پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228791
وزير نفت براي پاسخگويي در خصوص بدعهدي توتال به مجلس مي رود/ درباره بدعهدي هاي توتال بارها تذکر داديم/ زنگنه بايد به مجامع بين المللي شکايت کند
تاریخ انتشار : 1396/08/25 07:55:25
نمایش : 1235
نائب رئيس کميسيون انرژي مجلس با اشاره به بدعهدي شرکت نفتي توتال در اجراي قرارداد با ايران اظهارداشت: اخيرا مدير عامل شرکت توتال گفته است که مي خواهد در قرارداد نفتي توتال با ايران بازنگري را انجام دهد و دليل اين امر را هم اعمال تحريم هاي جديد دولت آمريکا عليه ايران ذکر کرده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، هدايت الله خادمي، نائب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ با اشاره به بدعهدي شرکت نفتي توتال در اجراي قرارداد با ايران اظهارداشت: اخيرا مدير عامل شرکت توتال گفته است که مي خواهد در قرارداد نفتي توتال با ايران بازنگري انجام دهد و دليل اين امر را هم اعمال تحريم هاي جديد دولت آمريکا عليه ايران ذکر کرده است.

 

وي با اشاره به ايرادات الگوي جديد قراردادهاي نفتي در خصوص اعمال تحريم هاي جديد، گفت: در زمان تصويب مدل جديد قراردادهاي نفتي اين موضوع را به وزارت نفت تذکر و هشدار داديم که بايد موضوع تحريم نيز در قرارداد ها اعمال شود؛ يعني اگر قرارداد بسته شد و تحريم هاي جديد عليه ايران صورت گرفت بايد بندهايي در قرارداد نهاده شود تا حق ايران در اين ميان ضايع نشود و شرکت پيمانکار نيز اجازه خروج نداشته باشد و اگر از قرارداد خروج کرد جريمه هاي سنگيني عليه آن شرکت اعمال شود.

 

نائب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در حال حاضر شرکت فرانسوي توتال سياست هاي خود را بر اساس سياست هاي امريکا منطبق کرده است و هر تحريمي که از سوي ايالات متحده امريکا عليه ايران صادر مي شود بهانه براي خروج توتال از قرارداد ايران مي شود که اگر اين عمل را انجام دهد به قوانين حقوقي و قراردادهاي بين المللي بي اعتنايي کرده است.

 

خادمي با اشاره به تذکر هاي کميسيون انرژي مجلس به وزير نفت عنوان کرد: ما مکرر تذکر و هشدار هاي خود را در اين باره به وزير نفت داده ايم ولي آقاي زنگنه در خصوص توتال از روي تسامح و تساهل عمل مي کند و اقدام قاطعي در اين زمينه انجام نمي دهد تا هر چه زودتر تکليف کشور در خصوص ميدان هاي واگذار شده به توتال مشخص شود.

 

وي بر همين اساس افزود: اقاي زنگنه بايد در خصوص بدعهدي هاي توتال به مجامع بين المللي شکايت کند و تخلف توتال را به آنها گزارش کند همچنين برخي از نهادهاي نظارتي داخلي مانند مجلس با قاطعيت به اين موضوع ورود کرده است و براي اين کار از وزير نفت دعوت کرده ايم تا هفته اينده با شرکت در جلسه کميسيون انرژي در خصوص ميزان پيشرفت قرارداد توتال و ادامه با انصراف توتال از همکاري با ايران پاسخ دهد.

 

 

گفتي است در حال حاضر تنها ۴ ماه از انعقاد قرارداد ايران با توتال و يک شرکت چيني در زمينه توسعه يکي از ميدان هاي گازي اين کشور گذشته است اما در شرايطي که آمريکا به تازگي رويکرد خود را در زمينه توافق هسته اي ايران تغيير داده، شرکت توتال نيز با ترديدهايي در زمينه ادامه همکاري با ايران رو به رو شده است.

در همين راستا مديرعامل شرکت توتال آقاي پاتريک پويانه بار ديگر در مصاحبه اي صريحا اعلام کرده است که رويکرد جديد ترامپ در مورد ايران مي تواند به قرارداد اين شرکت با ايران پايان دهد.

مديرعامل شرکت توتال همچنين گفته است اين شرکت تنها در صورتي مي تواند به همکاري با ايران ادامه دهد که ترامپ مسيري قانوني براي اين کار باقي بگذارد. در غير اين صورت و در صورت تغيير رژيم تحريم هاي ايران، ادامه همکاري ميسر نخواهد بود و اين شرکت مجبور است در قرارداد خود با ايران تجديدنظر نمايد.

مديرعامل شرکت توتال همچنين با ابراز تمايل به توسعه فعاليت هاي خود در آمريکا گفته است «ما دارايي هاي زيادي در آمريکا داريم که به تازگي به ميزان آن اضافه کرده ايم و همچنين در اين کشور مشغول به فعاليت هستيم. از اين رو مجبوريم با قوانين تحريمي اين کشور خود را تطابق دهيم.»

در حال حاضر به گفته مديرعامل شرکت توتال، اين شرکت در انتظار تصميم کنگره آمريکاست تا از آينده رژيم تحريم هاي ايران اطمينان حاصل کند. در عين حال اين شرکت اميدوار است که کنگره آمريکا تحريم جديدي عليه ايران وضع نکند و ترامپ نيز پايبندي ايران به توافق هسته اي را به مانند گذشته تأييد نمايد تا اين شرکت بتواند مطابق برنامه ريزي انجام شده به قرارداد خود با ايران عمل نمايد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html