پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230016
چهارمحال وبختياري صدرنشين جدول نازايي کشور
تاریخ انتشار : 1398/10/22 12:01:32
نمایش : 1551
ناباروري هميشه به معناي عقيم بودن يا ناتواني دائمي در بچه‌دار شدن نيست، در ايران حدود ۲۰ درصد از زوج‌ها نابارور هستند، اما درصد بسيار کمي از آنها عقيم هستند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، وقتي زوجي ازدواج مي کنند بعد از مدتي زندگي شيربن دونفره  آن ها نيازمند تحرک و پويايي بوده و ديگر اين خلوت و سکوت برايشان مفهومي ندارد اينجاست که صداي خنده هاي يک نوزاد، شيرين زباني کودکان و حتي گريه يک نوزاد  در محيط خانه نشاط و پويايي آورد وزوجين ديگر به عنوان يک پدر و مادر پخته تر و وظايف آن ها سنگين تر مي شود.

يکي از اهداف ازدواج، فرزندآوري است؛ نداشتن فرزند مي‌تواند از لحاظ روحي و رواني اثرات منفي بر روي زندگي زوجين داشته باشد؛ در برخي از مناطق کشور به‌علت فرهنگ سنتي ناباروري در زنان تبعات منفي از جمله طلاق، چند همسري، سرزنش اطرافيان و ... را بدنبال دارد.

ناباروري در دهه‌هاي اخير به يکي از مشکلات زوجين تبديل شده است؛ پزشکان علل مختلفي  براي اين مسئله در زوجين مطرح کرده و زوجين در علل کشف اين مشکل هستند.

به زوجي نابارور گفته مي‌شود کـه پس از يکسال مقاربت بدون استفاده از هـرگونـه وسـيله جلوگيري از بارداري، نتوانند صاحب فرزند شوند.

ناباروري اگرچه مشکل امروز و ديروز نيست، اما خوشبختانه در حال حاضر، شرايط مناسب درمان اين مشکل در کشور شکل گرفته و به اين ترتيب، برچسب‌ها و مشکلات، نگراني‌ها و پيامدهاي ناشي از ناباروري کمرنگ‌تر شده است.

بر اساس آمار "دفتر سلامت و جمعيت خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي"، حدود سه ميليون زوج نابارور در کشور ما وجود دارد و مراکز درمان ناباروري از جمله تخصصي ترين مراکزي هستند که ممکن است هر زوجي روزي به آن ها مراجعه کند، بنابراين در برنامه‌اي تحت عنوان "پايان ناباروري" با حضور رييس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروري "ابن سينا" و مدير اين مرکز،  کليات درمان ناباروري بررسي شد.
رئيس اداره بيماران هاي خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در مصاحبه با خبرنگاران اين استان در تاريخ 30خرداد98، نرخ ناباروري را درچهارمحال وبختياري بالاتر از ميانگين کشوري خواند و گفت: مرکز ناباروري شهرکرد در سال گذشته موفقيت هاي قابل چشمي داشته و توانستند  ۱۵۴ مورد درمان موفق را در اين مرکز ثبت کنند.(ادامه مطلب)

 
تاخير در فرزند آوري مشکل عمده در زوجين

حکميه خالدي يکي از بانوان شهرکردي که به دنبال درمان ناباروري خود در مرکز ناباروري شهرکرد بود در گفت وگو با جهانبين نيوز، اقدام ديرهنگام خود براي بارداري را يکي از عوامل مخرب در روند باردار شدن خود عنوان وگفت: اگر ميدانستم تاخير در بارداري اين مشکلات را به همراه دارد هيچ گاه تعلل نکرده و خود را درگير اين بيماري نمي کردم.

وي با بيان اينکه 12سال از ازدواجشان گذشته و سه سالي است درگير درمان ناباروري خود بوده افزود: در اين مدت انواع درمان ها و راه ها را رفته ايم و هميشه حسرت گذشته را داشته که چرا دير به اين فکر افتاديم.

خالدي به بهانه هاي مختلف براي تعلل در باروي اشاره وگفت: اوايل ازدواج هميشه ميگفتيم زوداست و وقت بسيار اما همين مساله برايمان به معضلي بزرگ تبديل شده است.

خالدي از هزينه هاي بسيار بالاي درمان گلايه و گفت: هزينه هاي درمان زياد بوده و با اين گراني ها زوجين توان پرداخت اين هزينه ها را نداشته و بسياري حتي در ادامه مسير از درمان صرفه نظر ميکنند.

وي خطاب به مديران اجرايي و دستگاه هاي مربوطه گفت: بايستي شرايطي فراهم شود که زوجين به راحتي اقدام به درمان کرده و با اين هزينه هاي سنگين دست و پنجه نرم نکنند.

 


به گزارش جهانبين نيوز، ناباروري هميشه به معناي عقيم بودن يا ناتواني دائمي در بچه‌دار شدن نيست. در ايران حدود ۲۰ درصد از زوج‌ها نابارور هستند، اما درصد بسيار کمي از آنها عقيم هستند. بيشتر زوج‌هاي نابارور که براي بچه‌دار شدن اقدام مي‌کنند با درمان و بدون درمان بالاخره صاحب فرزند مي‌شوند. مشکل ناباروري ممکن است از طرف مرد، زن يا هر دو باشد. در برخي موارد پس از انجام تمامي آزمايش‌ها، علت اصلي ناباروري مشخص نمي‌شود.

ناباروري براي بسياري از زوج‌ها يک بحران به حساب مي‌آيد و مشکلات ناباروري معمولاً با خود احساس گناه به همراه دارد. انجام معاينات پيش از بارداري مي‌تواند به زوج‌ها براي مشخص شدن وضعيت باروري آنها پيش از اقدام به بارداري کمک کند. در اين صورت اگر مشکلي وجود داشته باشد، زودتر از آن باخبر مي‌شويد و درمان مناسب را براي بهبود باروري و افزايش شانس بارداري و داشتن فرزندي سالم دريافت مي‌کنيد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html