پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229179
شيعه و سني در جمهوري اسلامي در دشوارترين ميدان‌ها کنار يکديگرند
تاریخ انتشار : 1396/11/24 10:31:40
نمایش : 1951
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به علاقه عميق خود به مردم سيستان و بلوچستان، خاطرنشان کردند: شيعه و سني در جمهوري اسلامي در دشوارترين ميدان‌ها کنار يکديگرند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بيانات رهبر انقلاب اسلامي در ديدار دست‌اندرکاران کنگره شهداي استان سيستان‌وبلوچستان که در تاريخ ۱۶ بهمن ۹۶ برگزار شده بود، صبح امروز در محل اين همايش در زاهدان منتشر شد.

مشروح بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي ستاد برگزاري کنگره‌ ملّي شهداي استان سيستان‌وبلوچستان به شرح زير است:

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحيم

تجليل از شهداي عزيز و فداکارمان يکي از حسناتي است که بحمداللّه در اين برهه‌ي از زمان، در اين دوره رايج شده است. اينکه در استان‌هاي مختلف، از مجموعه‌ شهداي هر استاني با عظمت و با جلالت ياد ميشود و شهدا تعظيم مي شوند؛ اين بسيار کار مفيد و کار لازمي است. لکن در بعضي از مراکز کشور و استان هاي کشور يک خصوصيّتي وجود دارد که اين عمل حسنه، اين عمل صالح، در آن مراکز، کأنّه به طور مضاعف حسنه محسوب مي شود؛ يکي از اين مراکز، استان سيستان و ‌بلوچستان است.

خيلي براي بنده جذّاب است که مشاهده ميک نم جمعي از برجستگانِ قشرهاي مختلفِ استانِ سيستان و ‌بلوچستان و مسئولين محترم اين استان گِرد يکديگر آمده‌اند تا براي شهداي اين استان -که استان مظلومي است- بزرگداشتي را تهيّه ببينند و از آنها ياد کنند و آنها را تعظيم کنند؛ براي بنده خيلي جالب است، خيلي خوب است.

جذّاب بودن اين قضيّه براي اين حقير ناشي از چند عامل است. يک عامل، علاقه‌ خود من به اين استان است. ما يک برهه‌اي در استان سيستان‌وبلوچستان توقّف داشتيم که مدّت طولاني‌اي هم نبود، لکن خداي متعال شرايط را جوري پيش آورد که اُنس ما با اين استان و مردمِ اين استان مثل يک اُنس چندين‌ساله بشود؛ اين کار خدا بود وَالّا ما در آنجا خيلي نمانديم.

ايرانشهر به‌قدري براي من در آن دوره جالب بود که همان وقت وصيّت کردم و گفتم اگر من در اين سفر، در اين مدّت، از دنيا رفتم، من را حتماً در خود ايرانشهر دفن کنيد، از ايرانشهر خارج نکنيد. رفتم قبرستان آنجا را هم ديدم -قبرستان ايرانشهر را- [لکن] قسمت نبود.

مردم بلوچ مردمي هستند که محبّتشان زياد است؛ مردم گرم، صميمي، باصفا و البتّه بااستعداد؛ استعداد هم در آن استان خيلي زياد است. منتها در طول تاريخ -چه زمان قاجاريّه، چه زمان پهلوي- در اين سالهاي طولاني، به آن منطقه و مردم آن منطقه جفا شده، بي‌اعتنائي شده. در آن‌وقتي که ما آنجا بوديم، با مردم اُنس داشتيم و صحبت ميکرديم؛ [امّا حتّي] يک مأمور نيمه‌کاره به شهري مثل ايرانشهر که در واقع مرکز سياسي و جغرافيايي بلوچستان محسوب مي شد، قدم نگذاشته بود؛ يا سراوان که مرکز علمي و معنوي بلوچستان محسوب ميشد، [حتّي] يک مأمور -يکي مثل استاندار- آنجا قدم نگذاشته بود.

خب بعد از انقلاب، رؤساي جمهور رفتند، مسئولين رفتند، همه رفتند، به همه‌ اين شهرها رفتند، حتّي به روستاها رفتند؛ فاصله خيلي زياد است. در آن دوره نسبت به مردم بي‌اعتنائي شد، نسبت به مسائل بلوچستان بي‌اعتنائي شد؛ استعداد اين مردم ظهور و بُروز پيدا نکرد، اين مجال را پيدا نکردند؛ در بخش سيستان هم همين‌جور. مردم سيستان مردمي هستند که ازلحاظ گذشته‌ تاريخي در بين همه‌ اقوام ايراني کم‌نظيرند. گذشته‌ سيستان يک گذشته‌ي خيلي فوق‌العاده برجسته و درخشاني است؛ آنجا هم همين‌جور، آنجا هم مورد بي‌توجّهي و بي‌اعتنائي قرار گرفته بود، [و اين بي‌توجّهي] با حوادث طبيعي [هم] همراه بود.

آنچه انسان در برخورد با اين مردم احساس ميکرد، اين بود که اين ها نيازمند محبّتند و خداي متعال محبّت اين ها را در دل ما انداخت، در دل مسئولين هم انداخت، کارهاي زيادي هم براي سيستان و بلوچستان انجام گرفته. همه‌ اين کارهايي هم که حالا آقاي استاندار گفتند، کارهاي لازمي است، منتها من به ايشان توصيه مي کنم که به اين اکتفا نکنيد که حالا در اين جلسه به بنده بگوييد؛ من که کننده‌ي اين کارها نيستم، کننده‌ي اين کارها مسئولين دولتي‌اند؛ چه خطّ‌آهن‌، چه آب‌شيرين‌کن‌، چه خيلي چيزهاي ديگر؛ برويد دنبال کنيد، برويد در دولت از مسئولين بالادستِ خودتان به‌طورجدّي بخواهيد که دنبال کنند؛ آنها هم راه‌هايش را بلدند؛ اگر راهي واقعاً داشته باشد -که دارد- راهش را بلدند. نگاه کنيد به کارهاي واجب در صحن استان.

برويد آدم پيدا کنيد، بخش خصوصي پيدا کنيد که بيايند متکفّل بشوند و اين‌ کارها را انجام بدهند؛ آن‌وقت از صندوق توسعه هم -صندوق توسعه مال بخش خصوصي است- بروند استفاده بکنند، هيچ اشکالي نداردمثلاً فرض کنيد حالا در ايرانشهر که من يک‌خرده‌اي با مسائل آن بيشتر از جاهاي ديگر استان آشنا بودم، «بافت بلوچ»(۳) چرا بايد بخوابد و از بين برود؟ چرا؟ اين آن ‌چيزي است که من آن‌وقت -از اوايل- دنبال اين قضيّه بودم و راه افتاد و خوب شد، [امّا] بعد مورد بي‌اعتنائي قرار گرفت؛ برويد اينها را حل کنيد، برويد آدم پيدا کنيد، بخش خصوصي پيدا کنيد که بيايند متکفّل بشوند و اين‌ کارها را انجام بدهند؛ آن‌وقت از صندوق توسعه هم -صندوق توسعه مال بخش خصوصي است- بروند استفاده بکنند، هيچ اشکالي ندارد؛ يعني برويد دنبال کنيد اين مسائل را.

بنابراين يکي از علل اينکه من از اين اجتماع شما براي شهدا خوشوقت شدم، اين است که خود من به آن استان و مردم آن استان علاقه دارم؛ علاقه‌ بي‌منطق هم نيست، علاقه‌اي است از روي منطق، از روي استدلال؛ نه اينکه فقط حالا يک اُنس مختصري با مردم داشته‌ايم؛ نه، واقعاً جاي اين دارد که انسان علاقه‌مند باشد.

اين استان (سيستان و بلوچستان) مظهرِ شعارِ وحدتِ اسلاميِ ما است. چند منطقه در کشور هست -استان کردستان هست، بخش ترکمن‌صحرا در استان گلستان هست، و استان سيستان و بلوچستان- که در آنجا سنّي و شيعي کنار هم زندگي مي کنند. ما ميخواهيم به دنيا اين را تعليم بدهيم و بگوييم که برادران مسلمان بيايند باهم همکاري کنند، در کنار هم زندگي کنند؛ نمونه‌اش اينجا در سيستان و بلوچستان.
دوّم اينکه اين استان مظهرِ شعارِ وحدتِ اسلاميِ ما است. چند منطقه در کشور هست -استان کردستان هست، بخش ترکمن‌صحرا در استان گلستان هست، و استان سيستان و بلوچستان- که در آنجا سنّي و شيعي کنار هم زندگي مي کنند. ما مي خواهيم به دنيا اين را تعليم بدهيم و بگوييم که برادران مسلمان بيايند باهم همکاري کنند، در کنار هم زندگي کنند؛ نمونه‌اش اينجا در سيستان و بلوچستان.

دشمن اتّفاقاً روي همين نقطه تکيه کرده، روي همين نقطه انگشت گذاشته و مي خواهد تفرقه ايجاد کند. شما وقتي‌که مي‌آييد مي گوييد که يک بچّه‌ سنّيِ يازده دوازده‌ساله در شلمچه براي دفاع از جمهوري اسلامي به شهادت ميرسد،(۴) اين بزرگ‌ترين خبر از وحدت و همدلي شيعه و سنّي در سيستان و بلوچستان است؛ اين ‌چيز کوچکي نيست، اين مسئله‌ خيلي مهمّي است!

وقتي‌که فرض بفرماييد فلان مولويِ سنّي به‌خاطر دفاع از جمهوري اسلامي مورد تهاجم دشمن قرار مي گيرد و به‌دست ضدّ انقلاب به شهادت مي رسد،(۵) اين ها را بايد بزرگ کنيد، اينها را بايد برجسته کنيد، نمايان کنيد؛ چنين ‌چيزهايي ما داشته‌ايم در سيستان و بلوچستان.

اين خيلي مهم است که شما در اين استان، اين وحدت حقيقي و واقعي را به نمايش بکشيد، نشان بدهيد به مردم؛ راهش هم همين هايي است که اين سردار محترم بيان کردند؛(۶) يعني همين کارهاي فرهنگي گوناگون، از تهيّه‌ کتاب و خاطره و متاع‌هاي فرهنگي؛ چه آنچه مربوط به هنر تصويري است، چه آنچه هنر صوتي است، و امثال اينها. از همه‌ي اين ها استفاده کنيد، اين حقيقت را مجسّم کنيد، مشخّص کنيد، که همه ببينند که در جمهوري اسلامي برادران شيعه و سنّي در کنار هم در دشوارترين ميدان ها حضور پيدا مي کنند.

همه ببينند که در جمهوري اسلامي برادران شيعه و سنّي در کنار هم در دشوارترين ميدان ها حضور پيدا مي کنندمن چند سفر آمدم بلوچستان و آنجا -در زاهدان، در ايرانشهر، در خاش، در سراوان، در چابهار، در خود زابل و در جاهاي مختلف استان- حرکت کردم، سفر کردم. وقتي‌که انسان وارد مي شود در اين شهر[ها]، احساس مي کند مردم نسبت به جمهوري اسلامي به‌معناي واقعيِ کلمه داراي صميميّتند؛ اين را انسان بوضوح در آنجا احساس مي کند. خب اين ها در ميدان جنگ و ميدان فداکاري بيشتر از همه جاي ديگر خودش را نشان مي دهد.

ياد شهدا را بايد گرامي داشت. اين کشور و اين نظام همچنان نيازمند ذکر و ياد شهداي عزيز ما است؛ همه به اين نيازمنديم. با نام شهدا و ياد شهدا است که افتخاراتِ توليدشده‌ به‌وسيله‌ جمهوري اسلامي، خودش را نشان مي دهد. جمهوري اسلامي يک نظامي است که در طول اين سال هاي متمادي در مقابل نظام جاهليّت مدرن ايستادگي و مقاومت کرده است، لذا جاهليّت مدرن با همه‌ ابزارهاي خودش به دشمني با او برخاسته؛ با ابزار سلاح نظامي، با سلاح فرهنگي، با ابزارهاي نوپديد و جديد، با ابزار تحريم اقتصادي.

همين جاهليّت جديد -اين باطل مستقرّ و سراسري‌اي که در دنيا متأسّفانه وجود دارد- همه نوع ابزاري را عليه جمهوري اسلامي به کار برده است. همه عليه جمهوري اسلامي قيام کردند و نتوانستند جمهوري اسلامي را شکست بدهند؛ نتوانستند [آن را] وادار به عقب‌نشيني کنند؛ نتوانستند جمهوري اسلامي را از حرف هاي خودش برگردانند که بگويد «من از اين حرفم برگشتم، از اين خواسته برگشتم»؛ نتوانستند. چرا نتوانستند؟ چون جمهوري اسلامي خيلي قوي است.

علّت قوّت چيست؟ قوّت ايمان ها و ايستادگي‌ها. اينجا که مي رسيم، شما مي‌بينيد آخرِ اين زنجيره‌ بسيار مهم، منتهي مي شود به شهدا، به جانبازان، به فداکاران، به ايثارگران؛ به اينها منتهي مي شود. آن چيزي که موجب شده است اين جمهوري اسلامي بحمداللّه ابّهت خودش را در دنيا حفظ بکند و روزبه‌روز جلوه‌ بيشتري در دنيا بکند و اين‌همه توطئه و مانند اين ها نتواند تأثير بگذارد، فداکاري‌هاي مردم است؛ علّت، اين ايمان هاي راسخ است که مظهر کامل و عالي آن عبارت است از شهدا و شما داريد شهدا را تعظيم مي کنيد و تکريم مي کنيد و نامشان و يادشان را زنده مي داريد. ما به اين احتياج داريم؛ جمهوري اسلامي به اين تعظيم و تکريم شهدا نيازمند است. بنابراين، کارتان کار بسيار خوبي است، کار کاملاً درست و لازمي است.

و همه همکاري کنند؛ شيعه و سنّي هم ندارد، عالم و جاهل ندارد؛ قشرهاي مختلف، همه‌ي کساني که ميتوانند، در اين قضيّه همکاري کنند و ياد اين عزيزان را باقي بدارند، بزرگ کنند، برجسته کنند ياد اين شهدا را. من البتّه بعضي از شهداي معروف سيستان و بلوچستان را از نزديک مي‌شناختم، بعضي را هم شرحِ‌حال‌شان را در يادداشت‌ها و کتاب ها و نوشته‌ها خوانده‌ام؛ لکن درعين‌حال همه‌ي اين شهدا و اين برجسته‌ها و بخصوص اين نوجوان‌ها را -نوجوان دوازده‌ساله، نوجوان چهارده‌ساله را ما نمي‌شناسيم و از حالاتشان خبر نداريم- معرّفي کنيد تا اينها را همه بشناسند و بدانند. ان‌شاءاللّه که خداوند همه‌ي شما را موفّق بدارد.

والسّلام‌عليکم‌ورحمةاللّه


۱. در ابتداي اين ديدار -که در چهارچوب ديدارهاي دسته‌جمعي برگزار شد- حجّت‌الاسلام والمسلمين عبّاسعلي سليماني (نماينده‌ي وليّ‌فقيه در استان سيستان و بلوچستان و امام‌جمعه‌ي زاهدان)، سيّددانيال محبّي (استاندار سيستان و بلوچستان) و سردار سرتيپ دوّم پاسدار حسين معروفي (فرمانده سپاه سيستان و بلوچستان) گزارش‌هايي ارائه کردند. اين کنگره در تاريخ ۲۴بهمن ماه ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.

۲. استاندارسيستان و بلوچستان در سخنان خود، سه مشکل اصلي استان را اين‌گونه برشمرده بود: مشکل کم‌آبي که ميتوان آن را با برداشت از صندوق توسعه ملّي و استفاده از آب‌شيرين‌کن حل کرد؛ احداث راه‌آهن چابهار ـ مشهد؛ توسعه‌ي اماکن آموزش و پرورش.

۳. اين کارخانه بافندگي در ايرانشهر واقع است و در حال حاضر به علّت برخي مشکلات، غيرفعّال است.

۴. اشاره‌ي نماينده‌ي وليّ فقيه و همچنين فرمانده سپاه استان به نوجوان شهيد، سبيل اخلاقي

۵. اشاره‌ي فرمانده سپاه استان به شهيد مولوي مصطفيٰ جنگي‌زهي

۶. اشاره‌ي فرمانده سپاه استان به اقدامات فرهنگي اين کنگره از قبيل: تهيّه بانک اطّلاعاتي جامع کنگره، توليد کتاب، توليد فيلم‌هاي داستاني و مستند و نماهنگ و پويانمايي، توليد سرود به گويشهاي بلوچي و سيستاني و فارسي، انتشار ماهنامه و ويژه‌نامه، ساخت يادمان، برگزاري نمايشگاه، برگزاري يادواره‌ها، برگزاري کنگره‌هاي جنبي، برگزاري مراسم دعا، تجليل و ديدار با خانواده‌هاي ايثارگران، برگزاري مراسم شب شعر و شب خاطره، روايتگري شهداي دفاع مقدّس در دانشگاه‌ها و مدارس، حمايت از ايتام استان به نيابت از شهدا.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html