پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229904
طرح «نشست منطقه‌اي» در بغداد؛ تداوم فتنه‌انگيزي حکام مرتجع عرب
تاریخ انتشار : 1398/07/08 10:11:22
نمایش : 1735
رئيس جمهور عراق درحالي طرح «نشست منطقه اي» در بغداد را مطرح کرده است که رژيم هاي آل سعود، آل خليفه و آل نهيان با سياست هاي فتنه انگيزانه خود عملا راه برقراري ثبات در منطقه را مسدود کرده اند.
رامين حسين آباديان: «برهم صالح» رئيس‌جمهور عراق روز چهارشنبه هفته گذشته در يادداشتي در نشريه «وال استريت ژورنال» نوشت که بغداد قصد دارد نشستي منطقه‌اي با هدف کاهش تنش‌ها در غرب آسيا برگزار کند.

وي ادامه بحران در سوريه و عراق را از ريشه‌هاي تنش در منطقه عنوان کرده و نوشته است که بغداد شديدا از بالا گرفتن تنش ها در نقاط مختلف منطقه احساس نگراني فراوان مي کند. او با بيان اينکه عراق با شکست دادن داعش در آستانه يک «عصر تازه» قرار دارد، نوشته است که بغداد نمي‌خواهد به درگيري‌هاي منطقه‌اي کشيده شده يا پايگاهي براي درگيري‌هاي نيابتي باشد.

صالح نوشته است: «به نفع ماست که به عنوان يک نيروي ثبات‌ساز عمل کرده و از موقعيت راهبردي و روابط خوب خود با همسايگان براي ريشه‌کن کردن افراط‌گرايي بهره‌ گيريم. عراق تلاش مي‌کند تا نيرويي براي ثبات و پلي براي يکپارچگي اقتصادي در منطقه باشد». او سپس با اشاره به تلاش‌هاي سابق براي ايجاد همگرايي در منطقه غرب آسيا، نوشته است: «اين به نفع همه است که منطقه بر درگيري‌ها فائق آيد. عراق مي‌خواهد همسايگان خود را دعوت کند تا براي گفت‌وگويي در بغداد گردهم آيند. نقطه آغاز اين گفت‌وگو، لزوم حمايت از ثبات و همگرايي اقتصادي عراق است».

اين اولين براي نيست که «برهم صالح» رئيس جمهوري عراق ايده برقراري نشست منطقه‌اي در بغداد را مطرح مي کند، چراکه پيشتر نيز وي در سخناني از اين ايده سخن گفته بود. دولتمردان عراقي مدتهاست که خواستار برگزاري چنين نشستي به منظور کاهش سطح تنش ها در منطقه هستند؛ حال آنکه سنگ اندازي هاي حکام مرتجع عرب تاکنون مانع از تحقق اين مهم شده است.

اين درحالي است که بغداد حدود ۲ ماه پيش به منظور فراهم آوردن مقدمات برگزاري نشست منطقه اي، شاهد برگزاري نشست سه جانبه اي بود. در اين نشست سه جانبه، سران کشورهاي اردن، مصر و عراق در شهر «بغداد» گردهم آمدند تا در خصوص آخرين تحولات منطقه و همچنين تنش ها و چالش هاي موجود در آن بحث و تبادل نظر انجام دهند. همانطور که گفته شد، هدف اصلي و اساسي از برگزاري نشست مذکور، فراهم آوردن زمينه براي ورود به نشست منطقه اي در بغداد بود؛ هدفي که البته تاکنون محقق نشده است.

علاوه بر اين، در اوايل فروردين سال جاري نيز شهر قاهره ميزبان نشست سه جانبه عادل عبدالمهدي، نخست وزير عراق، عبدالفتاح سيسي، رئيس جمهوري مصر و و عبدالله دوم، پادشاه اردن بود و پس از آن نيز در اوايل خرداد ماه برهم صالح، رئيس جمهوري عراق در شهر امان با سران مصر و اردن نشست سه جانبه برگزار کرد. سران کشورهاي يادشده همچنين پيش از اين، نشست مشترکي را در کشور تونس برگزار و در آن درخصوص آخرين تحولات منطقه و چالش هاي آن گفتگو کرده بودند.

آنچه که واضح و مسلم به نظر مي رسد اين است که دولتمردان عراقي تلاش بي وقفه اي را جهت کاستن از شدت و حدت تنش هاي کنوني در منطقه کليد زده اند. آخرين نمونه اين تلاش ها به سفر «عادل عبدالمهدي» نخست وزير عراق به شهر «رياض» پايتخت عربستان سعودي باز مي گردد. وي در جريان سفر مذکور ضمن ابراز خوش‌بيني درباره حل بحران هاي منطقه و جلوگيري از هرگونه درگيري يا جنگ، تأکيد کرد: «هيچکس خواستار جنگ نيست». عبدالمهدي در اين سفر همچنين با بيان اينکه وضعيت «دشوار و پيچيده» است، بر لزوم «صبر و تلاش براي يافتن کليدها، درها و راه‌کارهايي» که مورد پذيرش همه باشد، تأکيد کرد.

درهمين حال، اقشار مختلف عراق ازجمله احزاب و جريان هاي سياسي اين کشور نيز از رويکرد دولت کنوني مبني بر تلاش براي حل و فصل بحران هاي منطقه از طريق راهکارهاي مسالمت آميز استقبال کرده و مي کنند. در همين ارتباط، سيد عمار حکيم، رهبر جريان حکمت ملي اخيرا با تأکيد بر ضرورت پيش گرفتن گفتگو و مذاکره براي حل اختلافات منطقه، به نقش عراق در نزديک کردن ديدگاه‌هاي نيروهاي منطقه، اشاره کرده است. وي تأکيد کرده است که گفتگو و مذاکره، منطقه را از مصائب ناشي از درگيري ها دور مي‌سازد.

در هر حال، بغداد بر اين باور است که تداوم اين تنش ها به ويژه براي عربستان سعودي که به آن دامن مي زند، پيامدهاي منفي به دنبال دارد و درست به همين دليل است که از فرصت هاي مختلف براي مرتفع ساختن اين تنش ها بهره‌برداري مي کند. «عادل عبدالمهدي» نخست وزير عراق نيز پيشتر در همين راستا ضمن تأکيد بر لزوم کاهش سطح تنش ها در منطقه، اعلام کرده بود که کشورش از هيچ تلاشي در اين زمينه دريغ نخواهد کرد و تلاش مي کند تا اين تنش ها به حداقل برسند.

ايده برگزاري نشست منطقه اي در بغداد به منظور کاهش تنش هاي منطقه مدتهاست که توسط دولتمردان عراقي پيگيري مي شود اما کارشکني هاي حکام مرتجع عرب و اصرار و پافشاري آن ها بر لزوم تداوم مسير کنوني مبني بر تنش زايي در سطح منطقه، موجب شده است تا برگزاري نشست مذکور به مرحله اجرايي نرسد.

بغداد خود نيز به خوبي به اين مسأله واقف است که علت اصلي و اساسي تنش هاي کنوني در منطقه، سلسله اقداماتي است که برخي سران عرب به تبعيت محض از ايالات متحده آمريکا و رژيم صهيونيستي انجام مي‌دهند. اين واقعيت بر هيچکس پوشيده نيست که بسياري از بحران هاي کنوني در منطقه در واقع نشأت گرفته از سلسله اقدامات ثبات‌زداي حکام مرتجع عرب و در رأس آنها عربستان سعودي، امارات متحده عربي و بحرين است؛ کساني که در تبعيت از آمريکا و براي تحقق منافع رژيم تل آويو از هيچ اقدامي فروگذار نمي‌کنند.

بدون شک اگر سلسله کارشکني ها و سنگ اندازي هاي حکام عرب ازجمله خاندان سعودي، آل خليفه و آل نهيان نبود، امروز شاهد برگزاري نشست منطقه اي براي کاهش سطح تنش ها در غرب آسيا بوديم. با اين حال، سران کشورهاي مذکور ترجيح مي دهند همچنان دنباله روي سياست هاي کاخ سفيد بوده و بدين ترتيب، رونق بازارهاي تسليحاتي ايالات متحده آمريکا را حفظ کنند.

ناگفته پيداست که تداوم روند کنوني توسط حکام مرتجع عرب نتيجه اي جز شکست براي آن ها به دنبال نخواهد داشت، چراکه تجربه ثابت کرده است که عاملان فتنه انگيزي و تفرقه افکني در منطقه نمي‌توانند خود را از پيامدهاي وخيم اين اقدامات خصمانه مصون نگاه دارند و از همين روي، خود نيز پيش از ديگران، در آتش سياست‌هايشان گرفتار خواهند آمد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html