مدير بازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: در گذشته بنزين را به صورت دو نرخي عرضه مي کرديم و اکنون نيز آمادگي لازم را براي اجراي اين طرح داريم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمدرضا مظلومي مدير بازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: روزانه 250 ميليون ليتر فرآورده نفتي در سراسر کشور توزيع مي شود که اين کار به وسيله 3400 جايگاه عرضه بنزين و 2400جايگاه تک منظوره و دو منظوره عرضه CNG انجام مي شود.
وي افزود: در راستاي کيفي سازي ارائه خدمات در صدد انتخاب شرکت هاي صاحب صلاحيت براي استمرار سوخت رساني به صورت برند هستيم.
مدير بازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي اذعان داشت: از تمامي شرکت هايي که در زمينه عرضه سوخت داراي توانمندي هستند دعوت مي کنيم در طرح برند سازي جايگاههاي عرضه سوخت شرکت کنند.
مظلومي با بيان اينکه اينکار با اولويت جايگاههاي کوچک و زنجيره اي در کلانشهرها انجام مي شود، گفت: شرکت صاحب صلاحيت يا برند، شرکتي است که مجموعه اي از جايگاههاي عرضه فرآورده هاي نفتي و CNG را تحت پوشش خدمات قرار مي دهد که اينکار مي تواند از طريق احداث جايگاههاي جديد، خريد جايگاههاي موجود يا فراهم آوردن خدمات مورد نظر در جايگاههاي موجود بدون اصرار بر تجميع مالکيت در آنها صورت پذيرد.
وي افزود: شرکت صاحب صلاحيت يا برند، وظيفه خريد و حمل سوخت از محل انبارهاي اصلي شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي و توزيع به موقع آن در جايگاههاي تحت پوشش و همچنين مسئوليت کميت و کيفيت عرضه فرآورده هاي نفتي و CNG در هر جايگاه تحت پوشش را با رعايت استانداردهاي مشخص شده بر عهده دارد.
مدير بازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران تصريح کرد: هدف اصلي از برندسازي جايگاههاي عرضه سوخت، ارتقاي رفاه و ايمني و افزايش کيفيت خدمات قابل ارائه به مصرف کنندگان است.
وي افزود: شرکت هايي که براي شرکت در طرح برندسازي جايگاههاي عرضه سوخت تمايل دارند مي توانند از همين امروز با مراجعه به سايت شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران (www.niopdc.ir) و يا دفاتر مناطق شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي و يا حوزه مديريت بازرگاني اين شرکت نسبت به ثبت نام وارائه مدارک لازم اقدام کنند.
مظلومي از ارزيابي شرکت هاي متقاضي در تيرماه يا مرداد ماه سال جاري خبر داد و گفت: شرکت در اين طرح براي تمامي شرکت هاي ايراني و خارجي مجاز است و شرکت هاي خارجي مي توانند به صورت مستقيم و بدون انتخاب شريک ايراني اقدام به سرمايه گذاري در برندسازي جايگاههاي عرضه سوخت در ايران کنند و براي آنها محدوديتي وجود ندارد.
وي به توزيع روزانه 250 ميليون ليتر انواع فرآورده نفتي در کشور اشاره کرد و ادامه داد: براي افزايش کيفيت ارائه خدمات در جايگاه هاي عرضه، شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي طرح برندسازي و ايجاد زنجيره عرضه را اجرا مي کند. شرکت هاي متقاضي برندسازي در سي ان جي نيز بايد کار خود را حداقل با 300 نازل آغاز کنند.
وي به تدابير اتخاذ شده براي جلوگيري از ايجاد انحصار اشاره کرد و گفت: براي جلوگيري از رانت و انحصار، شرکت هاي متقاضي فعاليت در سطح ملي نمي توانند بيشتر از 20 درصد جايگاه ها را در سطح کشور در اختيار بگيرند.
مدير بازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي گفت: برندهاي استاني نيز 30 درصد جايگاه هاي عرضه استاني و برندهاي شهرستاني نيز تا 50 درصد جايگاه عرضه در شهرستان را مي توانند تحت مالکيت خود داشته باشند.
وي درباره حضور شرکت هاي خارجي در طرح برندسازي گفت: محدوديتي براي شرکت هاي خارجي وجود ندارد و اين شرکت ها در صورت دارا بودن صلاحيت و کسب امتيازهاي لازم مي توانند فعاليت خود را شروع کنند. البته تا کنون درخواست رسمي از طرف شرکت هاي خارجي در اين باره ارائه نشده است.
وي درباره اخذ هزينه بيشتر توسط جايگاه هاي عرضه از مصرف کنندگان گفت: شرکت هاي صاحب برند بر اساس سطح خدماتي که ارائه مي دهند تقسيم بندي مي شوند و بر اساس خدماتي که ارائه خواهند کرد هزينه ها را از مصرف کنندگان اخذ مي کنند که البته جزئيات آن هنوز مشخص نشده است.
مظلومي درباره امکان واردات بنزين توسط برندهاي واجد صلاحيت گفت: در مرحله اول از بنزين توليد داخل استفاده خواهد شد اما در آينده اين شرکت ها مي توانند علاوه بر ساخت پالايشگاه در داخل کشور، اقدام به واردات بنزين نيز کنند.
وي درباره اجراي طرح دو نرخي شدن بنزين گفت: هر تصميمي در اين باره به ما ابلاغ شود ما آن را اجرا خواهيم کرد.
وي اضافه کرد: در گذشته بنزين را به صورت دو نرخي عرضه مي کرديم و اکنون نيز آمادگي لازم را براي اجراي اين طرح داريم.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان