پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230315
ده‌ها مطالبه براي مديريت بازار در «فارس من»/ پويش حمايت از منبري معروف به کجا رسيد؟
تاریخ انتشار : 1399/06/22 11:11:12
نمایش : 1523
اين گزارش مرور مهم‌ترين پيگيري‌هاي انجام‌شده براي سوژه‌هاي شما در فارس من است؛ از مطالبه براي مديريت بازار تا پويش حمايت از منبري معروف.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، اوضاع اقتصاد اصلاً به‌سامان نيست؛ گراني‌هاي لحظه‌اي افکار عمومي را کلافه کرده است. از مواد خوراکي گرفته تا دلار، مسکن و خودرو. بدتر اما اين‌که هيچ سناريويي براي مديريت قيمت‌ها از جانب مسؤلين امر ارائه نمي‌شود. گلايه‌هاي مردم کاملاً به‌جا است. تواتر سوژه‌هاي ثبت‌شده در اين‌باره در «فارس من» نمودار روشن همين نگراني‌ها است. اين گزارش مرور مهم‌ترين پيگيري‌ها براي سوژه‌هاي شما در هفته گذشته است.

 

۱| تخت‌گاز گراني‌ها در بازار؛ مردم: چه کسي پاسخگو است؟

تنظيم تجارت و مديريت صنايع به‌عهده وزارت صمت است. وزارت‌خانه‌اي که حالا ماه‌ها است بدون وزير اداره مي‌شود. آن هم در اين بلبشو؛ در اين آشفته‌بازار قيمت‌ها. وقتي هر صبح بايد منتظر خبر افزايش قيمت کالاي ديگري بود. همين هفته گذشته يک روز خبر افزايش نجومي بهاي خودرو مخابره شد، روز ديگر تخم‌مرغ! بعد دلار بعد هم کَره! مردم حق دارند گلايه کنند. سوژه‌هاي متعددي در انتقاد به اين وضعيت همين هتفه گذشته در «فارس من» به‌ثبت رسيد؛

مثلاً اين سوژه که از مسؤلين مختلف مي‌خواهد براي مقابله با «گراني‌هاي لحظه‌اي» دست به کار شوند. يا اين پويش که از افزايش سرسام‌آور بهاي کالاهاي اساسي در بازار گلايه کرده و نبود نظارت بر بازار و سکوت مسؤلان ذي‌ربط را عامل آن مي‌داند. پويش بعدي در رابطه با افزايش قيمت خودرو است. سردبير سوژه با طرح يک حقيقت تلخ، مي‌نويسد: «حالا با حقوق ۹۰ ماه يک کارگر فقط مي‌توان يک پرايد خريد! علت اين همه گراني چيست؟»

 

اين کمپين هم از گراني چندباره لبنيات در بازار و قيمت عجيب و غريب «کره» گلايه مي‌کند. کمپين ديگري در رابطه با جهش ناگهاني بهاي نهاده‌هاي کشاورزي بويژه «کود شيميايي» در فارس من تشکيل شده است. افزايش قيمتي که اگر فوراً چاره نشود، امنيت غذايي را به‌خطر خواهد انداخت. مخاطب ديگري درباره گراني مسکن مي‌نويسد: «باتوجه به تورم وحشتناک مردم توان رهن و اجاره را اصلا ندارند، چرا مسئولان دولتي به فکر مردم نيستند؟»

گلايه‌هاي مخاطبان «فارس من» از گراني، يکي دو تا نيست. سفره‌هاي مردم زير چکمه‌هاي تورم افسارگسيخته به‌سرعت آب مي‌رود. بدتر اما رخوت و بي‌عملي مرگبار مسؤلان مرتبط است. سيد محسن دهنوي نماينده مردم تهران با تأييد اين موضوع در واکنش به مطالبات متعدد مردم، به‌خبرنگار ما مي‌گويد: «گراني‌هاي اخير ناشي از نبود يک مديريت واحد و منسجم است. در نبود وزير قانوني در وزارت صمت بازار هر روز شاهد تلاطم‌هاي بيشتري خواهد بود.»

 

وي هم‌چنين با گلايه از تعلل دولت براي معرفي وزير پيشنهادي براي وزارت صمت، اضافه کرد: «مهلت قانوني آقاي رئيس‌جمهور براي معرفي کانديداي مدنظرشان براي اين وزارت‌خانه به پايان رسيده است. متأسفانه با نبود وزير دست مجلس هم براي نظارت بر بازار کوتاه است. گراني خودرو و ديگر گراني‌هاي اخير فشار مالي و رواني مضاعفي را براي مردم فراهم آورد.»

تداوم بي‌عملي‌ براي مهار قيمت‌ها صداي ديگر نمايندگان مردم را هم درآورد. آنقدر که هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي به فکر تدارک يک جلسه غيرعلني باحضور مسؤلان براي ارائه توضيحات باشند. قاليباف رئيس پارلمان در اين‌باره گفت: «ما هفته آينده اين بحث را در روز يکشنبه در دستور کار خود داريم. حتماً دولت بايد درباره بازار، مسکن، ارز و بورس به مجلس توضيح دهد. اين نشست غيرعلني است تا دولتمردان در آن حضور پيدا کنند.»

 

نايب‌رئيس مجلس يازدهم هم معتقد است يکي از اولي‌ترين وظايف دولت کنترل بازار، بورس، خودرو و مسکن است. علي نيکزاد در اين‌باره به خبرنگار ما مي‌گويد: «دولت درباره افزايش قيمت‌ها در بازارهاي مختلف بايد توضيح دهد. جلسه نظارتي مجلس در اين‌باره ابتداي همين هفته برگزار خواهد شد و در آن مسؤلان امر حضور خواهند يافت. جمع بندي اين جلسه غيرعلني با دولتمردان را به استحضار مردم خواهيم رساند.»

اميدي به پاستور نيست؛ دولتي‌ها مدت‌ها است کنترل و نظارت بر بازار را عملاً رها کرده‌اند. انتظارات اما از اهالي بهارستان زياد است. نمايندگان تازه‌نفسي که اغلب با انتقاد از دولت مستقر توانستند اعتماد مردم را جلب کنند. اميد که همين نظارت‌ها همين پيگيري‌ها بتواند اندکي توفان گراني را مديريت کند. «فارس من» پيگير مطالبات متواتر شما از نمايندگان مجلس خواهد بود.

 

۲| کمپين مردم براي حمايت از منبري معروف؛ پشت‌پرده تخريب پناهيان چيست؟  

عليرضا پناهيان؛ روحاني معروفي که به منبرهاي روشن‌گرانه و جوان‌پسند معروف است. سخنراني‌هاي پرشوري که اغلب علاوه بر حکمت و تعليمات دين، مشتمل بر موضوعات اجتماعي و مشکلات مردم است. موضوعي که در سخنراني‌هاي دهه اول محرم امسال هم ادامه داشت. وقتي وي همه را به رسيدگي و مواسات با محرومين جامعه دعوت کرد. البته که اين سخنان به مذاق بعضي جريانات سياسي و حاميان وضع موجود خوش نيامد.

پروژه تخريب کليد خورد؛ انتشار مشکوک يک سند آن هم توسط يک اکانت توئيتري حامي دولت حسابي جنجالي شد. سندي که در آن ادعا مي‌شد پناهيان با در ساخت يک آپارتمان در يکي از نقاط ممتاز شهر با مالک «تک‌ماکارون» شراکت داشته است. ادعايي که البته حتي در صورت اثبات هيچ استفاده‌اي براي اثبات يک «تخلف» نداشت. جرياني مشکوک اما بي‌اعتنا به حرمت حريم خصوصي، جنگ تبليغاتي را در فضاي مجازي عليه اين خطيب معروف آغاز کرد.

 

حجت‌الاسلام پناهيان اما به احترام افکار عمومي در يکي از منبرهايش در دانشگاه هنر تهران هفته گذشته مفصلاً به اين ادعا پاسخ داد. ماجراي شراکت با مالک تک‌ماکارون را مطرح کرد؛ درباره ارزش زمين توضيحاتي ارائه کرد و البته تأکيد کرد آن يک واحد آپارتمان را چند سال پيش فروخته و الآن کاملاً «مستأجر» است! پناهيان اضافه کرد: «من چرا حرف حق را نزنم، وقتي مي‌دانم اينها چقدرشان به نهادهاي امنيتي وابسته هستند و پول‌هاي‌شان را از کجا مي‌گيرند؟»

پناهيان در ادامه اين سخنراني مسأله اصلي را مشکلات عديده اقتصادي مردم برشمرد و اضافه کرد: «همين‌هايي که امروزه لال شده‌اند نسبت به اينکه قدرت اقتصادي مردم مثلاً يک بيستم شده، و در بازار دلار و ارز و...، وضعيت اين‌گونه شده است. اگر هوس انتخابات داريد، الهي در انتخابات بعدي هم برنده شويد! چون اگر برنده نباشيد، سطل آشغال آتش مي‌زنيد و جنايت مي‌کنيد در رسانه‌ها!»

 

بازي رسانه‌هاي نزديک به دولت براي تخريب پناهيان اما مورد پسند افکار عمومي قرار نگرفت. مخاطبان زيادي در فضاي مجازي نسبت به اتهامات مطروحه درباره اين خطيب معروف واکنش نشان دادند. در همين فارس من هم کمپيني براي حمايت از ايشان شکل گرفت. اين پويش از مخاطبان مختلف مي‌خواست نسبت به موج تخريبي که عليه اين روحاني معروف راه افتاده، هوشيار باشند.

همکاران من هم‌چنين در گروه دين‌وانديشه خبرگزاري، گزارش مفصلي را از واکنش‌هاي چهره‌هاي مختلف توئيتري از حجت‌الاسلام پناهيان کار کردند. گزارشي که مفصلاً مورد توجه مخاطبان خبرگزاري هم قرار گرفت. مشروح اين گزارش را از اين‌جا بخوانيد: حمايت توئيتري از منبري انقلابي/ هدف هجمه عليه پناهيان ايجاد مارپيچ سکوت بين منبري‌هاست

 

۳| نگراني‌ها از رعايت بهداشت در مدارس؛ مديرکل سلامت آموزش‌وپرورش پاسخ داد

کرونا دست‌بردار نيست؛ روزانه هزاران مبتلا و صدها قرباني جديد. در اين ميانه اما خبر شروع آغاز سال تحصيلي جديد موجبات نگراني خانواده‌ها شد. نگراني که ريشه در عدم مراعات پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هاي بهداشتي در مدارس داشت. البته که وزارت‌خانه اعلام کرد شرکت دانش‌آموزان در کلاس‌هاي درس اختياري است. با اين همه نگراني پدر و مادرها براي فرستادن جگرگوشه‌هايشان به مدرسه ادامه داشت.

مطالبات متعددي در اين‌باره در «فارس من» به‌ثبت رسيد. مثلاً اين پويش با صدها امضا که از آموزش‌وپرورش مي‌خواست براي فراهم کردن بسترهاي آموزش مجازي تلاش کند. در بخشي از آن آمده است: «در آن مدرسه نه تنها کودکان بلکه معلمان بزرگسال هم حضور دارند پس کرونا شوخي نيست. ما شرايط چين را نداريم که فاصله‌گذاري اجتماعي در کلاس درس آن هم توسط چند بچه شلوغ عملي شود. پس مردم را فريب ندهيم.»

 

البته که وزارت‌خانه تمهيدات مناسبي را براي مراعات دستورالعمل‌ها در مدارس به کار بست. همکاران من در گروه آموزش‌وپرورش براي پيگيري آنها به سراغ مديرکل سلامت وزارت‌خانه رفتند. آقاي محسن‌بيگي مفصلاً درباره تمهيدات مختلفي که براي حفاظت از جان دانش‌آموزان در نظر گرفتند، پرداخت. از تعطيل شدن بوفه مدارس گرفته تا برنامه‌ريزي براي ضدعفوني کلاس‌ها. اگر فرزند مدرسه‌رو داريد، پيشنهاد مي‌کنم مشروح اين گفتگو را از اينجا مطالعه کنيد.

 

۴| کمپين حمايت از مأموران راهنمايي و رانندگي

انتشار يک ويدئو از تهديد يک افسر راهنمايي و رانندگي توسط يک راننده در فضاي مجازي حسابي جنجالي شد. ويدئويي که در آن راننده مأمور ناجا را تهديد مي‌کرد اگر جريمه‌اش کند، زير گرفته مي‌شود! موضوعي که بار ديگر مظلوميت اين قشر را براي بسياري از مخاطبان زنده کرد. کمپيني در همين رابطه در «فارس من» به‌ثبت رسيد؛ کمپيني که از مسؤلان امر مي‌خواست متعديان به مأموران ناجا را تنبيه کنند.

همکاران من براي پيگيري ماجرا به سراغ جانشين پليس راهور ناجا رفتند؛ سردار سيد تيمور حسيني مفصلاً پاسخگوي آن‌ها بود. وي در اين‌باره به خبرنگار ما گفت: «يکي از دغدغه هاي جدي فرماندهان حمايت قاطعانه از کارکنان در راستاي انجام ماموريت و برخورد قاطع و بدون اغماض با افرادي است که به ماموران پليس تعدي مي کنند. به هر حال با هماهنگي مراجع قضايي با افراد هتاک برخورد کرده و بي تفاوت عبور نمي‌کنيم.»

 

سردار هم‌چنين توضيحات مفصل ديگري در رابطه با آخرين آمار تصادفات، برنامه‌هاي ناجا براي برخورد با کشف حجاب در اتومبيل‌ها و ماجراي کمين کردن برخي افسران پليس پشت عوارض جاده ارائه کرد. پيشنهاد مي‌کنم براي اطلاعات بيشتر مشروح اين گفت‌وگو را از اين پيوند مطالعه کنيد.

 

فارس من در اختيار شما است؛ سامانه‌اي که براي هرچه نزديک‌تر شدن محتواي توليدي خبرگزاري به انتظارات و مسائل شما طراحي شد. سامانه‌اي که مي‌خواست کاربران محترم را در تک‌تک امورات خبرگزاري دخيل کند. سامانه‌اي که آمد تا شعار «شما سردبير فارس هستيد» را محقق کند. پاي حرف‌هايمان ايستاده‌ايم. پيگيري مطالبات شما نخستين اولويت گروه‌هاي مختلف خبرگزاري است. فراموش نکنيد؛ fars.me منتظر شما است!

 

گزارش از محمد آزادي

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html