پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229851
مقاومت يعني ادامه‏ي راه حق بدون انصراف يا توقف/ يك نمونه كشور اسلامى وجود ندارد که با سازش به نتيجه رسيده باشد
تاریخ انتشار : 1398/03/17 14:47:56
نمایش : 1470
امام‌جمعه فارسان گفت: مقاومت يعني انتخاب راه صحيح، آغاز حرکت در اين راه، مبارزه با موانع و مشکلات و ادامه‏ي راه حق بدون انصراف يا توقف.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت‌الاسلام محسن ملک پور در خطبه هاي اين هفته شهر فارسان به سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم سي‌امين سالگرد ارتحال امام خمينى (ره) اشاره داشت و گفت: رهبر معظم انقلاب بيشترين محور سخنان خود را به اهميت مقاومت و دورى از سازش اختصاص دادند؛ که سعي مي‌کنم خيلي مختصر اين بيانات‏ را تحليل کنم.

وي به معناي مقاومت اشاره داشت و اظهار داشت: حضرت آقا در تشريح معناي مقاومت فرمودند: مقاومت يعني انتخاب راه صحيح، آغاز حرکت در اين راه، مبارزه با موانع و مشکلات و ادامه‏ي راه حق بدون انصراف يا توقف.

وي بيان داشت: مقاومت به‏عنوان كليدى‏ترين جزء از انقلاب اسلامى در چهار دهه گذشته به شمار مى‏رود. اهميت اين مسئله به حدي بوده كه دشمنان و به‏ويژه آمريكا و اسرائيل براى ناكارآمد بودن مفهوم مقاومت به روش‏هاى مختلفى متوسل شده‏اند و با وضع تحريم‏هاى گسترده سعى در بى‏فايده نشان دادن مدل مقاومت داشته‏اند.

وي تصريح کرد: در طول تاريخ معاصر نمونه‏هاى زيادى از پيروزى ادبيات مقاومت و برعکس شكست ادبيات سازش وجود دارد. درواقع نگاهى به وضع كنونى منطقه به‏خوبى مويد اين امر است كه كشورهايى كه مقاومت در برابر نظام ناعادلانه حاكم بر عرصه بين‏الملل و مقابله با نظام استكبار را در پيش‌گرفته‌اند توانسته‏اند از ظرفيت‏هاى داخلى خود در جهت ارتقاى نفوذ منطقه‏اى و جهانى به‏خوبى استفاده كنند و در مقابل سازشكاران و كشورهايى كه در مقابل اين نظام و آمريكا به‏عنوان قدرت حاكم بر اين نظام بين اللملى مشى سازش و تسليم را اختيار كرده‏اند نه‌تنها نتوانسته‏اند به پيشرفت‏هاى داخلى برسند كه اقتدار استقلال خود را نيز ازدست‌داده‌اند. تنها چند نمونه تاريخى نشان‌دهنده اين است كه سازش براى كشورها بسيار پرهزينه و ناكارآمد بوده است.

وي عنوان داشت: در دوران رژيم پهلوى اين مسئله کاملاً صدق مى‏كند. اين رژيم براى رفتار سياسى خود در عرصه منطقه‏اى و جهانى سرسپردگى كامل به آمريكا را انتخاب كرد. درواقع تصور در اين رژيم اين بود كه با تسليم شدن مطلق در برابر آمريكا مى‏توان استقلال كشور را حفظ كرد و در عرصه منطقه‏اى نيز تأثيرگذارى داشت؛ اما نتيجه آن اين شد كه همه ثروت‏هاى داخلى توسط آمريكا به غارت رفت و هم عزت ملى و اقتدار كشور نيز کاملاً از بين رفت به‌گونه‌اي كه آمريكايى‏ها با برخوردارى از حق مصونيت موسوم به كاپيتولاسيون عملاً قادر به انجام هر كارى بدون هراس از پيگيرى قضايى بودند. نتيجه نيز اين شد كه رژيم پهلوى هم در عرصه داخلى مشروعيت خود را کاملاً از دست داد و هم در عرصه خارجى و منطقه‏اى نيز نتوانست به‏عنوان كشورى تأثيرگذار و صاحب نقش خود را نهادينه كند. به همين دليل با شروع انقلاب اسلامى مردم به‌سرعت بساط اين رژيم را برچيدند.

وي افزود: نمونه ديگر كشور عربستان است. اين كشور به‏صورت مطلق روش تسليم در برابر آمريكا را براى بقا و ادامه فعاليت سياسى خود انتخاب كرده است؛ اما نتيجه اين باج دادن‏ها اين شده كه اكنون آل سعود به روش‏هاى مختلف توسط آمريكا تحقير مى‏شود و حتى دونالد ترامپ اين كشور را گاو شيرده نيز خوانده است.

امام‌جمعه فارسان گفت: يكى ديگر از نمونه‏هاى عقب‏نشينى و سازش در برابر زورگويان و متجاوزان، سازش «ياسر عرفات» رئيس جنبش آزادي‌بخش فلسطين با رژيم صهيونيستى در سال ۱۹۸۸ است؛ اما نتيجه چه شد؟

وي بيان داشت: نمونه ديگر كشور مصر ازجمله كشورهاى تأثيرگذار در جهان عرب بود. نتيجه دورى اين كشور از دكترين مقاومت اين شده كه ديگر مصر را به‏عنوان يك كشور مقتدر و بانفوذ بالاى سياسى نظامى در جهان عرب نمى‏شناسند و مردم مصر در وضعيت ناامنى به سر مى‏برند.

وي تأکيد کرد: در مورد ايران نيز دقيقاً همين مسئله اتفاق افتاده است. در چهار دهه گذشته هر زمان كه ايران با مقاومت در برابر زياده‏خواهى‏هاى دشمن رفتار كرده است، نتيجه در راستاى منافع ملى رقم خورده است؛ اما هر زمان بنا بر اصرار برخى گروه‏هاى سياسى، ايران با نرمش‏هايى در برابر آمريكا مواجه شده خسارت‏هايى به كشور واردشده است. به‌عنوان‌مثال در مسئله برجام باوجود هشدارهاى مكرر رهبر معظم انقلاب در مورد عدم اعتماد به آمريكا، دولت اصرار به مذاكره داشتند و در اين مسير امتيازاتى به دشمن واگذار شد؛ اما نتيجه اين مسئله نقض عهد آمريكا و خروج اين كشور از برجام بود كه خسارت‏هاى زيادى متوجه كشور شد.

وي در پايان گفت: در شرايط كنونى نيز آمريكا به روش‏هاى مختلف درخواست مذاكره با ايران را دارد. از دادن شماره تلفن به ايران تا عقب‌نشيني از شروط ۱۲ گانه و عقب‌نشيني ناوهاى آمريكا از خليج‌فارس تنها چند نمونه از رفتارهاى آمريكا براى انجام مذاكره مجدد با ايران بوده است؛ اما بررسى تاريخ نشان‌دهنده اين است كه آمريكا با فريب و خدعه مذاكره، به دنبال محقق كردن سياست فشار حداكثرى خود است. درواقع مى‏توان نتيجه گرفت كه كشورهاى منطقه هر زمان در برابر آمريكا و ديگر مستكبران سياست مقاومت را انتخاب كرده‏اند در طول زمان و باوجود سختى‏هاى زياد برنده مبارزه بوده‏اند اما حتى يك نمونه كشور اسلامى وجود ندارد كه توانسته باشد با اتخاذ سياست سازش و دورى كردن از مقاومت به نتيجه رسيده باشد.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html