پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229362
محتواي غيراخلاقي و تروريستي؛ عامل فيلتر تلگرام در کشورهاي مختلف/ چرا تلگرام تصميم به دور زدن فيلترينگ گرفت؟
تاریخ انتشار : 1397/01/28 09:34:12
نمایش : 1701
تلگرام و صاحبان آن با توجه به اينکه تعداد زيادي از کاربران تلگرام در ايران هستند، تصميمات جدي براي به چالش کشيدن اراده کشور کرده است و از همين رو برابر هر تصميمي از سوي ايران سريعاً موضع جديدي اتخاذ مي کند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ موضوع فيلترينگ و محدوديت هاي اينترنتي يکي از مهم ترين مسائل و دغدغه هاي جوامع بين الملل بوده است که از سال هاي گذشته تا کنون در همه کشورهاي جهان با شدت و ضعف هاي مختلف اجرا مي‌شود؛ قانون فيلترينگ مختص به کشورهاي آسياسس نبوده و کشورهاي اروپايي و آمريکايي به ويژه ايالات متحده آمريکا نيز از اين قانون در کشور خود پيروي مي کند.

 

مخالفت فرانسه با آزادي اينترنت در اين کشور

فرانسه به عنوان کشوري با تمدن و فرهنگ کهن، براي حفظ ارزش‌هاي فرهنگي خود نتايج موتورهاي جستجوي اينترنتي از جمله گوگل Google را دستکاري کرده و آن را بومي کشور خود مي‌کند. علاوه بر اين، کشور فرانسه يکي از کشورهاي اروپايي است که اعتقادي به آزادي در فضاي مجازي ندارد و سعي دارد قوانين خود را اجرا کند.

مردم فرانسه يکي از آنلاين‌ترين کشورهاي دنيا به نسبت جمعيتش است. قوانين اينترنتي در اين کشور بيش‌تر شامل قوانين تجارت الکترونيک و رعايت حريم شخصي و جرايم رايانه‌اي آن بيش‌تر مربوط به مسايل امنيت ملي و آسيب‌هاي اقتصادي است. ضمن اينکه فيلترينگ به طور جدي در مدارس اين کشور و با بستن IPها اعمال مي‌شود.

 

اعمال فيلترينگ براي 98 درصد مردم انگلستان

در اکثر کشورهاي اروپايي از جمله انگليس فيلترينگ بيشتر بر روي مسائلي مانند پورنوگرافي کودکان، نژاد پرستي و مسائل تروريستي اعمال مي شود. يک سازمان غيردولتي و غيرانتفاعي در انگلستان به نام «بنياد نظارت بر اينترنت» فهرستي از تارنماهاي غيراخلاقي را تهيه کرده و بر اساس آن دسترسي ۹۸درصد از کاربران اينترنت در انگلستان به اين تارنماها مسدود شده است.

گفته مي‌شود که فيلترينگ و سانسور محتواي اينترنت در کشور ايتاليا بسيار رايج است. اين محدودسازي از دسترسي عموم مردم به محتواي تارنماهاي خاص و حتي برخي شبکه‌هاي تلويزيوني جلوگيري مي‌کند.
بر اساس آمارها با وجودي که ايتاليا پايين‌ترين رتبه‌ آزادي رسانه‌ها در ميان کشورهاي عضو اتحاديه‌ اروپا را دارد و به عنوان کشور «تقريباً آزاد» شناخته مي‌شود؛ اما قوانين ويژه‌اي براي کنترل محتواي رسانه‌ها و اينترنت در ايتاليا به تصويب رسيده‌اند؛ مثلا تارنماهايي که از نخست وزير انتقاد مي کنند فيلتر مي‌شوند.

 

فيلتر محتواهايي با موضوع نفي هولوکاست در آلمان

فيلترينگ اينترنت در آلمان بر اساس قانون فدرال صورت مي‌گيرد و در مواردي خاص دادگاه هاي اين کشور راي به مسدود شدن برخي تارنماها مي‌دهند. با اين حال آلمان کشوري است که مسدودسازي محتواي سياسي در آن به وفور ديده مي‌شود. نمونه‌اي از محتواي سياسي مسدود شده توسط آلمان براي کاربران اينترنت، عبارات و کليدواژه‌هايي است که به «نفي هلوکاست» مربوط مي‌شوند.

فيلترينگ اينترنت در استراليا عمدتا به طرح‌هاي ممنوعيت محتواي مجرمانه اينترنتي برمي‌گردد و دولت فدرال اين کشور به واسطه ارايه‌دهندگان اينترنت دسترسي به برخي تارنماها را محدود مي‌کند.

کشور کانادا يکي از ۱۰کشور برتر در زمينه ارتباط اينترنتي است. تمامي قوانين مربوط به کنترل محتوا در اين کشور مربوط به مبارزه با تروريسم است و پس از واقعه ۱۱سپتامبر شدت يافته است.

در بخشي از تحقيقي که در دانشکده حقوق دانشگاه «هاروارد» در آمريکا در زمينه فيلتر کردن تارنماهاي اينترنتي در سالهاي گذشته انجام شد، مشخص شد کشور «چين» در صدر جدول فيلترينگ تارنماهاي اينترنتي قرار دارد؛ اين در حالي است که چين در صدر بالاترين کاربران اينترنتي در دنيا قرار دارد.

در عربستان با توجه به گستره وسيع تارنماهاي سانسور شده اعم از مذهبي، سياسي، جنسي عملا دسترسي به بسياري از تارنماها قطع شده و تنها دسترسي محدود به برخي از منابع و مراجع آزاد است. گفته مي‌شود بعد از اصلاحات محمد بن سلمان در عربستان برخي از اين محدوديت‌ها برداشته شده است.

در موضوع فيلترينگ، ويتنام بيشتر در مورد تارنماهايي اعمال فيلترينگ مي کند که مطالبي بر خلاف دولت مي‌نويسند. در ازبکستان اغلب تارنما هاي طرفداران آزادي رسانه‌ها و معترضان به عدم رعايت حقوق بشر فيلتر مي‌شود. همچنين در کره جنوبي بيشترين حساسيت روي مسائل همسايه شمالي اين کشور يعني کره شمالي است.

محتواهاي غير اخلاقي، محتواهايي مغاير با چارچوب ها و سياست هاي هر کشور و همچنين محتواهاي تروريستي در همه کشورها موضوع مشترکي است که فيلتر مي‌شود از همين رو قوانين فيلترينگ بر همه کشور ها حاکم است؛ اما در کنار اين مساله استفاده از فيلتر شکن ها نيز در همه کشورها رواج دارد و استفاده از آنها خلاف قوانين کشورها بوده و پيگرد قانوني دارد.

 

تلگرام و دور زدن فيلترينگ

در شرايطي که چارچوب هاي اخلاقي در فضاي تلگرام دور زده شده است، برخي از کشورها اقدام به فيلتر کردن تلگرام کرده اند و به اين صورت کساني که از آن کشرور مي خواهند از تلگرام استفاده کنند بايد از فيلتر شکن ها استفاده کنند.

اين نکته در مورد ايران براي زمان کوتاهي رخ داد؛ در شرايطي که پيش از ايران تعدادي از کشورها تلگرام را فيلتر کرده بودند، هنگامي که ايران براي زمان محدودي به اين اقدام دست زد، سازندگان تلگرام با تهديد جدي ايران، سعي در ساخت فيلتر شکن هاي مختلف براي فيلتر کردن تلگرام کرده و از طرف ديگر اعلام کردند نسخه جديدي از تلگرام را به زودي ارائه مي کنند که ديگر نيازي به نصب فيلتر شکن نداشته باشد.

اکنون اين سوال مطرح است که چرا تغييرات کليدي در تلگرام مانند دور زدن فيلتر و ايجاد واحد پولي همزمان با تهديد دولت ايران اقدام شده و اعلام مي شود؟ در حالي که شبکه‌هاي ديگري که بسيار بزرگتر بوده و فيلتر شده اند، چنين واکنشي نداشته اند؟

به نظر مي رسد تلگرام و صاحبان آن با توجه به اينکه تعداد زيادي از کاربران تلگرام در ايران هستند، تصميمات جدي براي به چالش کشيدن اراده کشور کرده است و از همين رو برابر هر تصميمي از سوي ايران سريعاً موضع جديدي اتخاذ مي کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html