پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229944
بام ايران اولين رويشگاه زعفران وحشي/ مرغوبترين زعفران را از مزارع چهارمحال و بختياري طلب کنيد
تاریخ انتشار : 1398/08/10 13:35:59
نمایش : 1752
طي مطالعات به عمل آمده مشخص شده است که چهارمحال و بختياري رويشگاه اوليه زعفران وحشي بوده است ودليل رشد خوب اين گياه در استان هم همين امر است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين‌نيوز؛ چهارمحال و بختياري يکي از استان هاي کوهستاني منطقه زاگرس است که به علت داشتن شرايط آب و هوايي، رويشگاه مناسبي براي انواع مختلف گياهان به شمار مي رود.

اين استان با دارا بودن زمين‌هاي حاصلخيز و موقعيت اقليمي مناسب از تنوع آب و هوايي منحصر به فردي برخوردار است و به لحاظ اقليم و هواشناسي يک استان چهار فصل است و داراي آب و هواي متنوعي است.

اين ويژگي موجب شده تا اين استان، استعداد کشت انواع محصولات مختلف را داشته باشد و زعفران يکي از اين محصولات است که در سال‌هاي اخير کشت آن در استان، نتايج بسيار خوبي در اختيار محققان و کشت‌کاران قرار داده است.

زعفران يکي از محصولاتي است که در همه نقاط چهار محال و بختياري کشت مي شود و يکي از مرغوبترين زعفران هاي کشور به شمار مي آيد.

اگرچه مدت زمان بسياري نيست که کشت زعفران در اين استان مطرح شده است اما مزارع بسياري توسط کشاورزان به کشت زعفران اختصاص يافته و هر سال به ميزان کشت افزوده مي شود.

فرزانه ارشادي در حدود ۲۰ سال است که مديرعامل شرکت تعاون روستايي زنان شهرستان فارسان است وي علاقه خاصي به کشت و پرورش گياهان دارويي به ويژه زعفران و گياهان خوراکي خصوصا قارچ دارد.

فرزانه ارشادي صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبين‌نيوز گفت: در ابتدا توليد قارچ صدفي را آغاز کردم و از اوايل سال ۸۰ در روستاي چوبين اولين کشت زعفران را انجام دادم که کشت بسيار خوب و به لحاظ عيار حتي از زعفران مناطق معروف هم بهتر بود.

مديرعامل شرکت تعاون روستايي زنان شهرستان فارسان ادامه داد: زمانيکه متوجه شدم مي‌توان در چهارمحال و بختياري زعفران کشت کرد با مسئولان مربوطه مشورت  و کلاس‌هايي در اين خصوص را شرکت کردم و در حال حاضر حدود ۲۰ هکتار زمين تحت کشت زعفران با بهترين کيفيت ، زعفران کشت مي کنم.

هرساله شاهد افزايش حدود 25 درصد در کشت زعفران هستيم



وي با بيان اينکه هرساله شاهد افزايش حدود ۲۵ درصد در کشت و بهره‌وري زعفران هستيم، افزود: کشت زعفران مورد استقبال بسياري قرار گرفت و بجز زمين‌هاي تحت کشت برخي افراد فاقد زمين در بالکن، پشت‌بام، گلخانه‌هاي خانگي و باغچه زعفران کشت کردند و اين استقبال هرساله در حال افزايش است.

ارشادي چشم‌اندازه کشت زعفران در چهارمحال و بختياري را باتوجه به پتانسيل و ظرفيت استان قطب توليد زعفران در دنيا مي‌داند.

مديرعامل شرکت تعاون روستايي زنان شهرستان فارسان بيان کرد: باتوجه به اينکه در چهارمحال و بختياري شغل اکثر مردان کشاورزي است در ابتدا شخصاً جهت فرهنگ‌سازي پشت تراکتور نشستم، آبياري و در کنار کارگران کار کردم تا در حال حاضر به مرحله‌اي رسيديم که روزانه زنان خودشون به زمين‌ها مي‌روند زعفران را مي‌چينند، پاک و خشک مي‌کنند.

وي عنوان کرد: درحال حاضر زعفران چهارمحال و بختياري به علت کيفيت خوبي که دارد به مرحله تجاري‌سازي و صادرات رسيده و حتي هستند مشترياني که زعفران استان را پيش خريد مي‌کنند.

زعفران ادويه اي ماندگار و گران است



ارشادي با تاکيد بر اينکه زعفران ادويه‌اي ماندگار و گران است و علاوه براينکه توجيح اقتصادي دارد درآمد بالايي نيز دارد عنوان کرد: توليد زعفران مي‌تواند بصورت مستقيم و غير مستقيم اشتغال‌زايي زيادي را براي چهارمحال و بختياري ايجاد کند.

مديرعامل شرکت تعاون روستايي زنان شهرستان فارسان اعلام کرد: کشت و برداشت زعفران کاري فصلي است اما در فصل خود تنها در بخش کشت بيش از ۳۰۰ نفر را مشغول به کار مي‌کند که اين تعداد جدايي از افرادي است که بصورت خانگي اقدام به کشت و برداشت زعفران مي‌کنند.

وي اظهار کرد: اگر مسئولان به ويژه مسئولان مربوطه حمايت لازم را از توليد زعفران به عمل آورند علاوه بر توسعه اين بخش کشاورزي منجر به کارآفريني و اشتغال‌زايي تعداد زيادي از مردان و زنان هم‌استاني نيز مي‌شود.



مسئولان به بيمه زعفران کاران هم توجه داشته باشند

ارشادي از مسئولان درخواست کرد که براي بيمه زعفران‌کاران اقداماتي انجام دهند و همچنين از متوليان بحث‌هاي مالي در اين خصوص تقاضا کرد وام‌هايي با باز پرداخت طولاني و تنفس دوساله به زعفران کاران اعطا کنند چراکه کشت زعفران در سال‌هاي ابتدايي درآمدزايي ندارد و زغفران‌کاران نمي‌توانند اقساط خودشان را بدهند.

مديرعامل شرکت تعاون روستايي زنان شهرستان فارسان توضيح داد: افرادي بودند که در حدود پنج هکتار زمين براي کشت زعفران آماده کرده بودند ولي به علت عدم اعطاي وام و حمايت کارشان متوقف و به سال آينده موکول شد.

وي اشاره کرد: زعفران در چهارمحال و بختياري به خوبي جواب داده است و مي‌توان آن را در اکثر مناطق استان کشت کرد مردم هم به خوبي در خصوص زعفران توجيح شدند که مي‌تواند درآمد بالايي داشته باشد.

ارشادي در خصوص صادرات زعفران گفت: به علت اينکه برخي مردان چهارمحال و بختياري در کشورهاي حاشيه خليج فارس کار مي‌کنند مي‌توان اقداماتي انجام داد.

مديرعامل شرکت تعاون روستايي زنان شهرستان فارسان اضافه کرد: دخترم در کشورهاي آلمان،  سوئد و نروژ تا حدودي بازاريابي کرده است و نمونه‌ زعفراني هم براي ترکيه ارسال شد که استقبال خوبي از آن شد.

وي در پايان خاطرنشان کرد: تا رسيدن به توليد انبوه زعفران در چهارمحال و بختياري و صادرات آن هنوز فاصله بسيار است که حمايت بيشتر و به موقع مسئولان را مي‌طلبد.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html