پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230240
سؤال و تفحص حق مجلس است اما توهين و دشنام جايز نيست/ مجلس يازدهم از قوي‌ترين و انقلابي‌ترين مجالس پس از انقلاب است
تاریخ انتشار : 1399/04/23 08:55:15
نمایش : 1533
رهبر انقلاب تاکيد کردند که توهين، دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هيچ وجه جايز نيست و برخي از اين نسبت‌ها حرام شرعي است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (يکشنبه) در ارتباط تصويري با نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي، مجلس يازدهم را «مظهر اميد و انتظار مردم» خواندند و با استناد به «بنيه قوي و ظرفيت‌هاي مادي کشور» و «توانايي‌هايي معنوي و ايماني ملت» تأکيد کردند: اطمينان داريم همه مشکلات موجود قابل حل است و مجلس بايد با اولويت‌بندي مسائل، پرهيز از حاشيه‌سازي و نيز کار مخلصانه براي مردم در روند حل مشکلات، تأثير محسوس بگذارد.

اخبار سياسي- ايشان همچنين با ابراز تأسف عميق از اوج‌گيري مجدد کرونا ، همه را به رعايت کامل دستورالعمل‌هاي بهداشتي فراخواندند و افزودند: مردم با گسترش نهضت تعاون به نيازمندان بار ديگر کشور را از طراوت کمک به قشر‌هاي ضعيف وخانواده‎هاي نيازمند سرشار کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حضور درصد قابل قبولي از مردم در انتخابات مجلس را با وجود شرايط سخت اقتصادي و تبليغات مأيوس‌کننده دشمنان نشان‌دهنده اميدواري و انتظار ملت براي حل مشکلات خواندند و به نمايندگان مجلس توصيه کردند: قدر اين موقعيت مهم را بدانيد.

پيشنهاد امروز
yektanet-logo-sign
آخرين فرصت ثبت‌نام در فراخوان جديد دانشگاه صعنتي شريف

آخرين فرصت ثبت‌نام در فراخوان جديد دانشگاه صعنتي شريف

ايشان مجلس يازدهم را از قوي‌ترين و انقلابي‌ترين مجالس پس از انقلاب خواندند و افزودند: حضور «جوانان پرانگيزه، پر ايمان، پر توان، تحصيل‌کرده و کارآمد» در کنار شماري از مديران انقلابي و داراي سوابق اجرايي، و نيز شماري از پيشکسوتان داراي سوابق نمايندگي، مجلس يازدهم را به مجلسي بسيار خوب و اميدبخش تبديل کرده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با ابراز خرسندي از حساسيت نشان دادن مجلس يازدهم به مسائل انقلاب و سرعت عمل نمايندگان در تشکيل هيئت رئيسه و کميسيون‌ها افزودند: مهلت چهار ساله نمايندگي، فرصت خوبي براي ريل‌گذاري حرکت عمومي کشور و تأثيرگذاري فراوان در روند حل مسائل و پيشرفت و آينده ايران است.

رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان مشکلات فراوان اقتصادي کشور را به «بيماري» تشبيه و در عين حال تأکيد کردند: به علت بنيه قوي و قدرت دفاعي، کشور بدون ترديد توان غلبه بر اين بيماري را دارد، همان‌گونه که دشمنان نيز امروز اذعان مي‌کنند که با وجود سخت‌ترين تحريم‌ها و فشار‌هاي همه‌جانبه نتوانسته‌اند به اهداف ضد ايراني خود دست يابند.

ايشان «تورم، کاهش ارزش پول ملي، گراني‌هاي بي‌منطق، مشکلات بنگاه‌هاي توليدي و مشکلات ناشي از تحريم ‌ها» را از جمله مسائلي خواندند که سختي معيشت را بويژه براي طبقات پايين و متوسط به همراه آورده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تشريح برخي ظرفيت‌هاي کشور افزودند: ايجاد هزاران شرکت دانش‌بنيان، اجراي صد‌ها طرح زيربنايي، بهره‌برداري مستمر از طرح‌هاي جديد، پيشرفت‌هاي حيرت‌انگيز در صنايع نظامي و موفقيت‌هاي تحسين‌برانگيز در مسائل فضايي نتايج استفاده از بخشي از ظرفيت‌هاي بسيار قوي وگسترده در کشور است.

رهبر انقلاب ظرفيت‌هاي معنوي ملت را که در ايمان مذهبي و انقلابي مردم ريشه دارد، مکمل ظرفيت‌هاي فراوان طبيعي، جغرافيايي و تاريخي برشمردند و افزودند: بايد ظرفيت‌هاي معنوي را به عنوان عاملي بسيار مهم، مورد توجه و استفاده قرار داد.

ايشان «حضور بهنگام و فداکارانه مردم در مقابله با موج اول کرونا»، «خدمات بسيار با ارزش ملت در نهضت کمک مؤمنانه به خانواده‌هاي ضعيف» و «حضور با شکوه و خيره‌کننده مردم در بدرقه سردار سليماني» را نمونه‌هايي از ظرفيت معنوي عميق ملت ايران دانستند و افزودند: مردم در تجليل از «مظهر اقتدار ملي و جهادي» ايرانيان يعني شهيد سليماني نشان دادند که به مبارزه و مقاومت در مقابل استکبار ايمان دارند و براي قهرمان ملي خود بالاترين ارزش‌ها را قائل هستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با يادآوري حضور تعيين‌کننده مردم در مقابله با غائله‌هايي نظير حوادث سال‌هاي ۷۸ و ۸۸ افزودند: ملت در مقابله با هر حرکت ضدنظام، دشمن را مأيوس مي‌کند و آيا توانايي و ظرفيتي بالاتر از اين براي يک کشور قابل تصور است؟

رهبر انقلاب در نوعي جمع‌بندي از اين بخش از سخنانشان، بخشي از مشکلات موجود را نيز ناشي از بي‌توجهي و کم‌توجهي مسئولان در طول سال‌هاي مختلف خواندند و افزودند: اگر تفکر خوداتکايي و اعتماد به نفس ملي بويژه در جوانان همچنان رو به گسترش باشد و از بنيه قوي کشور استفاده شود و اميد‌هاي واهي به بيرون مرز‌ها و شرطي کردن اقتصاد کشور تضعيف شود، من اطمينان کامل دارم که مشکلات اقتصادي قابل حل است.

رهبر انقلاب اسلامي سپس توصيه‌هايي را خطاب به نمايندگان مجلس يازدهم بيان کردند.

«نيت الهي و خالص»، «کار براي مردم» و «پرهيز از جو زدگي» اولين توصيه حضرت آيت الله خامنه‌اي به نمايندگان مجلس بود.

توصيه ديگر رهبر انقلاب مربوط به «سوگند نمايندگان» بود که گفتند: سوگندي که نمايندگان در آغاز به کار مجلس ادا مي‌کنند، يک سوگند شرعي است و بر اساس آن بايد به صورت جدي پاسدار حريم اسلام و نگهبان دستاورد‌هاي انقلاب اسلامي باشند.

سومين توصيه، «توجه به مسائل کليدي و اصلي کشور و پرهيز از دچار شدن به حاشيه‌ها و اولويت دادن به مسائل فرعي» را مورد تأکيد قرار دادند و افزودند: در شرايط کنوني، در موضوع اقتصاد، مسائل اصلي کشور عبارتند از «توليد، اشتغال، مهار تورم، مديريت نظام پولي و مالي، و عدم وابستگي اقتصاد کشور به نفت».

ايشان در زمينه مسائل اجتماعي هم تأکيد کردند: موضوع « مسکن » به عنوان يک مسئله بسيار مهم و کليدي، مسئله «ازدواج جوانان و راه‌هاي تسهيل آن»، مسئله «فرزندآوري و جلوگيري از حرکت کشور به سمت پيري جمعيت» و مسئله «مديريت فضاي مجازي در کوتاه مدت و ميان مدت» از ديگر مسائل اصلي کشور هستند.

رهبر انقلاب اسلامي توصيه چهارم خود به نمايندگان مجلس يازدهم را به «تعامل و هم افزايي قوا» اختصاص دادند و گفتند: نقشه کلي تعامل قوا، از جانب دستگاه اجرايي و قوه قضاييه به اينگونه است که آن‌ها بايد مصوبات مجلس را به صورت دقيق و کامل اجرا کنند و هيچگونه تعللي در اين زمينه جايز نيست.

حضرت آيت الله خامنه‌اي افزودند: اين تعامل از جانب مجلس نيز بايد به اينگونه باشد که در مصوبات، ظرفيت‌ها و واقعيت‌هاي کشور در نظر گرفته شود.

ايشان در موضوع تعامل قوا خطاب به نمايندگان مجلس تأکيد کردند: روابط مجلس با دولتمردان بايد مطابق قانون و شرع باشد، يعني سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد، اما توهين و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هيچ وجه جايز نيست و برخي از اين نسبت‌ها حرام شرعي است.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: حضور وزرا در يک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرايط کشور، کار بسيار خوبي بود، اما نبايد به وزرا توهين و يا تهمتي زده شود.

حضرت آيت الله خامنه‌اي افزودند: از برخورد‌هاي احساسي و غيرمنطقي پرهيز شود و بيان ديدگاه و نظر مخالف متين، خردمندانه، قوي و قابل توجيه باشد.

ايشان درباره همکاري مجلس با قواي ديگر گفتند: مردم از مجلس و دو قوه ديگر انتظار بيان حق و پيگيري آن رادارند و به شدت با مجادله و گريبان گيري و تشنج ميان قوا مخالف هستند و همه بدانند فضاي منازعه در رئوس دستگاه‌ها براي افکار عمومي زيان بخش و ناراحت کننده است.

رهبر انقلاب اسلامي، اتحاد و انسجام داخلي و يک صدايي در برابر جبهه گسترده دشمن را تکليف همه مسئولان و قوا برشمردند و افزودند: امروز جبهه دشمن که خبيث‌ترين و قبيح‌ترين آن امريکا است، تمام توان سياسي، اقتصادي و تبليغاتي خود را براي به زانو درآوردن ملت قوي ايران به کار گرفته است و در چنين شرايطي حتي با وجود اختلاف سليقه و نظر در داخل، در مقابل دشمن ياوه‌گو بايد دست به دست هم بدهيم و يک سخن گفته شود.

حضرت آيت الله خامنه‌اي نقش نظارتي مجلس را بسيار مهم و حياتي دانستند و خاطرنشان کردند: اين نقش بايد با متانت، خردمندانه و بدون حاشيه ايفا شود.
ايشان همچنين با اشاره به سال آخر دولت گفتند: سال آخر دولت‌ها معمولاً سال حساسي است و بايد مراقبت شود که پيگيري امور به هيچ وجه سست نشود و بر همين اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها بايد تا روز آخر وظايف خود را انجام دهند و بعد از پايان دوره قانوني خود، امانت را با ارائه صورت وضعيت، به دولت بعدي تحويل دهند.

رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: در شرايط حساس سال آخر دولت و همچنين سال اول مجلس، بايد دو قوه فضا را به گونه‌اي مديريت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي همچنين مرکز پژوهش‌هاي مجلس و مرکز نظارت بر رفتار نمايندگان را دو مرکز بسيار مهم برشمردند و بر لزوم استفاده مطلوب از ديدگاه‌هاي کارشناسي مرکز پژوهش‌ها تأکيد کردند.

رهبر انقلاب اسلامي در بخش پاياني سخنانشان، گسترش مجدد بيماري کرونا و جان‌باختن روزانه تعداد زيادي از مبتلايان را حقيقتاً غم‌انگيز خواندند و با تجليل چندين باره از خدمات درخشان و فداکاري‌هاي کادر‌هاي درماني که بعضي از آن‌ها نيز در راه خدمت به مردم به بيماري مبتلا شدند و يا جان باختند، گفتند: با وجود اين خدمات، بعضي افراد حتي کار ساده‌اي مثل ماسک زدن را انجام نمي‌دهند که من واقعاً از آن پرستاري که فداکارانه در حال ارائه خدمت است خجالت مي‌کشم.

حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به واقعيت تلخ دور شدن کشور از موفقيت اوليه در مقابله با کرونا، خطاب به همه دستگاهها، گروه‌هاي خدمت‌رسان و آحاد مردم تأکيد کردند: همه نقش خود را به بهترين وجه ايفا کنند تا در کوتاه‌مدت زنجيره سرايت را قطع کنيم و کشور را به ساحل نجات برسانيم.

ايشان مشارکت گسترده مردم در نهضت خدمت مؤمنانه در آستانه ماه رمضان را بسيار با ارزش و گره‌گشا از زندگي قشر‌هاي ضعيف دانستند و افزودند: اين نهضت تعاون و احسان بايد رشد و توسعه پيدا کند و هر کس به هر شکل که مي‌تواند کمک و مراقبت کند که کسي از نيازمندان از قلم نيفتد.

رهبر انقلاب اسلامي در پايان همگان بويژه جوانان را به دعا و توسل عمومي به درگاه خداوند متعال براي دفع بلا فراخواندند.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، آقاي قاليباف رئيس مجلس در گزارشي از رويکردها، اقدامات و برنامه‌هاي مجلس، هدف اصلي نمايندگان را حل مسائل مردم و تبديل مجلس به يک نهاد چابک و انقلابي بيان کرد و گفت: «اصلاح ساختار بودجه ريزي»، «نوسازي نظام مالياتي»، «حمايت از قشر‌هاي ضعيف»، «رفع موانع جهش توليد» و «تحول در حوزه تجارت خارجي» از جمله محور‌هاي بسته تحولي مجلس يازدهم براي اقتصاد است.

آقاي قاليباف «ساماندهي امور نمايندگان و صيانت از آنان»، «شفافيت در فرايند‌هاي قانون‌گذاري» و «توجه ويژه به نظارت در کنار تقنين» را نيز از ديگر برنامه‌هاي مجلس برشمرد.

رئيس مجلس همچنين با بيان اينکه پرداختن به هرگونه حاشيه‌اي که مجلس را از حل مسائل مردم دور کند خطا است، بر ضرورت همکاري با ساير قوا تأکيد کرد.

منبع:افکار
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html