پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229907
يمن به پيروزي نهايي نزديکتر مي شود؟/ تنها راه حفظ امنيت شيشه اي ائتلاف سعودي
تاریخ انتشار : 1398/07/09 08:46:10
نمایش : 1984
عربستان در باتلاق يمن گير افتاده است و تا اينجا شکستي ديگر در کارنامه کاري آل سعود در زمان سلمان بن عبدالعزيز رقم خورده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ يمن در استانه تحولات شگرفي قرار دارد. اين موضوع را از تحولات ميداني جنگ ائتلاف سعودي عليه مردم اين کشور مي توان به وضوح ديد. يمن مدت هاست که راهبرد خود در مقابله با ائتلاف سعودي را از مقاومت صرف به مقاومت در عين مقابله به مثل تبديل کرده است. همين عامل باعث ايجاد ناامني در کشورهاي ائتلاف عليه يمن شده است.

 

حمله به تاسيسات آرامکو چه بلايي سر عربستان آورد

در همين رابطه عربستان سعودي هدف موشک باران يمني ها شده است. از سوي ديگر در يک حمله دقيق و متبکرانه يمني‌ها توانستند به وسيله پهپادهاي خود تجهيزات منطقه نفتي آرامکو بزرگترين شرکت پتروشيمي عربستان را هدف قرار دهند.

اين حمله آنچنان مبتکرانه و دقيق بود که باعث شد نيمي از صادرات نفت عربستان قطع شود. عربستان که يکي از غول هاي نفتي و پتروشيمي دنياست از اين حمله ضربه سختي خود تا جايي که براي تامين سوخت خود اقدام به واردات نفت از کشور همسايه خود يعني عراق کرد.

اين حملات تنها به تجهيزات و زيرساخت‌هاي فني و فيزيکي عربستان ضربه وارد نکرد. همانطور که مي دانيم امنيت تنها در بعد فيزيکي معنا نمي شود در حوزه رواني نيز امنيت بار معنايي زيادي دارد. حالا با ناامن شدن عربستان با توجه به حملات دقيق و خسارت بار يمني‌ها سرمايه گذاران داخلي و خارجي عربستان براي اينکه دوباره آرامکو و تاسيسات نفتي و ... اين کشور را بسازند، بسيار با ترس و دلهره وارد مي شوند. درواقع همين امر باعث مي شود که سرمايه گذاران براي حذر کردند از نابود شدن سرمايه خود از سرمايه گذاري در اين حوزه جدا خودداري کنند.

درواقع امنيت عربستان و کشورهاي نفتي مانند امارات يک امنيت شيشه اي است. امارات نيز در اين حوزه چندان در حاشيه امن حضور ندارد.

 

عمليات پيش دستانه يمني ها و اسير شدن هزاران مزدور سعودي

نيرويهاي يمني در عملياتي در نجران، هزاران سرباز سعودي را کشته و اسير کردند و تجهيزات زيادي را به غنيمت گرفتند. سکوت مقامات عربستان تا اين لحظه، احتمال صحت اين خبر را افزايش داده است.  اين ماجرا دوباره شکستي بزرگ براي رياض رقم زد اما جنس اين شکست بسيار عميق تر و بزرگتر از شکستهاي قبلي عربستان در حوزه جنگ ميداني بود و از اين رو مي تواند ناقوس خروج خفت بار آن از يمن را به صدا در آورد.

شکستي که پس از حمله به تاسيسات آرامکو، بيش از پيش ضعف و شکنندگي دولتهاي نفتي عرب را برملا و آسيب پذيري آنها را در هر درگيري جدي نشان مي دهد.

«محمد عبدالسلام»، سخنگوي انصارالله يمن اعلام کرد: «عمليات در نجران، بزرگترين عمليات از آغاز جنگ بوده و اين ائتلاف در کوتاه‌ترين زمان، متحمل خسارت سنگيني شده است.در بين اسراي نظامي، صدها نظامي سعودي از جمله افسر وجود دارد و عمليات به گونه‌اي بوده که آن‌ها فرصت فرار پيدا نکرده‌اند.»

وي افزود: «عمليات نصر من الله، شکست نظامي بي‌سابقه‌‌اي است که در نتيجه آن بايد ائتلاف سعودي هرچه سريعتر در مورد اهداف خود از جنگ عليه يمن بازنگري کند.عمليات نظامي يمن در عمق خاک سعودي، حاوي پيام نظامي به متجاوزان و اشغالگران است و آن، اينکه شکست آن‌ها حتمي است.»

«فؤاد ابراهيم»، نويسنده عربستاني نيز نوشت: «يمني‌ها توانستند در زمين و هوا معادله جنگ را تغيير دهند. عمليات اخير پيامي به بن سلمان بود که از جنگ عليه يمن خارج شود.»
 
رضا ميرآبيان، کارشناس مسائل بين الملل با بيان اينکه يمن درحوزه زميني همه معادلات را بهم زد، اظهار داشت: «عمليات نجران اين پيام را به همراه داشت که انصارالله همچنان ابتکار عمل موشکي، پهپادي را در اختيار دارد و در روي زمين هم ابتکار عمل دست يمني‌هاست. انصارالله نشان داد که هر وقت بخواهد مي‌تواند وارد عمق خاک عربستان شود و هم پيشروي کند.»

با اين حال بسياري از کارشناسان مطرح مي کنند که عربستان در حوزه ميداني و جنگ عليه زيرساخت ها که در ابتدا از سوي ائتلاف سعودي همراه بود و حتي در اين زمينه مدرسه و بيمارستان هاي يمني هدف قرار مي گرفت، شکستي فاحش خورده است.

يمن در اين حوزه دست بالا را دارد و به نظر مي رسد اين حملات سرنوشت ميداني جنگ عليه يمن را به خوبي روشن کرد.

 

عربستان به سمت مذاکرات صلح پيش مي رود؟

يک منبع در دفتر نخست‌وزير عراق گفته است سعودي‌ها به پيشنهاد بغداد براي ميانجي‌گري جهت اتمام جنگ يمن «واکنش مثبت» نشان داده‌اند. البته عربستان همواره زير توافقات صلح غيرپايدار زده است و اين موضوع را فرصتي براي ضربه زدن به حريف خود ديده است.

آنچه بيش از همه در اين موقعيت زماني و شرايط مهم است صلح در عين شکست عربستان است. در اين شرايط تمام امتيازات به نفع يمن است. بيشترين ضربه را عربستاني ها خورده اند و وجهه شان در خاورميانه و خصوصا جهان عرب که خود را آقاي آن مي ديدند به شدت خدشه دار شده است. البته عربستان امروز براي اينکه امنيت شيشه اي خود را بيش از اين در خطر نبيند مي بايست تن به توافق صلح دهد.

ترامپ نيز به خوبي نشان داده است که فقط عربستان را گاو شيرده اي براي دوشيدن مي بيند و اقدامي براي امنيت حکام آل سعود نمي کند. همين موضوعات سبب شده تا عربستان بيش از  پيش به شکست و يمني ها به پيروزي حاصل از مقاومت نزديک بشوند.

عربستان با اين شکست چندين و چندمين شکست خود در حوزه خاورميانه را بعد از سوريه، عراق و ... تجربه مي کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html