پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230028
کاهش بودجه دفاعي کشور دشمن را جسورتر کرد!
تاریخ انتشار : 1398/11/07 11:55:09
نمایش : 1643
کاهش بودجه دفاعي بدون شک يکي از عوامل تشجيع آمريکا در ارتکاب جنايت اخيرش در به شهادت رساندن سردار بزرگ ايراني جبهه مقاومت بود که زنگ خطري براي امنيت ملي است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از مرصادنيوز  بي‌شک تقويت بنيه و توانمندي دفاعي کشور با توجه به قرار گرفتن ايران در ناامن‌ترين منطقه جهان امري بسيار ضروري است؛ همانگونه که در چهار دهه اخير تاکيدات صورت گرفته در اين عرصه موجب شده تا امروز در اين منطقه ناامن، ايران امنيتي پايدار و مثال زدني داشته باشد.

اما اين اقتدار دفاعي در منطقه پرمخاطره خاورميانه با رويکرد چالش‌زاي دولت دوازدهم - که در دو سال اخير به کاهش بودجه دفاعي روي آورده- به شدت تهديد مي‌شود و لازم است نمايندگان مجلس با عبرت گرفتن از حوادث اخير در مقابل اين بودجه که اقتدار و امنيت ملي را تهديد مي‌کند، بايستند و به اين موضوع توجه ويژه‌تري داشته باشند.

قطعا کاهش بودجه دفاعي يکي از عوامل تشجيع معاندان نظام و افزايش شرارت تروريست هاي بين المللي است، همانطور که جسارت آنها در ارتکاب جنايتشان در شهادت سردار سليماني هم ناشي از همين موضوع بود.

جزئيات لايحه بودجه سال آينده نشان مي‌دهد که اعتبارات امور دفاعي و امنيتي شامل سه فصل دفاع، فصل حفظ نظم و امنيت عمومي و فصل تحقيق و توسعه در امور دفاعي و امنيتي به طور کلي از ۷۰ هزار و ۹۵۲ ميليارد تومان مصوب در سال ۹۸،‌ براي سال ۹۹ به ميزان ۶۹ هزار و ۵۹۶ ميليارد تومان کاهش يافته که در مجموع ۱۳۵۶ ميليارد تومان کاهش داشته است.

انتقادات به کاهش بودجه دفاعي

حجت‌الاسلام حسيني‌کيا، عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص معتقد است که  به جاي رجزخواني براي دشمن، بايد پيشاپيش تمهيدات لازم انديشيده مي شد تا امروز شاهد از دست دادن شخصيت تراز اول در منطقه و دنيا نمي‌بوديم.

ذوالنور،‌ رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم در اعتراض به کاهش بودجه گفته است: در لايحه بودجه سال 99 کاهش بودجه بخش دفاعي را شاهد هستيم و در مواردي هم که بودجه نسبت به قبل تغييري نکرده به دليل وجود تورم، کار با مشکل مواجه خواهد شد. مهمترين رکن کشور بخش دفاع است و ما نبايد اجازه دهيم موضوع دفاع در کشور تضعيف شود.

حضرت پور، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم بيان داشته که حفظ امنيت هزينه دارد و عليرغم اينکه دولت بودجه دفاعي کشور را کاهش داده ولي ما به عنوان نمايندگان مجلس و همچنين در کميسيون تلفيق تلاش خواهيم کرد که اين رقم افزايش و يا به نحوي جبران شود.

اما کاهش بودجه دفاعي ايران در حالي اتفاق مي‌افتد که کشورهاي منطقه با صرف هزينه‌هاي هنگفت درصدد واردات امنيت هستند و اين موضوع براي ايران که مرکز ثقل امنيت خاورميانه است بسيار ضروري است و نبايد از آن به سادگي عبور کرد.

عدم توجه دولت به بودجه نظامي مشکلاتي را ايجاد کرده است

محمد رضا مرندي، کارشناس مسائل سياسي در گفتگو با خبرنگار مرصادنيوز با بيان اينکه بودجه نظامي کشور ايران جزء کمترين بودجه هاي نظامي دنيا است، اظهار داشت: بر اساس اسنادي که در حوزه نظامي هرساله بودجه نظامي کشورها را منتشر مي‌کند در سال ۲۰۱۷ بودجه نظامي عربستان که سهم بالايي از فروش نفت دارد يک سوم کل بودجه اين کشور بوده است.

وي افزود: با وجود اينکه سهم بودجه ايران پايين است بودجه نظامي ايران نسبت به کل بودجه يک دهم بودجه کشور عربستان است و 3.2 درصد بودجه کشور به بودجه نظامي اختصاص داده مي‌شود که در دولت روحاني اين رقم هم اگرچه تصويب مي شود اما تخصيص داده نمي‌شود.

مرندي گفت: طي يکي دو سال اخير روحاني اعلام کرد که در کشور نمي توانيم دو ارتش که منظور سپاه و ارتش است، داشته باشيم و دو بودجه نظامي بپردازيم بر همين مبنا بودجه سپاه را بسيار کاهش داد و حتي تخصيص بودجه مصوب را انجام نداد.

کارشناس مسائل سياسي عنوان کرد: با وجود اين قرارگاه سازندگي سپاه پروژه‌هاي بزرگي را با هزينه هاي پايين انجام داده و ۲۰ هزار ميليارد تومان از دولت طلب دارد که دولت آن را نپرداخته است و موجب شده تا بخشي از بودجه نظامي مصوب شده، تخصيص داده نشود.

مرندي گفت: سپاه به دولت پيشنهاد داده که براي فروش نفت بازاريابي کند و پول آن را به دولت بپردازد و دولت از محل همين پول طلب سپاه را پرداخت کند اما از آنجا که دولت با سپاه ميانه خوبي ندارد اين موضوع را نپذيرفت.

وي افزود: در حال حاضر نيز با وجود اينکه سهم بودجه نظامي بسيار پايين است اما دولت درصدد کاهش بودجه و عدم تخصيص آن است.

کارشناس مسائل سياسي تصريح کرد: با همين بودجه اندک توانستيم بر اساس اسناد نشريات و موسسات بين‌المللي هفتمين قدرت نظامي جهان باشيم که البته به اعتقاد بنده پس از آمريکا، روسيه و چين قدرت نظامي برتر دنيا هستيم.

وي با تاکيد بر اينکه به هيچ وجه به حوزه نظامي توجه نمي‌شود، عنوان کرد: عدم توجه دولت به بودجه نظامي مشکلاتي را ايجاد کرده است.

مرندي با بيان اينکه کاهش بودجه نظامي قدرت نظامي را کم مي کند، گفت: براي اجراي هر کاري بودجه نياز است.

کارشناس مسائل سياسي بيان کرد: اگر اين بودجه تعديل و تصحيح شود راحت تر مي‌توانيم بر موانع پيروز شويم و مشکلات را پشت سر بگذاريم و از نظر نظامي در جايگاه‌هاي بهتري قرار گيريم.

کاهش بودجه دفاعي، دشمنان را جسور مي کند تا دست به اقدامات نظامي عليه ما بزنند

حميدرضا ترقي، يک کارشناس مسائل بين‌الملل هم در گفتگو با خبرنگار مرصادنيوز مي‌گويد: براي کشور و نظامي که هميشه در معرض تهديد و حملات نظامي دشمن است و اطراف آن ده‌ها پايگاه نظامي با تمام تجهيزات قرار دارد همچنين هشت سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشته و در منطقه مرزهاي خود را تا داخل عراق و سوريه براي مقابله با دشمنان تکفيري پيش برده، بودجه نظامي و آمادگي نظامي به منظورمقابله با هرگونه تهديد دشمن امري حياتي و ضروري است.

او معقد است که حفظ اين آمادگي در نيروهاي نظامي نيازمند تخصيص بودجه هاي قابل توجه است که البته به نسبت جنگ افروزي‌ها و تجهيزات نظامي که کشورهاي اطراف تامين مي کنند بسيار ناچيز است و اين مسائل موجب بعضا القاي ضعف در نيروهاي مسلح ما به دشمن مي شود و آنها را جسور مي کند تا دست به اقدامات نظامي عليه ما بزنند.

اين کارشناس مسائل بين‌الملل عنوان کرد: البته مطمئن هستيم فرماندهي کل قوا در اين رابطه تلاش خواهند کرد تا نگذارند چنين تصوري در دشمن ايجاد شود و با برگزاري مانورها و اقدامات انتقامي که عليه دشمنان انجام مي دهند اين را اثبات کردند که با وجود فشارهاي مالي، کمبود بودجه نيروهاي مسلح از توانمندي هاي بسيار بالايي براي مقابله با دشمن و بازدارندگي از توطئه هاي آن برخوردار هستند اما براي تقويت روحيه نيروهاي نظامي و ارتش بايد مقداري که در ديون گذاشته شده و هنوز امکان پرداخت آن نيست دولت سريعتر آن را جبران کند و اجازه ندهد اختلالي در افزايش توانمندي نطامي کشور در مقابله با دشمن پديد آيد.

ترقي افزود: دولت اگر بخواهد نقشي در حفظ امنيت کشور ايفا و نيروهاي پاسدار امنيت کشور را تقويت کند بايد در بودجه دفاعي و تجهيزات نظامي و تسليحاتي به گونه اي عمل کند که بتوانيم رويارويي لازم را با دشمن داشته باشيم و نيازمند اين است که پيشنهاداتي را که از سوي ارتش و نيروهاي نظامي و دولت براي بودجه داده مي شود و شوراي امنيت ملي کشور آن را تامين مي کند در حد کفاف تامين کند.

اين کارشناس مسائل بين‌الملل خاطرنشان کرد: با توجه به اين شرايط نمايندگان مجلس هم موافق هستند توان امنيتي و بازدارندگي وتجهيزات نظامي کشور هميشه بالا و کشور تهديد ناپذير باشد.

وي گفت: کشورهاي منطقه به ويژه عربستان هم از کمک هاي آمريکا استفاده مي کنند هم خودشان تجهيزات نظامي فراواني را خريداري کرده اند که به نسبت کشور ما بسيار متفاوت است و هزينه آنها بسيار سنگين است با اين حال آنها از اسلحه هايي که تهيه کرده اند نه درست استفاده کنند و نه مي تواند مانع هرگونه حمله به آنها شود.

بنا بر اين گزارش، توان بازدارندگي نظامي و دفاعي جمهوري اسلامي ايران علاوه بر رقم زدن امنيت داخلي توانسته براي ملت‌هاي منطقه نيز امنيت را به ارمغان آورد، اما بدون شک کاهش بودجه دفاعي اين اقتدار ملي را با چالشي اساسي روبرو مي‌کند که نه تنها ايران بلکه منطقه را به صورت جدي تهديد مي‌کند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html