پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229932
نارضايتي مردم باباحيدر از انتقال شوراي حل اختلاف به شهر فارسان / مردم در انتظار پاسخگويي شوراي شهر هستند
تاریخ انتشار : 1398/07/23 10:12:35
نمایش : 1413
برخي از شهروندان شهر باباحيدر از انتقال شوراي حل اختلاف به شهر فارسان گلايه دارند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، شوراي حل اختلاف در سال ۱۳۸۱ تصويب شد و در ماده ۱۸۹ شورا حل اختلاف به‌عنوان يک مرجع جهت حل و اختلاف بين مردم نهادينه شد که با سيستم قضايي و زيرمجموعه اين قوه وارد سيستم قضاييه شد و فلسفه تشکيل آن نيز حل‌وفصل دعواي اختلافات بين مردم است.

بر اساس قانون اساسي در سال ۹۴ شوراي حل اختلاف بسيار توسعه پيداکرده است به‌طور مثال دعوايي تا مرز ۲۰ ميليون تومان در صلاحيت شورا حل اختلاف است، دعوايي مثل مهريه، جهيزيه و ... بر عهده شوراي حل اختلاف است.

طبق گزارش‌ها و گلايه برخي از شهروندان شهر باباحيدر که از انتقال شوراي حل اختلاف به شهر فارسان خبر مي‌دهند.

يکي از شهروندان باباحيدري در گفتگو با خبرنگارپايگاه خبري تحليلي پيرغار؛ گفت: طبق دستور شرع و دين اگر موضوعي پيش آمد اولويت با صلح و سازش است و لذا انتظار و توقع مان آن است که دراين‌باره از سوي مسئولان شهر باباحيدر حمايت جدي انجام شود.

وي عنوان داشت: يک‌بار شورا حل اختلاف به فارسان انتقال داده شد که با پيگيري و مشقت زياد دوباره به باباحيدر برگشت که بعد از يک سال دوباره با مشکل نبود جايگاه خبر رسيده که به فارسان انتقال داده شد. از مسؤلين درخواست پيگيري جدي اين موضوع راداريم. مردم منتظر پاسخگوي شوراي شهر و شهرداري براي خواسته بر حق خود هستند؟

امام‌جمعه شهر باباحيدر بابيان وجود مکاني براي شوراي حل اختلاف شهر باباحيدر، اظهار کرد: با نگاهي به منابع روايي و سيره اهل‌بيت درمي‌يابيم که موضوع حل اختلافات و شيوع و تبليغ آن از جايگاه ويژه‌اي در نظام قضايي و اسلامي ما برخوردار است.

حجت‌الاسلام محمدباقر ياوري گفت: صلح و سازش سبب کاهش زمان اطاله رسيدگي به پرونده‌هاي وارده به دادگستري مي‌شود، در بحث روال اطاله‌اي که وجود دارد ممکن بود رسيدگي به يک پرونده يکي دو سال نيز به درازا کشيده شود و طرفين دعوا از اين بابت آسيب‌هاي مختلفي حتي درگيري و مشکلات ديگري نصيبشان شود چراکه زمان فرسايشي رسيدگي به پرونده‌ها در برخي جاها سبب عقده‌گشايي فرد ضرر ديده عليه ديگري مي‌شود اما شوراي حل اختلاف به‌عنوان يک سد، مانع و راه‌حلي بسيار ارزشمند براي کاهش مشکلات است.

وي با تأکيد بر اينکه فضاي کينه و کدورت و انتقام ميان افراد توسط کارکرد شوراهاي حل اختلاف از بين مي‌رود، افزود: شوراي حل اختلاف کارش متعادل کردن مسائل ميان طرفين دعواست و به‌جاي آنکه در ميان طرفين دعوا يک فضاي طناب‌کشي ايجاد شود با قرار گرفتن در کنار يکديگر گذشت در ميانشان اتفاق مي‌افتد و اين کار بسيار ارزشمند است.

وي تصريح کرد: ظرفيت امامت جمعه در اختيار کمک به شوراهاي حل اختلاف و قضا است و در خطبه‌هاي نماز جمعه به‌طورقطع به اين موضوع پرداخته خواهد شد ضمن آنکه از ريش‌سفيدان شهر باباحيدر به‌عنوان يک ظرفيت بزرگ مي‌توان براي افزايش حل اختلافات بهره گرفت.

وي ياد آورد شد: دليل بردن شوراي حل اختلاف به فارسان نبودن مکان نبوده بلکه سياست‌هاي متوليان شوراي حل اختلاف ودادگستري بوده است که معتقد بودند پرونده‌هاي شوراي حل اختلاف کم هستند و طرح تجميع شوراهاي حل اختلاف باهدف تخصصي کردن بررسي‌ها اعلام شد.

وي در پايان ابراز داشت: در دوره سوم شوراها قطعه زميني نزديک حمام قديمي به شوراي حل اختلاف اختصاص يافت که هيچ اقدامي از طرف دادگستري براي ساخت ان صورت نگرفت.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html