پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229989
سايه سنگين تورم بر رسوم تاريخي/ آداب کهن ايراني فداي آشفته بازار بي تدبيري
تاریخ انتشار : 1398/10/01 07:51:22
نمایش : 1389
يلدا آدابي کهن که با بي‌تدبيري مسئولين و عدم کنترل بازار در حال فراموشي است و رفته رفته موجب مي شود آداب ديرين ايراني کم رنگ شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، شب چله يا همان شب يدا؛ آخرين روز از فصل پاييز و ورود به فصل زمستان است.

مردم در اين شب بلند در منزل بزرگ خانواده جمع شده و سعي مي‌کنند اوقات خوشي را براي هم فراهم آورند.

برپا کردن کرسي، پخت آش کشک و تهيه برنجک، گندم و شاهدانه بوداده شده و نواختن ساز محلي، پخت لبو و شلغم ازجمله آداب و رسوم اين شب در چهارمحال و بختياري است.

مساله اساسي در چند سال اخير گراني قيمت آجيل و تنقلات بوده که سفره هاي رنگي شب يلدا را خالي و گرمي اين روز ها رو کمتر کرده است.

كاهش قدرت خريد مردم را مي توان با سرگرداني مشتريان در بازار فهميد، افرادي كه از آجيل شب يلدا تنها نگاه كردن به قيمت آجيل نصيبشان شده و حسرت در چشمانشان موج مي زند و شرمنده خانوادشان مي شوند.
 
آجيل که هيچ ساير اقلام ضروري که گران است را چه کنيم؟

ميرزاخاني يکي از شهروندان شهرکردي با اشاره به گراني‌هاي اخير در گفت وگو با جهانبين نيوز، گفت: اين گراني ها ما را شرمنده خانواده کرده، ديگر توان خريد آجيل معمولي هم نداريم.

وي از گراني ساير اقلام گلايه کرد و بيان داشت: آجيل جزء ضروريات زندگي‌ها نيست ما حتي توانايي خريد مواد اوليه زندگي و مايحتاج ضروري خانواده را نداريم.

ميرزاخاني به عدم نظارت مسئولين اجرايي و نبود قوانين مشخص اشاره و يادآور شد: همه چيز از خوراک و پوشاک گرفته تا مسکن و غيره در استان گران تر از ساير استانهابوده و گاهي ما براي خريد مجبور به سفر برون استاني  هستيم.

وي با بيان اينکه حقوق يک کارگر صرف هزينه هاي اوليه هم نمي شود خاطرنشان کرد: هيچ مردي دوست ندارد در شب يلدا که يک آيين باستاني در کشور بوده دست خالي به خانه برود.

ميرزاخاني عدم نظارت و کنترل کيفي را مشکل اساسي دانست و خواستار رسيدگي جدي از سوي دولت شد و تاکيد کرد: دولت اگر بخواهد مي تواند مشکلات داخي را با تکيه بر توان داخلي حل کرده و از فشاري که بر روي مردم است بکاهد.
 

اجراي طرح نظارت بر بازار ويژه شب يلدا در چهارمحال و بختياري آغاز شد

بهرامي معاون بازرسي،نظارت و مبارزه با کالاي قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: طرح تشديد نظارت بر اصناف با هدف جلوگيري از افزايش قيمت و تهيه اقلام مورد نياز شب يلدا توسط ۴۰ بازرس در قالب ۲۰ گروه در سطح استان تا ۳۰ آذرماه انجام مي‌شود.

وي اضافه کرد: فاکتور خريد و فروش، سود قانوني و داشتن برچسب قيمت تمامي مراکز عرضه کالاهاي اساسي به‌خصوص واحدهاي عرضه آجيل و تنقلات، ميوه و شيريني فروشي ها و تره‌بار بازرسي و کنترل مي‌شود.

معاون بازرسي، نظارت و مبارزه با کالاي قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري، از شهروندان خواست درصورت مشاهده هرگونه تخلف ازجمله گران‌فروشي و کم فروشي مراتب را با شماره ۱۲۴ به اطلاع بازرسان اين سازمان اطلاع دهند.
 

فروش مغازه‌ها به کمتر از نصف رسيد

خدارحم مرادي، رئيس اتحاديه آجيل و خشکبار شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: آجيل شب يلدا در چهارمحال و بختياري افزايش قيمت نداشته است و با همان قيمت‌ قبل به فروش مي‌رسد.

وي با اشاره به اينکه آجيل شب يلدا در اين استان افزايش قيمت نداشته است، افزود: مردم براي شب يلدا آجيل‌هايي همچون تخمه، برنجک، شاه‌دانه و نخودچي را به دليل پايين‌تر بودن قيمت خريداري مي‌کنند.

رئيس اتحاديه آجيل و خشکبار شهرستان شهرکرد گفت: اکنون قيمت هر کيلوگرم پسته نوع ريز، ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان به فروش مي‌رسد.

وي خاطرنشان کرد: به دليل کاهش قدرت خريد مردم، فروش مغازه‌ها به کمتر از نصف رسيده است.

منبع:جهانبين نيوز
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html