پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230265
کرونا هم به کاهش شيب ازدواج اضافه شد
تاریخ انتشار : 1399/05/05 09:29:09
نمایش : 1937
کرونا همه چيز از صنعت و اقتصاد گرفته تا عشق و محبت را با خود به قهقرا برد، چه جواناني که همه چيز را آماده کرده بودند تا تابستان زندگي جديدي را با عشق آغاز کنند اما به آن ها گفتند بايد فاصله‌گذاري اجتماعي را جايگزين جشن ازدواجشان کنند.
به گزارش جهانبين‌نيوز؛ روزهاي آغازين سال 2020 بود که خبر شيوع يک بيماري عجيب در يکي از شهرهاي کشور چين مصادره شد، آن زمان شايد کسي فکرش را هم نمي‌کرد دو ماه بعد اين بيماري وحشتناک اينگونه زندگي همه تحت تاثير قرار دهد که حتي نتوانيم يک نفس راحت بکشيم.

کرونا همچون يک سيل بلا آمده بود و کاري هم از دست بشر براي مقابله با آن برنمي‌آمد، تنها کاري که در برابر يورش اين دشمن خونخوار مي توانيم انجام دهيم دفاع است وگرنه هيچ فرصتي براي حمله به آن نداريم، تنها بايد آنقدر دست‌هايمان را بشوريم و ضدعفوني کنيم تا پوستشان نابود شود، يا آنقدر ماسک بزنيم تا حتي چهره يکديگر را از خاطر ببريم، يا به جاي آنکه يکديگر را از سر مهر و دوستي در آغوش بکشيم از هم بترسيم و دور بايستيم، يا عزيزان از دست رفته را در غربت به دست سرد خاک بسپاريم و حتي مجالي براي دلداري بازماندگان نداشته باشيم، يا عشق جواني را که قرار بود در کنار خانواده جشن بگيريم و با ياعلي گفتن آن را آغاز کنيم در هاله‌اي از ابهام ببينيم.

بله کرونا تنها يک بيماري نبود، کرونا سيل بلا بود که آمده و نمي‌رود، هر روز عزيزان زيادي را به کام مرگ مي‌کشاند و ترس به جان‌هايمان مي‌اندازد.

کرونا همه چيز از صنعت و اقتصاد گرفته تا عشق و محبت را با خود به قهقرا برد، چه جواناني که همه چيز را آماده کرده بودند تا تابستان زندگي جديدي را با عشق آغاز کنند اما به آن ها گفتند بايد فاصله‌گذاري اجتماعي را جايگزين جشن ازدواجشان کنند.

گروه اجتماعي خبرگزاري جهانبين نيوز پاي درد دل عده‌اي از جواناني نشسته که قرار بود اگر سيل بلاي کرونا نيامده بود پيوند عاشقانه و زندگي مشترک خود را شروع کنند.

کرونا همه مراسمات ما را بهم ريخت

خانم و آقاي صادقي زوج جواني هستند که قرار بود مراسم عقد خود را در اسفندماه برگزار کنند در گفت‌وگو با جهانبين نيوز گفتند: همه مقدمات ازجمله سالن، نوبت محضر و... براي اين کار انجام شده بود اما متاسفانه با شيوع کرونا همه چيز به هم ريخت.

اين دو زوج جوان افزودند: اوايل که بيماري همه گيرتر نشده بود اصرار داشتيم که مراسم خود را برگزار کنيم اما متاسفانه وضعيت روز به روز بدتر شد تا جايي که خانواده‌هايمان به اين نتيجه رسيدند سلامتي مهم‌تر از برگزاري مراسم است.

اين دو جوان اهل شهرکرد ادامه دادند: هر چقدر منتظر مانديم تا شرايط عادي شود روز به روز وخيم‌تر شد به همين دليل تصميم گرفتيم تا مراسم عقد را با تعدادي محدود از اعضاي درجه يک خانواده در محضر برگزار کنيم، حالا منتظريم تا ببينيم وضعيت اين بيماري به کجا مي‌رسد و برنامه‌هايي که داشتيم را به وقتي ديگر موکول کرده‌ايم.

مجبوريم مراسم عروسي را سوت و کور برگزار کنيم

زن و شوهر جوان ديگري که قرار بود تابستان امسال زندگي مشترک خود را آغاز کنند نيز با مشکلي مشابه مورد قبل مواجه شده‌اند، اين زوج جوان در گفت‌وگو با جهانبين نيوز گفتند: خوشبختانه ما اجاره سالن، سفارش غذا، لباس و... نداده بوديم فقط برنامه داشتيم تابستان امسال مراسم عروسي خود را برگزار کنيم که اين بيماري اجازه نداد.

اين دو جوان خاطرنشان کردند:همه برنامه‌هاي ما براي عروسي و تشکيل خانواده به هم خورده است، نمي‌دانيم بايد منظر بمانيم تا واکسن کرونا پيدا شود يا اينکه مراسم خود را در سکوت و بدور از تشريفات برگزار کنيم.

اين زوج اضافه کردند: به هر حال شب عروسي يک بار در زندگي هر جواني اتفاق مي‌افتد و هر کسي آرزو دارد اين مراسم را برگزار کند، حالا ما منتظريم تا ببينيم شرايط به چه شکل خواهد شد.

زوج ديگري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز گفتند: وقتي کرونا همه برنامه‌هاي ما براي برگزاري مراسم عروسي را بر هم زد آن‌ها تصميم گرفتيم برويم بدون برگزاري هيچ مراسمي سر خانه و زندگي خود بروند تا بعد از برچيده شدن بساط اين بيماري يک مراسم سالگرد ازدواج بگيريم.

اين دو جوان عنوان کردند: ما خانه اجاره کرده بوديم و ماهانه اجاره خانه مي‌داديم نمي‌شد بيشتر از اين منتظر ماند و ضرر کرد به همين دليل با مشورت و مصلحت بزرگ‌ترها تصميم به اين کار گرفتيم.

اين زوج شهرکردي اين را نيز خاطرنشان کردند که هيچ وقت اين خاطره تلخ را فراموش نخواهند کرد، اگرچه تصميم نداشتند مراسم پرخرج و بزرگي بگيرند اما از همان مراسم کوچک خود نيز محروم شدند و شبي که مي‌توانست بهترين شب زندگي هر جواني باشد به دليل شيوع يک بيماري ناشناخته اينگونه خراب شود.

به گزارش جهانبين نيوز، مسؤولان دانشگاه علوم پزشکي و ديگر مسؤولان ذي‌ربط در عرصه بهداشت و درمان بارها اعلام کردند که مراسماتي که در آن‌ها تجع زياد است مثل جشن‌هاي عروسي مي‌تواند کانون ابتلا افراد به بيماري کرونا باشد، اين هشدار تا جايي جدي بود که حتي مقامات قضايي ورود کرده و از اختيارات خود براي لغو اين گونه مراسم‌ها به جهت کاهش آمار مبتلايان استفاده کردند.

کم نيستند جواناني که در آستانه تشکيل زندگي بودند اما به دليل شيوع بيماري کرونا از تصميم خود منصرف شدند و منتظرند تا ببينند چه پيش خواهد آمد.

اگرچه عده‌اي از جوانان تصميم ديگري گرفتند و هزينه برگزاري مراسم خود را صرف امور خيريه کردند که اقدامي بسيار خداپسندانه و زيبايي به شمار مي‌رفت اما نمي‌توان اين بحث را به همه جوانان تعميم داد.

به هر حال هر خانواده‌اي سنت و سليقه خاص خود را دارد و اينگونه که از سخنان بسياري از جوانان در آستانه ازدواج که به دليل شيوع کرونا مراسمشان به هم خورده است برمي‌آيد تمايل داشتند هرچند مختصر ولي حداقل يک شب را جشن بگيرند و آن را به عنوان خاطره‌اي براي خود نگه دارند.

مشکلات جوانان در بحث ازدواج در کشور کم نيست و رشد قيمت‌ها در همه زمينه‌ها هر روز مانعي جديد پيش روي جوانان ايجاد مي‌کند، از قيمت سرسام‌آور مسکن گرفته تا حتي موارد کوچکي مثل مواد خوراکي و...

به همه اين موارد بايد رکود بي سابقه در اقتصاد کشور که با شيوع کرونا چند برابر شد را نيز اضافه کنيم.

حال با اين وضعيت نابسامان اقتصادي اينکه مراسم يک زوج که با مشقت مقدمات آن را فراهم کردند لغو شود ديگر نور علي نور است.

هر روز آمار جديدي از برگزاري مراسمات عروسي و ابتلا به کرونا و حتي مرگ بر اثر ابتلا به اين بيماري از گوشه و کنار کشور مخابره مي‌شود که جوانان و خانواده‌هاي آنان که قصد اين کار را داشتند را بيش از پيش مردد مي‌کند.

به هر حال امروز نه تنها کشور ايران بلکه جامعه جهاني در يک وضعيت هشدار و بحراني قرار دارد، وضعيتي که شايد نتوان براي آن مقصري پيدا کرد، وضعيتي که باعث تغيير سبک زندگي افراد شده است، از زدن ماسک گرفته تا دوري و رعايت فاصله از عزيزترين افرادمان، اين تغيير سبک زندگي قطعا به مباحثي همچون مراسمات بزرگ مثل عروسي و عزا هم تسري پيدا کرده و مي‌کند.

اگرچه زوج‌هاي جوان حق دارند که يک شب عروسي را به خوبي جشن بگيرند تا يادگاري از روزهاي جوانيشان باقي بماند ولي سلامتي از هر چيز ديگري مهم‌تر است، کمااينکه در همين مراسم‌هاي عروسي بود که مادر و پدر عروس و داماد به بيماري مبتلا شدند و حتي جان خود را از دست دادند و عروسي به عزا تبديل شد.

بايد بپذيريم که همان گونه که در گرماي چند درجه مجبور هستيم ماسک بزنيم، مسافرت‌هاي غيرضروري را کاهش دهيم و حتي به ديدن عزيزانمان نرويم مراسم عروسي را هم بايد لغو کنيم، اگر امکانش وجود دارد اين مراسم را به روزهاي بهتر که بيماري از بين رفته است موکول کنيم و اگر امکان آن وجود ندارد مي‌توان از جوانان ديگري که هزينه مراسم خود را صرف امور خيريه نمودند الگو گرفت يا مي‌توان بعد از ريشه‌کني اين بيماري مراسم سالگرد ازدواج برگزار کرد.

شايد مضحک به نظر برسد اما کرونا نيز به يک معضل ديگر در زمينه ازدواج جوانان تبديل شد، مشکلي چه بسا جدي‌تر و شديدتر از همه گراني‌ها، بي‌کاري‌ها، نبود مسکن، مهريه‌هاي سنگين و همه موانعي که دو جوان بايد پشت سر بگذارند تا بتوانند تشکيل خانواده بدهند.

تنها مي‌توان منتظر ماند و اميدوار بود هر چه سريع‌تر شر اين سيل بلا که بر سر بشريت آمده از سر همه ملت‌ها رفع شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html