پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230284
ريزش ارزش سهام مردم به دليل بي‌تدبيري دولت/ مقصر اصلي لغو ETF پالايشي چه کساني هستند؟
تاریخ انتشار : 1399/05/21 07:44:36
نمایش : 1471
عدم هماهنگي در دولت که امروز نمونه اي از آن در بازار سرمايه مشاهده شد بار ديگر تب و تاب نقدينگي را براي خروج از بورس افزايش داده و بي اعتمادي مردم نسبت به بازار سرمايه بسيار بيشتر شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حدود يک هفته است که خبرهاي مختلفي درباره عرضه قطعي دارا دوم موسوم به ETF در بسياري از رسانه ها منتشر شده است. همين خبرها منجر به ورود نقدينگي به سمت سهم هاي پالايشي در بورس شد به طوري که روند همه اين سهم ها در چند هفته گذشته مثبت و افزايشي بود. پالايشگاه هاي بندرعباس، تهران، تبريز و اصفهان قرار بود در اين عرضه سهام حضور داشته باشند.

قرار بود تا پايان شهريور دارا دوم و دارا سوم نيز عرضه شود يعني يک دور عرضه در مرداد ماه و دور بعدي در شهريور ماه باشد که هيچ کدام از نهادهاي متولي نظير وزارت اقتصاد و همچنين سازمان خصوصي سازي، مسئولان پالايشگاهي، سازمان بورس، وزارت نفت و ... نيز خبري مبني بر عدم عرضه دارا دوم منتشر نکردند.

هجوم سه ماهه نقدينگي به پتروشيمي ها باعث شد هر روز براي خريد اين سهام صف فروش تشکيل شده و روز به روز بر ارزش سهام اين شرکت ها افزوده شود و مردم هم به بهانه کسب سود بيشتر اين سهام را خريداري کنند.

اما امروز اعلام شد، بر اساس اعلام قبلي سازمان خصوصي‌سازي قرار بود سهام دولت در چهار پالايشگاه در قالب دومين صندوق سرمايه‌گذاري قابل معامله (etf) عرضه شود ليکن با توجه به عدم اقدام وزارت نفت در تأسيس صندوق مذکور، هيئت واگذاري در آخرين جلسه خود و با توجه به عرضه قبلي سهام شرکت پالايش نفت تبريز، عرضه باقي‌مانده بلوک سهام متعلق به دولت در سه شرکت پالايش نفت بندرعباس، تهران و اصفهان را نيز مصوب نمود، لذا بر همين اساس آگهي عرضه عمده و بلوکي سهام اين شرکت‌ها هفته گذشته منتشر شده که پس از هماهنگي با بورس تاريخ دقيق عرضه آن در بازار سرمايه مشخص خواهد شد.

اين گزارش مي‌افزايد: سازمان خصوصي‌سازي مجري مصوبات هيئت محترم واگذاري است و چنانچه در اين خصوص مصوبه جديدي به اين سازمان ابلاغ شود بر آن اساس اقدام خواهد شد، لذا تأکيد مي‌شود اخبار منتشره در سايت سازمان خصوصي‌سازي مبنا و مأخذ اقدامات مربوط به عرضه سهام دولت در بازار خواهد بود و شايسته است که با مراجعه به پايگاه اينترنتي سازمان خصوصي‌سازي به‌نشاني www.ipo.ir اطلاع‌رساني صحيح انجام گيرد.

اين ادعاي سازمان خصوصي سازي در شرايطي صورت گرفت که عليرضا صالح رئيس سازمان خصوصي‌سازي و معمارنژاد معاون وزير اقتصاد بارها و بارها اعلام کرده‌اند در نيمه نخست امسال دو ETF دولتي ديگر با تخفيف 20 تا 30 درصدي بر اساس قيمت ميانگين يک ماه آخر سهام شرکت‌هاي حاضر در اين صندوق‌ها در بورس منتهي به آگهي واگذاري به همه دارندگان کد ملي ايراني واگذار مي‌شود.

بر اين اساس اعلام اين مقامات دولتي قرار بود در صندوق داراي دوم گروه پالايشي شامل نمادهاي "شبريز، شپنا، شتران، شبندر" و در صندوق داراي سوم ترکيبي از گروه فلزي و خودرويي با نمادهاي "فولاد، فملي، خودرو، خساپا" عرضه شوند؛ و حالا مردم از بي‌برنامگي دولت در قبال عرضه‌هاي خود در بازار سهام سر کار و سردرگم هستند.

در ادامه اين کشمکش ها دژپسند توپ را در زمين وزارت نفت انداخنه و در حاشيه اختتاميه مسابقه آثار کوتاه راديويي، کار و توليد در پاسخ به اين سوال که چرا سازمان خصوصي سازي عرضه دارادوم را منتفي اعلام کرده است؟ گفت: دستگاه مربوطه در روز‌هاي اخير اعلام کرد آمادگي نداريم بر اين اساس، دارادوم به صورت بلوکي عرضه و اگر هم نتوانستيم، آن را شناور مي‌کنيم.

اين درحالي است که شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي توقف عرضه دارا دوم را تصميم وزير اقتصاد دانست و تاکيد کرد در صورت تغيير اين تصميم براي تشکيل صندوق ETF، اين شرکت و وزارت نفت آماده بوده و هستند که تمامي اختيارات خود را در اين خصوص به وزير اقتصاد تفويض نمايند.

در اطلاعيه شرکت مذکور آمده است، "طبق آخرين نظر جناب آقاي دژپسند وزير محترم امور اقتصادي و دارايي، قرار شد سهام پالايشگاه ها به صورت بلوکي فروخته شود و لذا با انتخاب اين روش عرضه، ديگر لزومي به تشکيل صندوق ETF نبوده است.

عدم هماهنگي در دولت که امروز نمونه اي از آن در بازار سرمايه مشاهده شد بار ديگر تب و تاب نقدينگي را براي خروج از بورس افزايش داده و بي اعتمادي مردم نسبت به بازار سرمايه بسيار بيشتر شده است.

بي تدبيري امروز دولت باعث ضربه جبران ناپذيري به بورس شده است؛ در حالي که روحاني در ماه هاي گذشته بر حمايت همه جانبه از بورس تاکيد کرده بود و حتي قرار بود امروز گشايش اقتصادي روحاني رونمايي شود.

اظهارات متناقض از سوي دولت در ساعات گذشته باعث شده است که بسياري از سهام داران متضرر شده و در شرايطي که شاخص کل بورس در نخستين ساعات امروز روند مثبت و رو به رشدي را تجريه مي کرد يکباره بعد از اين اظهار نظرهاي ضد و نقيض نزولي شده و با سقوط 8 هزار واحدي به 2 ميليون و 70 هزار واحد رسيد.

طبيعتا دستگاه هاي نظارتي بايد به اين موضوع ورود پيدا کرده و مشخص شود که کدام نهادها متولي اصلي زمين خوردن سهام و سرمايه مردم هستند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html