پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229328
جاذبه هاي گردشگري در بام ايران؛؛
سفر به بام ايران، از خانه ستوده چالشتري تا قلعه شمس آباد
تاریخ انتشار : 1397/01/07 10:33:45
نمایش : 2040
شهرکرد مرتفع‌ترين مرکز استان در ايران است طبيعت زيبا و آب‌وهواي معتدل شهرکرد، اين شهر را به يکي از بهترين گزينه‌ها براي سفرهاي نوروزي تبديل کرده است
 به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز، شهرکرد مرتفع‌ترين مرکز استان در ايران است. مرتفع‌بودن شهرکرد باعث‌شده است که لقب بام ايران را بگيرد. سابقه تاريخي، طبيعت زيبا و آب‌وهواي معتدل شهرکرد، اين شهر را به يکي از بهترين گزينه‌ها براي سفرهاي نوروزي تبديل کرده است.نگاهي داريم به چند جاذبه گردشگري اين شهرستان

خانه ستوده چالشتري


خانه ستوده اندروني قسمت حاکم‌نشين قلعه چالشتر است و مي‌توان آن را تنها باقي‌مانده اين مجموعه تاريخي دانست. قلعه چالشتر از دوران صفوي و قاجار به يادگار مانده. خانه ستوده علاوه بر اينکه معماري زيبايي دارد که به خودي خود مي‌تواند باعث جذب گردشگران باشد، اين روزها از سه موزه آثار سنگي، موزه کاروزندگي و موزه مردم‌شناسي هم بهره مي‌برد.

موزه باستان‌شناسي (حمام پرهيزکار)

حمام پرهيزکار در دهه ۲۰ شمسي احداث شد. اين گرمابه يکي از آخرين بناهايي است که در دوران پهلوي به سبک حمام‌هاي قديمي ايران ساخته شد. اين بنا از طرف خانواده آزاده در دهه ۳۰ شمسي وقف عام شد و حالا به عنوان موزه باستان‌شناسي فعاليت مي‌کند. در اين موزه ابزارهاي سنگي مربوط به دوران نوسنگي، مجسمه‌هاي گلي با قدمت ۹۰۰ سال، ابزار و ظروفي مربوط به هزار دوم و پنجم قبل از ميلاد و… نگهداري مي‌شود.

چشمه زنه هفشجان
چشمه زنه تفرجگاه مردم هفشجان و مهم ترين جاذبه ي گردشگري نزديک به شهرکرد است که در طول ايام سال ميزبان گردشگران و طبيعت دوستان است. اين چشمه در دامنه کوه هاي جهانبين در ۲ کيلومتري شهر هَفشِجان و ۲۰ کيلومتري شهرکرد قرار دارد. در وجه تسميه چشمه زنه بايد گفت که نام زنه به علت زايش چشمه هاي جوشان در کوه جهان بين هفشجان مي باشد. در برخي منابع از اين منطقه با عنوان مَرغ هزار خاني يا منطقه هزار چشمه ياد شده است.

قلعه شمس آباد

يکي ديگر از عمارات تاريخي شهرکرد، قلعه ي شمس آباد است که در ۱۵ کيلومتري اين شهرستان قرار گرفته و از قدمتي بالغ بر ۱۲۰ سال برخوردار است. اين بناي کهن در اوايل دوران حکومت پهلوي، به دستور «يوسف خان امير مجاهد» از خان هاي بختياري و در دو طبقه احداث شد. سازندگان اين عمارت تاريخي، با ايجاد و احداث ستون هاي مکعبي شکل که با نقش هايي از گياهان و تصاويري از انسان (پيکر مرداني مسلح که لباس محلي به تن دارند)، تزئين شده است، زيبايي خيره کننده اي را به آن بخشيده اند.

در شهرکرد که مي توان آن را در گروه يکي از کهن ترين مناطق سکونت بشري ناميد، آثار تاريخي، جاذبه هاي گردشگري و زيبايي هاي طبيعي متعددي وجود دارد که مي توان به کوه غارون، پل خراجي واقع در روستاي خراجي، روستاي سورک، سقاخانه ي ارباب ميرزا، موزه ي کار و زندگي، امام زاده عبدالله سورک، قلعه ي صمصام السلطنه، قلعه سورک، آبشار زرد ليمه (بوينه)، شير سنگي (بردشير)، قلعه دزک، منطقه بازفت، کتيبه هاي سنگي رخ، غار تنگه خراجي، مسجد جامع هرچگان، امامزاده سبزپوش و ... اشاره کرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html