پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230370
بام ايران مرکز توليد بادام کشور/ بادام چهارمحال و بختياري ظرفيت برند سازي را دارد
تاریخ انتشار : 1399/07/13 09:56:00
نمایش : 1524
بادام اين استان توانسته در بسياري از بازار هاي جهاني ورود پيدا کند و در اين بازار ها به علت کيفيت بالاي آن جايگاه قابل توجهي پيدا کند ، هم اکنون بيشترين بادام چهارمحال و بختياري به کشور هندوستان و کشور هاي حوزه خليج فارس صادر مي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز ؛ استان چهارمحال و بختياري يک استان سردسير در رشته کوه زاگرس است که به علت داشتن شرايط آب و هوايي خاص و آب کافي زمينه توسعه در حوزه کشاورزي را دارد.

هم اکنون استان چهارمحال و بختياري توانسته در توليد بسياري از محصولات باغي رتبه برتر در کشور را کسب کند که مهمترين آنها بادام، گردو و هلو است.

درخت بادام به واسطه مقاومت بسيار بالا و بازده اي مطلوب در اين استان در بسياري از مناطق استان کاشته شده است و باغات بادام توسعه يافته است.

يکي از مهمترين نقاط استان چهارمحال و بختياري در توليد بادام منطقه سامان است که هم آب با کيفيت و هم خاک حاصلخيز براي کاشت درخت بادام دارد. همچنين در شهرستان بن نيز باغات درخت بادام توسعه يافته است و يکي از مناطق ديگر استان در توليد بادام است.

بادام استان چهارمحال و بختياري در ارقام بادام ربيع، بادام سفيد، بادام سنگي و... توليد مي شود.

بادام اين استان توانسته در بسياري از بازار هاي جهاني ورود پيدا کند و در اين بازار ها به علت کيفيت بالاي آن جايگاه قابل توجهي پيدا کند. هم اکنون بيشترين بادام چهارمحال و بختياري به کشور هندوستان و کشور هاي حوزه خليج فارس صادر مي شود.

از کودهاي شيميايي براي پرورش بادام کمتر استفاده ميکنم

مرادي يکي از باغداران در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ اظهار کرد: بنده بعنوان يک توليد کننده باغي ، بادام توليدي خود را که از نوع مامائي هست حدود 385 گرم با 85 عدد عيارسنجي کردم در حالي که همين بادام  توسط کشاورز ديگري که  در کنار تجربه  فاقد علم و دانش مهندسي است  250 گرم با 130 عدد مي باشد . که تفاوت اين دو  در فروش و صادر کردن محصول چشمگيراست.

وي با اشاره به اينکه تا جايي که امکان دارد نبايد از سموم کشاورزي استفاده کرد گفت: محصولي که از کود و سموم کشاورزي کمتر استفاده شده يا اصلا استفاده نشده است  و آن هم براي مبارزه با آفات و امراض با روش هايي بجزء شيميايي ،  محصولي که بدين روش توليد مي شود نيترات و ميزان سموم و هورمون ها  در آن کم بوده  که به اين محصول ارگانيک مي گويند .

مرادي خاطر نشان کرد: اما  محصول سالم يک درجه پايين تر از محصول ارگانيک مي باشد که  ممکن است از کود شيميايي و سموم استفاده شده  ولي به اندازه و استاندارد  استفاده نشده باشد .

وي اذعان داشت: اکثر محصولات من به کشورهاي حوزه خليج فارس صادر مي شود و مقداري از ان نيز مصرف خود استان است.

شهرک تخصصي بادام فرصتي براي برندسازي بادام

مدير شرکت شهرک‌هاي کشاورزي چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛  با اشاره به استعداديابي و توسعه باغات در اراضي شيبدار استان، اظهار داشت: مسائلي مانند برندسازي و شناساندن ارزش بادام در بازار سبب شده است تا شهرک تخصصي بادام در مساحت بيش از ۲۰ هکتاري در شهرستان سامان شناسايي و مکان‌يابي شود.
 
دلشاد جهانبخشي با بيان اينکه از ۱۴ هزار باغ موجود در شهرستان سامان بيش از ۱۰ هزار هکتار زير کشت بادام است، تصريح کرد: شهرک صنعتي بادام حدود انتظارات واقعي توليد بادام در استان را افزايش مي‌دهد.
 
وي تغيير الگوي کشت، اصلاح و نوسازي باغات را از ديگر مزيت‌هاي راه‌اندازي شهرک تخصصي بادام در استان برشمرد و بيان کرد: اين شهرک سبب مي‌شود اقتصاد خودگرداني با مشارکت مردم براي تکميل زنجيره توليد بادام در استان شکل گيرد و کشاورزان و باغداران شناخت کاملي از بازار پيدا کنند.
 
اين دانش‌آموخته دکتراي کسب و کار ادامه داد: راه‌اندازي اين شهرک علاوه بر افزايش آگاهي باغداران، حضور دلالان در بازار بادام را نيز کاهش مي‌دهد.
 
جهانبخشي با بيان اينکه شهرک تخصصي بادام سبب مي‌شود حجم سرمايه‌گذاري انجام شده از قبل و حجم متوسط ريالي درآمد سالانه، بيش از سه هزار ميليارد ريال گردش مالي پيدا کند، ادامه داد: توليدکنندگان مي‌توانند با استفاده از اين فرصت براي حفظ و ايجاد اشتغال و توليد محصول با کيفيت برنامه‌ريزي کنند.
 
وي بسته‌بندي کالا را همانند نيروي جاذبه براي جذب مصرف‌کنندگان دانست و تصريح کرد: شهرک تخصصي مي‌تواند علاوه بر حفظ و تثبيت اشتغال، ضلع چهارم توسعه يعني رسانه‌اي کردن اقتصاد کشاورزي در قالب برندسازي محصول در سطح استاني، فرااستاني و فرامنطقه‌اي را نيز انجام دهد.
 
مدير شرکت شهرک‌هاي کشاورزي چهارمحال و بختياري يادآور شد: شبيه‌سازي شهرک صنعتي باعث جهاني‌شدن گز بلداجي شد بدون شک بسته‌بندي مناسب و با کيفيت بادام نيز مي‌تواند برند جهاني پيدا کند.
 
جهانبخشي تاکيد کرد: هر برندي که در راستاي آشکارسازي استعدادهاي چهارمحال و بختياري به برندهاي استان افزوده شود تاثيرگذاري ديگر برندها را نيز افزايش مي‌دهد.

به گزارش جهانبين نيوز ؛ شهرستان سامان قطب توليد بادام در کشور به شمار مي‌رود که بيشترين صادرات بادام را به خود اختصاص داده است.

اين موقعيت منحصربه فرد سبب شده تا موضوع ايجاد نخستين شهرک تخصصي بادام کشور در اين شهرستان مطرح شود و با همکاري دستگاه‌هاي مربوطه به زودي عمليات اجرايي اين شهرک آغاز مي‌شود.

بهترين بادام مامايي جهان از  منطقه سامان است است از همين رو برندسازي  در اولويت مسئولين قرار گرفته است.
 
انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html