پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230067
چرا ميزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس کم شد؟
تاریخ انتشار : 1398/12/06 10:22:21
نمایش : 1393
ميزان مشارکت مردم در سطح کشور 5/42 درصد اعلام شد که نسبت به دوره هاي قبلي انتخابات مجلس اين ميزان کمتر بود اما دليل کمتر شرکت کردن مردم چه بود؟
وزير کشور ميزان مشارکت واجدين شرايط در انتخابات مجلس شوراي اسلامي را 5/42 درصد اعلام کرد که بر همين اساس کمترين مشارکت در استان تهران رخ داد که 26 درصد بود و بعد از آن استان هايي مانند البرز با 28 درصد، کردستان با 31 و اصفهان با 36 درصد قرار دارند.
 
به گزارش افکارنيوز، اما وزير کشور در خصوص دلايل کاهش حضور مردم در انتخابات به مسائلي مانند کرونا، مشکلات آب و هوايي، سقوط هواپيماي اوکرايني و حوادث آبان و دي اشاره کرد.
 
اما بايد نگاه دقيق تري به مسائل داشته باشيم تا بتوانيم تحليلي دقيق تر از کم شدن ميزان مشارکت مردم در انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي داد.
 
 
يکي از مهمترين دلايل مي تواند کم کاري و کارنامه نا مناسب نمايندگان فعلي مجلس باشد، نمايندگاني که اکثريت آنها را ليست اميد اصلاح طلبان تشکيل دادند.
 
نکته حائز اهميت اين بود که بسياري از نمايندگان فعلي مجلس در اين دوره انتخابات توسط شوراي نگهبان رد صلاحيت شدند که بر اساس اعلام کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان بخشي از آنها به دليل پرونده اقتصادي رد صلاحيت شدند.
 
يکي از مطالبات جدي مردم مبارزه با مفاسد است، به نظر مي رسد دستگاههاي نظارتي و دستگاه قضايي بايد به اين موضوع به شکل جدي ورود پيدا کنند تا اگر نماينده اي از جايگاه خود سوء استفاده کرده محاکمه شود.
 
 
محاکمه چنين مفاسدي مطمئنا باعث اعتماد عمومي خواهد شد و در دوره هاي بعدي انتخابات باعث مشارکت بيشتر مردم مي شود.
 
نکته بعدي عملکرد خود نمايندگان در بزنگاههاي مختلف بود، در قضيه گران شدن بنزين مجلس نقشي منفع داشت و دولت يک تنه بنزين را گران کرد و رئيس مجلس نيز حسن روحاني را همراهي کرد. سوالي که براي مردم به وجود آمد اين بود که چرا مجلس بايد اينقدر منفعل باشد که دولت هر طرحي دارد به راحتي و بدون کار کارشناسي عملياتي کند.
 
از سوي ديگر اصلاح طلبان همراه با دولت که پشتيبان اصلي حسن روحاني بودند و با عملکرد ضعيف دولت باعث کم شدن مشارکت شدند.
 
عدم مشارکت اکثريت مردم در انتخابات براي اولين بار بعد از انقلاب اسلامي اين پيام را به مسئولان مي دهند که هشداري جدي است و بايد گام هاي بلند و مثبتي براي حاکم شدن شفافيت و مبارزه با فساد شکل گيرد.
 
مردم همچنين انتظار دارند نمايندگان خود را جزئي از آنها بدانند نه اينکه مانند برخي نمايندگان فعلي براي سلفي گرفتن با موگريني سر از پا نمي شناختند.
 
امروز جريان انقلابي توانسته پيروز انتخابات مجلس شود و مطمئنا با عملکردي خوب و تشکيل مجلسي قوي دوباره مشارکت مردم در انتخابات هاي آينده حداکثري شود .
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html