پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230052
شناخت کانديداها نيازمند فرصت يکساله است
تاریخ انتشار : 1398/11/30 09:28:42
نمایش : 1929
سخنگوي شوراي نگهبان درباره کوتاه بودن زمان شناخت کانديداها ظرف يک هفته گفت که شوراي نگهبان هم معتقد است شناخت نامزدهاي انتخابات مجلس نيازمند فرصتي يک ساله است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عباسعلي کدخدايي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود: طبق اصل ۹۹ قانون اساسي وظيفه نظارت در انتخابات برعهده شوراي نگهبان است.

او ادامه داد: قوانيني که در ادوار مختلف در مجلس وضع شده است شوراي نگهبان را مکلف به نظارت دقيق و مؤثر بر انتخابات مي‌نمايد.

کدخدايي بابيان اينکه دور اول انتخابات را مي‌توان بررسي صلاحيت‌ها عنوان کرد که شوراي نگهبان بدرستي از آن عبور کرد گفت: در حال حاضر مشغول آماده سازي ناظران هستيم وظيفه خطير پاسداري از حق الناس در انتخابات بر دوش ناظرين شوراي نگهبان است.

سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به موضوع تعداد ناظران در پاي صندوق‌هاي رأي گفت: تعداد ناظران به شلوغي يا خلوت بودن محل برپايي صندوق‌ها بستگي دارد، اما روي هم رفته ميانگين ۳ تا ۷ نفر را براي صندوق‌ها در نظر خواهيم گرفت علاوه بر اين افراد، ناظران سياري هم هستند که به صندوق‌ها سرکشي خواهند کرد و در صورت مشاهده تخلف با هماهنگي هيأت نظارت اقدام به پيگيري‌هاي قانوني مي‌نمايند.

کدخدايي در خصوص پيوستن کانديداهاي جديد به جمع نامزدها در لحظات پاياني مهلت تبليغات افزود: با توجه به اشتياق بالاي شرکت کنندگان در ثبت نام کانديداتوري نمايندگي مجلس، معمولاً پس از مهلت قانوني ثبت نام مراجعه کنندگان بسياري به ما رجوع مي‌کنند، اما شوراي نگهبان پس از پايان مهلت قانوني ثبت نام نامزدها اقدام به بررسي صلاحيت‌ها و اعلام نظر نهايي مي‌نمايد و در حال حاضر با توجه به پايان يافتن بررسي صلاحيت‌ها رسيدگي جديدي نداريم بنابراين فهرست جديدي براي کانديداتوري وجود ندارد.

سخنگوي شوراي نگهبان با پرداختن به موضوع تخلفات انتخاباتي گفت: به منظور دريافت گزارش‌هاي مردم از تخلفات انتخاباتي سامانه‌اي به نام «مردم نظر» هست که مردم مي‌توانند با استفاده از گوشي‌هاي همراه و يا تبلت ثبت گزارش نمايند که تاکنون نيز گزارش‌هاي زيادي به ثبت رسيده است.

کدخدايي تصريح کرد: پس از بررسي‌هاي دقيق گزارش تخلفات به ثبت رسيده مردمي، برخي اثبات و به دفاتر رسيدگي به تخلفات ارسال شد.

او کاربرد ديگر گزارش تخلفات انتخاباتي را در مرحله صحت يا عدم صحت انتخابات که پس از اتمام زمان رأي گيري صورت مي‌پذيرد عنوان کرد.

او ادامه داد: تا اين لحظه تخلفات به ثبت رسيده مربوط به نحوه تبليغات بوده است، اما مردم مي‌توانند در روز برگزاري انتخابات هم در خصوص شکل گيري اختلال در انتخابات و يا خريد رأي در صفوف رأي دهندگان و يا هر مورد ديگري که به رأي گيري سالم صدمه خواهد زد ثبت تخلف نمايند.

کدخدايي از راه اندازي سامانه‌اي براي ثبت نام و معرفي نمايندگان نامزدهاي انتخاباتي درپاي صندوق‌ها خبر داد و افزود: فقط براي کساني کارت حضور در پاي صندوق صادر مي‌گردد که در سامانه ثبت نام کرده باشند.

او تصريح کرد: تا اين لحظه بيش از ۴۵ هزار نماينده از سوي داوطلبان معرفي شده‌اند که بيش از هزار و پنجاه نفر از اين تعداد اقدام به ثبت نام در سامانه نموده‌اند. زمان ثبت نام براي تکميل ثبت مشخصات يک روز ديگر تمديد شده است.

کدخدايي از انجام شکل متفاوت تبليغات در اين دوره از انتخابات نمايندگي مجلس خبر داد و افزود: درقانون تعريف روشني از تبليغات نشده و اين موضوع سبب مي‌شود عده‌اي آگاهانه يا غير آگاهانه اقدام به تبليغات غير واقع و تخلفات تبليغاتي کنند که در اين زمينه امکان برخورد با آن‌ها وجود دارد.

سخنگوي شوراي نگهبان در خصوص سلسله مراتب برخورد با متخلفان تبليغاتي گفت: پس از احراز تخلف، تذکر داده مي‌شود، اما اگر تخلف بگونه‌اي باشد که در سرنوشت انتخابات تغيير ايجاد نمايد امکان رد صلاحيت نامزد وجود دارد.

کدخدايي درباره نحوه بررسي صلاحيت برخي نامزدها که پس از کسب تأييد صلاحيت اقدام به تبليغات نامتعارف مي‌کنند گفت: بررسي‌هاي ما براساس مستندات موجود در پرونده افراد است معرفي روش‌هاي تبليغات انتخاباتي افراد از نکات ياد شده در قانون انتخابات نيست. رسيدگي به تخلفات آتي نامزدها برعهده شوراي نگهبان نيست اين امر به نيروي انتظامي و قوه قضائيه مربوط مي‌شود.

او تصريح کرد: شفافيت در ميزان و نحوه هزينه‌هاي تبليغات انتخاباتي از نکات اوليه و مندرج در قانون انتخابات اين دوره قرار گرفته است. البته بايد بخاطر تصويب چنين قانوني از مجلس شوراي اسلامي تشکر کرد.

کدخدايي نسبت به اعلام نظر يکي از مخاطبان برنامه مبني بر کوتاه بودن زمان شناخت کانديداها (ظرف يک هفته) گفت: شوراي نگهبان هم به اين موضوع اعتقاد دارد ما فکر مي‌کنيم شناخت اين تعداد از نامزدهاي انتخابات مجلس نيازمند فرصتي يک ساله مي‌باشد.

او نسبت به فشارهاي روز افزون به مردم به منظور شرکت در انتخابات ادامه داد: دشمن کاري جز دشمني وتهديد ندارد و براي رسيدن به هدف خود گاهي از در دلسوزي و همدري با مردم وارد مي‌شود و از نحوه برگزاري انتخابات ما ايراد مي‌گيرد.

کدخدايي با بيان اينکه در بسياري کشورها، کساني که در رأي گيري شرکت نکنند بايد جريمه بپردازند افزود: در حال حاضر در کشورما اين رويداد، آزادانه برگزار مي‌شود و تاکنون ۳۹ دوره انتخابات آزاد صورت گرفته است و به جرأت مي‌توان گفت در کشورما انتخاب زير ۵۰% نداريم انتخابات در کشورما يک رويداد ملي است مردم با شوق و خواست قلبي رأي مي‌دهند و طبق فرمايشات مقام معظم رهبري شرکت در انتخابات از نظر فردي، حق و از حيث سياسي تکليف است.

سخنگوي شوراي نگهبان در خصوص نارضايتي يا گلايه برخي نامزدها در مورد نحوه رأي گيري يا مراحل پس از رأي گيري گفت: نامزدها مي‌توانند موارد مورد گلايه خود را از طريق نمايندگانشان در حوزه‌هاي رأي گيري به مسئولان منتقل کنند.

کدخدايي در خصوص تعداد تعرفه‌هاي انتخاباتي گفت: در مورد تعرفه‌هاي انتخاباتي هيچ گونه نگراني وجود ندارد، اما ممکن است در شرايط ويژه سياسي اجتماعي برخي حوزه‌ها از تعداد مراجعين و شرکت کنندگان بيشتر يا کمتري برخوردار باشد و اين ميزان در انتخابات بعدي برعکس شود در اين مورد وظيفه شوراي نگهبان در جهت توزيع تعرفه‌هاي انتخاباتي اقدام سريع و به موقع است اگر حوزه‌اي هم با مشکل کمبود تعرفه مواجه شود در کمترين زمان ممکن تعرفه ارسال خواهد شد.

او گفت: شوراي نگهبان نمي‌تواند در انتخاب فرد براي شرکت در پاي صندوق و حوزه خاصي دخالت و يا جلوگيري کند هر فرد مي‌تواند به فراخور علاقه اش به شهر و حوزه‌اي ديگر رفته و آنجا رأي دهد منعي در اين مورد وجود ندارد، اما اگر شناسايي شود که حضور مردم (به عنوان مهمان) در حوزه‌اي خاص مي‌تواند سرنوشت انتخابات را تغيير دهد قطعاً شوراي نگهبان با آن موضوع بعنوان تخلف انتخاباتي دراندازه يک جرم برخورد مي‌کند.

سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينکه نمايندگان نامزدها در حوزه‌هاي رأي گيري حق هيچ گونه تبليغ يا دخالت ندارند افزود: در صورت مشاهده کوچک‌ترين مورد نامتعارف با نمايندگان نامزدها برخورد خواهد شد. البته حجم تخلفات در انتخابات آنقدر کم است که تغييري در سرنوشت انتخابات ايجاد نمي‌کند.

کدخدايي در خصوص دايره وظايف دفاتر انتخابي مستقر در ديگر استان‌ها گفت: اين دفاتر هيچ گونه شأن استقلالي ندارند و فقط وظايف محوله از تهران را انجام مي‌دهند.

وي تصريح کرد: اعضاي نظارت و ناظرين هيچکدام از اعضا شوراي نگهبان نيستند و براي رضاي خدا و بدون هيچ گونه دريافت وجهي به برگزاري انتخابات کمک مي‌کنند.

منبع: مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html