعي ورود کنيم.

رئيس مجمع نمايندگان خوزستان با بيان اينکه اگر ما نمايندگان مجلس،به کمتر از استيضاح رضايت بدهيم دال براين نيست که عملکرد رئيس جمهور و کابينه اش مورد تاييدمان است، گفت: نمايندگان مجلس مصالح نظام و کشور را مقدم بر همه چيز مي‌دانند.

حسيني به برخي افراد که از عقبه آقاي روحاني هستند و از استيضاح رئيس جمهور دلشاد مي شوند،اشاره کرد و ادامه داد: طرح اين موضوع به مصلحت نيست، شايد در بعضي مواقع، بي احترامي و تکبر را بايد با بي احترامي و تکبر بيشتري جواب داد ولي نمايندگان انقلابي مجلس يازدهم شرايط کشو رو مصلحت را مي‌سنجند.

حسيني اضافه کرد: قطعا رئيس جمهور و کابينه‌اش بايد نسبت به مسائلي که در کشور رخ مي دهد و مردم را درگير کرده پاسخگو باشد، اگر چه در اين مدتي که مجلس شروع به کار نموده، حضور پيدا نکرده و گزارشي نداده است.

نماينده مردم اهواز عدم حضور رئيس جمهور در مجلس يازدهم را بي احترامي به جايگاه مجلس دانست و افزود: آقاي روحاني موظف است براي ارائه گزارش در مجلس حضور پيدا کند و پاسخگوي سوالات نمايندگان باشد.

وي ادامه داد: در همه مواقع بايد آن چيزي که مصلحت کشور است را انجام داد و اين مسئله جز اعتقادات ماست اما در حال حاضر صحبت از استيضاح را به مصلحت نمي دانيم در عين حالي که دولت بايد جوابگوي مشکلات و کاستي ها در کشور باشد ضمن اينکه به عدم اتخاذ تدابيري براي کم کردن مشکلات از سوي دولت انتقاد داريم.

حسيني در پايان گفت : اميدوارم در روزهاي آينده آن چيزي که مصلحت کشور است را در مجلس رقم بزنيم.

 

عضو هيئت رئيسه کميسيون بهداشت مجلس:

هزينه استيضاح رئيس‌جمهور از فوايدش بيشتر است/ دولت پير و فرسوده روحاني بايد پاسخگوي عملکردش باشد

فاطمه محمدبيگي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي صبح قزوين، درباره طرح استيضاح رئيس جمهور در مجلس اظهار کرد: مجلس چندين ابزار قانوني براي نظارت بر حُسن اجراي قوانين و مديريت کشور دارد که استيضاح آخرين راه حل درماني مجلس براي حل مشکلات کشور است.

وي افزود: امروز کشور در يک موقعيت خاص سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي و جنگ واقعي اقتصادي و به معناي واقعي جنگ تمام عياري قرار دارد، دشمنان، ايران اسلامي را در حوزه‌هاي دارويي و تجهيزات پزشکي و امنيت غذايي تحريم کرده اند.

نماينده قزوين در مجلس ادامه داد: دشمنان ما به حدي وقيح هستند که حتي به نهاده‌هاي دامي و مواد اوليه کشاورزي رحم نکرده‌اند، امروز در بسياري از مواد اساسي اوليه تحريم هستيم که اين مدل رفتاري در نهادهاي بين المللي هم مرسوم نيست.

وي با اشاره به شيوع کرونا در کشور اضافه کرد: متاسفانه در کنار تمام مشکلاتي که در کشور وجود دارد، طبق آمار هر روز شاهد افزايش فوتي‌هاي ناشي از کرونا در کشور هستيم، از سوي ديگر مشکلات در حوزه تبادلات ارزي و بانکي بيداد مي‌کند يعني کشور در يکي از بدترين شرايط مديريتي قرار دارد.

اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه ضعف عملکرد دولت به خوبي مشهود است، گفت: برخوردهاي جناحي و گروهي، بهره‌گيري از مديران پير و فرسوده و عدم توجه به مشکلات معيشتي مردم از جمله انتقادات وارد به دولت است، اما باتوجه به اينکه چندماهي بيشتر به انتخابات رياست جمهوري باقي نمانده است اگر جدول هزينه_فايده استيضاح رئيس جمهور را ترسيم کنيم اين استيضاح فايده اي براي مردم ندارد.

وي افزود: فرآيند بررسي عدم کفايت سياسي رئيس جمهور چندماهي زمان نياز دارد و زمان و وقت و انرژي و هزينه مالي هنگفتي در پي خواهد داشت، علاوه بر آن با تحقق اين امر، تنها رئيس جمهور برکنار شده و طبق اصل يکصد و سي و يکم معاون اول مسئوليت‌هاي او را تا انتخاب رئيس جمهور جديد برعهده خواهد گرفت، اين يعني تا انتخابات جديد بايد با همين دولت ادامه داد، لذا به نظر مي‌رسد تغيير تنها راس دولت در چنين شرايطي نه تنها به نفع کشور نيست، بلکه مشکلات اقتصادي، سياسي و امنيتي نيز در پي خواهد داشت.

اين نماينده مجلس اولويت اصلي امروز کشور را رفع مشکلات معيشتي مردم دانست و عنوان کرد: در صورت عزل رئيس جمهور، چهار وزيري که مرتبط با حوزه اقتصاد کشور هستند تحت تاثير برکناري وي دچار چالش شده و وضعيت اقتصاد کشور بيش از امروز دچار مشکل مي‌شود و وضعيت بورس و ارز و معيشت مردم ناامن‌تر خواهد شد.

عضو هيئت رئيسه کميسيون بهداشت مجلس اذعان کرد: امروز کرونا جزو چالش‌هاي مهم کشور است که مديريت خوبي هم در اين حوزه از سوي دولت صورت نگرفته است، در اين فضاي آشفته هزينه‌هاي کشور با استيضاح کاهش نمي‌يابد بلکه هزينه جاني و روحي و رواني مردم بيشتر مي‌شود.

وي بيان کرد: طي نشست‌هايي که در چند روز گذشته با نمايندگان مجلس برگزار کرديم به اين نتيجه نرسيديم که استيضاح با توجه به شرايط امروز کشور بهترين اقدام است، بلکه بهترين راه در شرايط فعلي تلاش براي فعال کردن و پاسخگو کردن دولت پير و فرسودهٔ تدبير و اميد است.

نماينده مردم قزوين ابراز کرد: امروز بايد حوزه‌هاي نظارتي مجلس و دولت تقويت شوند از سوي ديگر اقتصاد داخلي بايد حمايت شود و کميسيون اصل ۹۰ مجلس هم بيش از گذشته وارد ميدان گردد. دولتمردان بايد با موتور محرک تقويت شده اي در روزهاي پاياني کار خود فعاليت کنند‌‌ و بدانند در صورت کم‌کاري و آسيب زدن به مردم، از طريق ابزارهايي مانند کميسيون اصل نود مواخذه خواهند شد.

وي تصريح کرد: امروز مجلس و نمايندگان به دنبال حل مشکلات مردم هستند و فاصله اي تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري نداريم و انحلال دولت در اين زمان هزينه هنگفتي به کشور و مردم وارد مي‌کند، بنابراين بايد از مسيرهاي ديگر براي پاسخگو کردن دولت اقدام کنيم.

محمدبيگي با بيان اينکه نمايندگان مجلس دلسوزانه و دغدغه مندانه به فکر رفع مشکلات مردم هستند، گفت: مجلس انقلابي به دنبال محروميت زدايي است، اما متاسفانه در فضاي مجازي شاهد تخريب و انتشار نشر اکاذيب عليه نمايندگان هستيم اين عده به دنبال نااميد کردن مردم از اقدامات مجلس هستند، اما مردم بدانند که نمايندگان با روحيه جهادي درحال خدمت هستند.

وي با تاکيد بر اينکه مجلس عقد اخوت با مسئولان نبسته است، تصريح کرد: معيار حال فعلي افراد است و مجلس عملکرد دولت را زير ذره بين خود گرفته و ابزارهاي نظارتي همچون سوال از رئيس جمهور و مواخذه وزيران هنوز هم در دسترس ماست و دولت بداند که ابزارها و اهرم‌هاي نظارتي مجلس فعال است و به خوبي نظارت خواهد کرد.

 

رئيس کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس:

طرح مباحث حاشيه‌اي از نظر مردم و مجلس مردود است

 

محمدصالح جوکار نماينده مردم يزد و اشکذر در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار يزدرسا در واکنش به طرح استيضاح رئيس‌جمهور توسط برخي نمايندگان مجلس، گفت: در شرايط فعلي هرگونه ايجاد حاشيه و ناديده گرفتن مسائل اصلي کشور، غلط و غيرقابل قبول است. هر کسي در هر مسئوليتي که است بايد اين مهم را رعايت کند.

وي افزود: بحث اصلي امروز کشور، مسائل اقتصادي، معيشتي، گراني، اشتغال و مسکن است و وظيفه مسئولين همه بخش‌هاي کشور است که تمرکز خودشان را براي حل و فصل اين مشکلات بگذارند.

رئيس کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به فرصت اندک باقيمانده تا انتخابات رياست جمهوري، تأکيد کرد: به هيچ عنوان پذيرفتني نيست که کساني بخواهند با طرح مباحث و مسائل حاشيه‌اي، افکار عمومي را به سمت مسائل فرعي ببرند و اذهان مردم را مشوش کنند؛ چرا که طرح مسائل اينچنيني موجب مي‌شود که مردم تصور کنند کسي به فکر آن‌ها نيست.

جوکار با اشاره به اظهارات حاشيه‌ساز توسط روحاني نيز خاطرنشان کرد: در شرايط خاصي که امروز قرار داريم، بايد اولويت‌گذاري ما بر مبناي سياست‌هايي باشد که مشکلات واقعي مردم را حل کند؛ لذا اين خيانت به مردم است که کساني بخواهند با ايجاد حاشيه، مسائل اصلي کشور را تحت‌الشعاع قرار دهند.

وي با بيان اينکه برخي‌ها با طرح مباحث فرعي و جنجالي به دنبال اين هستند تا براي خودشان حاشيه امن ايجاد کنند، اظهار داشت: همه مسئولين بايد پاسخگوي مردم و مطالبات آن‌ها باشند و تلاش کنند تا هرچه زودتر به اين وضعيت بي‌ثباتي بازار خاتمه دهند و امروز اين موضوع اصلي است و هرکس بخواهد موضوعاتي غير از اين را مطرح کند، از نظر مردم و مجلس مردود است.

 

نماينده مردم اسفراين عنوان کرد؛

استيضاح؛ تحميل بار بلاتکيفي بر ساير مشکلات کشور


امان الله حسين پور، نماينده مردم اسفراين اظهارکرد: در شرايط کنوني که بيش از 9 يا 10 ماه از عمر دولت نمانده است مطرح کردن موضوع استيضاح رئيس جمهور به صلاح کشور نيست.

وي افزود: در حال حاضر که زمان زيادي به پايان دولت نمانده و کشور متاثر از تحريم ها و کرونا در شرايط سختي به سر مي برد، استيضاح رئيس جمهور به جز تعطيلي کشور ثمره اي نخواهد داشت.

وي تاکيد کرد: در اين شرايط بهترين راهکار اين است که با دعوت از وزراي اقتصادي به مجلس و گفتگو در خصوص مشکلات پيش رو به راهکاري براي برون رفت و بهبود وضعيت برسيم.

وي با بيان اينکه نمايندگاني که بحث استيضاح رئيس جمهور را مطرح مي کنند، حتما دلايل خاص خودشان را دارند، گفت: حتي اگر مطرح کردن بحث استيضاح به عنوان اهرمي براي وادار کردن دولت به کار باشد، در شرايط فعلي نتيجه اي به جز درگير کردن چند ماهه کشور به اين موضوع و بدتر شدن اوضاع ندارد.

نماينده مردم اسفراين در مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: راهکار ديگري که براي برون رفت از وضعيت اقتصادي فعلي مي تواند راهگشا باشد، طرح سئوال از رئيس جمهور است که بنده به عنوان يکي از موافقان، اين طرح را امضا کرده ام.

وي تصريح کرد: هم اکنون همه اذعان داريم که مسائل در دولت به درستي پيگيري نمي شود و مديريت ها ضعيف است اما اگر بحث استيضاح که به اعتقاد بنده احتمال انجام آن بسيار ضعيف است هم اتفاق بيافتد شرايط بدتر شده و عملا همين اقدامات کنوني که از سوي دولت انجام مي شود نيز به صفر خواهد رسيد.

وي خاطر نشان کرد: با توجه به عمر کوتاه باقيمانده از دولت فعلي در صورت راي آوردن استيضاح، امکان برگزاري انتخابات زود هنگام وجود ندارد و بايد دولت به صورت پارلماني و بوسيله معاون اول اداره شود که قطعا وضعيت بدتر از شرايط فعلي خواهد شد.

وي تصريح کرد: مطرح کردن بحث استيضاح را نه تنها به صلاح کشور و مردم نمي دانم بلکه معتقد هستم تحميل بار بلاتکليفي و سختي هاي بيشتر بر مردم است.

 

نماينده مردم فاروج:

استيضاح رئيس جمهور در شرايط کنوني راهگشا نيست

علي آذري، نماينده مردم فاروج نيز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: استيضاح به معناي آشکارکردن امور است اما هم اکنون مشهود است که رييس‌جمهور در اجراي وظايف قوه مجريه کم کاري مي‌کند و مردم تحت فشار و نگران هستند.

 آذري با بيان اينکه براي بهبود امور، نمايندگان بايد از روش‌هاي عام نظارت استفاده کنند، تاکيد کرد: طبق اصل‌131 قانون اساسي، اگر رييس‌جمهوري نباشد، معاون اول جايگزين مي‌شود اما اين تفکر زنجيروار ادامه خواهد داشت؛ پس فايده ندارد و ما بايد در پي راه‌حل باشيم.

آذري تاکيد کرد: بعيد مي‌دانم که استيضاح طي چند‌ماه باقي مانده از عمر دولت بتواند براي ما راهگشا باشد.

آذري گفت: مجلس طبق منويات بزرگان نظام، در پي تعامل با دولت است؛ اما ما مانده‌ايم که اگر دولت نخواهد همکاري کند، ما بايد چه کنيم.

 

نماينده مردم شيروان:

استيضاح بخاطر گره زدن امور مملکت به انتخابات آمريکا است

علي جدي، نماينده مردم شيروان در مجلس در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با درخواست استيضاح رئيس جمهور در مجلس شوراي اسلامي گفت: بحث استيضاح در مجلس  به اين دليل کليد خورده که رييس جمهور پيگيري تمامي امور مملکت را به انتخابات آمريکا گره زده است.

وي ادامه داد: استيضاح به اين دليل مدنظر قرار گرفت که دولت حواسش باشد که نبايد مملکت را به انتخابات آمريکا وابسته بداند، بلکه رئيس جمهور براساس ظرفيت ها و توانمندي هاي داخلي  بايد بتواند مشکلات را حل کند.

نماينده مردم شيروان در مجلس خاطرنشان کرد: اينکه يک کشور را معطل انتخابات کشور ديگري همچون آمريکا بگذاريم در واقع با منافع ملي کشور منافات دارد.

 

نماينده مردم بجنورد:

داشتن دولت ضعيف بر بي دولتي اولويت دارد

محمدوحيدي، نماينده مردم بجنورد، گرمه جاجرم، مانه و سملقان، راز و جرگلان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه موضوع اصلي که به دنبال استيضاح اتفاق خواهد افتاد، نبود دولت در کشور است، اظهار داشت: مخالف استيضاح رئيس جمهور هستم چراکه بحث رضايت از دولت نيست بلکه نتيجه استيضاح نبود دولت در کشور است.

وي ادامه داد: استيضاح منجر به اتفاقي مي شود، به نام خلا کشور از دولت و ما مي خواهيم که در اين شرايط دولت پابرجا باشد و باوجود ضعف هايي که دارد، پاسخگو باشد.

وحيدي با بيان اينکه حذف رئيس جمهور به معناي چند ماه نداشتن دولت است، اضافه کرد: سئوالي که اينجا مطرح مي شود اين است که آيا دولت ضعيف داشتن بهتر است يا نداشتن دولت؟

نماينده  مردم پنج شهرستان خراسان شمالي در مجلس افزود: قطعا دولت ضعيف داشتن در اين شرايط نسبت به نداشتن دولت اولويت دارد، ضمن اينکه اگر دولت در مجلس استيضاح شود عملا کشور بدون دولت خواهد شد و تا انتخابات بعدي کشور بايد با شرايط خاص اداره شود.

وي يادآور شد: بايد مجلس فضا را براي پاسخگويي وزرا اقتصادي آماده کند چراکه ضعف عمده دولت در حوزه اقتصاد و مديريت ساختارهاست .

 

سخنگوي کميسيون اجتماعي مجلس:

به‌دنبال استيضاح با هدف برکناري رئيس جمهور نيستيم/ بايد با تأمل بيشتري عمل کنيم

علي بابايي کارنامي در گفت‌وگو با بلاغ در پاسخ به اين سوال که آيا شما در شرايط فعلي و در چند ماه به برگزاري انتخابات آتي، موافق استيضاح هستيد؛ مي‌گويد: استيضاح بحثي است که در رياست جمهوري، تجربه ندارد و با توجه به سخنان مقام رهبري که دولت بايد تا پايان دولتش کار و تلاش کند، استيضاح و برکناري معنا ندارد.

وي افزود: اما استيضاح در واقع ابزاري است که دولت به مجلس پاسخگو باشد و مجلس هم به عنوان يک دستگاه نظارتي بر عملکرد دولت، يک مکانيزم خوبي است بر عملکرد دولت در اجراي سياست‌هاي گوناگوني که در مباحث مختلف داخلي و خارجي اعمال مي‌شود.

نماينده مردم ساري و مياندرود در مجلس شوراي اسلامي، خاطرنشان کرد: علت اصلي اين استيضاح به دليل عدم پاسخگويي دولت در چرايي و ناتواني مهار بازار ارز و ساير گراني‌هاي موجود در سطح کشور است.

بابايي کارنامي ادامه مي‌دهد: اگر آقاي روحاني از رياست جمهوري کنار گذاشته شود، آقاي جهانگيري روي کار خواهد آمد و طبيعتا کمکي به وضعيت موجود کشور نخواهد شد.

وي بيان کرد: در شرايط فعلي، استيضاح کارگشاي مشکلات اقتصادي حال حاضر کشور نيست.

سخنگوي کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي متذکر شد: صبح فردا بنا است تا جلسه شوراي مرکزي مجلس برگزار شود و بنا است در خصوص کم و کيف و چون و چراي استيضاح از رئيس جمهور بحث شود تا به يک تصميم و نتيجه برسيم.

بابايي کارنامي تصريح کرد: ما بدنبال استيضاح با هدف برکناري رئيس جمهور نيستيم و در حقيقت بدنبال آن هستيم که مردم از اين ماجرا سود ببرند و دولت دست به اقدامي بازدارنده و مطلوب براي بازگرداندن شرايط ايده‌آل به بازار ارز و ساير بازارها بزند.

وي گفت: بايد در خصوص استيضاح از رئيس جمهور با تأمل بيشتري به ماجرا نگاه کرد و تصميم گرفت؛ بنده در حال حاضر نه موافق استيضاح هستم و نه مخالف؛ جزو ممتنعين استيضاح هستم.

 

عضو هيئت رئيسه مجلس مطرح کرد؛

استيضاح روحاني بازي در پازل دشمن است/ نتيجه استيضاح چيزي جز فشار بيشتر بر مردم نيست

حجت الاسلام عليرضا سليمي نماينده مردم محلات و دليجان در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با ديار آفتاب، با اشاره به درخواست برخي نمايندگان جهت استيضاح رئيس جمهور، گفت: عملکرد اين دولت به هيچ عنوان رضايت بخش نيست و فشار بسياري بر مردم در اين دولت وارد شده است. همين امر باعث شده تا برخي نمايندگان درخواست استيضاح رئيس جمهور را داشته باشند که تعدادشان به ۶۰ نفر رسيده است ولي بايد از نمايندگان پرسيد آيا اين کار بازي در پازل دشمن نيست!

وي افزود: اصلاح طلبان به دنبال اين هستند که روحاني را از کار برکنار کنند. البته برخي از نمايندگان مجلس که از دوستان ما هستند هم از کم کاري دولت خصوصا در بخش اقتصادي شکايت دارند و براي وادار کردن او به حرکت اين اقدام را پيگيري مي کنند.

سليمي ادامه داد: چند نکته در اينجا مطرح است. اول اينکه فرض بگيريم رئيس جمهور استيضاح شود، بنا بر قانون معاون اول او يعني جهانگيري عهده دار مسئوليت مي شود که تند تر از روحاني است و انتخابات را او برگزار مي کند. ضمن اينکه دولتي که الان به سختي پاسخگوي اقدامات خود است، پس از استيضاح رئيس جمهور، به هيچ عنوان پاسخگو نخواهد بود و دست دولت براي مظلوم نمايي باز مي شود. دولتي که الان کم کار است، پس از استيضاح کار را کاملا رها مي کند.

عضو هيئت رئيسه مجلس تصريح کرد: نکته بعدي اينکه برداشتن رئيس دولت ها از سر کار، پروژه اي آمريکايي است که اين پروژه را در کشورهاي عراق، لبنان و ايران دنبال مي کنند. آن ها با اين کار به دنبال ايجاد آشوب در کشور ها هستند و البته در دو کشور عراق و لبنان به نتيجه هم رسيدند. عادل عبدالمهدي در عراق و سعد حريري در لبنان از رأس کار برکنار شدند و مشاهده شد که چه وضعيتي در آنجا حاکم شد. لذا اگر اين اتفاق در ايران هم رخ دهد دشمن فشار خود را بر کشور بيشتر مي کند.

وي افزود: اين کار همچنين بازي کردن در زمين اصلاح طلبان است؛ همان هايي که امروز نداي استعفاي روحاني را سر مي دهند همان هايي هستند که نقش پر رنگي در ايجاد وضع فعلي داشتند. اين افراد که تا ديروز اگر کوچکترين انتقادي به رئيس جمهور مي شد، فريادشان بلند مي شد، چه شده است که امروز مقاله مي نويسند و مصاحبه مي کنند که رئيس جمهور بايد استعفا دهد.

سليمي تاکيد کرد: لذا ضمن احترام ويژه اي که براي نمايندگان خواستار استيضاح رئيس جمهور قائلم و آن ها را دلسوزان کشور مي دانم ولي اين مسئله جز اينکه مشکلات مردم را بيشتر مي کند و آشفتگي و چند دستگي ميان جناح متدينين و انقلابيون به وجود مي آورد، خروجي ديگري ندارد. از طرف ديگر دولت کار را بيش از حال حاضر رها مي کند و وضعيت بدتر مي شود و به دنبال آن فشار بر مردم چند برابر مي شود.

وي تصريح کرد: در اين مقطع بايد ديد آيا استيضاح رئيس جمهور گشايشي در زندگي مردم ايجاد مي کند؟ معلوم است که اينطور نيست و فشار بر مردم بيشتر مي شود و به اين علت که نمي خواهيم بيش از اين به مردم فشار وارد شود، اين کار را به مصلحت نمي دانيم. لذا ضمن احترام به نمايندگان خواستار استيضاح، نبايد به دنبال روشي باشيم که نتيجه اش به نفع دشمن باشد.

عضو هيئت رئيسه مجلس با اشاره به نظر رهبر انقلاب مبني بر فعاليت دولت تا پايان دوره قانوني خود، خاطرنشان کرد: البته اين گفته ايشان نيز از اين جهت است که مي دانند دشمن کجا را مد نظر قرار داده است و براي نقش بر آن کردن نقشه او چنين سخني مي گويند.

 

نماينده مردم خرم آباد در مجلس:

استيضاح رئيس جمهور ثمره‌اي براي مردم ندارد/ضرورت تعامل سازنده و نظارت جدي در راستاي قانونگذاري

مهرداد ويسکرمي در گفت و گو با خبرنگار سفيرافلاک با اشاره به استيضاح رئيس جمهور اظهار داشت: بهترين کاري که مجلس تا انتخابات رياست جمهوري بايد انجام دهد اين است که تعامل سازنده و انتقادي با وزاري دولت داشته باشد.

وي افزود: اگر دولت و وزيران با محوريت کميسيون ها در جهت همکاري براي حل مشکلات مردم و نظارت بر اجراي قانون همراهي کنند، در اين مدت باقيمانده تا انتخابات بهتر مي توان نتيجه گرفت.

نماينده مردم خرم آباد و چگني در مجلس تصريح کرد: به جاي تمرکز بر کارهايي مانند استيضاح رئيس جمهور بهتر است با نظارت و برنامه ريزي اقداماتي انجام داد که اثرگذار باشد.

وي عنوان کرد: با وجود رئيس جمهور، وزار و مديران مياني نظارت هايي انجام دهند که نياز است تعامل سازنده و نظارت جدي در راستاي قانونگذاري داشته باشيم. بايد به فکر همکاري سازنده همراه با جايگاه نظارتي باشيم و اقداماتي مانند استيضاح رئيس جمهور بيشتر حاشيه ايجاد مي کند و ثمره اي  براي مردم ندارد.

ويسکرمي گفت: تعامل سازنده، نظارت جدي و تاکيد بر اجراي قانون ضروري است و اگر خلاء قانوني وجود دارد مجلس با قانون گذاري مشکل را حل کند.

 

نماينده ايلام در واکنش به استيضاح روحاني:

کشور نياز به آرامش و هم افزايي دارد/ دولت به وظايف خود عمل کند

علي اکبر بسطامي، نماينده مردم ايلام در مجلس در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار سياسي ايلام بيدار گفت: مجلس به دنبال تنزل جايگاه قوا نيست بلکه به دنبال اجراي دقيق قانون است.

وي اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود اقتصادي و پيگيري ها براي رفع آنها تا حصول نهايي، اگر رئيس جمهور با مجلس تعاملات لازم را داشته باشد قطعا طرح استيضاح رئيس جمهور هم ملغي بود.

بسطامي افزود: آنچه مهم است اينکه دولت و مجلس هر کدام وظايف خود را با توجه به وضعيت اقتصادي و معيشتي امروز به نحو احسن و شايسته انجام دهند.

نماينده مردم ايلام در مجلس با تأکيد بر اينکه اگر چه مجلس وظيفه نظارتي دارد و دولت هم بايد امورات اجرايي را پيش ببرد، اضافه کرد: مجلس ناظر بر امورات اجرايي است و هر جا انحرافي از معيارهاي قانون به وجود آيد برخورد لازم به عمل خواهد آمد، چه در سطح رييس جمهور باشد و چه در سطح وزرا.

وي بيان کرد: البته اين را هم بايد يادآوري کرد رييس جمهور تاکنون هيچ گونه تعاملي با مجلس برقرار نکرده و در بسياري از موضوعات مهم هم ورودي نداشته است.

بسطامي عنوان کرد: بنده معتقدم که کشور نياز به آرامش، هم افزايي و تشريک مسايي دارد، اما تا مادامي که رييس جمهور هيچ گونه تعامل و پاسخگويي به مجلس نداشته باشد مجلس نيز از بعد قانوني خود عمل مي کند.

 

عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي:

استيضاح رئيس جمهور خروجي مناسبي به نفع مردم ندارد/ ورود ميداني مجلس، نظارت بر وزارتخانه ها راهکار خروج دولت از انفعال کنوني

محمد سرگزي، نماينده مردم سيستان در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون درباره موضوع استيضاح رئيس جمهور گفت: زماني از دولت فعلي نمانده است و اگر الان موضوع استيضاح کليد بخورد تا زماني که در کميسيون مربوطه ارجاع شود و سپس به صحن بيايد دو ماه زمان مي برد.

وي تصريح کرد: اين در حالي است که هنوز امضاها به حد کافي نرسيده است، علاوه بر آن 2 ماه هم تعطيلات و ايام عيد را بايد در نظر گرفت و با اين حساب کلا دولت کنوني چهار ماه تا پايان کار و آغاز کار دولت بعدي زمان ندارد.

عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: نکته بعدي اين است که رئيس جمهور برود، معاون اول وي سرپرست مي شود که عملا تغييري در کابينه و سياست هاي اين دولت اتفاق نخواهد افتاد.

وي اظهار کرد: با اين کار زمان مجلس را براي امري که خروجي مناسب ندارد تلف کرديم، بايد در مجلس موضوعاتي پيگيري شود که نتيجه مثبتي به نفع مردم داشته باشد و وقتي اين اتفاق نيفتد قاعدتا نبايد مجلس به دنبال آن برود.

سرگزي گفت: متاسفانه انفعال در دولت فعلي به نوعي جزء لاينفک آن شده است و اعتقاد دارم مجلس شوراي اسلامي براي حل اين موضوع تمام وقت خود را متناسب با موضوعاتي که پيش آمده جهت اصلاح ساختار بودجه بگذارد و موضوعاتي که بايد در سال بعد حل شود، زيرا قانون بودجه يکي از مهمترين قوانين ساليانه ماست.

وي بيان کرد: علاوه بر آن برنامه هفتم توسعه هم به مجلس مي آيد و برنامه پنج ساله اي که قرار است دولت تمام احکام را براساس آن برنامه ريزي کند.

سرگزي ادامه داد: از طرف ديگر اگر مجلس ورود ميداني و نظارت جدي خود را بر وزارتخانه ها داشته باشد و دستگاه هاي متولي امر و ناظر را وارد کند و هرجا کوتاهي وجود دارد با مديران مربوطه برخورد کند، مي توان دولت را به ريل خود تا حدي برگرداند.

 

نماينده شرق گلستان در مجلس:

استيضاح رئيس جمهور تاثير مثبتي بر اوضاع کشور نخواهد داشت

رضا آريان پور در گفتگو با خبرنگار گلستان ما گفت: عملکرد ضعيف دولت در کنترل مشکلات اقتصادي مردم و نيز بي توجهي رييس جمهور به تذکرات نمايندگان ملت، مجلس را به سمت و سوي استفاده از ابزار نظارتي استيضاح رييس جمهور پيش برده است. 

وي افزود: اکثريت مطلق نمايندگان مجلس قلبا خواهان استيضاح و برکناري رييس جمهور هستند و شايد حداقل براي شادي دل ملت و پاسخ به درخواستهاي مکرر مردم نامه استيضاح را هم امضا کنند اما خودشان هم مي دانند که اين امضاها در حد اعلام نظر و هشدار کاربرد دارد و اگر به مرحله اجرا برسد، اوضاع کشور را بدتر خواهد کرد.

نماينده مردم مينودشت، کلاله، گاليکش و مراوه تپه تصريح کرد: با استيضاح رئيس جمهور، معاون اول وي مديريت قوه مجريه را به دست مي گيرد و عملا تغيير مثبتي در کابينه دولت در راستاي بهبود مشکلات مردم و اوضاع کشور رخ نخواهد داد.

آريان پور تاکيد کرد: با توجه به اينکه روند استيضاح و تغييرات مديريتي پس از آن چندين ماه طول مي کشد و کشور ما عملا از چند ماه آينده وارد فاز انتخاباتي خواهد شد؛ استيضاح و برکناري رييس جمهور در اين مدت کوتاه تا انتخابات بعدي، تاثير مثبتي بر اقتصاد و رفع مشکلات مردم نخواهد داشت بلکه کشور را با چالشهاي جديدي مواجه خواهد کرد.

رضا آريانپور در پايان گفت: با توجه به اينکه در سال پاياني دولت فعلي هستيم؛ علي رغم مشکلات موجود، به نظر ميرسد که فقدان رييس جمهور اوضاع را از وضعيتي که هست بدتر خواهد کرد و شايد افرادي هم از بدنه دولت يا سياسيون هم سو پيگير اين موضوع باشند که مملکت را در وضعيت بلاتکليفي قرار دهند و ازخودشان رفع مسئوليت کنند.

 

رئيس مجمع نمايندگان استان همدان مطرح کرد؛

استيضاح رئيس جمهور، افتادن از چاله به چاه/آب به آسياب دشمن نريزيم

حجت‌الاسلام‌والمسلمين احد آزادي‌خواه، نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به مطرح‌شدن دوباره استيضاح رئيس‌جمهور اظهار کرد: بايد نخست پرسيد در اين وضعيت که سنگين‌ترين فشارها را مردم براي حفظ نظام و خاک و وضعيت گراني‌ها، تورم افسارگسيخته، مشکلات مسکن، خودرو، ارز و سکه و طلا متحمل شده‌اند استيضاح رئيس‌جمهور به صلاح است يا نه؟

وي افزود: قريب به‌اتفاق مشکلات حال حاضر کشور به دليل سوء مديريت‌ها و سوءاستفاده‌ها است که نمونه آن در واردات کالا با ارز ۴۲۰۰ توماني مشاهده‌شده است.

رئيس مجمع نمايندگان استان همدان تأکيد کرد: مجلس شوراي اسلامي بايد در اين شرايط منطقي‌ترين راه را در پيش بگيرد و بايد دانست که آيا استيضاح رئيس‌جمهور در اين شرايط به صلاح کشور است و آينده را بهتر مي‌کند و يا برکناري رئيس‌جمهور سبب بدتر شدن شرايط و افتادن از چاله به چاه عميق مي‌شود.

وي به انتقادات متعدد به دولت اشاره و تأکيد کرد: دولت ازنظر قانوني و آداب دموکراسي رسماً در رأس کشور است و هرچند انتقادات زيادي به عملکرد آن وارد است اما به نظرم بايد تا آخرين روزبه کار خود ادامه دهد.

حجت‌الاسلام آزادي‌خواه تأکيد کرد: اگر دولت تدبيرهاي بهتري را در پيش مي‌گرفت و براي گشايش اقتصادي به‌جاي تکيه صد درصدي به برجام نافرجام ، به روابط ديپلماتيک با منطقه و حفاظت از منافع ملي پافشاري مي‌کرد شرايط بهتري داشتيم.

وي بابيان اين سؤال که آيا با استيضاح رئيس‌جمهور به گشايش بهتري مي‌رسيم، تأکيد کرد: قطعاً با استيضاح رئيس‌جمهور شرايط بهتر نشده و عجيب است که چرا برخي همکاران در مجلس به اين نتيجه رسيده‌اند که به دنبال اين امر باشند.

نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرد: بايد دانشت که جريان ضدانقلاب نيز به دنبال برکناري رئيس‌جمهور هستند که آشوب‌هاي گسترده در کشور ايجاد کنند.

وي افزود: برخي از دشمنان و کشورهاي خارجي دندان‌تيز کرده‌اند تا با کمترين مشکل دخالت‌هايي در کشور انجام دهند و نبايد بهانه‌اي به آن‌ها براي ورود به کشور داد.

حجت‌الاسلام آزادي‌خواه تأکيد کرد: قطعاً اين استيضاح کار عاقلانه‌اي نيست و آب به آسياب دشمن ريختن و کمک کردن براي اجرايي شدن نقشه‌هاي دشمنان انقلاب است و هيچ آورده‌اي ندارد.

وي تأکيد کرد: مجلس شوراي اسلامي اگر به دنبال رفع مشکلات است تنها راهکار آن اين است که دولت را وادار به کارکرد.

نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي عنوان کرد: مجلس در مدت باقي‌مانده دولت تا انتخابات بايد دو قدم مهم بردارد که نخست يک کمک کردن به دولت براي رفع مشکلات مردم و دوم وادار کردن دولت براي اقداماتي که گشايش اقتصادي ايجاد کند.

وي افزود: انتقادات به دولت سر جاي خود باقي است و نگراني‌هايي براي کشور وجود دارد اما اصل دولت بايد سر جاي خود بماند و باقدرت کار خود تا دقيقه آخر انجام دهد.

حجت‌الاسلام آزادي‌خواه با اشاره به برخي مقايسه‌هاي مطرح‌شده با عزل بني‌صدر تأکيد کرد: شرايط و وضعيت کنوني کشور با ابتداي انقلاب و برکناري بني‌صدر اصلاً يکي نيست و اين قياس اشتباه است.

وي تأکيد کرد: نکته پاياني در بحث استيضاح رئيس‌جمهور اين است که راهبردهاي پيش‌گرفته بايد به‌گونه‌اي باشد که نتيجه کارها گشايش براي مردم باشد نه اينکه از چاله به چاه بيفتيم.

 

نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي؛

استيضاح رئيس‌جمهور شرايط کشور را بدتر و سبب آشفتگي مديريتي مي‌شود

هادي بيگي نژاد، نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مطرح‌شدن بحث استيضاح رئيس‌جمهور در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، اظهار کرد: به‌عنوان يک منتقد رئيس‌جمهور همه ما از وضعيت کنوني راضي نبوده و دلخور هستيم.

وي با اشاره به سيستم مديريتي در دنيا تصريح کرد: هنگامي‌که يک مسئول مافوق کار را ضعيف انجام داده و رها  کند و پايين‌دست نيز از آن تبعيت مي‌کند.

نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي افزود: هنگامي‌که يک مدير بالادستي غيبت کند مجموعه مديريتي زيردست هم دچار آشفتگي  شده و کارها از سامان خارج مي‌شود.

وي بيان کرد: وضعيت مديريتي در کشور اين‌گونه است و بايد دانست که ما مسائل مهم روز و آينده را در پيش داريم که بازار نوروز و وضعيت کرونا و تورم تنها گوشه‌اي از آنان است.

بيگي نژاد به مشکلات اساسي بيماري کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا که بسياري از مردم را درگير کرده است و رسيدگي به سامان دادن به مشکلات آن برنامه‌ريزي مي‌خواهد که کار سختي است.

وي تأکيد کرد: با توجه به شرايط کنوني و مسائل مطرح‌شده اگر مسئول بالادستي برداشته شود مي‌توان انتظار داشت که وزارت بهداشت، بازرگاني، فروش نفت و ديگر مسائل آشفته مي‌شود.

نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي  تحريک دشمن براي واردکردن فشار بيشتري به کور را از ديگر آسيب‌هاي اين برکنار دانست و تأکيد کرد: استيضاح در شرايط کنوني که چند ماه بيشتر از عمر دولت بيشتر نمانده است اصلاً به صلاح کشور نيست.

وي با اشاره به نقدهاي مختلف به کار رئيس‌جمهور تأکيد کرد: بايد گفت که امروز استيضاح مشکلات کشور را حل نمي‌کند که هيچ بلکه وضعيت را بدتر مي‌کند.

بيگي نژاد بابيان اينکه خلأ عملکردي آقاي روحاني به‌شدت احساس مي‌شود، تصريح کرد: مجلس شوراي اسلامي با تشکيل جلسات متعدد با وزرا به دنبال بهبود شرايط کشور است.

 

نماينده غرب گلستان در مجلس شوراي اسلامي؛

زمان مناسبي براي استيضاح رييس جمهور نيست/ بازگرداني دولت به ريل خدمت رساني بر استيضاح اولويت دارد

جلال ايري در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: به صورت کلي موافق استيضاح هستم چرا که دولت از ريل خدمت رساني خارج شده است اما بايد کاري کنيم به ريل بازگردد.

نماينده غرب گلستان خاطرنشان کرد: اگر مي خواهيم به مردم خدمات خوبي دهيم آيا با استيضاح در شرايط حاضر کشور مشکل حل مي شود؟ اگر موضوع استيضاح کليد خورد رييس جمهور تا 45 روز ديگر وقت دارد به مجلس بيايد که دو اتفاق مي افتد يا مجلس قانع مي شود يا راي به بي کفايتي مي دهند.

وي افزود: خروجي بي کفايتي رييس جمهور مطرح شدن موضوع در قوه قضاييه است که با توجه به اينکه کشور در زمان حياتي اقتصاد قرار دارد استيضاح به صلاح نيست اما اگر در شرايط زماني ديگري بود استفاده از استيضاح راهکار اصلي بود.

ايري با بيان اينکه اگر مشکلات مردم را در نظر بگيريم استيضاح بهترين راهکار نيست، عنوان کرد: در شرايطي که کشور اوضاع اقتصادي مناسبي ندارد و با مشکلات بيماري رو به رو است قالب هزينه ها بر عهده خود مردم است.

نماينده غرب گلستان با اشاره به اينکه بايد تلاش کنيم نظارت مجلس در امور اجرايي قوي تر شود تا دولت به خدمات دهي بازگردد، ابراز کرد: مدت زماني که براي استيضاح صرف مي شود به نفع مردم نخواهد بود و ما نبايد خود را وارد چالش جديدي کنيم که باري بر روي دوش مردم تحميل شود.

وي گفت: اگر در زمان ديگري بود موافق بودم اما وقتي خروجي بررسي شود متوجه مي شويم استيضاح در اين زمان حساس کشور به نفع مردم نخواهد بود.

 

نماينده مردم سبزوار:

استيضاح رئيس جمهور سبب خلأ دولت در کشور مي‌شود

علي‌اصغر عنابستاني نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با صبح توس؛ با اشاره به مباحث مطرح‌شده در خصوص استيضاح رئيس‌جمهور اظهار داشت: شرايط اقتصادي در حال حاضر براي مردم بسيار سخت شده است اما در حال حاضر استيضاح رئيس‌جمهور تنها سبب ايجاد خلأ دولت در کشور شده و دردي از جامعه دوا نمي‌کند.

عنابستاني همچنين بيان کرد: روند استيضاح تا انتخابات دور بعد به طول خواهد انجاميد و عملاً بي‌تأثير خواهد بود.

وي بابيان اينکه بنده هم موافق هستم که دولت بايد علاوه بر پاسخگو بودن در خصوص شرايط ايجادشده در راستاي ارائه راهکارهاي حل مشکلات گام بردارد.

نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه يکي از اصلي‌ترين کارهاي مجلس نظارت بر حسن اجراي قوانين توسط قوه مجريه و رصد کارهاي دولت است ادامه داد: بنابر اين اصل مي‌توان از رئيس‌جمهور شکايت کرد و بنده در اين خصوص در حال تهيه شکايت از رئيس‌جمهور هستم.

عنابستاني در ادامه با اشاره به اينکه در حال حاضر شکايت از رئيس‌جمهور مي‌تواند راهگشاي پاسخگويي دولت به مردم باشد ادامه داد: گروه اصل 90با جديت مي‌تواند به موضوع ورود کرده و دولت را مکلف به پاسخگويي و ايجاد راه‌ حل‌هاي اقتصادي بيانجامد.

وي همچنين با اشاره به صحبت‌هاي رئيس‌جمهور در خصوص شرايط جنگ اقتصادي افزود: نمي‌توان ادعا کرد همزمان مشغول جنگ هستيم و مي‌خواهيم وارد مذاکره هم بشويم.

 

نماينده مردم کاشمر:

دولت بايد متوجه استفاده مجلس از ابزار قانوني باشد

جواد نيک بين، نماينده مردم کاشمر، خليل آباد، بردسکن و کوهسرخ در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، جلسات تخصصي و کميسيون هاي تخصصي در موضوعات مختلف براي حل مشکلات کشور با دولت برگزار مي کند تا دولت وادار به کار شود ولي متاسفانه دولت نمي خواهد خود را وارد عرصه خدمت رساني به مردم کند.

وي خاطرنشان کرد: ابزارهاي قانوني که مجلس شوراي اسلامي براي واداشتن دولتمردان به کار دارد تفحص، طرح سوال و استيضاح است و مي تواند از اين ابزارها استفاده کند.

نماينده مردم ترشيز بگفت: بسياري از اوقات ممکن است اين ابزارها به فعليت نرسد و به جهت اين است که دولت بايد متوجه شود که مجلس مي تواند از اين ابزار استفاده کند.

نيک بين در پايان عنوان کرد: بايد از ابزارهاي قانوني همچون طرح سوال براي فعاليت داشتن دولت استفاده کنيم.

 

نماينده مردم درگز:

لازم است مجلس نظارت بر اقدامات دولت را افزايش دهد

حسن رزميان مقدم، نماينده مردم درگز در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به دشواري شرايط معيشت مردم، فساد موجود در ادارات و عدم پاسخگويي دولت به نمايندگان بايستي دولت تحت فشار قرار بگيرد تا بلکه ديگران را نيز از اهداف خود مطلع کند.

وي افزود: در اين 9 ماه باقي مانده تاپايان کار دولت نبايد شرايط را به حال خود واگذار کرد و تا آسيب‌هاي جبران ناپذيري به اقتصاد کشور وارد شود.

نماينده مردم درگز در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: نمايندگان نه از پشت شيشه‌هاي دودي ماشين‌هايشان به مردم نگاه مي‌کنند و نه از ترس بيماري مانع حضور افراد در جلسات مي‌شود لذا اين قشري که منتخبان مردمي هستند بايستي مطالبات مردم را از رئيس جمهور کشورشان بخواهند.

رزميان مقدم تأکيد کرد: چاره کار دولت فعلي فقط و فقط پاسخ گويي به نمايندگان مجلس است.

 

نماينده مردم سبزوار عنوان کرد؛

تعامل بيشتر بين دولت و نمايندگان مجلس براي اصلاح امور

در ادامه بهروز محبي نجم آبادي نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با صبح‌توس اظهار کرد: زماني تا پايان دوره رياست جمهوري فعلي نمانده است و هر اقدامي به جز اصلاح تصميمات فعلي رئيس جمهور اتلاف زمان تلقي شده و بي‌فايده است.

وي افزود: در اين زمان کوتاه بايستي تعامل بيشتر بين رئيس جمهور و نمايندگان مجلس صورت گيرد و از وزرا و کميسيون‌ها بخواهيم که  سياست‌هاي غلطشان را اصلاح کنند.

نجم آبادي نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اکنون بيشتر مشکلات اقتصادي ناشي از اولويت بندي اشتباه دولت در حل مسائل است که مردم را به تنگ آورده است.

با توجه به اينکه در سال پاياني دولت فعلي هستيم علي رغم مشکلات موجود، به نظر ميرسد که فقدان دولت و بلاکليفي وضعيت اقتصادي را به مراتب بدتر خواهد کرد.

 

نماينده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس:

مجلس وظيفه نظارتي خود را پر رنگ تر کند/استيضاح به صلاح نيست

حجت الاسلام محمدرضا مبلغي در گفت و گو با سفير افلاک با اشاره به موضوع استيضاح رئيس جمهور اظهار داشت: با توجه به اين که چند ماه بيشتر تا انتخابات رياست جمهوري باقي نمانده، ضروري است تا در اين مدت باقيمانده مجلس و دولت تعامل داشته باشند.

وي افزود: مجلس وظيفه نظارت دارد و مي تواند در اين مدت اين وظيفه را  پررنگ تر کند و همراه با تعامل باشد حتي اگر نياز است نمايندگان تذکرات لازم هم بدهند.

حجت الاسلام مبلغي تصريح کرد: استيضاح رئيس جمهور در اين شرايط سودي براي مردم و کشور ندارد حتي ممکن است سبب زيان و التهاباتي شود. اگرچه نمايندگان انتقاداتي نسبت به دولت و کوتاهي هايي که نسبت به بعضي از وظايف دولت دارند اما استيضاح به صلاح نيست.

وي با اشاره به اين که در حال حاضر مهمترين کار رسيدگي به مسائل اقتصادي است بيان کرد: تعامل بيشتر با وزار يا همفکري با آنها در کميسيون ها در راستاي بررسي مشکلات اقتصادي و يا مطالباتي که نمايندگان از وزار و دولت دارند مي تواند در حل اين مشکلات موثر باشد.

مبلغي افزود: مجلس وظيفه نطارت دارد و مي تواند در اين مدت اين وظيفه را  پررنگ تر کند و همراه با تعامل باشد حتي اگر نياز است نمايندگان تذکرات لازم هم بدهند.

نماينده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شوراي اسلامي عنوان کرد: اگرچه نمايندگان انتقاداتي نسبت به دولت و کوتاهي هايي که نسبت به بعضي از وظايف دولت دارند اما استيضاح به صلاح نيست.

وي با اشاره به اين که در حال حاضر مهمترين کار رسيدگي به مسائل اقتصادي است بيان کرد: تعامل بيشتر با وزار يا همفکري با آنها در کميسيون ها در راستاي بررسي مشکلات اقتصادي و يا مطالباتي که نمايندگان از وزار و دولت دارند مي تواند در حل اين مشکلات موثر باشد.

 

نائب رئيس کميسيون فرهنگي مجلس:

استيضاح روحاني در شرايط فعلي تبعات مناسبي ندارد/ با طرح سوال از رئيس‌جمهور موافقم

غلامرضا منتظري در گفتگو با خبرنگار گلستان ما پيرامون طرح استيضاح رئيس جمهور، اظهار کرد: با توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در آغاز شروع به کار مجلس و خطوط کلي که ترسيم کردند در مجموع اين استيضاح را به مصلحت نمي دانم.

وي افزود: به دليل مشکلات و تنگناهاي معيشتي و اقتصادي و ضعف مديريت هايي که وجود دارد بايد به آحاد مردم حق داد که نگران باشند و انتظار ويژه هم مردم از مجلس دارند که طبيعي است.

نائب رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: انتظار اين است که در کوتاه ترين زمان ممکن که اين مشکلات سر و ساماني داده شود، نرخ ارز به ثبات برسد،  وضعيت لجام گسيخته بازار کنترل شودT مجلس در جاي خودش  اين کار را شروع کرده و بخشي از اقدامات را انجام داده است.

وي با بيان اينکه با طرح سوال از رئيس جمهورموافق هستم، تصريح کرد: استيضاح باتوجه به شرايط کنوني کشورتبعات مناسبي ندارد و البته ديدگاه ها مختلف است برخي از نمايندگان پيگير آن هستند امابا توجه به ديدگاه کلي مقام معظم رهبري و شرايط فعلي نگاهم بر اين است که سوال را در دستور کار قرار دهيم.

منتظري اضافه کرد: معتقدم با سوال در اين شرايط مي توان به اهداف مد نظر دست يافت. مهم اين است که آقاي رئيس جمهور در مجلس حضور پيدا کند و پاسخگوي انتظارات نمايندگان ملت باشد.

نماينده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه در اين شرايط مهمترين مسئله حفظ سرمايه اجتماعي است، اذعان کرد: سرمايه اجتماعي مهمترين عامل پشتوانه يک کشور محسوب مي شود و با ميزان رضايت مندي  گره خورده و  رضايت مندي مردم هم ارتباط معناداري با ميزان خدمات، رفاه در زندگي، کاهش کمبودها و مشکلات دارد، لذا انتظار است اقاي رئيس جمهور از رخوت و سستي خارج شوند وبا نگاه جهادي از دولت با تمام توان ظرفيت براي حل اين مشکلات استفاده کنند و تعامل جدي تري با مجلس داشته باشند.

وي بيان کرد: در شرايط فعلي مردم از تمام توانمندي و ظرفيت ها در نهايت صبر و بردباري گام در اين مسير گذاشتند، حق مردم اين نيست که هر روز شاهد اين شرايط در کشور باشند  و بدون ترديد قوه مجريه در ميان سه قوه در ثبلت قيمت، بازار ارز و ..نقش اصلي را ايفا مي کند و لازمه ان اين است که دولتمردان با احساس مسئوليت بيشتري رفتار کنند.

منتظري با بيان اينکه اگر دولتمردان خود را به جاي مردم بگذارند، از بي تفاوتي خارج مي شوند، گفت: نبايد زحمات برخي از وزراي دولت را ناديده گرفت اما شرايطي  که بر دولت حاکم است شايسته مردم نيست  بايد خيلي هوشمندانه و دقيقتر و با احساس مسئوليت بيشتر براي آسايش، رضايمتدي مردم و جلب اعتماد مردم تلاش کنند.

 

نماينده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس:

حضور معاون اول به جاي رئيس‌جمهور تفاوتي در شرايط فعلي ندارد/ بايد مدارا شود تا مردم در خرداد تصميم بگيرند

محمد علي‌پور در گفت‌وگو با اروم نيوز، در رابطه‌با طرح استيضاح روحاني اظهار داشت: استيضاح حق نمايندگان و ابزار نظارتي مجلس است ولي اين استيضاح در حالي است که آخرين روزهاي دولت است و استيضاح باعث مي‌شود که روحاني ناکامي‌هاي خود را به‌پاي مجلس مي‌نويسد و خواهد کفت نگذاشتند کار کنم.

وي به ديدگاه رهبر انقلاب در خصوص عملکرد دولت اشاره کرد و افزود: دولت کار خود را انجام دهد و مجلس نيز حق نظارت دارد.

نماينده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه دولت روحاني نسبت به حل مسائل کشور بي‌تفاوت است، عنوان کرد: دولت نقشي در کنترل گراني‌ها و قيمت‌ها ندارد و انگار دولتي نيست.

وي به سوءاستفاده دشمنان از استيضاح رئيس‌جمهور اشاره کرد و گفت: در چند ماه باقي‌مانده انتخابات رياست‌جمهوري انجام نمي‌شود و معاون اول سرکار مي‌آيد که اين امر فايده‌اي ندارد.

علي‌پور گفت: نبايد بگذاريم روحاني به‌آساني از پاسخ‌گويي شانه خالي کند.

وي افزود: با شرايط اقتصادي و سياسي و بين‌المللي استيضاح منطقي نيست. در شرايط فعلي بايد با دولت مدارا کنيم تا اين مدت نيز بگذرد تا ملت در انتخابات خرداد تصميم اساسي را بگيرد و رئيس‌جمهور مناسبي انتخاب کند.

نماينده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه شرايط شبيه سال آخر دولت احمدي‌نژاد است، گفت: استنباط نمايندگان از راه‌حل استيضاح است. مردم فشارهايي مي‌آورند و درخواست‌هايي دارند ولي نبايد دچار جوزدگي و احساسات باشيم و عاقلانه و منطقي تصميم بگيريم.

وي در رابطه با اقدام ۶۰ نفر از نمايندگان که پاي طرح امضا کردند، گفت: افرادي که امضا کردند فکر مي‌کنند راه چاره استيضاح است و البته استيضاح حق نمايندگان است.

 

نماينده فريدن:

استيضاح رئيس جمهور بازي در زمين دشمن است/ موافق طرح سؤال از رئيس جمهور هستم

حسين محمدصالحي در گفت و گو با صاحب نيوز با بيان اين که موافق استيضاح رييس جمهور نيست و آن را امضا نخواهد کرد، گفت: در شرايط کنوني که دشمن به دنبال ايجاد نفاق و دودستگي در جامعه، آن هم در شرايط کنوني است بايد نيروها را براي وحدت و همگرايي براي رفع مشکلات متمرکز کرد.

حسين محمدصالحي البته اظهار کرد: موافق طرح سؤال از رئيس جمهور هستم تا ضمن ريشه يابي مشکلات اقدامي در جهت بهبود وضعيت کشور صورت بگيرد.

وي گفت: در حال حاضر در تلاشيم قوانيني را در مجلس به تصويب برسانيم که در کوتاه مدت بخشي از مشکلات اقتصادي کشور را مرتفع کند.

اين نماينده مجلس با انتقاد از برخي نمايندگان که صحبت از محاکمه مسئولان کشور مي‌کنند، عنوان کرد: محاکمه هر فردي در جامعه برعهده قوه قضائيه است و افراد نبايد با چنين صحبت‌هايي فضاي کشور را برهم بزنند.

 

نماينده سمنان:

با استيضاحي که مشکلي را حل نکند، موافق نيستم



عباس گلرو نماينده سمنان، مهديشهر و سرخه در گفت وگو با مرآت گفت: استيضاح رئيس جمهور در بعد خارجي موجب خرسندي دشمنان و ناراحتي متحدانمان خواهد شد.

وي خاطرنشان کرد: گرچه به عملکرد دولت انتقاد جدي دارم اما با استيضاحي که مشکل مردم را حل نکند موافق نيستم.

 

نماينده پارس آباد در مجلس:

استيضاح، گرفتن ماهي از آب گل آلود است/ روحيه جهادي در دولت وجود ندارد

عباس جهانگير زاده، نماينده پارس آباد در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو  اختصاصي با صبح زاگرس،درخصوص طرح استيضاح رئيس جمهور با اشاره به اينکه بايد توجه داشت که بحث استيضاح رئيس جمهور در مجلس مي تواند نظر عده اي باشد و عده اي هم موافق اين طرح نباشند گفت : به نظر هم مي رسد بحث استيضاح رئيس جمهور درست نباشد و اين موضوع در مجلس همچنان در حد بحث و هنوز هم نهايي نشده است.

وي افزود: البته بنده نمي خواهم به اين موضوع استيضاع ورود کنم ، به جهت اينکه تمام دنيا درگير مشکلاتي هستند و فقط مشکل کشورمان نيست و اگر امروز در کل دنيا بحث کرونا مطرح است اينجا هم در کنار کرونا درگير مشکلات ديگري هم هستيم.

جهانگيرزاده درادامه تصريح کرد:البته مشکلاتي در داخل کشورمان وجود دارد و کسي هم نمي تواند منکر اين امر شود اينکه با استيضاح رئيس جمهور اين مشکل حل خواهد شد اين نظر بنده نيست،البته بحث براين است که به جاي طرح اين موضوع دولت را بايستي کمک کنند،هرچند مجلس هم تا به امروز تا جايي که توانسته همکاري لازم را انجام داده و به نوعي هم دست دولت را گرفته است.

نماينده پارس آباد در مجلس گفت: اصلا بحث استيضاح مطرح نيست و اينکه يک عده اي هم نظرشان بر اين است که بخواهند از آب گل آلود ماهي بگيرند؛اما عده اي از نمايندگان هم هستند که به جاي اين امر معتقدند که بايد دولت را کمک کنيم و دست دولت را بگيريم ،هرچند دولت کاستي هاي بسيار زيادي دارد و مي توانست بهتر از اين هم عمل کند و برنامه اي براي رفع رمشکلات مردم داشته باشد.

وي افزود:به هرحال مجلس نمي تواند نسبت به عملکرد دولت بي تفاوت باشد، اگرچه بايد با همکاري با دولت مشکلات کشور را حل کنند و ما عده اي از نمايندگان مجلس با اين طرح مخالف هستيم که با استيضاع بشود مشکلات کشور را مرتفع کرد.

جهانگيرزاده ادامه داد: متاسفانه يک سري از مسئولين احساس مسئوليت نمي کنند يا اينکه خودشان را عضوي از اين مملکت نمي دانند،انقلابي عمل نمي کنند و راه و آرمان شهداء را گم کرده اند،بنابراين بارها به مسئولين دولتي مطرح کرده ايم که آمده ايم تا دست شماها را بگيريم و ياري تان کنيم اما اينکه آنها نمي خواهند به هر نيت و هدفي از مجلس کمک بگيرند، خود جاي بسي تامل دارد.

نماينده پارس آباد در مجلس اظهارکرد: بنابراين امروز مردم در مشکلات غرق شده اند،به هرحال خودمان هم از مردم هستيم اما عده اي در بدنه دولت احساس مسئوليت نمي کنند،بارها هم عرض کرده ايم و به اطلاع رئيس جمهور هم رسانده ايم که متاسفانه تا به امروز نتيجه اي حاصل نشده است.

وي افزود: مجلس در دوراهي استيضاح مانده است،هرچند به نظر بنده استيضاع کليد حل مشکلات کشور نيست،به هرحال دولت بايد از مجلس کمک بگيرد و نظر بخواهد چرا که مشکلات کشورمان خيلي زياد تر اين موضوعات است گرچه قيمت خودرو،دلار ، کالاها و از طرفي حقوق پايين مشکلات زيادي را براي مردم ايجاد کرده است.

 جهانگيرزاده درادامه گفت:معتقدم که حل مشکلات با همکاري مجلس و دولت ميسرخواهد شد،و باورکنيد که کل نمايندگان مجلس براي حل مشکلات مردم و ياري دولت آماده اند درحالي که يک سري نهاده هاي دامي و کشاورزي حدود 4ماه است که در بنادر جا خشک کرده اند که  آزاد کردن و در اختيار مردم گذاشتن که ديگر زور و کارشناس خارجي نمي خواهد.

نماينده پارس آباد در مجلس تصريح کرد: ما مي خواهيم دست دولت را بگيريم و مشکلات کشورمان حل شود،آز آنطرف آمريکا و اسرائيل هم دارند فشار مي آورند ،اگر ما هم در داخل کشور به دولت فشار بياوريم اين امر منطقي به نظر نمي رسد،اما اينکه دولت را کمک کنيم همه اتفاق نظر دارند اما از طرفي هم دولتي ها خيلي کم از راهکارهاي مجلس استقبال مي کنند.

نماينده مردم در مجلس:

جهانگيري نمي تواند عهده دار مسئوليت رئيس جمهور باشد

راستي افزود: اگر رئيس جمهور بخواهد استيضاح بشود آقاي جهانگيري نمي تواند عهده دار مسئوليت وي باشد، زير آقاي جهانگيري به عنوان معاون رئيس جمهور خود الان در ميدان کار است و اکثر مسئوليت هاي رئيس جمهور را معاون ايشان انجام مي دهند و جهانگيري در اين وضعيت آشفته اقتصادي چه کاري براي بهبود معيشت و اقتصاد مردم کرده است؟ معلوم است از اين تيم  کاري بر نمي آيد اگر بر مي آمد که وضعيت کشور اين نبود، به هر حال رئيس جمهور بيايند صحن ببينيم چه مي شود.

راستي در خصوص اينکه چرا مجلس به جاي استيضاح نمي آيد و به دولت فشار بياورد تا وارد ميدان بشود و کار کند تا مشکلات اقتصادي مردم بر طرف بشود نيز گفت: مطمئن باشد تا آخرين درجه فشار را مجلس آورده متاسفانه از اين طريق نتيجه اي نگرفت، شما کي ديديد که همزمان هفت الي هشت وزير در کميسيون ها باشند.

وي افزود: امضاء کنندگان استيضاح رئيس جمهور مي دانند اين استيضاح دردي از دردها رو هم دوا نکند.

راستي در ادامه بيان کرد: نمي شود که مملکت را اين طور رها کرد، اگر کميته جهادي بفرستيم وسط ميدان بهتر اين اينها کار مي کنند، با وجود اين همه ابزار و تجهيزات، و اين همه نيروي انساني متخصص اين وضع نشان دهند مديريت ضعيف است، ما نه منابع کم داريم و نه پتانسيل نيروي انساني متخصص بلکه در بخش مديريت و روحيه جهادي ضعف داريم.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: نشستن و از دور دستور دادن چاره مشکلات مملکت نمي شود، همانند سپهبد شهيد "حاج قاسم سليماني" بايد طرف برود و بگويد بيايد و نگويد برويد من هم مي آيم.

وي در پايان افزود: به هر حال اينکه مي گويند برويد من هم مي آيم و بعد خودش هم نيايد مشکل ماست اين نشان مي دهد که روحيه جهادي در اينجا جايش خالي است و  حتما بايد چاره انديشي بشود، نمي شود که اين طور وضعيت را رها کرد و  الان واقعا مردم در موضوع معيشت خيلي مشکل دارند، ببينيد اکثر خانواده ها جوان بيکار تحصيل کرده در خانه دارند و متاسفانه فرزندان شرمنده پدر و مادر هستند و برعکس و اين وضع غير قابل تحمل شده است و حتما بايد چاره انديشي در اين خصوص بشود.


عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي:

دولت کم کار است اما استيضاح رئيس جمهور به صلاح کشور نيست

دولت کم کار است اما استيضاح رئيس جمهور به صلاح کشور نيست

 

حجت‌الاسلام حسن شجاعي امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهارداشت: نظارت مجلس شوراي اسلامي بر دولت بايد نظارت قوي و موثر باشد و اگر چنين نظارتي وجود نداشته باشد، مشکلات افزايش مي‌يابد.

وي افزود: اين دولت کم کار است و آنگونه که بايد نمي‌تواند مشکلات کشور را حل کند اما با توجه به شرايط امروز کشور استيضاح رئيس جمهور را به صلاح کشور نمي‌دانم.
 
نماينده مردم ابهر و خرم‌دره بيان داشت: استيضاح رئيس جمهور و روي کار آمدن معاون اول، شرايط کشور را تغيير نمي‌دهد و چه بسا با شرايط بدتري مواجه شويم.
 
حجت‌الاسلام شجاعي بيان داشت: استيضاح نمي‌تواند مشکلات به بار آمده اقتصادي را حل کند و بايد به دنبال راه حل مناسب بود.
 
 
 

نماينده مردم نوشهر و چالوس در مجلس:

استيضاح رئيس جمهور کمکي به حل مشکلات نمي‌کند/لزوم وحدت قواي سه‌گانه براي بهبود معيشت مردم

 
محمدعلي محسني بندپي در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در پاسخ به اين سوال که آيا شما در شرايط فعلي و در چند ماه به برگزاري انتخابات آتي، موافق استيضاح رئيس جمهور هستيد؛ اظهار کرد: بنده نه تنها مخالف استيضاح از رئيس جمهور در شرايط فعلي هستم بلکه با طرح سوال از رئيس جمهور نيز مخالفم.

وي افزود: چرا که با توجه به شرايط فعلي کشور و مطابق فرمايشات مقام معظم رهبري، آنچه در شرايط فعلي بيش از هر زمان ديگري ضرورت دارد وحدت بين قوا، همدلي و همفکري درون هر يک از قوا است.

نماينده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: در شرايط کنوني بايد با حداکثر بهره‌وري از حداقل منابع موجود در شرايط تحريم، با هم افزايي و تقويت همه آن چپزهايي که داريم بتوانيم گره از مشکلات مردم باز کنيم.

 عضو مجمع نمايندگان مازندران، ادامه داد: آن چيزي که مهم است اين است که در شرايط فعلي، استيضاح رئيس جمهور و سوال از رئيس جمهور، نه تنها هيچ گره‌اي از مشکلات مردم را حل نخواهد کرد، بلکه فضا را براي جولان سودجويان و محتکران و افرادي که چشم ديدن توسعه انقلاب اسلامي را ندارند، باز خواهد کرد.

محسني بندپي با طرح اين سوال که شما فرض کنيد که رئيس جمهور از سمت خود کناره‌گيري کند، چه اتفاقي خواهد افتاد؛ تصريح کرد: برخي از نمايندگان مجلس، روش مناسبي را در پيش نگرفته‌اند و توهين به دولت، توهين به وزاء، خارج شدن از مدار اخلاق و دور شدن از ابزارهاي قانوني براي بررسي عملکرد مديران در قوه مجريه، اوضاع را نه تنها بهتر نخواهد کرد بلکه وخيم‌تر نيز خواهد کرد.

وي در پاسخ به اين سوال که به نظر شما مجلس اکنون بايد چه سياست و راهکاري را در پيش بگيرد؛ اعلام کرد: آنچه که اکنون مهم است آن است که مجلس شوراي اسلامي با تصويب قوانيني که به تقويت معيشت مردم کمک مي‌کند مثل بسته‌هاي اقتصادي که مطرح شده و مثل برخي فعاليت‌هاي دولت که در شرايط کرونايي حال حاضر کشور به نوعي متوقف شده است، مي‌شود با جابه‌جايي در تبصره‌هاي قانون برنامه بودجه سال 99 مي‌توان کمک کرد به معيشت مردم و از طرفي ديگر مي‌تواند با کمکي که ديپلماسي پارلماني دولت و جمهوري اسلامي ايران در پيش مي‌گيرد مي‌تواند عملا کمک کنند تا پول‌هاي بلوک‌شده جمهوري اسلامي ايران به ويژه در کشورهاي همسايه و مسلمان ما، آزاد شود که خود اين امر، بسيار کمک کار شرايط فعلي خواهد بود.

نماينده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: آن چيزي که همه ما به خوبي مي‌دانيم اين است که استيضاح رئيس جمهور و يا سوال از رئيس جمهور، در شرايطي که حداکثر دشمني‌ها و تحريم‌ها را از طرف امريکا داريم و شرايط اقتصادي مملکت که به واسطه ويروس منحوس کرونا در حالت بحراني رسيده است، کمکي نخواهد کرد.
 
 

نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي:

طرح استيضاح رييس جمهور تنها تلنگري براي بيداري دولت است

بهزاد رحيمي در گفتگو با خبرنگار  کُردتودي، اظهار کرد: در حالي که انتظار مي رود همه مسوولين برنامه محور باشند و در راستاي تامين منافع اقتصادي عمومي حرکت کنند، اما اين مهم هيچ گاه به طور مطلوب به منصه ظهور نرسيده است و قربانيان عدم مديريت صحيح و برنامه محور نبودن مردم هستند؛ حرکت کردن در قالب برنامه هاي ملي و دوري از سياسي کاري موضوع مهمي است که رشد و توسعه اقتصاد را به دنبال دارد در حالي که در ايران ديدگاه هاي سياسي، مانع اجراي درست طرح هاي اقتصادي شده اند؛ بي شک برخوردها و موضع گيري‌هاي سياسي، نتيجه اي جز هدر رفت سرمايه هاي ملي را به دنبال ندارد.

وي افزود: مشکلات اقتصادي کشور دو دليل مهم دارد، يکي سياستگذاري اشتباه در حوزه اقتصادي و دوم ناکارآمدي مديران به ويژه ضعف شديد مديريتي در هفت سال اخير؛ وقت آن رسيده که از خود بپرسيم که چرا هر دولتي که طي سه دهه اخير روي کار آمده نتوانسته فاصله طبقاتي را از بين ببرد و اين فاصله هر روز بيشتر شده است.
 
رحيمي با اشاره به کليد خوردن طرح استيضاح رئيس جمهور توسط مجلس يازدهم عنوان کرد: البته اين استيضاح بيشتر جنبه بيدار کردن دولت از وضعيت بحراني کنوني دارد و گرنه بعد از استيضاح اقاي روحاني که قطعا تا دوماه زمان خواهد برد، دولت تا سه ماه توسط معاون اول ايشان اداره مي گردد که کابينه تغييري نخواهد کرد و ادامه دهنده سياست دولت روحاني است و بعد از آن سه ماه به انتخابات رياست جمهوري زمان باقي مي ماند  که عملا اتفاق چنداني رخ نخواهد داد, پس بايد با فشار مجلس  دولت از حالت بيکاري خارج شود.
 
وي با بيان اينکه دولت از  ظرفيت هايي که در اختيار دارد استفاده نمي کند تصريح کرد: دولت، شرايط موجود را ناديده گرفته است و يکي از مشکلات و معضلاتي که وجود دارد، حضور در سال پاياني دولت است و انگيزه‌ها نيز کمتر است اما تجربيات در سال‌هاي گذشته مي‌تواند به دولت کمک کند تا اگر عزم و اراده‌اي در دولت وجود داشته باشد، بهتر کارها را دنبال کند.
 
رحيمي عوامل طرح عدم کفايت واستيضاح دولت تدبير و اميد را اينگونه تشريح کرد : کم کاري، ضعف، سستي، ناتواني و عدم کفايت در اداره قوه مجريه به شکلي که آثار آن در آشفتگي، به هم ريختگي و نابساماني امور کشور براي آحاد ملت شريف ايران مشهود و ملموس است.
 
وي با اشاره به اينکه با شعار و عنوان تدبير و اميد دولت روحاني روي کار آمد اضافه کرد: امروز خلاف هر دوي آنها محقق شده است؛ يعني نه تدبيري در کار اداره کشور مي‌بينيم و نه اميدي در کشور ايجاد شده است و نااميدي را بر کشور حاکم کردند، بسياري از اقدامات دولت مصداق واضح بي تدبيري است؛ به نظر مي‌رسد که رئيس جمهور از اداره کشور مستاصل شده و به جاي آنکه به استيصال خود اعتراف کند به دنبال مقصر مي‌گردد و دائماً مشکلات را به جاهاي ديگر ارجاع مي‌دهد و در اين ميان گاهي آمريکا را مقصر مي‌داند و گاهي مجلس را که چند ماه بيشتر نيست که روي کار آمده است.
 
رحيمي تاکيد کرد: رئيس جمهور به جاي اينکه دنبال مقصر وضع فعلي باشد مسئوليت اقدامات خود را بپذيرد و در اين ماه‌هاي پاياني صادقانه با مردم مواجه شود، چون همه مي‌دانند که او مقصر است و بايد تيم اقتصادي را به کار مي‌گرفت که از پس اداره معيشت مردم بر بيايند.
 
وي در پايان خاطر نشان کرد: اگر چه مجلس اعلام آمادگي کرده و همچنان منتظر حرکت و برنامه‌هاي نجات بخش اقتصادي از طرف دولت است اما در کنار دولت بايد بدانند که اين مجلس با هر گونه کم کاري و بي توجهي و سهل انگاري قطعاً برخورد خواهد کرد.
 
 

نماينده کرمانشاه:

با استيضاح رئيس جمهور مخالفم/ دستاوردي جز تفرقه و ناراحتي ندارد

 

محمد رشيدي در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: به چند دليل استيضاح رئيس جمهور در شرايط فعلي به صلاح نيست. تا زماني که استيضاح اعلام وصول شود و در صحن مجلس راي آورد چند ماه طول مي‌کشد و از آنجا هم که معاون اول رئيس جمهور سه ماه مي‌تواند جايگزين وي شود و البته معاون اول هم با رئيس جمهور تفاوتي ندارد بلکه بر همان رويه و روش است، پس با استيضاح مخالف هستيم.

رشيدي خاطرنشان کرد: اگرچه به کم‌کاري هاي دولت انتقاد داريم اما مخالف استيضاح هستيم و اين به معناي موافقت با عملکرد دولت نيست؛ بنده جزو مخالفين و منتقدين عملکرد فعلي دولت هستم.

وي بيان کرد: در حال حاضر در قوه مجريه کم‌کاري، آشفتگي، بي برنامگي و عدم ارتباط با ساير قوا ديده مي‌شود اما با اين حال استيضاح در شرايط فعلي به صلاح نيست.

رشيدي تصريح کرد: با استيضاح، آقاي جهانگيري هم سه ماه به عنوان رئيس‌جمهور جايگزين خواهد شد که با لحاظ تعطيلي ۱۵ روزه کشور در آغاز سال، ۲ ماه فرصت باقي خواهد ماند پس چرا دو ماه زودتر انتخابات برگزار شود در آن صورت چه دستاوردي جز تفرقه و ناراحتي نصيب مملکت خواهد شد ضمن اينکه توپ هم در زمين مجلس خواهد افتاد که نگذاشتند دولت کار کند.

نماينده مردم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي گفت: همچنين فشارهاي خارجي و تحريم هاي حداکثري بر کشور تحميل شده که به همبستگي، وحدت و همکاري قوا نياز دارد. اگر قرار باشد که در داخل کشور هم دچار تشتت و در هم ريختگي شويم آنچه که دشمنان با هدف فروپاشي کشور مي‌خواهند، رقم مي خورد.

وي خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبري هم تاکيد کردند که همه دولت‌ها تا آخر برنامه هاي خود را انجام دهند؛ البته نمي‌خواهيم از معظم له هزينه کنيم بلکه بر اساس آنچه امروز وجود دارد عقلانيت نمي پذيرد که اين کار انجام گيرد.

نماينده مردم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي گفت: وظيفه نمايندگان مجلس اين است با سوال، تفحص، پيگيري، اعمال نظارت و درخواست بيشتر از قوه مجريه سعي کنند برنامه هاي دولت بر روالي قرار گيرد که در اين مدت باقيمانده نهايت تلاش در خدمتگزاري به مردم انجام شود.

رشيدي تصريح کرد: با استيضاح هيچ اتفاق خوبي براي مردم رخ نخواهد داد جز اينکه شاهد از هم گسيختگي داخلي و شادي دشمنان خارجي خواهيم شد.

وي عنوان کرد: درصدد هستيم نمايندگان مجلس کمک کنند مشکلات مرتفع شود و در حد توان چند طرح خوب مطرح شود تا دولت را وادار کنيم که رويه خود را به سمت خدمت بيشتر به مردم سوق دهد بر همين مبنا در شرايط فعلي با استيضاح مخالف هستيم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html