پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229353
برجام بسياري از زحمت هاي دانشمندان و دلسوزان نظام را به يغما برد/ ترور دانشمندان هسته اي غيرانساني ترين کار براي گرفتن دانش هسته اي ما بود
تاریخ انتشار : 1397/01/20 10:40:39
نمایش : 4647
همزمان با فرا رسيدن روز ملي فناوري هسته اي با توجه به اينکه اين صنعت پس از تصويب برجام دستخوش رخدادهاي مختلف بوده است با تني چند از نمايندگان مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبري و شوراي اسلامي در خصوص اين روز ملي به گفتگو نشسته ايم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از راه آرمان ؛ 20 فروردين ماه سال 1385 خبر دستيابي ايران به فن آوري غني سازي اورانيوم در سايت نطنز اعلام شد بر همين اساس شوراي عالي اقلاب فرهنگي ايران به منظور پاسداشت تلاش دانشمندان جوان کشورمان اين روز را به نام روز ملي فناوري هسته اي نام گذاري کردند.

طي دوازده سال گذشته از تاريخ تصويب اين نامگذاري اين علم و فناوري دستخوش اتفاقات مختلفي بوده  و شهدايي در راستاي دستيابي به اين فناوري تقديم ايران اسلامي شده است.

برنامه جامع اقدام مشترک يا برجام در راستاي توافق جامع بر سر برنامه هسته‌اي ايران و به دنبال تفاهم هسته‌اي لوزان، در سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴در وين اتريش بين ايران، اتحاديه اروپا و گروه ۱+۵ (شامل چين، فرانسه، روسيه، پادشاهي متحد بريتانيا، ايالات متحده آمريکا و آلمان) منعقد شد.

حال پس از گذشت چندين سال از نامگذاري اين روز و تصويب برجام با اينکه دولت ايران به تمامي مفاد درج شده در خصوص صنعت هسته اي کشور متعهد بوده و اين در حالي است که دولت آمريکا در زمان هاي مختلفي نسبت به اين مسئله مهم ايران موضع گيري کرده اند و نسبت به پيمان و متعهد نبوده اند .

به مناسبت فرا رسيدن  اين روز مهم با سه تن از نمايندگان مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي به گفتگو نشسته ايم که مشروح اين گفتگو ها را در گزارش زير مي خوانيد:

نماينده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبري: پيشرفت در فناوري هاي هسته اي حق مسلم ملت ايران است/برجام بسياري از زحمت هاي دانشمندان و دلسوزان نظام را به يغما برد

حجت الاسلام و المسلمين محمد بهرامي خوشکار نماينده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبري در گفتگو با خبرنگار ما با بيان اينکه دانش هسته‌اي يکي از عناصر و محورهاي اصلي توسعه پايدار است و امروزه علوم و فنون هسته‌اي از جمله عوامل اقتدار يک کشور محسوب مي شوند،اظهار کرد: موضوع هسته اي ايران پس از جنگ تحميلي يکي از مهمترين مباحث بين المللي محسوب مي گردد که با چالش‌هاي بزرگ روبرو گرديده است.

نماينده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: اگرچه ايران اسلامي هيچگاه به دنبال سلاح هسته‌اي نبوده است ولي آمريکا و تعدادي از کشورهاي ديگر آن را بهانه کرده و ايران را وارد پروسه و دعواي بين المللي نموده اند چرا که آنها از دستيابي ملت ايران به دانش هسته اي بيمناک بودند و از آنجايي که اين دولت خوي استکباري دارد اين دانش را منحصر به خود مي داند  و دستيابي آن را توسط کشورهاي ديگر نمي تواند تحمل کند.

وي تصريح کرد: در نتيجه اين دولت تمام تلاش خود را صرف کرده است تا  مسير هسته‌اي ايران را متوقف نمايند اما ملت ايران براي حفظ دستاوردهاي هسته‌اي بين المللي خود مقاومت نموده و در محافل بين المللي اشاره کرده است که به دنبال سلاح هسته‌اي نيست و شاهد اين مدعي را عدم خروج از قرارداد بين المللي ان‌پي‌تي دانست و به ملت هاي جهان تبيين نمود پيشرفت در فناوري هاي هسته‌اي حق مسلم ايران و ملت آن مي‌باشد.

حجت الاسلام و المسلمين بهرامي خوشکار بيان کرد: در هر صورت پس از مباحث طولاني و طرح دعوي در شوراي امنيت توسط کشورهاي معاند و جلسات طولاني بين کشورهاي 1+5  توافقي تحت عنوان برجام صورت پذيرفت اين توافق اگر چه بسياري از زحمت هاي دانشمندان و دلسوزان نظام را به يغما برد ولي حقوقي را هم در حد اعتراف کلامي براي ملت ايران در برداشت.

نماينده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبري بيان کرد: اما طرف دعوي همين توافق نيم‌بند را هم به رسميت نشناخت و بارها اين پيمان را نقض نموده است و هم اکنون به بهانه هاي مختلف به دنبال خاتمه دادن آن باشد.

وي ادامه داد: ولي نکته مهم اين است که ملت عزيز ايران از تصميمي که گرفته است عقب نخواهد نشست و حمايت مقام معظم رهبري و تدبير مسئولين انشاالله آن را به سر منزل مقصود خواهد رساند و با استعانت از خداوند متعال و حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالي فرجه الشريف از اين پيچ تاريخي سربلند خواهيم  گذشت.

نماينده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبري: ترور دانشمندان هسته اي غيرانساني ترين کار براي گرفتن دانش هسته اي ما بود/ کسب دانش هسته اي نشان از توانايي ايران براي پيشرفت در هر زمينه اي است

حجت الاسلام والمسلمين امان الله عليمرادي در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تبريک روز ملي فناوري هسته اي به ملت ايران و گراميداشت ياد و خاطره شهداي دانشمند هسته اي گفت: استفاده از فناوري هسته اي حق هر ملتي است و کشور ما به دنبال استفاده صلح آميز از اين علم است؛ نکته قابل توجه اين است که اين دانش وفناوري را هيچ کشوري به ما نداد بلکه جوانان ما با جهاد علمي و تلاش شبانه روزي خود اين دانش را به دست آوردند.

نماينده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبري تصريح کرد: مستکبران زماني که پيشرفت ملت ايران در اين عرصه را ديدند، مسئله سلاح هسته اي را بهانه کردند، اجماع جهاني عليه ما سروسامان دادند و تا توانستند بر طبل ايران هراسي کوبيدند اين در حالي است که آنها خود مي دانند ايران با مباني اعتقادي، هيچگاه به دنبال بمب هسته اي نبوده و نيست و نخواهد بود؛ دعواي آنها با ما سر چيز ديگري است.

وي افزود: دعواي آنها سر اين است که نمي خواهند ما استقلال سياسي، علمي، اقتصادي و استقلال همه جانبه داشته باشيم؛ نمي خواهند مکتب اسلام حاکم باشد چون مي دانند اگر ملت طعم شيرين حاکميت اسلام را بچشد، تجربه اي براي کشورهاي ديگر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمين عليمرادي با بيان اينکه آنها مي خواهند ملت ما وابسته باشد و سلطه آنها را بپذيرد تا دوباره بر منابع ملي اين کشور دست داشته باشند، اظهار داشت: دشمنان ما براي رسيدن به اين مقصود، تمام تلاش خود را به کار مي گيرند و از راه هاي مختلف مانند نفوذ و مذاکرات، قصد دارند به جمهوري اسلامي آسيب بزنند چون فهميده اند اسلام و رهبري ديني اين کشور را از زير يوغ مستکبران خارج کرد  و به آنها نه گفت لذا مي خواهند ملل ديگر اين نه گفتن را تجربه نکنند.

وي عنوان کرد: به هر حال رهبري و مسئولين ما مذاکرات را پذيرفتند و طرف مقابل دراين مذاکرات، در ظاهر امتيازاتي به ملت ايران دادند اما خوب مي دانيم که اين امتياز را آنها ندادند بلکه اين امتياز را، ملت در پرتو اقتدار خود به دست آوردند و آنها وقتي ديدند صنعت هسته اي ايران بومي شده است به ناچار پذيرفتند هرچند به تعهدات خود عمل نکردند.

اين نماينده مجلس خبرگان ادامه داد: ايران به همه تعهداتش عمل کرد و آمريکاي بدعهد و منافق به تعهدات خود عمل نکرد اما آنچه مهم است اين است که از اين مذاکرات درس بگيريم؛ آمريکا هيچگاه از تخريب ما دست برنمي دارد پس در هر زمينه اي که ما با آن وارد بحث شويم، امتياز مي خواهد و نه تنها کوتاه نخواهد آمد بلکه يک قدم جلوتر مي آيد.

وي بيان کرد: آنها براي مقاصد خود به هر کار غير انساني دست مي زنند که نمونه آن ترور دانشمندان هسته اي ماست؛ کاري غيرانساني تر ازاين وجود ندارد که براي عقب نگه داشتن يک ملت وگرفتن دانش و فناوري از آن، حاضر شوند دانشمندان هسته اين کشور را ترور کنند و از بين ببرند.

حجت الاسلام عليمرادي ابراز کرد: در هرحال ملت ايران و جوانان ما با مجاهدت هاي ملي خود اين دانش و فناوري را به دست آوردند و اين تجربه نشان مي دهد که ايران در هر زمينه ديگري که بخواهد،از جمله  توليد، اقتصاد و اقتصاد مقاومتي، مي تواند در مسير پيشرفت گام بردارد و اين درس بزرگي براي جوانان ماست.

وي تاکيد کرد: درس ديگر اين است که در هرزمينه اي به مستکبران روي خوش نشان دهيم و سر ميز مذاکره در مورد پيشرفت هاي خود بخواهيم معامله کنيم، ضرر مي کنيم و لذا نبايد تن به مذاکرات بدهيم بلکه بايد به توانايي داخلي خود در همه زمينه ها تکيه کنيم.

نماينده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان کرد: ان شالله خداي متعال به برکت ايمان، تقوا و جهاد علمي جوانان، ملت ايران را به قله همه پيشرفت ها نائل خواهد ساخت، دشمنان اسلام را مأيوس خواهد کرد و جمهوري اسلامي  را به اوج عزت و اقتدار خواهد رساند و روز به روز جهان شاهد سرنگوني و سرافکندگي مستکبران به ويژه رژيم غاصب صهيونيستي خواهد بود.

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي: شهداي هسته اي گناهي جز عقل و فهم در اين زمينه نداشتند/ در مذاکره و گفتگو حاکمان آمريکايي بدعهدي کردند

حسين اميري خامکاني عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي ضمن گراميداشت روز ملي فناوري هسته اي گفت: ايران کشوري با سابقه و تمدن بزرگ است که در تمامي شاخه هاي علمي و فناوري توانسته است پيشرفت داشته باشد.

وي با تأکيد بر اينکه  دانشمندان زيادي در شاخه هاي مختلف تلاش کرده اند تا کشور را پيش برند، عنوان کرد: از جمله در خصوص فناوري هسته اي که هميشه بحث ما در اين زمينه اين بوده است که يک اين مسئله علم است و ما همانگونه که در پزشکي و علوم پايه با تحقيق و تفحص توانستيم توليد فناوري کنيم در اين شاخه هم در سطح دنيا سالها کار کرده ايم و بايد بتوانيم از  اين فناوري استفاده کنيم.

اين عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهدايي که در مسير فناوري هسته اي جان خود را تقديم کرده اند، تصريح کرد: اين شهداء گناهي جز عقل و فهم در اين زمينه نداشتند و عشق و علاقه شان اين بود که براي کمک به بشريت توليد علم و فناوري داشته باشند.

اميري با اشاره به اينکه  برجام در راستاي ديگري شکل گرفت که بر اساس نظام تصميم بر مذاکره و گفتگو بود و تغييراتي بر روند ديپلماسي اين مسئله به وجود آمد، ابراز کرد:حاکمان جديد آمريکا در خصوص اين مسئله بد عهدي مي کنند و شاهد آن هستيم که برخي از کشورهاي اروپايي با اين روند که امريکايي ها در پيش گرفته اند مخالف هستند .

وي با تأکيد به بدعهدي آمريکا خاطر نشان کرد: با وجود اين مسئله نبايد دانشمندان ما بي انگيزه شوند، حداقل اتفاقي که در برجام افتاد اين بود که ما ثابت کرديم  ما اهل تعامل و دنبال استفاده صلح آميز از اين علم و فناوري هستيم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html