پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229922
تاجران اروپايي در بازار پسته ايران/ رونق توليد در باغ هاي رفسنجان
تاریخ انتشار : 1398/07/16 10:52:42
نمایش : 1652
رفسنجان - اين روزها توليد و کار و تلاش در باغ هاي پسته رفسنجان رونق دارد و کشاورزان خود را براي صادرات ارزآورترين کالاي غيرنفتي کشور آماده مي کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، برداشت پسته از ۲۲۰ هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان وارد فاز تازه شده است، در سال جاري جمع آوري پسته از باغ هاي پسته حدود ۲۰ روز با تاخير انجام شده اما وضعيت محصول نسبت به سال گذشته بسيار بهتر است.

در حاليکه سال گذشته به دليل تغييرات اقليمي پسته اي براي برداشت وجود نداشت امسال اما وضعيت بسيار مطلوب است، بعد از برداشت پسته کال و برداشت مغز پسته سبز براي صادرات به اروپا و کشورهاي عربي حالا برداشت پسته رسيده و نوبر آغاز شده است.

لزوم عرضه تدريجي پسته به بازارهاي خارجي

قيمت پسته تر، بنا به نوع محصول از ۴۳ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان در خرده فروشي ها تعيين شده و به نظر مي آيد با عرضه بيشتر محصول به بازار قيمت کاهش يابد به همين دليل به کشاورزان توصيه شده است براي جلوگيري از افت قيمت پسته محصول به صورت تدريجي وارد بازار مصرف شود.

همه نگران هستند که با توجه به افزايش توليد با عرضه ناگهاني محصول به بازارخارجي قيمت ها با افت جدي مواجه شود.

در سال جاري در کنار بارندگي مطلوب و کاهش تغييرات دمايي آفت پسيل پسته نيز به خوبي کنترل شده است. هزاران نفر براي برداشت پسته از استانهاي مجاور به کرمان آمده اند و برداشت پسته رسيده عملا در رفسنجان طي چند روز گذشته کليد خورده است.

تحريم ها هيچ تاثيري بر بازار پسته نداشته چون عملا کشاورزان آمريکايي با وجود افزايش توليدشان اما به هيچ عنوان نمي توانند محصولي با کيفيت پسته ايران توليد کنند

هنوز هم مي توان پوکي پسته را در برخي  باغ ها مشاهده کرد اما وضعيت نسبت به سال گذشته بسيار بهتر شده است.

محمد يکي از پسته کاران دشت کبوتر خان در نزديکي رفسنجان است که به خبرنگار مهر مي گويد: سال گذشته در اين فصل از سال در باغي که در حال فعاليت هستيم حتي ۵ کيلو پسته نيز برداشت نشد اما در سال جاري هر کارگر در هر روز از اين باغ ۵۰۰ کيلو پسته برداشت مي کند.

وي گفت: انتظار مي رود با توجه به وضعيت موجود ميزان توليد در سال آينده بهتر نيز بشود.

اين کشاورز گفت: بخشي از پسته به صورت کال براي توليد مغز پسته سبز برداشت شد چون اين نوع پسته به شدت مورد توجه بازارهاي خاص خارجي است زيرا پسته ايراني رنگ طبيعي يک دست و زيبايي دارد در صنايع مواد غذايي مورد استفاده قرار مي گيرد.

وي گفت: تحريم ها هيچ تاثيري بر بازار پسته نداشته چون عملا کشاورزان آمريکايي با وجود افزايش توليدشان اما به هيچ عنوان نمي توانند کيفيت محصول ايراني را جبران کنند و دستشان خالي مانده است در سال جاري همه پسته سبز را به اروپا صادر کرديم.

فرصت اشتغال براي کارگران فصلي مهيا شده است

هم اکنون فرصت اشتغالي برابر با ۳ ميليون نفر روز – کارگر در باغ هاي پسته کشور ايجاد شده است که بخش عمده اي از آن در استان کرمان وجود دارد و پيش بيني مي شود بعد از برداشت پسته کال به زودي شاهد برداشت قريب به ۱۳۰ هزار تن پسته فقط در استان کرمان باشيم.

ميزان کلي برداشت پسته در کشور ۲۴۰ هزار تن پيش بيني مي شود که البته از نظر کيفيت و وزن نيز محصول سال جاري بسيار مطلوب است.

محمد نظري يکي از توليد کنندگان و صادر کنندگان عمده استان کرمان در گفتگو با مهر مي گويد: هيچ کشوري در طول انقلاب نتوانسته است پسته ايران را تحريم کند چون پسته يک محصول ويژه و سنتي در ايران محسوب مي شود و مشتري هاي خاص و هميشگي دارد.

ميزان برداشت پسته در کشور ۲۴۰ هزار تن پيش بيني مي شود که البته از نظر کيفيت و وزن نيز محصول سال جاري بسيار مطلوب است

وي افزود: آمريکا هر چند سعي کرده در بازار پسته ورود کند اما نتيجه اين ورود توليد محصولي بي کيفيت و با طعم بسيار نا مطلوب است بطوريکه پسته آمريکا چربي بسيار اندک و بي مزه است اما پسته ايران کاملا منحصر به فرد و خوشمزه است.

نظري گفت: هم اکنون پسته ايران به کشورهاي اروپايي ، آسيايي دور، آسياي ميانه، روسيه و کشورهاي عربي و با واسطه يک کشور به آمريکا هم صادر مي شود، هر چند مشکلاتي ايجاد شده اما صادرات همچنان ادامه دارد.

وي بيان کرد: خريداران از کشورهاي مختلف در استان کرمان رفت و آمد مي کنند و محصول مورد نياز را خريداري مي کنند.

وي به توليد کنندگان توصيه کرد به هيچ عنوان محصول خود را به يکباره صادر نکنند و با عرضه تدريجي نبض بازار خارجي را در دست بگيرند.

ارزآوري ۱.۵ ميليارد دلاري در سال جاري

وي در خصوص قيمت پسته گفت: هنوز محصول خشک سال جاري وارد بازار نشده است و محصولي که عرضه شده يا پسته کال بوده يا پسته تر که قيمتش نسبت به پسته خشک تفاوت دارد.

شهرستان هاي رفسنجان، انار، زرند، سيرجان، کرمان ، راور، بم و شهربابک از مراکز عمده توليد پسته در استان کرمان محسوب مي شوند.

اين محصول مهمترين کالاي صادراتي غير نفتي ايران است و انتظار مي رود در سال جاري ۱.۵ ميليارد دلار ارز را وارد کشور کند.

در اکثر باغ هاي پسته استان کرمان تکاپو و جنب و جوش جريان دارد هزاران نفر مشغول کار هستند و پسته بعد از حمل به کارگاه هاي ضبط پسته وارد چرخه فراوري و خشک شدن مي شود.

هشدار در خصوص کنترل آفلاتوکسين

کنترل آفلاتوکسين هم يکي از دغدغه هاي ويژه کشاورزان است و کارشناسان کشاورزي توصيه هاي جدي در خصوص بهداشت فرآوري و ضبط پسته مي کنند، نيروي انتظامي هم درکنار کارگران تلاشش رو مضاعف کرده است. سرقت پسته اين روزها يکي از دغدغه هاي کشاورزان است و دهها مورد تا کنون کشف شده است.

رئيس کشاورزي شمال استان کرمان در گفتگو با مهر تاکيد مي کند که کشاورزان توصيه هاي جهاد کشاورزي در خصوص کنترل آفلاتوکسين را جدي بگيرند چون بازارهاي خارجي روي اين مساله به شدت حساسيت دارند و در صورت عدم رعايت نکات بهداشتي محصول پس از صادرات با مشکل مواجه مي شود.

عباس سعيدي همچنين در خصوص افت قيمت پسته نيز گفت: اين امر به عرضه و تقاضا در بازارهاي خارجي بستگي دارد ما توصيه مي کنيم محصول به يکباره به بازار خارجي عرضه نشود چون قيمت به افت مي کند.

رئيس کشاورزي شمال استان کرمان تصريح کرد: پيش بيني مي کنيم سال آينده وضعيت مطلوب تري نسبت به سال جاري داشته باشيم و صنعت پسته روزهاي پر رونقي پيش رو خواهد داشت.

وي به توليد مغز سبز در کرمان اشاره کرد و گفت: با وجوديکه کشورهايي مانند آمريکا و ترکيه براي توليد پسته سرمايه گذاري هنگفت کرده اند اما نمي توانند مغز سبز توليد کنند.

پيش بيني مي شود برداشت پسته تا اواخر مهر ماه در استان کرمان ادامه داشته باشد و با آغاز فصل سرد سال اما بازار پسته هر روز گرمتر مي شود.


مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html